Pedagogika ulicy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-PUL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika ulicy |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_W03 Zna pojęcie streetworkingu jako metody pracy z osobami zagrożonymi marginalizacją. PC1_KS_W03 Zna koncepcję teoretyczną habitusu i jej zastosowanie w pracy metodą streetworkingu z dziećmi i młodzieżą. Umiejętności PC1_KS_U04 Potrafi zaplanować podstawowe formy działań oraz pozycje w budżecie projektu pracy metodą streetworkingu z dziećmi i młodzieżą. PC1_KS_U06 Dostrzega potrzebę pracy metodą streetworkingu w obliczu problemu dzieci na ulicy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Miszewski | |
Prowadzący grup: | Kamil Miszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceniania: Egzamin pisemny (test) kolokwium zaliczeniowe |
|
Pełny opis: |
Wykład 1. Przedstawienie tematyki przedmiotu, zapoznanie z literaturą oraz wymaganiami 2. Wyjaśnienie pojęć i ich geneza, dzieci (na) ulicy, istota problemu, kategorie dzieci ulicy 3. Skala zjawiska dzieci (na) ulicy na świecie, jego różnorodność i uwarunkowania 4. Uwarunkowania zjawiska dziecka na ulicy w Polsce 5. Prekursorzy działalności pedagogicznej wśród ludzi na ulicy 6. Habitus – znaczenie pojęcia. Postępowanie zgodne z habitusem i strategia reprodukcji. Uwarunkowania zmiany habitusu 7. Wykluczenie i marginalizacja społeczna - skutki 8. Specyfika pedagogiki ulicy, przedmiot, cel i metody oddziaływań 9. Rola pedagoga, jego warsztat pracy 10. Umiejętności przystosowawcze wypracowane przez dzieci ulicy 11. Profilaktyka społeczna nakierowana na dzieci ulicy 12. Działania w pracy pedagogicznej na ulicy w ramach oddziaływań profilaktycznych 13. Metoda indywidualnego przypadku w pracy z dzieckiem ulicy 14. Podsumowanie materiału, sprawdzenie wiedzy Ćwiczenia 1. Pojęcie streetworkingu, cechy metody streetworkingu, koncepcje streetworkingu 2. Pojęcie „dziecka na ulicy” – charakterystyka w kontekście jego funkcjonowania w rodzinie, w szkole i w grupie rówieśniczej 3. Pierwszy kontakt z dziećmi ulicy; zasady 4. Cele i zadania pedagogów ulicy. Kierunki pracy pedagogów ulicy 5. Etapy pracy pedagogów ulicy z daną grupą dzieci, zasady pracy 6. Metody i formy pracy pedagoga ulicy 7. Cechy pedagoga ulicy, prawa dziecka w środowisku otwartym 8. Wybrane problemy dzieci ulicy: prostytucja nieletnich, konflikt z prawem, handel dziećmi 9. Prezentacja wybranych projektów z zakresu pedagogiki ulicy 10. Organizacja projektu pracy metodą streetworkingu z dziećmi i młodzieżą. 11. Tworzenie projektu dla danej grupy dzieci ulicy |
|
Literatura: |
Literatura 1. Bielecka E. (red.) Pedagogika społeczna- zagrożona młodość. Innowacyjne formy interwencji społecznej, nr2 /2010 2. Cueff D., Dziecko na ulicy. Zwalczanie przemocy wobec dzieci, GPAS, Warszawa 2006. 3. Kurzepa J. Młodzi , piękne i niedrodzy . młodość w objęciach seksbiznesu 4. Kurzeja A., Dzieci ulicy – profilaktyka zagrożeń, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008. 5. Olszewska-Baka G. (red.), Dzieci ulicy – problemy, profilaktyka, resocjalizacja. Wydawnictwo eRBe, Białystok 2000. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30, wykłady 30 Przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z literaturą przedmiotu: 10 Przygotowanie się do kolokwium: 15 Przygotowanie się do egzaminu: 15 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 Na czas edukacji on-line udostępnianie studentom prezentacji wykładów w Power Point z komentarzem, materiałów elektronicznych oraz zagadnień do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag). Konsultacje indywidualne za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach dyżurów oraz kontakt drogą poczty elektronicznej przez cały czas. w razie jakichkolwiek pytań, kłopotów ze zdobyciem lektur itd. jestem dostępny pod mailem: kmiszewski@aps.edu.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.