Teoretyczno-metodyczne założenia biblioterapii wychowawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-TBW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczno-metodyczne założenia biblioterapii wychowawczej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_W01 Wymienia i wyjaśnia główne założenia i kierunki biblioterapii PC1_KS_W02 Opisuje modele postępowania biblioterapeutycznego PC1_KS_W03 Posiada wiedzę z zakresu organizacji procesu biblioterapeutycznego oraz programów, technik i środków stosowanych w biblioterapii wychowawczej Umiejętności PC1_KS_U03 Ocenia i wybiera literaturę do zajęć biblioterapii wychowawczej PC1_KS_U03 Dostrzega szanse i bariery stosowania biblioterapii wychowawczej w pracy z uczniem PC1_KS_U04 Przygotowuje program i scenariusz zajęć biblioterapeutycznych Kompetencje społeczne PC1_KS_K01 Ma przekonanie o wychowawczej i terapeutycznej funkcji literatury PC1_KS_K01 Uczestniczy w dyskusji z kolegami i nauczycielem w trakcie zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Kuracki | |
Prowadzący grup: | Kamil Kuracki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Egzamin (dbędzie się w formie ustnej na platformie Teams w terminie między 05.06.-12.06.2020 w godzinach ustalonych z grupą).Link do platformy Teams zostanie umieszczony poniżej bezpośrednio przez egzaminem. Ocena projektu (realizowanego częściowo w ramach kształcenia na odległość) Termin egzaminu: 09.06.2020 godz. 9.00-11.00 https://teams.microsoft.com/_#/school/conversations/Og%C3%B3lny?threadId=19:c52c3feb9ea24f7ea2d3e1cd4b533f2c@thread.tacv2&ctx=channel |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE -WYKŁAD Cele, zadania i rodzaje biblioterapii Uczestnicy biblioterapii Programy, środki i techniki biblioterapeutyczne Modele postepowania biblioterapeutycznego Planowanie procesu biblioterapii wychowawczej Księgozbiór biblioterapeuty Skuteczność biblioterapii w badaniach empirycznych TREŚCI PROGRAMOWE - ĆWICZENIA Dobór tekstów do biblioterapii wychowawczej Konstruowanie scenariusza i programu zajęć biblioterapeutycznych Biblioterapia wychowawcza w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na różnych etapach kształcenia- zajęcia praktyczne Zalecenia metodyczno-organizacyjne w okresie pracy zdalnej *Zajęcia za 10.03.2020 - zamiast zajęć terenowych, które w związku z sytuacją epidemiologiczną nie mogą się odbyć, w ramach odpracowania ćwiczeń proszę o wykonanie zadań zgodnie ze wskazanymi w emailu wskazaniami, które zostaną przeze mnie zweryfikowane (opracowywanie wskazań do warsztatu) 1. Proszę zapoznać się z zamieszczonym w książce Dzieci z trudnościami.... artykułem s.93-105 i wypisać możliwe formy dostosowania tekstu do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych (plik pdf. wysłany na adres emailowy grupy) 2.Proszę aby każda osoba wybrała jedną ze współczesnych książek dla dzieci i młodzieży i oceniła ją pod kątem możliwości wykorzystania w ramach zajęć biblioterapeutycznych. Proszę o sporządzenie 1 strony notatki uzasadniającej dlaczego można byłoby w oparciu o nią zorganizować proces biblioterapii (proszę zwrócić uwagę na właściwości tekstu, wątki, motywy, kreacje bohaterów, język utworu itp.). Proszę aby starosta grupy scalił notatki w jeden plik i wysłał na mój adres emailowy kkuracki@aps.edu.pl. do dnia 25.03.2020 Rekomenduję wybranie jednej z pozycji znajdujących się na liście bestsellerów dziecięcych i młodzieżowych (poniżej) lub innej Harry Potter, Hobbit, Władca pierścieni, Zwiadowcy, Igrzyska śmierci, Opowieści z Narnii, Felix, Net i Nika. 3. Proszę rozpocząć prace nad przygotowywaniem warsztatu biblioterapeutycznego. Dobrze byłoby planować go w oparciu o wybraną we wcześniejszym zadaniu lekturę. Proszę przygotowywać scenariusz warsztatu (w drodze komunikacji elektronicznej) a później ewentualnie realizować go w 3 osoby. Proszę aby projektować warsztaty tak, aby były tworzone z myślą o realizacji w grupach integracyjnych (należy zatem pomyśleć o dostosowaniu tekstów do zróżnicowanych możliwości percepcyjnych uczniów) i aby obejmowały różne grupy wiekowe tj. klasy IV-V lub VI-VIII (podzielcie się Państwo sami). ------------------------------------ 4. W ramach kolejnych zajęć, które powinny odbyć się do 12.04.2020 proszę kontynuować pracę nad przygotowywaniem warsztatu biblioterapeutycznego zgodnie z przesłanymi wcześniej instrukcjami. Zadania uzupełniające scenariusz warsztatu: 1) opracowanie załącznika w postaci skanu wybranych fragmentów książki, w oparciu o którą prowadzony będzie warsztat 2) opracowanie załącznika w postaci kart pracy, które planujecie Państwo wykorzystać podczas warsztatu. Proszę aby starosta grupy scalił Państwa scenariusze w jeden plik i wysłał na mój adres emailowy kkuracki@aps.edu.pl do dnia 12.04.2020. 5. Proszę dosłać wypisane przez każdą osobę możliwe formy dostosowania tekstu do pracy z dziećmi o SPE (w nawiązaniu do tekstu z przesłanej wcześniej książki Dzieci z trudnościami...) 6. Proszę zapoznać się z informacjami dotyczącymi teatrzyku obrazkowego kamishibai, który mógłby być wykorzystywany w ramach pracy biblioterapeutycznej. Poniżej przesyłam link do strony Internetowej na której znajdziecie Państwo niezbędne dane oraz filmik, który należy obejrzeć. Przesyłam również drugi link z filmem ilustrującym sposób wykorzystywania kamishibai w praktyce. W oparciu o te materiały każda osoba lub grupa 2-3 osobowa (jeśli macie Państwo możliwość współpracy zdalnej) ma za zadanie zaprojektować własną historię biblioterapeutyczną w postaci kilku (min. 7) kart kamishibai. Temat: Każdy z nas jest wyjątkowy. Po sporządzeniu kart proszę nagrać w domu krótki filmik przedstawiający Państwa czytających historię z wykorzystaniem teatru obrazkowego. Proszę aby starosta grupy zebrał Państwa filmy, spakował i wysłał na mój adres emailowy kkuracki@aps.edu.pl do dnia 12.04.2020. Linki do stron z filmami i informacjami o kamishibai: https://www.tibum.pl/shop/co-to-jest-kamishibai https://www.youtube.com/watch?v=XbC1YxiPrVw ------------------------------------ 7. W ramach kolejnych zajęć będę sukcesywnie udostępniał Państwu i wysyłał na podany przez Państwa adres emailowy grupy przygotowane przez Was scenariusze zajęć biblioterapeutycznych. Choć z uwagi na ograniczenia nie mamy możliwości przeprowadzenia warsztatu, Państwa zadanie będzie polegało na krytycznym odniesieniu się do jego konspektu. Stąd też proszę aby każda osoba dokładnie przeanalizowała scenariusz i udzieliła odpowiedzi na następujące pytania: 1) czy wyznaczone cele ogólne i szczegółowe są spójne z zaplanowanymi do realizacji treściami oraz czy są one ukierunkowane na kształtowanie zasobów psychospołecznych dzieci i młodzieży 2) jaka jest szansa na zrealizowanie z powodzeniem scenariusza w podanej grupie wiekowej i planowanym czasie trwania zajęć, 3) jakie są dostrzegane ograniczenia w realizacji warsztatu w oparciu o scenariusz i w jaki sposób można byłoby je zminimalizować, 4) W jaki sposób można byłoby rozszerzyć proponowane treści np. o jakie ćwiczenia? (proszę podać kilka przykładów), 5) czy i jak w scenariuszu zadbano o dostosowanie materiałów do potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (proszę podać przykłady; pomocny może okazać się przesłany wcześniej artykuł, z którego wypisywaliście Państwo dostosowania) Na chwilę obecną przesyłam materiał (wybrany losowo) na dwie kolejne jednostki tj. dotyczący zajęć przypadających do 28.04.2020 (Temat 1: Dam radę, potrafię to zrobić; Temat 2: Wzajemna pomoc i przyjacielska życzliwość). Kolejne scenariusze będą udostępniane po tym terminie. Proszę aby starosta grupy zebrał Państwa odpowiedzi pisemne, spakował i tradycyjnie wysłał na mój adres emailowy kkuracki@aps.edu.pl do dnia 30.04.2020. _____________________________________ 8. W ramach zajęć przypadających 05.05.2020 i 12.05.2020 na podany adres email grupy zostały przesłane dwa kolejne scenariusze. Zadanie, analogicznie do poprzedniego polega na analizie i krytycznym ustosunkowaniu się do każdego z nich zgodnie z omówionymi wcześniej wytycznymi (Temat 1: “Jeśli chcesz mieć przyjaciela oswój mnie” - kim jest przyjaciel i jakie ma cechy?; Temat 2: Co oznacza być innym? Inny czyli jaki?). Kolejne scenariusz będą udostępniane po tym terminie. Proszę aby starosta grupy zebrał Państwa odpowiedzi pisemne, spakował i tradycyjnie wysłał na mój adres emailowy kkuracki@aps.edu.pl do dnia 15.05.2020. Informacje zwrotne zostaną wysłane na adres email grupy. __________________________________________________________ 9. W ramach zajęć przypadających 19.05.2020 na podany adres email grupy został przesłany kolejny scenariusz. Zadanie, analogicznie do poprzedniego polega na analizie i krytycznym ustosunkowaniu się do niego zgodnie z omówionymi wcześniej wytycznymi (Temat : “Oskarżenie jest proste, przyznanie do winy - trudne”). Kolejne scenariusze będą udostępniane po tym terminie. Proszę aby starosta grupy zebrał Państwa odpowiedzi pisemne, spakował i tradycyjnie wysłał na mój adres emailowy kkuracki@aps.edu.pl do dnia 22.05.2020. Informacje zwrotne zostaną wysłane na adres email grupy. ___________________________________________________________ 10. W ramach zajęć przypadających 26.05.2020 na podany adres email grupy został przesłany kolejne scenariusze. Zadanie, analogicznie do poprzedniego polega na analizie i krytycznym ustosunkowaniu się do nich zgodnie z omówionymi wcześniej wytycznymi (Temat 6 : “Miłość nie ocenia”; Temat 7: "Obcy, czyli kto?"). Kolejne scenariusze będą udostępniane po tym terminie. Proszę aby starosta grupy zebrał Państwa odpowiedzi pisemne, spakował i tradycyjnie wysłał na mój adres emailowy kkuracki@aps.edu.pl do dnia 29.05.2020. Informacje zwrotne zostaną wysłane na adres email grupy. ______________________________________________________________ 11.W ramach zajęć przypadających 02.06.2020 na podany adres email grupy został przesłany kolejne scenariusze. Zadanie, analogicznie do poprzedniego polega na analizie i krytycznym ustosunkowaniu się do nich zgodnie z omówionymi wcześniej wytycznymi (Temat 8 : “ życie bez złości jest pełne radości- spotkanie w akademii Pana Kleksa”. Proszę aby starosta grupy zebrał Państwa odpowiedzi pisemne, spakował i tradycyjnie wysłał na mój adres emailowy kkuracki@aps.edu.pl do dnia 05.06.2020. Informacje zwrotne zostaną wysłane na adres email grupy. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Borecka, I. (2008), Biblioterapia formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych: wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa. 2. Tomasik, E. (1994), Czytelnictwo i biblioterapia w pedagogice specjalnej, Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. 3. Kuracki, K. (2015),Biblioterapia wychowawcza w budowaniu zasobów u uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych - szanse i możliwości (W:) B. Szczupał, A. Giryński, G. Szumski (red.) W poszukiwaniu indywidualnych dróg wspierających wszechstronny rozwój osób z niepełnosprawnością, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Borecka, I. (2002), Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy, Wałbrzych: Wydawnictwo UNUS. 2. Borecka, I., Wontorowska-Roter, S. (2003), Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Wałbrzych: Wydawnictwo UNUS. 3. Fedorowicz, M., Kruszewski, T.(red.) (2007), Biblioterapia. Z zagadnień pomocy niepełnosprawnym użytkownikom książek, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. 4. Głodkowska, J. (2001), Zabawa i nauka w kręgu baśni. metoda wspomagani wrażliwości edukacyjnej dziecka lekko upośledzonego umysłowo w wieku wczesnoszkolnym, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 5. Hrycyk, K. (red.) (2012) , O potrzebie biblioterapii, Wrocław: Polskie Towarzystwo biblioterapeutyczne. 6. Łaba, A. (2011), Zastosowanie biblioterapii w kształtowaniu zachowań przystosowawczych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. 7. Molicka, M. (2011), Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań: Media Rodzina 8. Szczupał, B. (2009), O literaturze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością-recepcja, edukacja, terapia, wsparcie, twórczość, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa. Literatura (kształcenie na odległość) Kuracki, K. (2018), Biblioterapia i bajkoterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, (W:) E. Śmiechowska - Petrovskij, E. Kwiatkowska (red), Dzieci z trudnościami poznawczymi i emocjonalnymi w młodszym wieku. Terapia i wspieranie., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW (link do e-booka poniżej) http://www.fundacjavectis.org/sites/default/files/inline-files/Dzieci%20z%20trudnos%CC%81ciami%20poznawczymi%20i%20emocjonalnymi.pdf Linki do stron z filmami i informacjami o kamishibai: https://www.tibum.pl/shop/co-to-jest-kamishibai https://www.youtube.com/watch?v=XbC1YxiPrVw |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna, praca zdalna (kształcenie na odległość) NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30h (wykład i warsztat) Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h Przygotowanie się do egzaminu 5h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5h Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 Na czas edukacji on-line udostępnianie studentom poprzez wysyłkę na adres email grupy materiałów elektronicznych oraz zagadnień do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag) oraz ich weryfikacja |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Kuracki | |
Prowadzący grup: | Kamil Kuracki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Egzamin (dbędzie się poprzez Forms).Link do egzaminu w dniu 10.06.2021 godz. 13.45-14.15 https://forms.office.com/r/zzMDmSh5LG Ocena projektu |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE -WYKŁAD Cele, zadania i rodzaje biblioterapii Uczestnicy biblioterapii Programy, środki i techniki biblioterapeutyczne Modele postepowania biblioterapeutycznego Planowanie procesu biblioterapii wychowawczej Księgozbiór biblioterapeuty Skuteczność biblioterapii w badaniach empirycznych TREŚCI PROGRAMOWE - ĆWICZENIA Dobór tekstów do biblioterapii wychowawczej Konstruowanie scenariusza i programu zajęć biblioterapeutycznych Biblioterapia wychowawcza w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na różnych etapach kształcenia- zajęcia praktyczne |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Borecka, I. (2008), Biblioterapia formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych: wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa. 2. Tomasik, E. (1994), Czytelnictwo i biblioterapia w pedagogice specjalnej, Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. 3. Kuracki, K. (2015),Biblioterapia wychowawcza w budowaniu zasobów u uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych - szanse i możliwości (W:) B. Szczupał, A. Giryński, G. Szumski (red.) W poszukiwaniu indywidualnych dróg wspierających wszechstronny rozwój osób z niepełnosprawnością, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Borecka, I. (2002), Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy, Wałbrzych: Wydawnictwo UNUS. 2. Borecka, I., Wontorowska-Roter, S. (2003), Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Wałbrzych: Wydawnictwo UNUS. 3. Fedorowicz, M., Kruszewski, T.(red.) (2007), Biblioterapia. Z zagadnień pomocy niepełnosprawnym użytkownikom książek, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. 4. Głodkowska, J. (2001), Zabawa i nauka w kręgu baśni. metoda wspomagani wrażliwości edukacyjnej dziecka lekko upośledzonego umysłowo w wieku wczesnoszkolnym, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 5. Hrycyk, K. (red.) (2012) , O potrzebie biblioterapii, Wrocław: Polskie Towarzystwo biblioterapeutyczne. 6. Łaba, A. (2011), Zastosowanie biblioterapii w kształtowaniu zachowań przystosowawczych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. 7. Molicka, M. (2011), Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań: Media Rodzina 8. Szczupał, B. (2009), O literaturze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością-recepcja, edukacja, terapia, wsparcie, twórczość, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa. Literatura (kształcenie na odległość) Kuracki, K. (2018), Biblioterapia i bajkoterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, (W:) E. Śmiechowska - Petrovskij, E. Kwiatkowska (red), Dzieci z trudnościami poznawczymi i emocjonalnymi w młodszym wieku. Terapia i wspieranie., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW (link do e-booka poniżej) http://www.fundacjavectis.org/sites/default/files/inline-files/Dzieci%20z%20trudnos%CC%81ciami%20poznawczymi%20i %20emocjonalnymi.pdf Kuracki, K. (2020). Teksty literackie w biblioterapii wychowawczej-propozycja kategoryzacji kryteriów doboru. Forum Pedagogiczne, 2, 75-94 Linki do stron z filmami i informacjami o kamishibai: https://www.tibum.pl/shop/co-to-jest-kamishibai https://www.youtube.com/watch?v=XbC1YxiPrVw |
|
Uwagi: |
Link do zajęć https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a037724d2156445689522557b0de19f7a%40thread.tacv2/conversations?groupId=53c77d6c-a5af-4335-b159-a2dac9347d90&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna, praca zdalna (kształcenie na odległość) NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30h (wykład i warsztat) Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h Przygotowanie się do egzaminu 5h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5h Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Kuracki | |
Prowadzący grup: | Kamil Kuracki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Egzamin (dbędzie się poprzez Forms). Ocena projektu Link do egzaminu w dniu 18.04.2021 godz. 10.45-11.15 https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchs68lCHkWSBItAlQC-g_fIFURVU4WThXVDU5WDM0NFVDWDI0RUI2QjRTWi4u |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE -WYKŁAD Cele, zadania i rodzaje biblioterapii Uczestnicy biblioterapii Programy, środki i techniki biblioterapeutyczne Modele postepowania biblioterapeutycznego Planowanie procesu biblioterapii wychowawczej Księgozbiór biblioterapeuty Skuteczność biblioterapii w badaniach empirycznych TREŚCI PROGRAMOWE - ĆWICZENIA Dobór tekstów do biblioterapii wychowawczej Konstruowanie scenariusza i programu zajęć biblioterapeutycznych Biblioterapia wychowawcza w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na różnych etapach kształcenia- zajęcia praktyczne |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Borecka, I. (2008), Biblioterapia formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych: wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa. 2. Tomasik, E. (1994), Czytelnictwo i biblioterapia w pedagogice specjalnej, Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. 3. Kuracki, K. (2015),Biblioterapia wychowawcza w budowaniu zasobów u uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych - szanse i możliwości (W:) B. Szczupał, A. Giryński, G. Szumski (red.) W poszukiwaniu indywidualnych dróg wspierających wszechstronny rozwój osób z niepełnosprawnością, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Borecka, I. (2002), Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy, Wałbrzych: Wydawnictwo UNUS. 2. Borecka, I., Wontorowska-Roter, S. (2003), Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Wałbrzych: Wydawnictwo UNUS. 3. Fedorowicz, M., Kruszewski, T.(red.) (2007), Biblioterapia. Z zagadnień pomocy niepełnosprawnym użytkownikom książek, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. 4. Głodkowska, J. (2001), Zabawa i nauka w kręgu baśni. metoda wspomagani wrażliwości edukacyjnej dziecka lekko upośledzonego umysłowo w wieku wczesnoszkolnym, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 5. Hrycyk, K. (red.) (2012) , O potrzebie biblioterapii, Wrocław: Polskie Towarzystwo biblioterapeutyczne. 6. Łaba, A. (2011), Zastosowanie biblioterapii w kształtowaniu zachowań przystosowawczych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. 7. Molicka, M. (2011), Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań: Media Rodzina 8. Szczupał, B. (2009), O literaturze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością-recepcja, edukacja, terapia, wsparcie, twórczość, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa. Literatura (kształcenie na odległość) Kuracki, K. (2018), Biblioterapia i bajkoterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, (W:) E. Śmiechowska - Petrovskij, E. Kwiatkowska (red), Dzieci z trudnościami poznawczymi i emocjonalnymi w młodszym wieku. Terapia i wspieranie., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW (link do e-booka poniżej) http://www.fundacjavectis.org/sites/default/files/inline-files/Dzieci%20z%20trudnos%CC%81ciami%20poznawczymi%20i %20emocjonalnymi.pdf Kuracki, K. (2020). Teksty literackie w biblioterapii wychowawczej-propozycja kategoryzacji kryteriów doboru. Forum Pedagogiczne, 2, 75-94 Linki do stron z filmami i informacjami o kamishibai: https://www.tibum.pl/shop/co-to-jest-kamishibai https://www.youtube.com/watch?v=XbC1YxiPrVw |
|
Uwagi: |
Link do zajęć https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3d44327a2a30423f8d6986fe8519a256%40thread.tacv2/conversations?groupId=15de3955-9662-4460-b27b-785318195c85&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna, praca zdalna (kształcenie na odległość) NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 12h (wykład i warsztat) Przygotowanie się do zajęć, lektury 20h Przygotowanie się do egzaminu 8h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10h Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.