Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczno-metodyczne założenia biblioterapii wychowawczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-TBW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoretyczno-metodyczne założenia biblioterapii wychowawczej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KS_W01 Wymienia i wyjaśnia główne założenia i kierunki biblioterapii

PC1_KS_W02 Opisuje modele postępowania biblioterapeutycznego

PC1_KS_W03 Posiada wiedzę z zakresu organizacji procesu biblioterapeutycznego oraz programów, technik i środków stosowanych w biblioterapii wychowawczej

Umiejętności

PC1_KS_U03 Ocenia i wybiera literaturę do zajęć biblioterapii wychowawczej

PC1_KS_U03 Dostrzega szanse i bariery stosowania biblioterapii wychowawczej w pracy z uczniem

PC1_KS_U04 Przygotowuje program i scenariusz zajęć biblioterapeutycznych

Kompetencje społeczne

PC1_KS_K01 Ma przekonanie o wychowawczej i terapeutycznej funkcji literatury

PC1_KS_K01 Uczestniczy w dyskusji z kolegami i nauczycielem w trakcie zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kuracki
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Egzamin (dbędzie się w formie ustnej na platformie Teams w terminie między 05.06.-12.06.2020 w godzinach ustalonych z grupą).Link do platformy Teams zostanie umieszczony poniżej bezpośrednio przez egzaminem.

Ocena projektu (realizowanego częściowo w ramach kształcenia na odległość)

Termin egzaminu: 09.06.2020 godz. 9.00-11.00

https://teams.microsoft.com/_#/school/conversations/Og%C3%B3lny?threadId=19:c52c3feb9ea24f7ea2d3e1cd4b533f2c@thread.tacv2&ctx=channel

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE -WYKŁAD

Cele, zadania i rodzaje biblioterapii

Uczestnicy biblioterapii

Programy, środki i techniki biblioterapeutyczne

Modele postepowania biblioterapeutycznego

Planowanie procesu biblioterapii wychowawczej

Księgozbiór biblioterapeuty

Skuteczność biblioterapii w badaniach empirycznych

TREŚCI PROGRAMOWE - ĆWICZENIA

Dobór tekstów do biblioterapii wychowawczej

Konstruowanie scenariusza i programu zajęć biblioterapeutycznych

Biblioterapia wychowawcza w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na różnych etapach kształcenia- zajęcia praktyczne

Zalecenia metodyczno-organizacyjne w okresie pracy zdalnej

*Zajęcia za 10.03.2020 - zamiast zajęć terenowych, które w związku z sytuacją epidemiologiczną nie mogą się odbyć, w ramach

odpracowania ćwiczeń proszę o wykonanie zadań zgodnie ze wskazanymi w emailu wskazaniami, które zostaną przeze mnie zweryfikowane (opracowywanie wskazań do warsztatu)

1. Proszę zapoznać się z zamieszczonym w książce Dzieci z trudnościami.... artykułem s.93-105 i wypisać możliwe formy dostosowania tekstu do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych (plik pdf. wysłany na adres emailowy grupy)

2.Proszę aby każda osoba wybrała jedną ze współczesnych książek dla dzieci i młodzieży i oceniła ją pod kątem możliwości wykorzystania w ramach zajęć biblioterapeutycznych. Proszę o sporządzenie 1 strony notatki uzasadniającej dlaczego można byłoby w oparciu o nią zorganizować proces biblioterapii (proszę zwrócić uwagę na właściwości tekstu, wątki, motywy, kreacje bohaterów, język utworu itp.). Proszę aby starosta grupy scalił notatki w jeden plik i wysłał na mój adres emailowy kkuracki@aps.edu.pl. do dnia 25.03.2020 Rekomenduję wybranie jednej z pozycji znajdujących się na liście bestsellerów dziecięcych i młodzieżowych (poniżej) lub innej Harry Potter, Hobbit, Władca pierścieni, Zwiadowcy, Igrzyska śmierci, Opowieści z Narnii, Felix, Net i Nika.

3. Proszę rozpocząć prace nad przygotowywaniem warsztatu biblioterapeutycznego. Dobrze byłoby planować go w oparciu o wybraną we wcześniejszym zadaniu lekturę. Proszę przygotowywać scenariusz warsztatu (w drodze komunikacji elektronicznej) a później ewentualnie realizować go w 3 osoby. Proszę aby projektować warsztaty tak, aby były tworzone z myślą o realizacji w grupach integracyjnych (należy zatem pomyśleć o dostosowaniu tekstów do zróżnicowanych możliwości percepcyjnych uczniów) i aby obejmowały różne grupy wiekowe tj. klasy IV-V lub VI-VIII (podzielcie się Państwo sami).

------------------------------------

4. W ramach kolejnych zajęć, które powinny odbyć się do 12.04.2020 proszę kontynuować pracę nad przygotowywaniem warsztatu biblioterapeutycznego zgodnie z przesłanymi wcześniej instrukcjami. Zadania uzupełniające scenariusz warsztatu: 1) opracowanie załącznika w postaci skanu wybranych fragmentów książki, w oparciu o którą prowadzony będzie warsztat 2) opracowanie załącznika w postaci kart pracy, które planujecie Państwo wykorzystać podczas warsztatu. Proszę aby starosta grupy scalił Państwa scenariusze w jeden plik i wysłał na mój adres emailowy kkuracki@aps.edu.pl do dnia 12.04.2020.

5. Proszę dosłać wypisane przez każdą osobę możliwe formy dostosowania tekstu do pracy z dziećmi o SPE (w nawiązaniu do tekstu z przesłanej wcześniej książki Dzieci z trudnościami...)

6. Proszę zapoznać się z informacjami dotyczącymi teatrzyku obrazkowego kamishibai, który mógłby być wykorzystywany w ramach pracy biblioterapeutycznej. Poniżej przesyłam link do strony Internetowej na której znajdziecie Państwo niezbędne dane oraz filmik, który należy obejrzeć. Przesyłam również drugi link z filmem ilustrującym sposób wykorzystywania kamishibai w praktyce. W oparciu o te materiały każda osoba lub grupa 2-3 osobowa (jeśli macie Państwo możliwość współpracy zdalnej) ma za zadanie zaprojektować własną historię biblioterapeutyczną w postaci kilku (min. 7) kart kamishibai. Temat: Każdy z nas jest wyjątkowy. Po sporządzeniu kart proszę nagrać w domu krótki filmik przedstawiający Państwa czytających historię z wykorzystaniem teatru obrazkowego. Proszę aby starosta grupy zebrał Państwa filmy, spakował i wysłał na mój adres emailowy kkuracki@aps.edu.pl do dnia 12.04.2020.

Linki do stron z filmami i informacjami o kamishibai:

https://www.tibum.pl/shop/co-to-jest-kamishibai

https://www.youtube.com/watch?v=XbC1YxiPrVw

------------------------------------

7. W ramach kolejnych zajęć będę sukcesywnie udostępniał Państwu i wysyłał na podany przez Państwa adres emailowy grupy przygotowane przez Was scenariusze zajęć biblioterapeutycznych. Choć z uwagi na ograniczenia nie mamy możliwości przeprowadzenia warsztatu, Państwa zadanie będzie polegało na krytycznym odniesieniu się do jego konspektu. Stąd też proszę aby każda osoba dokładnie przeanalizowała scenariusz i udzieliła odpowiedzi na następujące pytania: 1) czy wyznaczone cele ogólne i szczegółowe są spójne z zaplanowanymi do realizacji treściami oraz czy są one ukierunkowane na kształtowanie zasobów psychospołecznych dzieci i młodzieży 2) jaka jest szansa na zrealizowanie z powodzeniem scenariusza w podanej grupie wiekowej i planowanym czasie trwania zajęć, 3) jakie są dostrzegane ograniczenia w realizacji warsztatu w oparciu o scenariusz i w jaki sposób można byłoby je zminimalizować, 4) W jaki sposób można byłoby rozszerzyć proponowane treści np. o jakie ćwiczenia? (proszę podać kilka przykładów), 5) czy i jak w scenariuszu zadbano o dostosowanie materiałów do potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (proszę podać przykłady; pomocny może okazać się przesłany wcześniej artykuł, z którego wypisywaliście Państwo dostosowania) Na chwilę obecną przesyłam materiał (wybrany losowo) na dwie kolejne jednostki tj. dotyczący zajęć przypadających do 28.04.2020 (Temat 1: Dam radę, potrafię to zrobić; Temat 2: Wzajemna pomoc i przyjacielska życzliwość). Kolejne scenariusze będą udostępniane po tym terminie. Proszę aby starosta grupy zebrał Państwa odpowiedzi pisemne, spakował i tradycyjnie wysłał na mój adres emailowy kkuracki@aps.edu.pl do dnia 30.04.2020.

_____________________________________

8. W ramach zajęć przypadających 05.05.2020 i 12.05.2020 na podany adres email grupy zostały przesłane dwa kolejne scenariusze. Zadanie, analogicznie do poprzedniego polega na analizie i krytycznym ustosunkowaniu się do każdego z nich zgodnie z omówionymi wcześniej wytycznymi (Temat 1: “Jeśli chcesz mieć przyjaciela oswój mnie” - kim jest przyjaciel i jakie ma cechy?; Temat 2: Co oznacza być innym? Inny czyli jaki?). Kolejne scenariusz będą udostępniane po tym terminie. Proszę aby starosta grupy zebrał Państwa odpowiedzi pisemne, spakował i tradycyjnie wysłał na mój adres emailowy kkuracki@aps.edu.pl do dnia 15.05.2020. Informacje zwrotne zostaną wysłane na adres email grupy.

__________________________________________________________

9. W ramach zajęć przypadających 19.05.2020 na podany adres email grupy został przesłany kolejny scenariusz. Zadanie, analogicznie do poprzedniego polega na analizie i krytycznym ustosunkowaniu się do niego zgodnie z omówionymi wcześniej wytycznymi (Temat : “Oskarżenie jest proste, przyznanie do winy - trudne”). Kolejne scenariusze będą udostępniane po tym terminie. Proszę aby starosta grupy zebrał Państwa odpowiedzi pisemne, spakował i tradycyjnie wysłał na mój adres emailowy kkuracki@aps.edu.pl do dnia 22.05.2020. Informacje zwrotne zostaną wysłane na adres email grupy.

___________________________________________________________

10. W ramach zajęć przypadających 26.05.2020 na podany adres email grupy został przesłany kolejne scenariusze. Zadanie, analogicznie do poprzedniego polega na analizie i krytycznym ustosunkowaniu się do nich zgodnie z omówionymi wcześniej wytycznymi (Temat 6 : “Miłość nie ocenia”; Temat 7: "Obcy, czyli kto?"). Kolejne scenariusze będą udostępniane po tym terminie. Proszę aby starosta grupy zebrał Państwa odpowiedzi pisemne, spakował i tradycyjnie wysłał na mój adres emailowy kkuracki@aps.edu.pl do dnia 29.05.2020. Informacje zwrotne zostaną wysłane na adres email grupy.

______________________________________________________________

11.W ramach zajęć przypadających 02.06.2020 na podany adres email grupy został przesłany kolejne scenariusze. Zadanie, analogicznie do poprzedniego polega na analizie i krytycznym ustosunkowaniu się do nich zgodnie z omówionymi wcześniej wytycznymi (Temat 8 : “ życie bez złości jest pełne radości- spotkanie w akademii Pana Kleksa”. Proszę aby starosta grupy zebrał Państwa odpowiedzi pisemne, spakował i tradycyjnie wysłał na mój adres emailowy kkuracki@aps.edu.pl do dnia 05.06.2020. Informacje zwrotne zostaną wysłane na adres email grupy.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Borecka, I. (2008), Biblioterapia formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych: wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa.

2. Tomasik, E. (1994), Czytelnictwo i biblioterapia w pedagogice specjalnej, Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

3. Kuracki, K. (2015),Biblioterapia wychowawcza w budowaniu zasobów u uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych - szanse i możliwości (W:) B. Szczupał, A. Giryński, G. Szumski (red.) W poszukiwaniu indywidualnych dróg wspierających wszechstronny rozwój osób z niepełnosprawnością, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Borecka, I. (2002), Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy, Wałbrzych: Wydawnictwo UNUS.

2. Borecka, I., Wontorowska-Roter, S. (2003), Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Wałbrzych: Wydawnictwo UNUS.

3. Fedorowicz, M., Kruszewski, T.(red.) (2007), Biblioterapia. Z zagadnień pomocy niepełnosprawnym użytkownikom książek, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

4. Głodkowska, J. (2001), Zabawa i nauka w kręgu baśni. metoda wspomagani wrażliwości edukacyjnej dziecka lekko upośledzonego umysłowo w wieku wczesnoszkolnym, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

5. Hrycyk, K. (red.) (2012) , O potrzebie biblioterapii, Wrocław: Polskie Towarzystwo biblioterapeutyczne.

6. Łaba, A. (2011), Zastosowanie biblioterapii w kształtowaniu zachowań przystosowawczych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

7. Molicka, M. (2011), Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań: Media Rodzina

8. Szczupał, B. (2009), O literaturze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością-recepcja, edukacja, terapia, wsparcie, twórczość, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.

Literatura (kształcenie na odległość)

Kuracki, K. (2018), Biblioterapia i bajkoterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, (W:) E. Śmiechowska - Petrovskij, E. Kwiatkowska (red), Dzieci z trudnościami poznawczymi i emocjonalnymi w młodszym wieku. Terapia i wspieranie., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW (link do e-booka poniżej)

http://www.fundacjavectis.org/sites/default/files/inline-files/Dzieci%20z%20trudnos%CC%81ciami%20poznawczymi%20i%20emocjonalnymi.pdf

Linki do stron z filmami i informacjami o kamishibai:

https://www.tibum.pl/shop/co-to-jest-kamishibai

https://www.youtube.com/watch?v=XbC1YxiPrVw

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna, praca zdalna (kształcenie na odległość)

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30h (wykład i warsztat)

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h

Przygotowanie się do egzaminu 5h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5h

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Na czas edukacji on-line udostępnianie studentom poprzez wysyłkę na adres email grupy materiałów elektronicznych oraz zagadnień do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag) oraz ich weryfikacja

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kuracki
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Egzamin (dbędzie się poprzez Forms).Link do

egzaminu w dniu 10.06.2021 godz. 13.45-14.15

https://forms.office.com/r/zzMDmSh5LG

Ocena projektu

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE -WYKŁAD

Cele, zadania i rodzaje biblioterapii

Uczestnicy biblioterapii

Programy, środki i techniki biblioterapeutyczne

Modele postepowania biblioterapeutycznego

Planowanie procesu biblioterapii wychowawczej

Księgozbiór biblioterapeuty

Skuteczność biblioterapii w badaniach empirycznych

TREŚCI PROGRAMOWE - ĆWICZENIA

Dobór tekstów do biblioterapii wychowawczej

Konstruowanie scenariusza i programu zajęć biblioterapeutycznych

Biblioterapia wychowawcza w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na różnych etapach kształcenia- zajęcia

praktyczne

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Borecka, I. (2008), Biblioterapia formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych: wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im.

Angelusa Silesiusa.

2. Tomasik, E. (1994), Czytelnictwo i biblioterapia w pedagogice specjalnej, Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki

Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

3. Kuracki, K. (2015),Biblioterapia wychowawcza w budowaniu zasobów u uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych - szanse i

możliwości (W:) B. Szczupał, A. Giryński, G. Szumski (red.) W poszukiwaniu indywidualnych dróg wspierających wszechstronny rozwój

osób z niepełnosprawnością, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Borecka, I. (2002), Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy, Wałbrzych:

Wydawnictwo UNUS.

2. Borecka, I., Wontorowska-Roter, S. (2003), Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Wałbrzych:

Wydawnictwo UNUS.

3. Fedorowicz, M., Kruszewski, T.(red.) (2007), Biblioterapia. Z zagadnień pomocy niepełnosprawnym użytkownikom książek, Toruń:

Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

4. Głodkowska, J. (2001), Zabawa i nauka w kręgu baśni. metoda wspomagani wrażliwości edukacyjnej dziecka lekko upośledzonego

umysłowo w wieku wczesnoszkolnym, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

5. Hrycyk, K. (red.) (2012) , O potrzebie biblioterapii, Wrocław: Polskie Towarzystwo biblioterapeutyczne.

6. Łaba, A. (2011), Zastosowanie biblioterapii w kształtowaniu zachowań przystosowawczych uczniów z upośledzeniem umysłowym w

stopniu lekkim, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

7. Molicka, M. (2011), Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań:

Media Rodzina

8. Szczupał, B. (2009), O literaturze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością-recepcja, edukacja, terapia, wsparcie, twórczość,

Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.

Literatura (kształcenie na odległość)

Kuracki, K. (2018), Biblioterapia i bajkoterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, (W:) E. Śmiechowska -

Petrovskij, E. Kwiatkowska (red), Dzieci z trudnościami poznawczymi i emocjonalnymi w młodszym wieku. Terapia i wspieranie.,

Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW (link do e-booka poniżej)

http://www.fundacjavectis.org/sites/default/files/inline-files/Dzieci%20z%20trudnos%CC%81ciami%20poznawczymi%20i

%20emocjonalnymi.pdf

Kuracki, K. (2020). Teksty literackie w biblioterapii wychowawczej-propozycja kategoryzacji kryteriów doboru. Forum Pedagogiczne, 2, 75-94

Linki do stron z filmami i informacjami o kamishibai:

https://www.tibum.pl/shop/co-to-jest-kamishibai

https://www.youtube.com/watch?v=XbC1YxiPrVw

Uwagi:

Link do zajęć

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a037724d2156445689522557b0de19f7a%40thread.tacv2/conversations?groupId=53c77d6c-a5af-4335-b159-a2dac9347d90&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA

wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna, praca zdalna

(kształcenie na odległość)

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30h (wykład i warsztat)

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h

Przygotowanie się do egzaminu 5h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5h

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kuracki
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Egzamin (dbędzie się poprzez Forms).

Ocena projektu

Link do egzaminu w dniu 18.04.2021 godz. 10.45-11.15

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchs68lCHkWSBItAlQC-g_fIFURVU4WThXVDU5WDM0NFVDWDI0RUI2QjRTWi4u

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE -WYKŁAD

Cele, zadania i rodzaje biblioterapii

Uczestnicy biblioterapii

Programy, środki i techniki biblioterapeutyczne

Modele postepowania biblioterapeutycznego

Planowanie procesu biblioterapii wychowawczej

Księgozbiór biblioterapeuty

Skuteczność biblioterapii w badaniach empirycznych

TREŚCI PROGRAMOWE - ĆWICZENIA

Dobór tekstów do biblioterapii wychowawczej

Konstruowanie scenariusza i programu zajęć biblioterapeutycznych

Biblioterapia wychowawcza w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na różnych etapach kształcenia- zajęcia

praktyczne

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Borecka, I. (2008), Biblioterapia formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych: wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im.

Angelusa Silesiusa.

2. Tomasik, E. (1994), Czytelnictwo i biblioterapia w pedagogice specjalnej, Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki

Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

3. Kuracki, K. (2015),Biblioterapia wychowawcza w budowaniu zasobów u uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych - szanse i

możliwości (W:) B. Szczupał, A. Giryński, G. Szumski (red.) W poszukiwaniu indywidualnych dróg wspierających wszechstronny rozwój

osób z niepełnosprawnością, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Borecka, I. (2002), Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy, Wałbrzych:

Wydawnictwo UNUS.

2. Borecka, I., Wontorowska-Roter, S. (2003), Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Wałbrzych:

Wydawnictwo UNUS.

3. Fedorowicz, M., Kruszewski, T.(red.) (2007), Biblioterapia. Z zagadnień pomocy niepełnosprawnym użytkownikom książek, Toruń:

Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

4. Głodkowska, J. (2001), Zabawa i nauka w kręgu baśni. metoda wspomagani wrażliwości edukacyjnej dziecka lekko upośledzonego

umysłowo w wieku wczesnoszkolnym, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

5. Hrycyk, K. (red.) (2012) , O potrzebie biblioterapii, Wrocław: Polskie Towarzystwo biblioterapeutyczne.

6. Łaba, A. (2011), Zastosowanie biblioterapii w kształtowaniu zachowań przystosowawczych uczniów z upośledzeniem umysłowym w

stopniu lekkim, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

7. Molicka, M. (2011), Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań:

Media Rodzina

8. Szczupał, B. (2009), O literaturze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością-recepcja, edukacja, terapia, wsparcie, twórczość,

Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.

Literatura (kształcenie na odległość)

Kuracki, K. (2018), Biblioterapia i bajkoterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, (W:) E. Śmiechowska -

Petrovskij, E. Kwiatkowska (red), Dzieci z trudnościami poznawczymi i emocjonalnymi w młodszym wieku. Terapia i wspieranie.,

Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW (link do e-booka poniżej)

http://www.fundacjavectis.org/sites/default/files/inline-files/Dzieci%20z%20trudnos%CC%81ciami%20poznawczymi%20i

%20emocjonalnymi.pdf

Kuracki, K. (2020). Teksty literackie w biblioterapii wychowawczej-propozycja kategoryzacji kryteriów doboru. Forum Pedagogiczne, 2, 75-94

Linki do stron z filmami i informacjami o kamishibai:

https://www.tibum.pl/shop/co-to-jest-kamishibai

https://www.youtube.com/watch?v=XbC1YxiPrVw

Uwagi:

Link do zajęć

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3d44327a2a30423f8d6986fe8519a256%40thread.tacv2/conversations?groupId=15de3955-9662-4460-b27b-785318195c85&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA

wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna, praca zdalna

(kształcenie na odległość)

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 12h (wykład i warsztat)

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20h

Przygotowanie się do egzaminu 8h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10h

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)