Podstawy prawa rodzinnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-PPR1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy prawa rodzinnego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_W04 Zna miejsce prawa rodzinnego wśród innych gałęzi prawa PC1_KS_W04 Zna podstawowe instytucje prawa rodzinnego m.in. małżeństwo, władzę rodzicielską, opiekę, kuratelę. Umiejętności PC1_KS_U04 Potrafi posługiwać się tekstem ustawy kodeks rodzinny w celu znalezienia podstawowych informacji PC1_KS_U06 Rozumie potrzebę ingerencji sądu rodzinnego we władzę rodzicielską |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Zozula | |
Prowadzący grup: | Jolanta Zozula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceniania: - obecność i aktywny udział w zajęciach - pozytywny wynik testu zaliczeniowego. W związku z realizowaną edukacją zdalną zaliczenie przedmiotu odbędzie się w formie testu zaliczeniowego w aplikacji Forms. Termin zaliczenia zostanie ustalony ze studentami. Zaliczenie przedmiotu odbędzie się w dniu 10.06.2020 r. o godz. 15.00 w aplikacji Teams w zakładce Zadania. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z instytucjami prawa rodzinnego. Słuchacze uzyskają informację na temat miejsca praw rodzinnego w polskim systemie prawnym oraz podstawowych zasadach prawa rodzinnego i opiekuńczego. Zdefiniowane zostanie pojęcie "rodziny" w rozumieniu prawa rodzinnego oraz wyjaśnione więzi rodzinne. Zostaną poddane analizie następujące instytucje prawa rodzinnego: 1. Instytucja małżeństwa (zawarcie małżeństwa, przeszkody małżeńskie, unieważnienie małżeństwa, ustalenie nieistnienia małżeństwa), 2. Prawa i obowiązki małżonków, 3. Rozwód (pozytywne i negatywne przesłanki rozwodowe, treść wyroku rozwodowego, orzekanie o winie rozkładu pożycia małżeńskiego), 4. Separacja prawna (pozytywne i negatywne przesłanki separacji, skutki separacji, zniesienie separacji), 5. Pochodzenie dziecka (ustalanie i zaprzeczanie macierzyństwa, sposoby ustalania ojcostwa), 6. Władza rodzicielska (atrybuty władzy rodzicielskiej, ingerencja sądu w sprawowanie władzy rodzicielskiej), 7. Piecza zastępcza (ogólne zasady organizacji) 8. Przysposobienie (rodzaje przysposobienia krajowego, zasada subsydiarności przysposobienia zagranicznego, rozwiązanie przysposobienia), 9. Obowiązek alimentacyjny (przesłanki alimentacyjne po stronie uprawnionego i zobowiązanego, hierarchia obowiązku alimentacyjnego), 10. Opieka i kuratela. |
|
Literatura: |
1. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. kodeks rodzinny i opiekuńczy, t.j. Dz.U. 2019, poz. 2086. 2. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. prawo o aktach stanu cywilnego, t.j. 2018, poz. 2224. 3. T. Smyczyński, Prawo rodzinne i opiekuńcze, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2018. 4. M. Andrzejewski (red.), K. Jadach, Prawna ochrona rodziny - skrypt dla studentów pedagogiki i innych nauk społecznych, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2018. Literatura uzupełniająca: 1. J.M. Łukasiewicz, Uwagi na temat pieczy naprzemiennej w sprawach o rozwód, (w:) J.M. Łukasiewicz, A.M. Arkuszewska, A. Kościółek (red.) Wokół problematyki małżeństwa w aspekcie materialnym i procesowym, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, 2017, s. 374-390. 2. M. Chajda, Ewolucja zasad alimentacji w polskim prawie rodzinnym, (w:) J. M. Łukasiewicz, I. Ramus (red.) Prawo alimentacyjne. Zagadnienia systemowe i proceduralne (Tom I), Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2015, s. 44-56. 3. J.M. Łukasiewicz, R. Łukasiewicz (red.), Piecza zastępcza i przysposobienie w polskim systemie prawa, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2019. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: - analiza przepisów ustawy kodeks rodzinny i opiekuńczy - dyskusja - sporządzanie przykładowych pism procesowych. W okresie zawieszenia zajęć dydaktycznych treści programowe będą realizowane zdalnie. Poprzez pocztę USOS wysyłane będą prezentacje do poszczególnych zajęć wraz ze wskazaniem przepisów prawnych, z którymi studenci powinni się zapoznać. Zgodnie z harmonogramem zajęć wysłane zostały następujące materiały: 17.04.2020 r. - zagadnienia wprowadzające. Studenci otrzymali zadanie do rozwiązania oraz poproszeni o jego odesłanie do sprawdzenia. 24.04.2020 r. - instytucja małżeństwa. Studenci otrzymali zadanie do rozwiązania oraz poproszeni o jego odesłanie do sprawdzenia. 8.05.2020 r. - rozwód i separacja w prawie polskim. Dodatkowo studenci zostali poproszeni o zapoznanie się z przepisami kodeksu rodzinnego i opiekuńczego dotyczącymi instytucji rozwodu i separacji. Otrzymali również zadanie do rozwiązania z prośbą o jego odesłanie do sprawdzenia. 15.05.2020 r. - ustalanie pochodzenia dziecka. Studenci zostali poproszeni o zapoznanie się z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie pochodzenia dziecka. Otrzymali również do rozwiązania kazus z prośbą o odesłanie do sprawdzenia. 22.05.2020 r. - instytucja władzy rodzicielskiej. Studenci zostali poproszeni o zapoznanie się z obowiązującymi przepisami dotyczącymi władzy rodzicielskiej oraz podanym artykułem naukowym z zakresu omawianego tematu. 29.05.2020 r. - prawa i obowiązki rodziców niezależne od władzy rodzicielskiej oraz podstawowe zasady organizacji pieczy zastępczej. Studenci otrzymali zadanie do rozwiązania z prośbą o jego odesłanie do sprawdzenia. 05.06.2020 r. - obowiązek alimentacyjny. W celu poszerzenia wiedzy z zakresu realizowanego tematu, studenci zostali poproszeni o zapoznanie się ze wskazanym artykułem naukowym. Nakład pracy studenta: - 15 godzin kontaktowych - 1 pkt ECTS - 15 godzin przygotowanie do zajęć - 10 godzin przygotowanie do zaliczenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z instytucjami prawa rodzinnego. Studenci uzyskają informację na temat miejsca praw rodzinnego w polskim systemie prawnym Studenci uzyskają informację na temat tego systemu zarówno w formie skryptu, wykładu on line jak i prezentacji przesłanych drogą mailową Zaliczenie: Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie: - zaznajomienie się ze skryptem napisanym przez wykładowcę przesłanym droga mailową do każdego studenta a także prezentacjami udostępnianymi na wykładzie on line i przesłanymi do każdego studenta drogą mailową.; - wykonane i złożenie zadań (rozwiązanie kazusu), które mają być przesłane do wykładowcy drogą mailową - aktywnego udziału w zajęciach (krytyczna ocena przekazywanych treści) i dyskusji przeprowadzonych za pomocą aplikacji np. Teames - ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć - obserwacja aktywności studentów podczas zajęć on line. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z instytucjami prawa rodzinnego. Studenci uzyskają informację na temat miejsca praw rodzinnego w polskim systemie prawnym oraz podstawowych zasadach prawa rodzinnego i opiekuńczego. W przesłanym do studentów skrypcie omówione zostanie pojęcie "rodziny" oraz wyjaśnione więzi rodzinne. Omówione zostanie postępowanie w sprawach rodzinnych. Zaprezentowane zostaną następujące instytucje prawa rodzinnego: 1. Instytucja małżeństwa, 2. Prawa i obowiązki małżonków, 3. Ustanie małżeństwa, 4. Separacja prawna, 5. Pochodzenie dziecka, 6. Władza rodzicielska, 7. Piecza zastępcza 8. Przysposobienie, 9. Obowiązek alimentacyjny, 10. Opieka i kuratela. |
|
Literatura: |
1. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. kodeks rodzinny i opiekuńczy, t.j. Dz.U. 2017, poz. 682. 2. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. prawo o aktach stanu cywilnego, t.j. 2018, poz. 2224. 3. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, t.j. Dz.U. 2018, poz. 998. 4. M. Andrzejewski, Prawo rodzinne i opiekuńcze, Wyd. C.H. Becka, Warszawa 2014. 5. T. Smyczyński, Prawo rodzinne i opiekuńcze, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2018. 6. A.K. Bieliński, M. Pannert, Prawo rodzinne, Wyd. C. H. Beck. Warszawa 2016. 7. J. Strzebińczyk, Prawo rodzinne, Wyd. Wolters Kluwer Polska S.A., Warszawa 2016. 8. J. M. Łukasiewicz (red.), Instytucje prawa rodzinnego, Wyd. Wolters Kluwer S.A., Warszawa 2014. 9. M. Andrzejewski (red.), K. Jadach, Prawna ochrona rodziny - skrypt dla studentów pedagogiki i innych nauk społecznych, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2018. 10. K. Tryniszewska, Prawo rodzinne. Komentarz. Odpowiedzi na pytania, Wyd. Wolters Kluwer Polska S.A., Warszawa 2016. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: praca zdalna, wykład, dyskusja, pogadanka, pokaz, metody aktywizujące - metody symulacyjne, metoda projektu, nauczanie problemowe. liczba godzin kontaktowych 12 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 20 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 20 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 52 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2. Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanie zadań przez studentów na platformie Teams a także udostępnianie studentom , materiałów elektronicznych oraz zagadnień i zadań do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag) za pośrednictwem poczty elektronicznej. Konsultacje indywidualne za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach dyżurów. W dniu 8. 03. 2020 r studenci drogą mailową (mail grupowy) otrzymali autorski skrypt prowadzącego zajęcia w którym omówione zostały instytucje prawa rodzinnego : małżeństwo, prawa i obowiązki małżonków, ustanie małżeństwa, separacja prawna, pochodzenie dziecka, władza rodzicielska, piecza zastępcza,przysposobienie, obowiązek alimentacyjny, opieka i kuratela. Studenci zobowiązani zostali do zaznajomienia się z wiedzą zawartą w opracowaniu. 16.05.2020- zajęcia na platformie Teams - na podstawie przesłanego opracowania autorstwa wykładowy dyskusja i krytyczna ocena systemu prawa rodzinnego w Polsce - pogadanka - jakie ewentualne postulaty i rozwiązania można byłoby wdrożyć w ramach istniejącego systemu prawa rodzinnego - wykład prowadzącego - małżeństwo, pochodzenie dziecka - zadanie do wykonania przygotowanie i przesłanie drogą mailową - kazus prawny: matka - sporna definicja kodeksowa, ustalenie macieżyństwa a matka surogatka. Termin wykonania - do 06.06. 2020 r tj do następnych zajęć 06.06.2020 r. zajęcia on lin na platformie Teams - analiza i omówienie przesłanych przez studentów prac - zaprezentowanie (przez studentów) najciekawszych pomysłów w zakresie "nowej' kodeksowej definicji matki - wykład on lin zwładza rodzicielska, piecza zastępcza - zobowiązanie studentów do wykonania samodzielnej, kreatywnej pracy - przesłanie prowadzącemu zajęcia drogą mailową - -Adam K. i Ewa K. pozostawili swojego syna bez opieki na kilka godzin, o czym zaświadczyli sąsiedzi. Termin wykonania do 20.06. 2020 r. tj do następnych zajęć. 20.06.2020 r zajęcia on lin na platformie Teams - analiza i wnikliwe omówienie przesłanych prac - zaprezentowanie (przez studentów) najciekawszych pomysłów - wykład : obowiązek alimentacyjny, fundusz alimentacyjny, opieka i kuratela - studenci w drugiej części zajęć dokonają w trakcie dyskusji krytycznej analizy systemu prawa rodzinnego w Polsce - zobowiązanie studentów do wykonania samodzielnej, kreatywnej pracy - przesłanie prowadzącemu zajęcia drogą mailową - pisma procesowego z zakresu prawa rodzinnego - wniosek w przedmiocie władzy rodzicielskiej, wniosek o ustalenie kontaktów z dzieckiem, pozew o alimenty.Termin wykonania zadania - do 27.06. 2020 Podstawą zaliczenia przedmiotu są: aktywny udział w zajęciach on lin, wykonanie zadań zleconych w trakcie zajęć. Zaliczenie przedmiotu odbędzie się 28.06.2020 r. tj po dostarczeniu ostatniej pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.