Psychologia penitencjarna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-PPE | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia penitencjarna | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_WO1 Opisuje wybrane filozoficzno-kryminologiczne i psychologiczne koncepcje człowieka w kontekście zachowań przestępczych PC1_KS_WO2 Charakteryzuje cele, zadania i metody pracy psychologa w izolacji penitencjarnej PC1_KS_WO5 Zna i opisuje psychologiczne problemy osób przebywających w izolacji penitencjarnej Umiejętności PC1_KS_UO1 Potrafi zastosować zdobytą wiedzę do analizy i interpretacji zachowań osób pozbawionych wolności PC1_KS_UO3 Potrafi analizować opinie psychologiczne osób pozbawionych wolności i wykorzystywać je do projektowania działań resocjalizacyjnych Kompetencje społeczne PC1_KS_KO1 Aktywnie uczestniczy w dyskusji i pracy grupowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia odbywają się w formie synchronicznej z wykorzystaniem aplikacji Teams w środy w godz. 10.20 - 11.50. Link do grupy: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aafbba460f8b04503a5b728f93b53cff8%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=89c4994c-c48b-4b73-8678-b7a7b9a61b10&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 W ramach tych zajęć realizowane są tematy z sylabusa. Dodatkowo każdy ze studentów przygotowuje i omawia na zajęciach uzgodnione wcześniej tematy w ramach psychologii penitencjarnej. Sposób pomiaru efektów kształcenia: przygotowanie i aktywność studenta do zajęć (także online) zaliczenie kolokwium końcowego. | |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie przekazanie słuchaczom wiedzy na temat: - aktów prawnych regulujących pracę psychologa penitencjarnego - psychologicznych skutków pobytu w izolacji więziennej, - zróżnicowania populacji więziennej oraz diagnostycznej roli psychologa w izolacji więziennej, - trudnych sytuacji w trakcie odbywania kary pozbawienia wolności oraz związanych z tym form zachowań adaptacyjnych i dezadaptacyjnych, w tym np. zachowań autoagresywnych i suicydalnych, - możliwości oddziaływań resocjalizacyjnych ze względu na określone typy zaburzeń sprawców, - funkcjonowanie personelu SW Ćwiczenia poświęcone są dyskusji na tematy poruszane podczas wykładów, ale w szczególności dotyczą: - heterogeniczności populacji więziennej i jej znaczenia w procesie resocjalizacji, - diagnostycznych, resocjalizacyjnych oraz interwencyjnych zadań psychologia w izolacji penitencjarnej, - negatywnych skutków odbywania kary pozbawienia wolności w wymiarze psychologicznym, - relacji pomiędzy osadzonymi a funkcjonariuszami i pracownikami SW | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa w formie internetowej: Agnieszka Barczykowska, Podejście kognitywno-behawioralne w pracy penitencjarnej i postpenitencjarnej (na przykładzie wybranych programów korekcyjnych stosowanych w USA) https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/12574/1/A.%20Barczykowska%20Podej%C5%9Bcie%20kognitywno-behawioralne.pdf Krzysztof Nowakowski, Perspektywy terapii i resocjalizacji osadzonych z psychopatycznymi zaburzeniami osobowości, Resocjalizacja Polska (Polish Journal of Social Rehabilitation) 3, 55-62, 2012 http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Resocjalizacja_Polska_(Polish_Journal_of_Social_Rehabilitation)/Resocjalizacja_Polska_(Polish_Journal_of_Social_Rehabilitation)-r2012-t3/Resocjalizacja_Polska_(Polish_Journal_of_Social_Rehabilitation)-r2012-t3-s55-62/Resocjalizacja_Polska_(Polish_Journal_of_Social_Rehabilitation)-r2012-t3-s55-62.pdf Zapobieganie samobójstwom https://www.who.int/mental_health/prevention/suicide/preventing_suicide_prison_officers_polish.pdf 1. Ciosek M., Człowiek w obliczu izolacji więziennej, Gdańsk 1996. 2. Ciosek M., Psychologia sądowa i penitencjarna. Wydawnictwo Prawnicze PWN, Warszawa 2001 3. Kosewski M., Agresywni przestępcy, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 1977. 5. Moczydłowski P., Drugie życie więzienia. Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 1991. 8. Lewicki A., (red.), Psychologia kliniczna, PWN Warszawa 1969. 9. Niewiadomska I., Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności, Wydawnictwo KUL, Lublin 2007. Dodatkowo do przeczytania podczas zajęć na odległość: Barczykowska A., Podejście kognitywno-behawioralne w pracy penitencjarnej i postpenitencjarnej (na przykładzie wybranych programów korekcyjnych stosowanych w USA) https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/12574/1/A.%20Barczykowska%20Podej%C5%9Bcie%20kognitywno-behawioralne.pdf Nowakowski K., Perspektywy terapii i resocjalizacji osadzonych z psychopatycznymi zaburzeniami osobowości, Resocjalizacja Polska (Polish Journal of Social Rehabilitation) 3, 55-62, 2012 http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Resocjalizacja_Polska_(Polish_Journal_of_Social_Rehabilitation)/Resocjalizacja_Polska_(Polish_Journal_of_Social_Rehabilitation)-r2012-t3/Resocjalizacja_Polska_(Polish_Journal_of_Social_Rehabilitation)-r2012-t3-s55-62/Resocjalizacja_Polska_(Polish_Journal_of_Social_Rehabilitation)-r2012-t3-s55-62.pdf Zapobieganie samobójstwom https://www.who.int/mental_health/prevention/suicide/preventing_suicide_prison_officers_polish.pdf | |
Uwagi: |
Zajęcia z 18 i 25.03 zostały zrealizowane w ten sposób, że studenci otrzymali na maila grupowego pliki pdf do zapoznania się i omówienia w toku kolejnych zajęć. Zajęcia z wykorzystaniem aplikacji Teams rozpoczęły się 03.04.20 r i odbywały się początkowo po uzgodnieniu ze studentami w piątki. Od maja odbywają się w środy w godz. 10.20-11.50. Metody kształcenia: wykład, dyskusja, praca z tekstem, film. Przygotowanie informacji i krótkiego wystąpienia na temat zagadnień związanych z poszczególnymi typami przestępstw lub rzeczywistością więzienną. Do obejrzenia filmy: Zielona mila Starred up Skazani na Shawshank Głód Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 Przygotowanie się do egzaminu 5 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia odbywają się w formie synchronicznej z wykorzystaniem aplikacji Teams: Link do grupy: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad8ff7a6c247248f39b5528123dfb4e12%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=627d17a2-6b26-4345-a17b-b4022ecac62d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Sposób pomiaru efektów kształcenia: przygotowanie i aktywność studenta do zajęć (także online) zaliczenie kolokwium końcowego (możliwe w formie online). | |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie przekazanie słuchaczom wiedzy na temat: - aktów prawnych regulujących pracę psychologa penitencjarnego - psychologicznych skutków pobytu w izolacji więziennej, - zróżnicowania populacji więziennej oraz diagnostycznej roli psychologa w izolacji więziennej, - trudnych sytuacji w trakcie odbywania kary pozbawienia wolności oraz związanych z tym form zachowań adaptacyjnych i dezadaptacyjnych, w tym np. zachowań autoagresywnych i suicydalnych, - możliwości oddziaływań resocjalizacyjnych ze względu na określone typy zaburzeń sprawców, - funkcjonowanie personelu SW Ćwiczenia poświęcone są dyskusji na tematy poruszane podczas wykładów, ale w szczególności dotyczą: - heterogeniczności populacji więziennej i jej znaczenia w procesie resocjalizacji, - diagnostycznych, resocjalizacyjnych oraz interwencyjnych zadań psychologia w izolacji penitencjarnej, - negatywnych skutków odbywania kary pozbawienia wolności w wymiarze psychologicznym, - relacji pomiędzy osadzonymi a funkcjonariuszami i pracownikami SW W ramach zajęć studenci czytają teksty: Agnieszka Barczykowska, Podejście kognitywno-behawioralne w pracy penitencjarnej i postpenitencjarnej (na przykładzie wybranych programów korekcyjnych stosowanych w USA) https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/12574/1/A.%20Barczykowska%20Podej%C5%9Bcie%20kognitywno-behawioralne.pdf Krzysztof Nowakowski, Perspektywy terapii i resocjalizacji osadzonych z psychopatycznymi zaburzeniami osobowości, Resocjalizacja Polska (Polish Journal of Social Rehabilitation) 3, 55-62, 2012 http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Resocjalizacja_Polska_(Polish_Journal_of_Social_Rehabilitation)/Resocjalizacja_Polska_(Polish_Journal_of_Social_Rehabilitation)-r2012-t3/Resocjalizacja_Polska_(Polish_Journal_of_Social_Rehabilitation)-r2012-t3-s55-62/Resocjalizacja_Polska_(Polish_Journal_of_Social_Rehabilitation)-r2012-t3-s55-62.pdf Jakie są trudności i dylematy w terapii i resocjalizacji osób z psychopatycznymi zaburzeniami osobowości. Zapobieganie samobójstwom https://www.who.int/mental_health/prevention/suicide/preventing_suicide_prison_officers_polish.pdf Jak zapobiegać samobójstwom? Na co zwracać uwagę? Dlaczego osadzeni należą do grupy ryzyka? | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa w formie internetowej: Agnieszka Barczykowska, Podejście kognitywno-behawioralne w pracy penitencjarnej i postpenitencjarnej (na przykładzie wybranych programów korekcyjnych stosowanych w USA) https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/12574/1/A.%20Barczykowska%20Podej%C5%9Bcie%20kognitywno-behawioralne.pdf Krzysztof Nowakowski, Perspektywy terapii i resocjalizacji osadzonych z psychopatycznymi zaburzeniami osobowości, Resocjalizacja Polska (Polish Journal of Social Rehabilitation) 3, 55-62, 2012 http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Resocjalizacja_Polska_(Polish_Journal_of_Social_Rehabilitation)/Resocjalizacja_Polska_(Polish_Journal_of_Social_Rehabilitation)-r2012-t3/Resocjalizacja_Polska_(Polish_Journal_of_Social_Rehabilitation)-r2012-t3-s55-62/Resocjalizacja_Polska_(Polish_Journal_of_Social_Rehabilitation)-r2012-t3-s55-62.pdf Zapobieganie samobójstwom https://www.who.int/mental_health/prevention/suicide/preventing_suicide_prison_officers_polish.pdf 1. Ciosek M., Człowiek w obliczu izolacji więziennej, Gdańsk 1996. 2. Ciosek M., Psychologia sądowa i penitencjarna. Wydawnictwo Prawnicze PWN, Warszawa 2001 3. Kosewski M., Agresywni przestępcy, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 1977. 5. Moczydłowski P., Drugie życie więzienia. Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 1991. 8. Lewicki A., (red.), Psychologia kliniczna, PWN Warszawa 1969. 9. Niewiadomska I., Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności, Wydawnictwo KUL, Lublin 2007. | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, praca z tekstem, film, Do obejrzenia filmy: Zielona mila Starred up Skazani na Shawshank Głód Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 Przygotowanie się do egzaminu 5 Inne formy 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.