Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-PRS1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Profilaktyka społeczna
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia weryfikowane będzie na podstawie:

- egzaminu pisemnego końcowego (w formie testu jednokrotnego wyboru)

- aktywności studentów podczas zajęć

- oceny pracy studentów w grupach podczas zajęć

- oceny przygotowanej przez studentów prezentacji multimedialnej w PowerPoint na jeden dowolnie wybrany temat, przedstawienie tematu podczas zajęć realizowanych w formie ćwiczeń

Pełny opis:

Wykład:

1. Wprowadzenie do profilaktyki społecznej. Pojęcie profilaktyki społecznej.

2. Poziomy oddziaływań profilaktycznych.

3. Strategie oddziaływań profilaktycznych.

4. Teoretyczne podstawy współczesnej profilaktyki społecznej – teoria resilience, czynniki ryzyka i czynniki chroniące.

5. Profilaktyka pozytywna, czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu oddziaływań profilaktycznych.

6. Koncepcja profilaktyki integralnej i profilaktyki opartej na badaniach naukowych.

7. Zasady, metody, formy i środki pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą.

8. Podstawowe założenia tworzenia programów profilaktycznych.

9. System rekomendacji programów profilaktycznych.

10. Ewaluacja programów profilaktycznych. Bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki.

Ćwiczenia:

1. Omówienie współczesnych tendencji występujących w poglądach na problemy profilaktyki dzieci i młodzieży.

2. Omówienie zasad, metod, form i środków pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą.

3. Metody pracy profilaktycznej: casework, groupwork, network.

4. Rodzaje programów profilaktycznych.

5. Struktura projektu profilaktycznego. Cele i zadania projektu profilaktycznego.

6. Uwarunkowania efektywności pracy profilaktycznej w świetle wiedzy prakseologicznej.

7. Organizacja właściwych działań profilaktycznych.

8. Monitoring i ewaluacja projektu profilaktycznego.

9. Związek między profilaktyką i wychowaniem.

10. Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem

Rządowy program „Bezpieczna i przyjazna szkoła”

USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231) (tekst ujednolicony)

Literatura uzupełniająca:

Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN,

Baranowska M. , Wiciak M. (2011). Wybrane patologie społeczne. Uwarunkowania, przejawy, profilaktyka. Szczytno : Wydział Wydawnictw i Poligrafii Wyższej Szkoły Policji

Dąbkowska M. , Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka - podręcznik dla nauczyciela : Europejski Międzypaństwowy Program DAPHNE. Toruń: Wydaw. Naukowe Uniw. M. Kopernika.

Dziewiecki M. (2001). Nowoczesna profilaktyka uzależnień. Kielce : Wydaw. Jedność.

Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne.

Grzelak S. (2006). Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Klimek Z. Profilaktyka zagrożeń w praktyce .Jelenia Góra, 2008.

Łakomski M. (2009). Pomóż uzależnionym! : Integralny program profilaktyczny w szkole. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Kraków: Wydaw. IMPULS.

Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa:Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KS_W03 Rozumie pojęcie profilaktyki społecznej, potrafi zdefiniować cele, poziomy i strategie współczesnej profilaktyki społecznej

PC1_KS_W05 Zna podstawowe teorie zachowań dysfunkcjonalnych

PC1_KS_W04 Zna pedagogiczne, socjologiczne, psychologiczne i prawne uwarunkowania projektowania oddziaływań profilaktycznych

Umiejętności

PC1_KS_U03 Potrafi znaleźć i zaprezentować informacje na temat lokalnych instytucji zajmujących się realizacją programów profilaktycznych na poziomie profilaktyki pierwotnej i wtórnej oraz realizowanych przez nie programów profilaktycznych

PC1_KK_U01 Dokonuje krytycznej oceny realizowanych programów profilaktycznych.

PC1_KS_U03 Potrafi stworzyć prosty projekt zajęć profilaktycznych

Kompetencje społeczne

PC1_KK_K02 Ma przekonanie o potrzebie podejmowania działań profilaktycznych

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z egzaminu pisemnego końcowego (test jednokrotnego wyboru)

Ocena aktywności studentów podczas zajęć

Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć

Ocena przygotowanej przez studentów prezentacji multimedialnej w PowerPoint na jeden dowolnie wybrany temat, przedstawienie tematu podczas zajęć realizowanych w formie ćwiczeń

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hubert Iwanicki
Prowadzący grup: Hubert Iwanicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W sytuacji trwania zawieszenia zajęć na Uczelni osiągnięcie zakładanych efektów uczenia weryfikowane będzie na podstawie:

grupa II DZPC-ERI-ED 2

przygotowanej przez studenta pracy pisemnej

grupa II DZPC-ERI-ED 1

przygotowanej przez studenta pracy pisemnej

Pełny opis:

grupa II DZPC-ERI-ED 2

1. Wprowadzenie do profilaktyki społecznej. Pojęcie profilaktyki społecznej. Tradycyjny a współczesny model profilaktyki - temat zaprezentowany 20.02.2020

2. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu oddziaływań profilaktycznych - temat zaprezentowany 27.02.2020

3. Podział profilaktyki: profilaktyka pierwotna, wtórna, pozytywna, negatywna, defensywna, ofensywna. Nowy podział profilaktyki: profilaktyka uniwersalna, selektywna i wskazująca - temat zaprezentowany 05.03.2020

4. Strategie i poziomy oddziaływań profilaktycznych - temat zaprezentowany 12.03.2020

ZDALNA KONTYNUACJA ZAJĘĆ

18.03.2020 - Przesłanie na maila poprzez USOS do grupy studentów zadań do wykonania w okresie zawieszenia zajęć dydaktycznych

Studenci mają przygotować pracę pisemną dotyczącą jednej wybranej patologii społecznej. W pracy tej przede wszystkim należy ukazać i omówić możliwości profilaktycznego oddziaływania względem charakteryzowanej patologii społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Wskazówki dotyczące pracy zaliczeniowej:

1. Po zebraniu pomysłu na temat pracy należy sięgnąć do literatury przedmiotu i dokonać jego kwerendy

2. Dopuszczalne jest korzystanie ze źródeł internetowych.

3. Należy pamiętać o podstawowych zasadach pisania i redagowania tekstów naukowych

4. Każda praca musi posiadać te dwa elementy: wstęp i zakończenie.

5. Główna część pracy stanowi prezentację wybranego problemu

6. Szczególną uwagę należy zwrócić na analizę tekstów źródłowych i odwoływać się do nich, stosując przypisy.

7. Na zakończenie pracy należy zestawić bibliografię wykorzystanej literatury.

8. Pracę należy sprawdzić pod kątem zgodności z wymogami redakcyjnymi.

9. Objętość pracy - min.8 maks.10.stron (wielkość czcionki 12 Times New Roman)

10. Pracę wysyłamy wstępnie do sprawdzenia w Word. Po sprawdzeniu i ocenie ostatecznie należy ją przesłać w PDF.

Po przygotowaniu i napisaniu pracy za pomocą USOS maila lub z domeny APS należy ją wysyłać prowadzącemu zajęcia.

Termin przesyłania prac - do 09.04.2020.

Złożenie pracy stanowić będzie potwierdzenie wykonania zadania i podstawę zaliczenia zajęć.

grupa II DZPC-ERI-ED 1

ZDALNA REALIZACJA WYKŁADÓW - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) podlega ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych.

Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym.

16.04.2020 - przesłanie studentom poprzez USOS-mail grupy zasad dotyczących realizacji przedmiotu na czas edukacji on-line oraz wymagań egzaminacyjnych

23.04.2020 - przesłanie wykładu w formie prezentacji w PowerPoint poprzez USOS-mail grupy - Wprowadzenie do profilaktyki społecznej. Pojęcie profilaktyki społecznej. Tradycyjny a współczesny model profilaktyki.

Proponuję zwrócić uwagę na następujące zagadnienia:

1. Co należy rozumieć pod pojęciem profilaktyka społeczna?

2. Co jest podstawą skutecznych działań profilaktycznych?

3. Na czym polega interdyscyplinarny charakter profilaktyki społecznej?

4. Jakie cele przyświecają działalności profilaktycznej?

5. Jakie można odnaleźć różnice pomiędzy tradycyjnym a współczesnym modelem profilaktyki?

30.04.2020 - przesłanie wykładu w formie prezentacji w PowerPoint poprzez USOS-mail grupy. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu oddziaływań profilaktycznych

Pytania do przemyślenia:

Co to są czynniki ryzyka i czynniki chroniące w profilaktyce społecznej?

Na jakie konkretne działania powinny być ukierunkowane programy profilaktyczne?

Co to są programy pozytywnego rozwoju i na czym one polegają?

07.05.2020 - przesłanie wykładu w formie prezentacji w PowerPoint poprzez USOS-mail grupy - Podział profilaktyki: profilaktyka pierwotna, wtórna, pozytywna, negatywna, defensywna, ofensywna. Nowy podział profilaktyki: profilaktyka uniwersalna, selektywna i wskazująca.

Pytania do przemyślenia:

1. Jakie są różnice pomiędzy profilaktyką pierwotną a wtórną?

2. Na czym polega profilaktyka pozytywna i negatywna?

3. Na jakich 3 poziomach może być realizowana profilaktyka?

4. Jak dzielimy obecnie poziomy profilaktyki ?

14.05.2020 - przesłanie wykładu w formie prezentacji w Power Point poprzez USOS-mail grupy: Strategie oddziaływań profilaktycznych.

Pytania do przemyślenia:

1. Na czym polega strategia alternatyw w profilaktyce społecznej?

2. Jakie są założenia strategii rozwoju umiejętności wychowawczych?

3. Jaka jest główna idea strategii przekazu informacji w profilaktyce społecznej?

21.05.2020 - przesłanie wykładu w formie prezentacji w Power Point poprzez USOS-mail grupy: Wybrane programy i działania profilaktyczne.

Pytania do przemyślenia:

1. Na czym polegają programy informacyjne w profilaktyce społecznej?

2. Jaka jest specyfika programów edukacji prozdrowotnej?

3. Jaką rolę w profilaktyce społecznej pełnią programy aktywizujące społeczność lokalną?

4. Jakie są podstawowe założenia modelu profilaktyki uzależnień?

28.05.2020 - przesłanie wykładu w formie prezentacji w Power Point poprzez USOS-mail grupy: Procedura konstruowania programów wczesnej interwencji.

Pytania do przemyślenia:

1. Kto jest głównym adresatem programów wczesnej interwencji?

2. Jak wygląda procedura konstruowania programów wczesnej interwencji?

3. Jaką rolę odgrywa diagnoza w opracowywaniu programów wczesnej interwencji?

04.06.2020 - Opracowanie i przekazanie studentom zasad zaliczenia przedmiotu.

Studenci mają przygotować pracę pisemną dotyczącą jednej wybranej patologii społecznej. W pracy tej przede wszystkim należy ukazać i omówić możliwości profilaktycznego oddziaływania względem charakteryzowanej patologii społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością intelektualną. Temat zatem pracy powinien brzmieć przykładowo: Profilaktyka (albo przeciwdziałanie zjawisku...) dotycząca przemocy międzyrówieśniczej ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością intelektualną

1. Po zebraniu pomysłu na temat pracy należy sięgnąć do literatury przedmiotu i dokonać jego kwerendy

2. Dopuszczalne jest korzystanie ze źródeł internetowych.

3. Należy pamiętać o podstawowych zasadach pisania i redagowania tekstów naukowych

4. Każda praca musi posiadać te dwa elementy: wstęp i zakończenie.

5. Główna część pracy stanowi prezentację wybranego problemu

6. Szczególną uwagę należy zwrócić na analizę tekstów źródłowych i odwoływać się do nich, stosując przypisy.

7. Na zakończenie pracy należy zestawić bibliografię wykorzystanej literatury.

8. Pracę należy sprawdzić pod kątem zgodności z wymogami redakcyjnymi.

9. Objętość pracy - min.8 maks.10.stron (wielkość czcionki 12 Times New Roman)

10. Pracę wysyłamy wstępnie do sprawdzenia w Word. Po sprawdzeniu i ocenie ostatecznie należy ją przesłać w PDF.

Po przygotowaniu i napisaniu pracy za pomocą USOS maila lub z domeny APS należy ją wysyłać prowadzącemu zajęcia.

Termin przesyłania prac - do 15.06.2020.

Złożenie pracy stanowić będzie potwierdzenie wykonania zadania i podstawę zaliczenia zajęć.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem

Rządowy program „Bezpieczna i przyjazna szkoła”

USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231) (tekst ujednolicony)

Literatura uzupełniająca:

Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN,

Baranowska M. , Wiciak M. (2011). Wybrane patologie społeczne. Uwarunkowania, przejawy, profilaktyka. Szczytno : Wydział Wydawnictw i Poligrafii Wyższej Szkoły Policji

Dąbkowska M. , Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka - podręcznik dla nauczyciela : Europejski Międzypaństwowy Program DAPHNE. Toruń: Wydaw. Naukowe Uniw. M. Kopernika.

Dziewiecki M. (2001). Nowoczesna profilaktyka uzależnień. Kielce : Wydaw. Jedność.

Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne.

Grzelak S. (2006). Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Klimek Z. Profilaktyka zagrożeń w praktyce .Jelenia Góra, 2008.

Łakomski M. (2009). Pomóż uzależnionym! : Integralny program profilaktyczny w szkole. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Kraków: Wydaw. IMPULS.

Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa:Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR

Uwagi:

Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy, przekazywanie studentom zagadnień do samodzielnego opracowania, treści programowych oraz monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów będzie realizowane zdalnie za pomocą korespondencji poprzez pocztę USOS lub na adres służbowy prowadzącego zajęcia.

Studenci mają na bieżąco możliwość zgłaszania swoich pytań i uwag poprzez pocztę APS lub USOS-mail.

Konsultacje indywidulane ze studentami są prowadzone za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz w godzinach dyżurów przy wykorzystaniu aplikacji Teames.

Nakład pracy studenta - ćwiczenia:

- 15 godzin kontaktowych

- 40 godzin przygotowanie się do zajęć

- 20 godzin przygotowanie do egzaminu

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosława Lach
Prowadzący grup: Jarosława Lach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest praca pisemna dotycząca wybranej patologii społecznej.

Pełny opis:

Na czas edukacji zdalnej:przesłanie na maila grupowego wymagań dotyczących przygotowania pracy.

Zajęcia prowadzone są zdalnie z wykorzystaniem poczty USOS i maila grupowego

Wprowadzenie do profilaktyki społecznej. Pojęcie profilaktyki społecznej. Poziomy oddziaływań profilaktycznych.

Strategie oddziaływań profilaktycznych.

Profilaktyka w szkole, szkolny program profilaktyki.

Profilaktyka pozytywna, czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu oddziaływań profilaktycznych.

Zasady, metody, formy i środki pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą.

Współczesne patologie społeczne – oddziaływanie i profilaktyczne.

Literatura:

Literatura: Literatura obowiązkowa:

Balcerek-Kałek A., Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2003.

Baryła-Matejczuk M., Konstruowanie szkolnego programu profilaktyki aktualnym zadaniem szkoły. Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2013.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomani

Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004.

USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231) (tekst ujednolicony)

Literatura uzupełniająca:

Andrzejewska. A., Magia szklanego ekranu. Zagrożenia płynące z telewizji. Poradnik nauczyciela, wychowawcy, pedagoga. Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007.

Baranowska M. , Wiciak M., Wybrane patologie społeczne. Uwarunkowania, przejawy, profilaktyka. Wydział Wydawnictw i Poligrafii Wyższej Szkoły Policji, Szczytno 2011.

Crone D., Horner R.,Hawken L. Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole. Program poprawy wzorców zachowania. Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA, Warszawa 2009.

Cungi C, Stawić czoło uzależnieniom. Alkohol. Nikotyna. Narkotyki. Hazard. Inst. Wydaw. PAX, Warszawa 2007.

Dąbkowska M. , Dąbkowski M., Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka - podręcznik dla nauczyciela : Europejski Międzypaństwowy Program DAPHNE., Wydaw. Naukowe Uniwersytetu M. Kopernika, Toruń 2009.

Dziewiecki M., Nowoczesna profilaktyka uzależnień. Wydawnictwo Jedność, Kielce 2001.

Gaś Z. , Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1998.

Gaś Z.,. Profilaktyka w szkole. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2006.

Grzelak S., Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006.

Jabłoński P., Vademecum profilaktyki narkotykowej. Warszawa : Departament Wychowania i Promocji Obronności MON ; Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB 2010.

Klimek Z., Profilaktyka zagrożeń w praktyce .Jelenia Góra, 2008.

Libiszowska-Żółtkowska M., Ostrowska K.( red. ), Agresja w szkole. Diagnoza i profilaktyka. Wydawnictwo Difin., Warszawa 2008.

Łakomski M., Pomóż uzależnionym! : Integralny program profilaktyczny w szkole. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Wydawnictwo IMPULS, Kraków 2009.

Łoskot M. i inn. Narkotyki i dopalacze: Diagnostyka i procedury postępowania z młodzieżą wraz z aktualną listą narkotyków i dopalaczy. Wydawnictwo Forum, Poznań 2011.

Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2003.

Pufal-Struzik I.(red.), Agresja i przemoc w szkole. Przyczyny, rozpoznawanie, zapobieganie. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2007.

Rejzner A., Systemowe rozwiązywanie problemu przemocy i agresji w szkole. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa 2011.

Uwagi:

Podstawą zaliczenia jest przygotowanie przez studenta pracy pisemnej dotyczącej jednej wybranej patologii społecznej.

Wymagania dotyczące pracy zaliczeniowej zostały przesłane na adres mailowy grupy.

Na czas edukacji on-line przekazane zostały studentom zagadnienia do samodzielnego opracowania.

Sprawdzenie wykonanych przez studentów zadań będzie realizowane zdalnie z wykorzystaniem poczty USOS i maila grupowego.

Konsultacje indywidualne prowadzone są za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach dyżurów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hubert Iwanicki
Prowadzący grup: Hubert Iwanicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia weryfikowane będzie na podstawie:

- egzaminu pisemnego końcowego (w formie testu jednokrotnego wyboru)

- aktywności studentów podczas zajęć

- oceny pracy studentów w grupach podczas zajęć

- oceny przygotowanej przez studentów prezentacji multimedialnej w PowerPoint na jeden dowolnie wybrany temat, przedstawienie tematu podczas zajęć realizowanych w formie ćwiczeń

Pełny opis:

Wykład:

1. Wprowadzenie do profilaktyki społecznej. Pojęcie profilaktyki społecznej.

2. Poziomy oddziaływań profilaktycznych.

3. Strategie oddziaływań profilaktycznych.

4. Teoretyczne podstawy współczesnej profilaktyki społecznej – teoria resilience, czynniki ryzyka i czynniki chroniące.

5. Profilaktyka pozytywna, czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu oddziaływań profilaktycznych.

6. Koncepcja profilaktyki integralnej i profilaktyki opartej na badaniach naukowych.

7. Zasady, metody, formy i środki pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą.

8. Podstawowe założenia tworzenia programów profilaktycznych.

9. System rekomendacji programów profilaktycznych.

10. Ewaluacja programów profilaktycznych. Bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki.

Ćwiczenia:

1. Omówienie współczesnych tendencji występujących w poglądach na problemy profilaktyki dzieci i młodzieży.

2. Omówienie zasad, metod, form i środków pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą.

3. Metody pracy profilaktycznej: casework, groupwork, network.

4. Rodzaje programów profilaktycznych.

5. Struktura projektu profilaktycznego. Cele i zadania projektu profilaktycznego.

6. Uwarunkowania efektywności pracy profilaktycznej w świetle wiedzy prakseologicznej.

7. Organizacja właściwych działań profilaktycznych.

8. Monitoring i ewaluacja projektu profilaktycznego.

9. Związek między profilaktyką i wychowaniem.

10. Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem

Rządowy program „Bezpieczna i przyjazna szkoła”

USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231) (tekst ujednolicony)

Literatura uzupełniająca:

Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN,

Baranowska M. , Wiciak M. (2011). Wybrane patologie społeczne. Uwarunkowania, przejawy, profilaktyka. Szczytno : Wydział Wydawnictw i Poligrafii Wyższej Szkoły Policji

Dąbkowska M. , Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka - podręcznik dla nauczyciela : Europejski Międzypaństwowy Program DAPHNE. Toruń: Wydaw. Naukowe Uniw. M. Kopernika.

Dziewiecki M. (2001). Nowoczesna profilaktyka uzależnień. Kielce : Wydaw. Jedność.

Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne.

Grzelak S. (2006). Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Klimek Z. Profilaktyka zagrożeń w praktyce .Jelenia Góra, 2008.

Łakomski M. (2009). Pomóż uzależnionym! : Integralny program profilaktyczny w szkole. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Kraków: Wydaw. IMPULS.

Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa:Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR

Uwagi:

Stosowane metody kształcenia podczas wykładów: wykład - metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w PowerPoint

Stosowane metody kształcenia podczas ćwiczeń: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie, prezentacja

Nakład pracy studenta/studentki:

Liczba godzin kontaktowych (wykłady + ćwiczenia) - 30 godzin

Przygotowanie do prezentacji, praca z książką, praca z tekstem - 15 godzin

Przygotowanie do egzaminu - 15 godzin

Łącznie - 2 punkty

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)