Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-PRS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Profilaktyka społeczna
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu:

- Prezentacja

- Obserwacja aktywności studenta i analiza wypowiedzi w trakcie zajęć.

- Egzamin pisemny.

Literatura:

Literatura podstawowa

- Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne.

- Szymańska J. (2015). Programy Profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

- ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 4 sierpnia 2016 r. w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016–2020 D.U. dnia 16 września 2016 r. Poz. 1492.

- USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231) (tekst ujednolicony)

Literatur uzupełniająca

- Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN,

- Szpringer Monika (2004) Profilaktyka społeczna: rodzina, szkoła, środowisko lokalne, Kielce: Wydaw. Akademii Świętokrzyskiej,

- Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN,

- Dziewiecki M. (2001). Nowoczesna profilaktyka uzależnień. Kielce : Wydaw. Jedność.

- Klimek Z. Profilaktyka zagrożeń w praktyce .Jelenia Góra, 2008.

- Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa:Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR

- Szymańska J.(2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KS_W03 Rozumie pojęcie profilaktyki społecznej, potrafi zdefiniować cele, poziomy i strategie współczesnej profilaktyki społecznej.

PC1_KS_W05 Zna podstawowe teorie zachowań dysfunkcjonalnych.

PC1_KS_W04 Zna pedagogiczne, socjologiczne, psychologiczne i prawne uwarunkowania projektowania oddziaływań profilaktycznych.

Umiejętności

PC1_KS_U03 Potrafi znaleźć i zaprezentować informacje na temat lokalnych instytucji zajmujących się realizacją programów profilaktycznych na poziomie profilaktyki pierwotnej i wtórnej oraz realizowanych przez nie programów profilaktycznych.

PC1_KK_U01 Dokonuje krytycznej oceny realizowanych programów profilaktycznych.

PC1_KS_U03 Potrafi stworzyć prosty projekt zajęć profilaktycznych.

Kompetencje społeczne

PC1_KK_K02 Ma przekonanie o potrzebie podejmowania działań profilaktycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Nakład pracy studenta:

Liczba godzin kontaktowych (wykłady, ćwiczenia)- 60

Przygotowanie do prezentacji, praca z książką, praca z tekstem - 15 godzin

Przygotowanie do egzaminu - 15 godzin

Łącznie - 4 punkty

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Bilska
Prowadzący grup: Ewa Bilska, Agnieszka Strumińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu:

- Prezentacja,

- Obserwacja aktywności studenta i analiza wypowiedzi w trakcie zajęć.

- Egzamin pisemny.

Pełny opis:

WYKŁAD

• Wprowadzenie do profilaktyki społecznej. Pojęcie profilaktyki społecznej. Poziomy oddziaływań profilaktycznych;

• Strategie oddziaływań profilaktycznych;

• Teoretyczne podstawy współczesnej profilaktyki społecznej – teoria resilience, czynniki ryzyka i czynniki chroniące;

• Koncepcja profilaktyki pozytywnej w praktyce

• Koncepcja profilaktyki integralnej i profilaktyki opartej na badaniach naukowych;

• Związek między profilaktyką i wychowaniem. Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny;

Podstawowe założenia tworzenia programów profilaktycznych

• System rekomendacji programów profilaktycznych;

• Ewaluacja programów profilaktycznych;

• Profilaktyka w skali makro – polskie ustawy w systemie oddziaływań profilaktycznych: ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii;

• Profilaktyka w skali mikro – profilaktyka w środowisku lokalnym - dźwignie profilaktyki lokalnej;

• Bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki;

Ćwiczenia:

1. Omówienie współczesnych tendencji występujących w poglądach na problemy profilaktyki dzieci i młodzieży.

2. Omówienie zasad, metod, form i środków pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą.

3. Metody pracy profilaktycznej: casework, groupwork, network.

4. Rodzaje programów profilaktycznych.

5. Struktura projektu profilaktycznego. Cele i zadania projektu profilaktycznego.

6. Uwarunkowania efektywności pracy profilaktycznej w świetle wiedzy prakseologicznej.

7. Organizacja właściwych działań profilaktycznych.

8. Monitoring i ewaluacja projektu profilaktycznego.

Literatura:

Literatura podstawowa

- Balcerek-Kałek A. (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN.

- Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa, WSiP.

- Gaś Z., Poleszak W., (2017), Opracowujemy i ewaluujemy program profilaktyczny szkoły, Warszawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji.

- Kamińska- Buśko B., Szymańska j. (2005) Profilaktyka w szkole. Poradnik dla nauczycieli. Wyd. CMMP-P, Warszawa.

- Śliwa S. (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Opole: Uniwersytet Opolski.

- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Dz. U. z 2019 r. poz. 2277.

- Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii. Dz.U. z 2019 poz. 852.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Liczba godzin kontaktowych (wykłady + ćwiczenia)- 60

Przygotowanie do prezentacji, praca z książką, praca z tekstem - 15 godzin

Przygotowanie do egzaminu - 15 godzin

Łącznie - 4 punkty

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)