Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawa nieletnich w procesie wychowania i resocjalizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-PNP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawa nieletnich w procesie wychowania i resocjalizacji
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KK_W15 PC1_KS_W03 Zna uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu źródeł i teoretycznych podstaw praw człowieka i praw dziecka, praw nieletnich.

PC1_KS_W03 PC1_KK_W07 Zna pogłębiona i poszerzona wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z przestrzeganiem praw dziecka i praw nieletnich.

Umiejętności

PC1_KS_U04 Potrafi dokonać diagnozy formalnego łamania praw nieletniego w wychowaniu i resocjalizacji.

PC1_KS_U01 Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu przestrzegania praw dziecka i nieletniego w celu analizy złożonych problemów pedagogiczno- formalnoprawnych.

PC1_KS_U06 Szanuje reguły, wartości, cele będące podstawą stanowienia i przestrzegania praw dzieci i nieletnich.

Kompetencje społeczne

PC1_KS_K01 Potrafi sprawnie porozumiewać się ze specjalistami w zakresie praw człowieka, dziecka, nieletniego.

PC_KS_K02 Jest wrażliwy na problemy z obszaru sposobu traktowania dzieci nieletnich i gotowy na komunikowanie się i współprace z organami działającymi wobec nieletnich a także powołanymi do kontroli przestrzegania praw dzieci i nieletnich.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

1. Kolokwium pisemne końcowe - test jednokrotnego wyboru

2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć)

4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć.

Pełny opis:

Prawa dziecka w szkole - Prawa ucznia określone w Konwencji o prawach dziecka, prawa ucznia w polskim systemie prawnym prawo do edukacji, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do swobody wypowiedzi i informacji, zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych,

Prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych,

Prawa dziecka – pacjenta Prawa dzieci niepełnosprawnych Dziecko przed organami wymiaru sprawiedliwości

. Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich (tzw. Wskazania Rijadzkie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/112 z dnia 14.12.1990 r

Wzorcowe Reguły Minimalne dotyczące Wymiaru Sprawiedliwości wobec Nieletnich (tzw. Reguły Pekińskie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/33 z dnia 29.11.1985 r.;

Reguły Minimalne dotyczące Traktowania Nieletnich Pozbawionych Wolności (Reguły JDL) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/113 z dnia 14.12.1990 r.

Prawa dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej

Prawa nieletnich objętych resocjalizacją otwartą

Prawa nieletnich w zakładach poprawczych

Prawa nieletnich a readaptacja społeczna

Stan przestrzegania praw nieletnich w Polsce

Literatura:

Bińczycka J. /red/ Prawa dziecka. deklaracje i rzeczywistość, Warszawa 1993.

- Europejska Konwencja o Zapobieganiu Torturom oraz Nieludzkiemu lub Poniżającemu Traktowaniu lub Karaniu (Strasburg 26 XI 1987) (Dz.U. z dnia 6 maja 1995r)

- Europejskie Reguły Więzienne (Rada Europy 1987)

- Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, ASP, Warszawa 2005, postępowanie z nieletnimi w oparciu i przepisy prawa międzynarodowego (str. 150-168);międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia (str. 171-192)

- Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, APS, Warszawa 2005, str.19-44

- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej uchwalona dnia 2 kwietnia 1997r, rozdz. I, II, III

- Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (Rada Europy 1950)

- Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności- Rada Europy 4 XI 1950r

- Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 1991r Nr 16 poz. 71)

- Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 23 grudnia 1991 r. Nr 120, poz. 526)

- Konwencja o Prawach Dziecka. Wybrane zagadnienia prawne i socjalne, Polski Komitet UNICEF 1994.

- Machel H. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, UG, Gdańsk 1994, rozdz. 1, 2, 3

- Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (ONZ 1966)

- Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych- Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 16 XII 1966r

- Prawa człowieka. Dokumenty międzynarodowe, Wyd. COMER Toruń 1993 r

- Prawo do nauki. Raport z monitoringu, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2002.

- Reguły Minimum Postępowania z Więźniami (ONZ 1955)

- Smyczyński T. /red/, Konwencja o prawach dziecka. Analiza i wykładnia, Poznań 1999.

- Stańdo-Kawecka K. Prawne podstawy resocjalizacji, Kantor Wydawniczy ZAKAMYCZE, Kraków 2005, rozdz. 4

- Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich (z późniejszymi nowelizacjami)

- Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/ 112 (w) „Archiwum Kryminologii” Tom XIX, 1993

- Wzorcowe Reguły Minimum Narodów Zjednoczonych dot. Wymiaru Sprawiedliwości Wobec Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/ 33 (w) jw.

- Zmarzlik J., Piwnik E., Dziecko pod parasolem prawa, Warszawa 1999.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz

liczba godzin kontaktowych 30

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 15

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 15

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 60

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)