Malarstwo I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-3F-MA1a |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Malarstwo I |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I r. EP, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
METODY KSZTAŁCENIA prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, przegląd prac i prezentacji. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI Ś REDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu - Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15 Inne formy - szkice 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Pełny opis: |
Ogromna siła sztuki leży w intensywnym przyglądaniu się naturze. Zestaw ćwiczeń ma na celu budowanie świadomości uważnego obserwatora. Osoby, która nie tylko się przyjrzy ale również będzie umiała zaobserwowane zjawiska przetłumaczyć na język plastyczny. Relacja światła i cienia, skala elementów, odległości pomiędzy nimi, kontrast walorowy, czy barwny wszystko to są nie tylko zagadnienia z dziedziny obrazu, ale też istotne składowe elementy otaczającego nas świata. W języku malarstwa znajdują się uniwersalne wartości, które mogą na nowo zdefiniować rozumienie samego siebie oraz miejsca, w którym się znajdujemy. Proste ćwiczenia zmuszają patrzącego do głębszego zastanowienia się nad tym, co jest ciemne, a co jasne. Kiedy dominują piony, a kiedy mamy przewagę linii poziomych. Które elementy studiowanej rzeczywistości są blisko, a które daleko. W jakich barwach jest to co staje się motywem naszej pracy. |
Literatura: |
Obowiązkowa: Strzemiński W. 1974. Teoria Widzenia. Warszawa. Kandinski W. 1986. Punkt i Linia a Płaszczyzna - Przyczynek do Analizy Elementów Malarskich. Warszawa. Arnheim R. 2004. Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka. Gdańsk Bogdanowicz P.1989. Człowiek i czas, Warszawa Bogdanowicz P 1998.Człowiek i przestrzeń, Warszawa Da Vinci L. Traktat o malarstwie Gombrich H.E. „O sztuce”, " Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej" Berger J. 1999. "O patrzeniu". Warszawa Berger J. 2001. "Spotkania", Warszawa Berger J. 2008. "Sposoby widzenia” Warszawa Cirlot J. E. 2006. „Słownik symboli”, Kraków Hall E. T. 1976. „Ukyty wymiar” Warszawa Uzupełniająca: praca zbiorowa. Sztuka Świata. Wydawnictwo Arkady. Warszawa 1996 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student posiada podstawową wiedzę na temat warsztatu malarskiego i technik malarskich. 2. Student ma wiedzę na temat podstawowych problemów malarstwa i podstaw operowania malarskimi środkami wyrazu. 3. Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą eksponowania dzieła sztuki. Umiejętności: 1. Student potrafi dokonać właściwego doboru malarskich środków wyrazu do realizowanej treści. 2. Student posługuje się szkicem malarskim lub rysunkowym jako etapem pracy nad dziełem. Kompetencje: 1. Student ma zdolność krytycznej oceny własnych prac pod kątem użycia środków malarskich. 2. Student potrafi publicznie zaprezentować swoje dzieła i podjąć merytoryczną dyskusję na temat własnej pracy. 3. Student potrafi nawiązać kontakt z modelem i właściwie z nim pracować, umiejętnie organizując pozowanie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć i przygotowanej przez studenta prezentacji. Ocena aktywności studenta na zajęciach. Ocena wykonanych prac. Ocena na podstawie obserwacji i wypowiedzi ustnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.