Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rzeźba I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-3F-RZ1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rzeźba I
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla II r. EP, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

METODY KSZTAŁCENIA

Ćwiczenia, dyskusja, pokazy multimedialne

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 90

Przygotowanie się do zajęć, szkice koncepcyjne, przygotowywanie stanowiska pracy i dbanie o stan rzeźby w glinie 60

Przygotowanie się do egzaminu -

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji -

Inne formy (lektury i wizyty w galeriach i muzeach) 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS 6

Pełny opis:

TREŚCI LICZBA GODZIN

1. Ćwiczenie rysunkowe (akt) – ćwiczenie nad proporcjami i relacjami mas, poszukiwanie rysunkowego ekwiwalentu przestrzeni 6 godz.

2. Rysunek ze szkicownika - płaskorzeźba : rzeźbiarska interpretacja zapisu rysunkowego lub malarskiego(gra płaszczyzn, przestrzeń, plan, rytmy, faktura), zapoznanie z podstawowymi materiałami rzeźbiarskimi 12 godz.

3. Dynamiczna kompozycja abstrakcyjna z brył geometrycznych – podstawy kompozycji i środków formalnych w rzeźbie. Wstępne działania z bryłą rzeźbiarską, ciężar, kontrapunkt, arytmy, ruch, równowaga, operowanie formą przestrzenną 12 godz.

4. Głowa, studium z modela – poszukiwanie właściwej konstrukcji, równowagi brył, indywidualnych proporcji i charakteru. Detal jako element kompozycyjny podporządkowany całości 18 godz.

5. Technologia odlewu gipsowego 6 godz.

Literatura:

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Słonina S., Mistrzowie rzeźby, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2005

Chrzanowska-Pieńkos J(red.), Figura w sztuce polskiej XIX i XX wieku, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 1999

Hermansdorfer M., Między ekspresją a metaforą, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1999

Simblet S., Anatomia dla artystów, Warszawa 2004.

Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1980.

Schanti A., Die Liebe zu den Objekten/The love of Objects: Aspekte Zeitgenoessischer Skulptur/Aspects of Contemporary sculpture, Springer, 2008.

Kwartalnik Rzeźby „Orońsko”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Rocznik „Rzeźba Polska”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Duby G., Daval J.-L.; Sculpture – from Antiquity to the Present Day, Taschen, 2006.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student zna w podstawowym zakresie środki ekspresji właściwe dla rzeźby.

2. Student zna materiały i narzędzia rzeźbiarskie oraz wie jak z nich bezpiecznie korzystać.

3. Student zna proces technologiczny niezbędny do powstania rzeźby oraz zasady związane z jej właściwą ekspozycją.

Umiejętności:

1. Student potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać rzeźbę.

2. Student umie wybrać i wykorzystać poznane narzędzia, techniki i technologie do wykonania rzeźby.

Kompetencje:

1. Student potrafi krytycznie ocenić własne umiejętności warsztatowe z rzeźbiarstwa.

2. Student potrafi merytorycznie i kulturalnie rozmawiać na temat własnej pracy oraz rzeźb innych twórców.

Metody i kryteria oceniania:

Konsultacja ustna na temat projektów i/lub pracy

Obserwacja pracy studenta

Rozmowa na temat pracy

Korekta

Ocena zostanie wystawiona po analizie powstałych prac dokonanej w czasie przeglądu semestralnego w obecności całej grupy. Uwzględniane będą: wnikliwość obserwacji, kreatywne podejście do zadań, samodzielność myślenia, wkład pracy, rozwój.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Śmietana
Prowadzący grup: Aleksandra Śmietana
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)