Warsztaty umiejętności społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-WUS1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty umiejętności społecznych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W03 Potrafi zdefiniować pojęcie kompetencji społecznych. PC1_KS_W05 Wymienia i opisuje etapy rozwoju społecznego dziecka. PC1_KS_W06 Podaje metody i procedury stosowane w procesie kształcenia umiejętności społecznych. PC1_KS_U01 Potrafi skonstruować proste narzędzie do obserwacji wybranych umiejętności społecznych. PC_KS_U04 Potrafi zaprojektować program i scenariusz zajęć kształtowania umiejętności społecznych. PC1_KS_K01 Uczestniczy w dyskusji z kolegami i nauczycielem w czasie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
POSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA aktywność podczas zajęć, obecność, scenariusz warsztatów umiejętności społecznych (praca w parach), odgrywanie scenek modelowych z wybraną umiejętnością społeczną (praca w grupach). |
|
Pełny opis: |
Opis treści: 1. Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty: Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania; Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana; Bariery komunikacyjne wg. Thomasa Gordona. 2. Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów: Rozwój społeczny dziecka i ucznia; Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina; Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych; Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup o określonym celu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP 2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN 3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP 4. Plummer, D.M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza 5. McGinnis, E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut "Amity" Literatura uzupełniająca: 1.Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2. Gąstoł, A., Jegier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin 3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP 4. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 5. Jegier, A., Szurowska, B. (2017) Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Difin |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25h Przygotowanie scenariusza i filmu - 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obecność i aktywność podczas zajęć online, - test (pytania zamknięte) w aplikacji MS Teams, - przygotowanie scenariusza warsztatów umiejętności społecznych (praca w parach), - przygotowanie prezentacji z wybraną umiejętnością społeczną. |
|
Pełny opis: |
Opis treści: 1. Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty: Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania. Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana. Bariery komunikacyjne wg. Thomasa Gordona. 2. Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów: Rozwój społeczny dziecka i ucznia. Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina. Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych. Organizacja treningów umiejętności społecznych. Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup o określonym celu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP. 2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN. 3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP. 4. Plummer, D.M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza. 5. McGinnis, E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut "Amity". 6. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.) (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach (s. 73-105). Kraków: Bliżej Przedszkola. Literatura uzupełniająca: 1.Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 2. Gąstoł, A., Jegier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin. 3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP. 4. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 5. Jegier, A., Szurowska, B. (2017) Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Difin. |
|
Uwagi: |
Link do zespołu w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a08a24d7cae3b406b898c0cb4818a245c%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=110d8ad0-adf2-41e1-b697-3afdcb27347c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 15 h. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 h. Przygotowanie się do testu: 5 h. Przygotowanie scenariusza i prezentacji: 10 h. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obecność i aktywność podczas zajęć online, - test (pytania zamknięte) w aplikacji MS Teams, - przygotowanie scenariusza warsztatów umiejętności społecznych (praca w parach), - przygotowanie prezentacji z wybraną umiejętnością społeczną. |
|
Pełny opis: |
Opis treści: 1. Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty: Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania. Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana. Bariery komunikacyjne wg. Thomasa Gordona. 2. Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów: Rozwój społeczny dziecka i ucznia. Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina. Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych. Organizacja treningów umiejętności społecznych. Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup o określonym celu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP. 2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN. 3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP. 4. Plummer, D.M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza. 5. McGinnis, E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut "Amity". 6. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.) (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach (s. 73-105). Kraków: Bliżej Przedszkola. Literatura uzupełniająca: 1.Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 2. Gąstoł, A., Jegier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin. 3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP. 4. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 5. Jegier, A., Szurowska, B. (2017) Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Difin. |
|
Uwagi: |
Link do zespołu w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a8d9907d1eb3e4ea2a8a4ed22ef07cc6d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=e90d2211-18c2-45eb-8207-fc9e9af0b4b8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 12 h. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 h. Przygotowanie się do testu: 5 h. Przygotowanie scenariusza i prezentacji: 10 h. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.