Ubóstwo i wykluczenie społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-UWS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ubóstwo i wykluczenie społeczne |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KK_U02 Dostrzega i interpretuje zjawiska społeczne prowadzące do wykluczenia społecznego PC1_KS_W05 Identyfikuje objawy wykluczenia społecznego, opisuje uwarunkowania procesu wykluczenia społecznego jednostek, rodzin i grup społecznych. PC1_KS_W01 Opisuje podstawowe koncepcje pomocy osobom wykluczonym w powrocie do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym Wyjaśnia różnorodne uwarunkowania skuteczności pomocy. PC1_KS_W04 Opisuje cele, zadania, sposoby działania i prawne podstawy funkcjonowania instytucji i organizacji funkcjonujących w systemie wsparcia osób ubogich i wykluczonych społecznie. PC1_KS_U02 Posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania, interpretowania oraz prognozowania rozwoju zjawiska ubóstwa i wykluczenia społecznego w indywidualnych przypadkach PC1_KK_K02 Ma przekonanie o potrzebie podejmowania działań wspierających wobec osób wykluczonych społecznie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Prowadzący grup: | Paulina Kamińska-Diduszko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: - Aktywność na zajęciach - Zapoznawanie się z przesyłanymi materiałami - Wykonanie zadania wysłanego w mailu, sprawdzającego wiedzę z materiałów wysyłanych online - Przygotowanie prezentacji dotyczącej jednej wybranej grupy zagrożonej ubóstwem lub wykluczeniem społecznym: - dzieci i młodzieży ze środowisk zaniedbanych - dzieci wychowujących się poza rodziną - kobiet samotnie wychowujących dzieci - ofiar patologii życia rodzinnego - osób o niskich kwalifikacjach - osób bezrobotnych - żyjących w trudnych warunkach mieszkaniowych - z niepełnosprawnością i chronicznie chorych - starszych osób samotnych - osób chorujących psychicznie - opuszczający zakłady karne - imigrantów. |
|
Pełny opis: |
2020-02-21 8:00 : 11:25 sala 1208 Wprowadzenie w tematykę zajęć. Zdefiniowanie pojęć marginalizacja, stygamtyzacja, ubóstwo, wykluczenie społeczne, inkluzja, inkluzja, underclass, kultura ubóstwa. Omówienie sytuacji osób o niskich kwalifikacjach. 2020-02-28 08:00 : 11:25 sala 1208 Przyczyny i rozmiar zjawiska w Polsce i na świecie. Omówienie sytuacji osób opuszczających zakłady karne. 2020-03-06 08:00 : 11:25 sala 1208 Postawy społeczne wobec zjawiska wykluczenia. Omówienie sytuacji ofiar patologii życia rodzinnego. Kontynuacja zajęć w formie online przesyłanie materiałów na maila grupy resocjalizacja1720@gmail.com wraz z komentarzem. Komunikacja ze studentami za pomocą poczty USOS. 2020-03-13 08:00 : 11:25 Przesłanie materiałów z komentarzem dotyczących przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu dzieci i młodzieży. Omówienie sytuacji osób bezrobotnych oraz samotnie wychowujących dzieci. 2020-03-20 08:00 : 11:25 Wysłanie materiałów z komentarzem dotyczących Krajowego Programu Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020, rozdział dotyczący Priorytetów Przeciwdziałania Wykluczeniu Społecznemu Dzieci i Młodzieży 2020-03-27 08:00 : 11:25 Wysłanie materiałów z komentarzem dotyczących działań priorytetowych dla Polski w odniesieniu do wykluczenia społecznego. Omówienie sytuacji osób chorujących psychicznie. 2020-04-03 Przesłanie materiałów wraz z komentarzem na temat ubóstwa i wykluczenia społecznego dzieci oraz postaw wobec wykluczenia oraz omówienie akcji pt. ,,Kino na przeciw wykluczeniu”. Omówienie sytuacji osób dzieci i młodzieży ze środowisk zaniedbanych. 2020-04-17 08:00 : 09:35 Przesłanie materiałów wraz z komentarzem na temat form pomocy dla osób wykluczonych oraz strategii, które są podejmowane. Omówienie sytuacji dzieci wychowujących się poza rodziną. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Białobrzeska K., Kawula S. (red.) (2006) Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit 2. Frąckiewicz L. (red.) (2005) Wykluczenie społeczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego 3. Miżejewski C. Narodowa Strategia Integracji Społecznej do 2010 roku. Podsumowanie i wnioski na przyszłość. Ekspertyza przygotowana w ramach projektu „EAPN Polska – razem na rzecz Europy Socjalnej. http://www.eapn.org.pl/wp-content/uploads/2013/07/Narodowa-Strategia-Integracji-Spo%C4%B9%E2%80%9Aecznej-do-2010-roku-.Podsumowanie-i-wnioski-na-przysz%C4%B9%E2%80%9Ao%C4%B9%E2%80%BA%C3%84%E2%80%A1.pdf 4. Tarkowska E. (red.) (2013) Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa: IFiS PAN 5. Tarkowska, E. (2007). Ubóstwo i wykluczenie społeczne młodzieży. IPiSS. Warsaw. 6. Raport „Wykluczenie i integracja społeczna w Polsce. Ujęcie wskaźnikowe. Ministerstwo Pracy i Polityki Społeznej. Warszawa 2006 http://rszarf.ips.uw.edu.pl/wykluczenie/raport_undp.pdf 7. Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu Wykluczeniu Społecznemu 2020 - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej - http://www.mpips.gov.pl/bip/akty-prawne/programy/krajowy-program-przeciwdzialania-ubostwu-i-wykluczeniu-spolecznemu-2020-nowy-wymiar-aktywnej-integracji/ Literatura uzupełniająca: 1. Golczyńska-Grondas A. Nastolatki zagrożone wykluczeniem społecznym w Polsce 2014. w kontekście Zalecenia Komisji Europejskiej „Inwestowanie w dzieci: przerwanie cyklu marginalizacji” http://www.eapn.org.pl/wp-content/uploads/2014/07/Ekspertyza_A_Golczy%C5%84ska-Grondas.pdf 2. Kądziołka, K. (2015). Bezrobocie, ubóstwo i przestępczość w Polsce. Analiza zależności na poziomie województw. Studia Ekonomiczne, (242), 71-84. 3. Korzon A., (2006). Edukacja niepełnosprawnych warunkiem wyrównywania ich szans w zjednoczonej Europie, [w:] Kosakowski Cz., Krause A., Przybyliński S. (red.): Dyskursy pedagogiki specjalnej. Między teorią i praktyką, Olsztyn: Wyd. Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego. 3. Lister R. (2007) Bieda. Warszawa: Wydawnictwo Sic! 4. Marzec-Holka K. (red.) (2005) Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW 5. Sokołowska J. (2013) Młodzi wykluczeni w świetle badań biograficznych, w: A.M. Kłonkowska, M. Szulc (red.) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieprzystosowani, nieadekwatni, Uniwersytet Gdański 7. Szarfenberg, R. (2007). Ubóstwo, marginalność i wykluczenie społeczne. W: Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny M.(red.). Polityka społeczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: pogadanka, warsztaty, film, praca w grupach , praca samodzielna (w ramach kształcenia na odległość) Liczba godzin kontaktowych: 30 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 15 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania prezentacji: 15 Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Prowadzący grup: | Paulina Kamińska-Diduszko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: - Zapoznawanie się z przesyłanymi materiałami - Wykonanie zadania wysłanego w mailu, sprawdzającego wiedzę z materiałów wysyłanych online - Przygotowanie prezentacji dotyczącej jednej wybranej grupy zagrożonej ubóstwem lub wykluczeniem społecznym: - dzieci i młodzieży ze środowisk zaniedbanych - dzieci wychowujących się poza rodziną - kobiet samotnie wychowujących dzieci - ofiar patologii życia rodzinnego - osób o niskich kwalifikacjach - osób bezrobotnych - żyjących w trudnych warunkach mieszkaniowych - z niepełnosprawnością i chronicznie chorych - starszych osób samotnych - osób chorujących psychicznie - opuszczający zakłady karne - imigrantów. |
|
Pełny opis: |
W czasie trwania kwarantanny: Materiały są wysyłane synchronicznie, w dniu odbywania zajęć za pośrednictwem poczty USOS na adres mailowy do którego dostęp mają wszystkie osoby należące do grupy aps.reso@gmail.com . Przekazywanie treści programowych z komentarzem oraz monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów będzie realizowane zdalnie za pomocą korespondencji poprzez pocztę USOS. Studenci mają na bieżąco możliwość zgłaszania swoich pytań i uwag poprzez pocztę APS na adres prowadzącej pk52544@aps.edu.pl 2020-03-28 przesłanie na maila grupowego materiałów wraz z komentarzem na temat przyczyn i rozmiaru zjawiska ubóstwa i wykluczenia społecznego w Polsce i na świecie. 2020-03-29 przesłanie na maila grupowego materiałów wraz z komentarzem nt. podstawowych pojęć dotyczących przedmiotu tj. marginalizacja, stygmatyzacja, ubóstwo, wykluczenie społeczne, inkluzja, inkluzja, underclass, kultura ubóstwa oraz czynników określających charakter ubóstwa oraz materiału na temat badań dotyczących ubóstwa i wykluczenia społecznego. 2020-04-04 przesłanie materiałów wraz z komentarzem na temat ubóstwa i wykluczenia społecznego dzieci oraz postaw wobec wykluczenia oraz omówienie akcji pt. ,,Kino na przeciw wykluczeniu”. 2020-05-16 Wysłanie materiału wraz z komentarzem na temat form pomocy dla osób wykluczonych oraz strategii jakie są podejmowane w Polsce oraz komentarzem dotyczących działań priorytetowych dla Polski w odniesieniu do wykluczenia społecznego. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Białobrzeska K., Kawula S. (red.) (2006) Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit 2. Frąckiewicz L. (red.) (2005) Wykluczenie społeczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego 3. Miżejewski C. Narodowa Strategia Integracji Społecznej do 2010 roku. Podsumowanie i wnioski na przyszłość. Ekspertyza przygotowana w ramach projektu „EAPN Polska – razem na rzecz Europy Socjalnej. http://www.eapn.org.pl/wp-content/uploads/2013/07/Narodowa-Strategia-Integracji-Spo%C4%B9%E2%80%9Aecznej-do-2010-roku-.Podsumowanie-i-wnioski-na-przysz%C4%B9%E2%80%9Ao%C4%B9%E2%80%BA%C3%84%E2%80%A1.pdf 4. Tarkowska E. (red.) (2013) Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa: IFiS PAN 5. Tarkowska, E. (2007). Ubóstwo i wykluczenie społeczne młodzieży. IPiSS. Warsaw. 6. Raport „Wykluczenie i integracja społeczna w Polsce. Ujęcie wskaźnikowe. Ministerstwo Pracy i Polityki Społeznej. Warszawa 2006 http://rszarf.ips.uw.edu.pl/wykluczenie/raport_undp.pdf 7. Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu Wykluczeniu Społecznemu 2020 - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej - http://www.mpips.gov.pl/bip/akty-prawne/programy/krajowy-program-przeciwdzialania-ubostwu-i-wykluczeniu-spolecznemu-2020-nowy-wymiar-aktywnej-integracji/ Literatura uzupełniająca: 1. Golczyńska-Grondas A. Nastolatki zagrożone wykluczeniem społecznym w Polsce 2014. w kontekście Zalecenia Komisji Europejskiej „Inwestowanie w dzieci: przerwanie cyklu marginalizacji” http://www.eapn.org.pl/wp-content/uploads/2014/07/Ekspertyza_A_Golczy%C5%84ska-Grondas.pdf 2. Kądziołka, K. (2015). Bezrobocie, ubóstwo i przestępczość w Polsce. Analiza zależności na poziomie województw. Studia Ekonomiczne, (242), 71-84. 3. Korzon A., (2006). Edukacja niepełnosprawnych warunkiem wyrównywania ich szans w zjednoczonej Europie, [w:] Kosakowski Cz., Krause A., Przybyliński S. (red.): Dyskursy pedagogiki specjalnej. Między teorią i praktyką, Olsztyn: Wyd. Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego. 3. Lister R. (2007) Bieda. Warszawa: Wydawnictwo Sic! 4. Marzec-Holka K. (red.) (2005) Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW 5. Sokołowska J. (2013) Młodzi wykluczeni w świetle badań biograficznych, w: A.M. Kłonkowska, M. Szulc (red.) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieprzystosowani, nieadekwatni, Uniwersytet Gdański 7. Szarfenberg, R. (2007). Ubóstwo, marginalność i wykluczenie społeczne. W: Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny M.(red.). Polityka społeczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: pogadanka, warsztaty, film, praca w grupach, praca samodzielna (w ramach kształcenia na odległość) Liczba godzin kontaktowych: 12 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania prezentacji: 15 Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Porembska | |
Prowadzący grup: | Marta Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - Obecność na zajęciach - Wypowiedzi ustne w trakcie zajęć - Przygotowanie prezentacji dotyczącej jednej z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym (charakterystyka grupy i zjawiska oraz formy przeciwdziałania wykluczeniu – przykłady dobrych praktyk i projektów) |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć: Wprowadzenie w tematykę zajęć, zdefiniowanie podstawowych pojęć: wykluczenie, ubóstwo, marginalizacja Omówienie aktualnej sytuacji i działań państwa oraz organizacji pozarządowych wobec wybranych grup wykluczonych społecznie: - dzieci i młodzieży ze środowisk zaniedbanych - dzieci wychowujących się poza rodziną - kobiet samotnie wychowujących dzieci - ofiar patologii życia rodzinnego - osób o niskich kwalifikacjach - osób bezrobotnych - żyjących w trudnych warunkach mieszkaniowych - niepełnosprawnych i chronicznie chorych - starszych osób samotnych - osób chorujących psychicznie - opuszczający zakłady karne - imigrantów. |
|
Literatura: |
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020 - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej - http://www.mpips.gov.pl/bip/akty-prawne/programy/krajowy-program-przeciwdzialania-ubostwu-i-wykluczeniu-spolecznemu-2020-nowy-wymiar-aktywnej-integracji/ Apanel D., Jaworska A. (2013) Obszary wykluczenia społecznego: sfera biologiczna i środowiskowa. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek Białobrzeska K., Kawula S. (red.) (2006) Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit Fajfer-Kruczek I. (2015). Wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością w środowisku lokalnym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego Fidelus A., (2011) Oblicza wykluczenia i marginalizacji społecznej. Warszawa: Wydawnictwo UKSW Frąckiewicz L. (red.) (2005) Wykluczenie społeczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego Grzesiak H., Fryz M., Ratajczak K. (red.) (2012) Wykluczenie społeczne wczoraj i dziś. Poznań https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/2883/1/Wykluczenie%20spoleczne%20%20%20przeszlosc%20i%20terazniejszosc.pdf Klaus. W. (red) (2013) Różni, ale równi. Prawo a równe traktowanie cudzoziemców w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Interwencji Prawnej Klimczak W., Kubiński G., Sikora-Wiśniewska E. (2017) Wykluczenie społeczne w Polsce wybrane zagadnienia. Wrocław, Wydawnictwo Exante Kłonkowska A. M., Szulc M. (red) (2013) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieadekwatni. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego Korzon A., (2006). Edukacja niepełnosprawnych warunkiem wyrównywania ich szans w zjednoczonej Europie, [w:] Kosakowski Cz., Krause A., Przybyliński S. (red.): Dyskursy pedagogiki specjalnej. Między teorią i praktyką, Olsztyn: Wyd. Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego. Lister R. (2007) Bieda. Warszawa: Wydawnictwo Sic! Marzec-Holka K. (red.) (2005) Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW Pokrzywa M,, Wilk S. (red.) (2013) Wykluczenie społeczne. Diagnoza. Wymiary i kierunki działań. Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski. https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/2388/Wykluczenie%20spo%C5%82eczne.Diagnoza%2C%20wymiary%20i%20kierunki%20dzia%C5%82a%C5%84.pdf?sequence=1&isAllowed=y Raport o biedzie: https://www.szlachetnapaczka.pl/wp-content/uploads/2020/11/raport-o-biedzie-2020-szlachetna-paczka.pdf Sokołowska J. (2013) Młodzi wykluczeni w świetle badań biograficznych, w: A.M. Kłonkowska, M. Szulc (red.) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieprzystosowani, nieadekwatni, Uniwersytet Gdański Szarfenberg, R. (2007). Ubóstwo, marginalność i wykluczenie społeczne. W: Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny M.(red.). Polityka społeczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe Tarkowska E. (red.) (2013) Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa: IFiS PAN Tarkowska, E. (2007). Ubóstwo i wykluczenie społeczne młodzieży. Warszawa: IPiSS |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacje, filmy, dyskusja Zajęcia odbywają się zgodnie z planem, w poniedziałki, w MS Teams Link do Zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa9befaf7529c495d86ff2bcbf3a5ef7a%40thread.tacv2/conversations?groupId=c875e002-682c-476b-b315-ddfaaf4abf6f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Liczba godzin kontaktowych: 30 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 15 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania prezentacji: 15 Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Anna Kieszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - Obecność na zajęciach - Wypowiedzi ustne w trakcie zajęć - Przygotowanie prezentacji dotyczącej jednej z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym (charakterystyka grupy i zjawiska oraz formy przeciwdziałania wykluczeniu – przykłady dobrych praktyk i projektów) Metody kształcenia: wykład, prezentacje, filmy, dyskusja |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć: Wprowadzenie w tematykę zajęć, zdefiniowanie podstawowych pojęć: wykluczenie, ubóstwo, marginalizacja Omówienie aktualnej sytuacji i działań państwa oraz organizacji pozarządowych wobec wybranych grup wykluczonych społecznie: - dzieci i młodzieży ze środowisk zaniedbanych - dzieci wychowujących się poza rodziną - kobiet samotnie wychowujących dzieci - ofiar patologii życia rodzinnego - osób o niskich kwalifikacjach - osób bezrobotnych - żyjących w trudnych warunkach mieszkaniowych - niepełnosprawnych i chronicznie chorych - starszych osób samotnych - osób chorujących psychicznie - opuszczający zakłady karne - imigrantów. |
|
Literatura: |
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020 - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej - http://www.mpips.gov.pl/bip/akty-prawne/programy/krajowy-program-przeciwdzialania-ubostwu-i-wykluczeniu-spolecznemu-2020-nowy-wymiar-aktywnej-integracji/ Apanel D., Jaworska A. (2013) Obszary wykluczenia społecznego: sfera biologiczna i środowiskowa. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek Białobrzeska K., Kawula S. (red.) (2006) Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit Fajfer-Kruczek I. (2015). Wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością w środowisku lokalnym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego Fidelus A., (2011) Oblicza wykluczenia i marginalizacji społecznej. Warszawa: Wydawnictwo UKSW Frąckiewicz L. (red.) (2005) Wykluczenie społeczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego Grzesiak H., Fryz M., Ratajczak K. (red.) (2012) Wykluczenie społeczne wczoraj i dziś. Poznań https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/2883/1/Wykluczenie%20spoleczne%20%20%20przeszlosc%20i%20terazniejszosc.pdf Klaus. W. (red) (2013) Różni, ale równi. Prawo a równe traktowanie cudzoziemców w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Interwencji Prawnej Klimczak W., Kubiński G., Sikora-Wiśniewska E. (2017) Wykluczenie społeczne w Polsce wybrane zagadnienia. Wrocław, Wydawnictwo Exante Kłonkowska A. M., Szulc M. (red) (2013) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieadekwatni. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego Korzon A., (2006). Edukacja niepełnosprawnych warunkiem wyrównywania ich szans w zjednoczonej Europie, [w:] Kosakowski Cz., Krause A., Przybyliński S. (red.): Dyskursy pedagogiki specjalnej. Między teorią i praktyką, Olsztyn: Wyd. Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego. Lister R. (2007) Bieda. Warszawa: Wydawnictwo Sic! Marzec-Holka K. (red.) (2005) Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW Pokrzywa M,, Wilk S. (red.) (2013) Wykluczenie społeczne. Diagnoza. Wymiary i kierunki działań. Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski. https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/2388/Wykluczenie%20spo%C5%82eczne.Diagnoza%2C%20wymiary%20i%20kierunki%20dzia%C5%82a%C5%84.pdf?sequence=1&isAllowed=y Raport o biedzie: https://www.szlachetnapaczka.pl/wp-content/uploads/2020/11/raport-o-biedzie-2020-szlachetna-paczka.pdf Sokołowska J. (2013) Młodzi wykluczeni w świetle badań biograficznych, w: A.M. Kłonkowska, M. Szulc (red.) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieprzystosowani, nieadekwatni, Uniwersytet Gdański Szarfenberg, R. (2007). Ubóstwo, marginalność i wykluczenie społeczne. W: Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny M.(red.). Polityka społeczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe Tarkowska E. (red.) (2013) Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa: IFiS PAN Tarkowska, E. (2007). Ubóstwo i wykluczenie społeczne młodzieży. Warszawa: IPiSS |
|
Uwagi: |
Kod do Zespołu: eonxfcf Liczba godzin kontaktowych: 12 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 15 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania prezentacji: 15 Liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.