Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ulicy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-PUL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika ulicy
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KS_W03 Zna pojęcie streetworkingu jako metody pracy z osobami zagrożonymi marginalizacją.

PC1_KS_W03 Zna koncepcję teoretyczną habitusu i jej zastosowanie w pracy metodą streetworkingu z dziećmi i młodzieżą.

Umiejętności

PC1_KS_U04 Potrafi zaplanować podstawowe formy działań oraz pozycje w budżecie projektu pracy metodą streetworkingu z dziećmi i młodzieżą.

PC1_KS_U06 Dostrzega potrzebę pracy metodą streetworkingu w obliczu problemu dzieci na ulicy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Miszewski
Prowadzący grup: Kamil Miszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria oceniania:

Egzamin pisemny (test)

kolokwium zaliczeniowe

Pełny opis:

Wykład

1. Przedstawienie tematyki przedmiotu, zapoznanie z literaturą oraz wymaganiami

2. Wyjaśnienie pojęć i ich geneza, dzieci (na) ulicy, istota problemu, kategorie dzieci ulicy

3. Skala zjawiska dzieci (na) ulicy na świecie, jego różnorodność i uwarunkowania

4. Uwarunkowania zjawiska dziecka na ulicy w Polsce

5. Prekursorzy działalności pedagogicznej wśród ludzi na ulicy

6. Habitus – znaczenie pojęcia. Postępowanie zgodne z habitusem i strategia reprodukcji.

Uwarunkowania zmiany habitusu

7. Wykluczenie i marginalizacja społeczna - skutki

8. Specyfika pedagogiki ulicy, przedmiot, cel i metody oddziaływań

9. Rola pedagoga, jego warsztat pracy

10. Umiejętności przystosowawcze wypracowane przez dzieci ulicy

11. Profilaktyka społeczna nakierowana na dzieci ulicy

12. Działania w pracy pedagogicznej na ulicy w ramach oddziaływań profilaktycznych

13. Metoda indywidualnego przypadku w pracy z dzieckiem ulicy

14. Podsumowanie materiału, sprawdzenie wiedzy

Ćwiczenia

1. Pojęcie streetworkingu, cechy metody streetworkingu, koncepcje streetworkingu

2. Pojęcie „dziecka na ulicy” – charakterystyka w kontekście jego funkcjonowania

w rodzinie, w szkole i w grupie rówieśniczej

3. Pierwszy kontakt z dziećmi ulicy; zasady

4. Cele i zadania pedagogów ulicy. Kierunki pracy pedagogów ulicy

5. Etapy pracy pedagogów ulicy z daną grupą dzieci, zasady pracy

6. Metody i formy pracy pedagoga ulicy

7. Cechy pedagoga ulicy, prawa dziecka w środowisku otwartym

8. Wybrane problemy dzieci ulicy: prostytucja nieletnich, konflikt z prawem, handel dziećmi

9. Prezentacja wybranych projektów z zakresu pedagogiki ulicy

10. Organizacja projektu pracy metodą streetworkingu z dziećmi i młodzieżą.

11. Tworzenie projektu dla danej grupy dzieci ulicy

Literatura:

Literatura

1. Bielecka E. (red.) Pedagogika społeczna- zagrożona młodość. Innowacyjne formy interwencji społecznej, nr2 /2010

2. Cueff D., Dziecko na ulicy. Zwalczanie przemocy wobec dzieci, GPAS, Warszawa 2006.

3. Kurzepa J. Młodzi , piękne i niedrodzy . młodość w objęciach seksbiznesu

4. Kurzeja A., Dzieci ulicy – profilaktyka zagrożeń, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008.

5. Olszewska-Baka G. (red.), Dzieci ulicy – problemy, profilaktyka, resocjalizacja. Wydawnictwo eRBe, Białystok 2000.

Uwagi:

Nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30, wykłady 30

Przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z literaturą przedmiotu: 10

Przygotowanie się do kolokwium: 15

Przygotowanie się do egzaminu: 15

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Na czas edukacji on-line udostępnianie studentom prezentacji wykładów w Power Point z komentarzem, materiałów elektronicznych oraz zagadnień do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag). Konsultacje indywidualne za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach dyżurów oraz kontakt drogą poczty elektronicznej przez cały czas.

w razie jakichkolwiek pytań, kłopotów ze zdobyciem lektur itd. jestem dostępny pod mailem: kmiszewski@aps.edu.pl

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)