Socjoterapia w resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-SRE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjoterapia w resocjalizacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_W01 Charakteryzuje proces socjoterapii - jego funkcje, zasady oraz typowe koncepcje i programy. Umiejętności PC1_KS_U04 Potrafi skonstruować program zajęć socjoterapeutycznych dla osób niedostosowanych społecznie. PC1_KS_U05 Potrafi przeprowadzić proste zajęcia socjoterapeutyczne na wybrany temat. PC1_KS_U06 Dostrzega i analizuje dylematy etyczne w pracy socjoterapeuty; przewiduje skutki konkretnych działań resocjalizacyjnych. Kompetencje społeczne PC1_KS_K01 Jest przygotowany do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych i aktywności wśród wychowanków niedostosowanych społecznie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Porembska | |
Prowadzący grup: | Marta Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - Przygotowanie konspektu zajęć - Przeprowadzenie zajęć socjoterapeutycznych w grupie studenckiej - Wypowiedzi ustne i aktywność na zajęciach - Obserwacja studenta w trakcie zajęć Aktualizacja 25.03.2020r.: - 2 notatki z przeczytanych artykułów - notatka z obejrzanego filmu - udział w zajęciach online za pomocą aplikacji MS TEAMS Link do Zespołu - grupa poniedziałkowa: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abddf03ce9aa240f9b0d21399677cadaa%40thread.tacv2/conversations?groupId=67629500-a52d-43e0-9d95-f3b2438fafa7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do Zespołu - grupa środowa: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4c193d147617421b90567c78871216c4%40thread.tacv2/conversations?groupId=0ddc5f5d-9e8e-4956-a52d-46afc505b697&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 - przygotowanie konspektu zajęć i na jego podstawie poprowadzenie zajęć dla grupy poprzez aplikację MS TEAMS |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć: 1.Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno – pedagogicznej - cele terapeutyczne, rozwojowe i edukacyjne - proces grupowy - role w grupie - struktura i istota zajęć socjoterapeutycznych - grupa socjoterapeutyczna i jej właściwości - metody i techniki pracy z grupą (m.in. drama, prace plastyczne, kolaż, praca z przytulanką, muzyka, gry edukacyjne, bajki) 2. Udział w zajęciach socjoterapeutycznych, przygotowanych na podstawie autorskich scenariuszy zajęć wykładowcy i studentów. 3. ZAJĘCIA SĄ REALIZOWANE ZGODNIE Z HARMONOGRAMEM USTALONYM Z GRUPAMI WARSZTATOWYMI W KAŻDY PONIEDZIAŁEK I ŚRODĘ W ZESPOŁACH PRZEDMIOTU W APLIKACJI MS TEAMS. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Sawicka, K. (2010) Socjoterapia. Warszawa: Kompendium Grudziewska E. (2015) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Warszawa: Difin część 1 Grudziewska E. (2016) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Warszawa: Difin część 2 Wilk M. (2013) Diagnoza w socjoterapii. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: Fudali, M. (2005). Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci z rodzin alkoholowych a zmiana obrazu własnej osoby, Opieka, Wychowanie, Terapia, 3-4 (63-64), s. 26-31. Grudziewska E. (red.) (2017). Diagnoza w socjoterapii: Warszawa: Difin Jankowiak B. (2016) Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Poznań Wydawnictwo Naukowe UAM Matyja, A. (2005). Obraz warsztatu socjoterapii na przykładzie świetlic w Katowicach i okolicach. Opieka, Wychowanie, Terapia, 1-2 (61-62), 42-45. Matyja, A. (2005). Metody i techniki stosowane w socjoterapii. Opieka, Wychowanie, Terapia, 3-4 (63-64), 23-25. Deptuła M. (2005) Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Dąbrowska-Jabłońska I. (2006) Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków: Impuls Lasota A., Franczyk J. (2016) Socjoterapia dzieci i młodzieży. Warszawa: Żak Szczepanik R. Jaros A. (2016) Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego AKTUALIZACJA- 17.03.2020r. 1) http://wydawnictwo.wsei.eu/index.php/ipscn/article/view/645/0 Joanna Wachnicka (2018) Adaptacja młodzieży nieprzystosowanej społecznie do procesu socjoterapii 2) http://docplayer.pl/1416886-Kompetencje-skutecznego-wychowawcy-socjoterapeuty.html Maria Chmielewska (2015) Kompetencje skutecznego wychowawcy-socjoterapeuty 3) http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Resocjalizacja_Polska_(Polish_Journal_of_Social_Rehabilitation)/Resocjalizacja_Polska_(Polish_Journal_of_Social_Rehabilitation)-r2011-t2/Resocjalizacja_Polska_(Polish_Journal_of_Social_Rehabilitation)-r2011-t2-s171-184/Resocjalizacja_Polska_(Polish_Journal_of_Social_Rehabilitation)-r2011-t2-s171-184.pdf Hubert Kupiec (2011) Socjoterapeutyczne aspekty twórczej resocjalziacji 4) "Socjoterapia w teorii" opracowanie M. Porembska (wysłane na maila grupowego) 5) ZADANIE - obejrzenie filmu i zaproponowanie pytań do dyskusji dla grupy młodzieży nieprzystosowanej społecznie uczestniczącej w socjoterapii 6) Literatura dla chętnych: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/21630/2/Jankowiak_Socjoterapia_dodruk_10_3_2016.pdf |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Warsztaty, praca w grupach, gry edukacyjne kształcenie online w aplikacji MS TEAMS Liczba godzin kontaktowych: 30 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 10 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania konspektu: 10 Liczba punktów ECTS: 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.