Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty umiejętności społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-WUS1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty umiejętności społecznych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KS_W03

Potrafi zdefiniować pojęcie kompetencji społecznych.

PC1_KS_W05

Wymienia i opisuje etapy rozwoju społecznego dziecka.

PC1_KS_W06

Podaje metody i procedury stosowane w procesie kształcenia umiejętności społecznych.

PC1_KS_U01

Potrafi skonstruować proste narzędzie do obserwacji wybranych umiejętności społecznych.

PC_KS_U04

Potrafi zaprojektować program i scenariusz zajęć kształtowania umiejętności społecznych.

PC1_KS_K01

Uczestniczy w dyskusji z kolegami i nauczycielem w czasie zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

POSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

aktywność podczas zajęć,

obecność,

scenariusz warsztatów umiejętności społecznych (praca w parach),

odgrywanie scenek modelowych z wybraną umiejętnością społeczną (praca w grupach).

Pełny opis:

Opis treści:

1. Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty:

Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania;

Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana;

Bariery komunikacyjne wg. Thomasa Gordona.

2. Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów:

Rozwój społeczny dziecka i ucznia;

Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina;

Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych;

Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup o określonym celu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP

2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN

3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP

4. Plummer, D.M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza

5. McGinnis, E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut "Amity"

Literatura uzupełniająca:

1.Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek

2. Gąstoł, A., Jegier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin

3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP

4. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

5. Jegier, A., Szurowska, B. (2017) Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Difin

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25h

Przygotowanie scenariusza i filmu - 20h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność i aktywność podczas zajęć online,

- test (pytania zamknięte) w aplikacji MS Teams,

- przygotowanie scenariusza warsztatów umiejętności społecznych (praca w parach),

- przygotowanie prezentacji z wybraną umiejętnością społeczną.

Pełny opis:

Opis treści:

1. Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty:

Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania.

Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana.

Bariery komunikacyjne wg. Thomasa Gordona.

2. Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów:

Rozwój społeczny dziecka i ucznia.

Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina.

Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych.

Organizacja treningów umiejętności społecznych.

Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup o określonym celu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP.

2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN.

3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP.

4. Plummer, D.M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza.

5. McGinnis, E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut "Amity".

6. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.) (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach (s. 73-105). Kraków: Bliżej Przedszkola.

Literatura uzupełniająca:

1.Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

2. Gąstoł, A., Jegier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin.

3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP.

4. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

5. Jegier, A., Szurowska, B. (2017) Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Difin.

Uwagi:

Link do zespołu w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a08a24d7cae3b406b898c0cb4818a245c%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=110d8ad0-adf2-41e1-b697-3afdcb27347c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 15 h.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 h.

Przygotowanie się do testu: 5 h.

Przygotowanie scenariusza i prezentacji: 10 h.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność i aktywność podczas zajęć online,

- test (pytania zamknięte) w aplikacji MS Teams,

- przygotowanie scenariusza warsztatów umiejętności społecznych (praca w parach),

- przygotowanie prezentacji z wybraną umiejętnością społeczną.

Pełny opis:

Opis treści:

1. Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty:

Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania.

Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana.

Bariery komunikacyjne wg. Thomasa Gordona.

2. Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów:

Rozwój społeczny dziecka i ucznia.

Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina.

Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych.

Organizacja treningów umiejętności społecznych.

Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup o określonym celu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP.

2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN.

3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP.

4. Plummer, D.M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza.

5. McGinnis, E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut "Amity".

6. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.) (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach (s. 73-105). Kraków: Bliżej Przedszkola.

Literatura uzupełniająca:

1.Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

2. Gąstoł, A., Jegier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin.

3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP.

4. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

5. Jegier, A., Szurowska, B. (2017) Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Difin.

Uwagi:

Link do zespołu w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a8d9907d1eb3e4ea2a8a4ed22ef07cc6d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=e90d2211-18c2-45eb-8207-fc9e9af0b4b8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 12 h.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 h.

Przygotowanie się do testu: 5 h.

Przygotowanie scenariusza i prezentacji: 10 h.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)