Prawa nieletnich w procesie wychowania i resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-PNP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawa nieletnich w procesie wychowania i resocjalizacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KK_W15 PC1_KS_W03 Zna uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu źródeł i teoretycznych podstaw praw człowieka i praw dziecka, praw nieletnich. PC1_KS_W03 PC1_KK_W07 Zna pogłębiona i poszerzona wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z przestrzeganiem praw dziecka i praw nieletnich. Umiejętności PC1_KS_U04 Potrafi dokonać diagnozy formalnego łamania praw nieletniego w wychowaniu i resocjalizacji. PC1_KS_U01 Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu przestrzegania praw dziecka i nieletniego w celu analizy złożonych problemów pedagogiczno- formalnoprawnych. PC1_KS_U06 Szanuje reguły, wartości, cele będące podstawą stanowienia i przestrzegania praw dzieci i nieletnich. Kompetencje społeczne PC1_KS_K01 Potrafi sprawnie porozumiewać się ze specjalistami w zakresie praw człowieka, dziecka, nieletniego. PC_KS_K02 Jest wrażliwy na problemy z obszaru sposobu traktowania dzieci nieletnich i gotowy na komunikowanie się i współprace z organami działającymi wobec nieletnich a także powołanymi do kontroli przestrzegania praw dzieci i nieletnich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
1. Kolokwium pisemne końcowe - test jednokrotnego wyboru 2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć) 4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Prawa dziecka w szkole - Prawa ucznia określone w Konwencji o prawach dziecka, prawa ucznia w polskim systemie prawnym prawo do edukacji, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do swobody wypowiedzi i informacji, zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, Prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, Prawa dziecka – pacjenta Prawa dzieci niepełnosprawnych Dziecko przed organami wymiaru sprawiedliwości . Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich (tzw. Wskazania Rijadzkie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/112 z dnia 14.12.1990 r Wzorcowe Reguły Minimalne dotyczące Wymiaru Sprawiedliwości wobec Nieletnich (tzw. Reguły Pekińskie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/33 z dnia 29.11.1985 r.; Reguły Minimalne dotyczące Traktowania Nieletnich Pozbawionych Wolności (Reguły JDL) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/113 z dnia 14.12.1990 r. Prawa dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej Prawa nieletnich objętych resocjalizacją otwartą Prawa nieletnich w zakładach poprawczych Prawa nieletnich a readaptacja społeczna Stan przestrzegania praw nieletnich w Polsce |
|
Literatura: |
Bińczycka J. /red/ Prawa dziecka. deklaracje i rzeczywistość, Warszawa 1993. - Europejska Konwencja o Zapobieganiu Torturom oraz Nieludzkiemu lub Poniżającemu Traktowaniu lub Karaniu (Strasburg 26 XI 1987) (Dz.U. z dnia 6 maja 1995r) - Europejskie Reguły Więzienne (Rada Europy 1987) - Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, ASP, Warszawa 2005, postępowanie z nieletnimi w oparciu i przepisy prawa międzynarodowego (str. 150-168);międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia (str. 171-192) - Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, APS, Warszawa 2005, str.19-44 - Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej uchwalona dnia 2 kwietnia 1997r, rozdz. I, II, III - Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (Rada Europy 1950) - Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności- Rada Europy 4 XI 1950r - Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 1991r Nr 16 poz. 71) - Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 23 grudnia 1991 r. Nr 120, poz. 526) - Konwencja o Prawach Dziecka. Wybrane zagadnienia prawne i socjalne, Polski Komitet UNICEF 1994. - Machel H. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, UG, Gdańsk 1994, rozdz. 1, 2, 3 - Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (ONZ 1966) - Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych- Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 16 XII 1966r - Prawa człowieka. Dokumenty międzynarodowe, Wyd. COMER Toruń 1993 r - Prawo do nauki. Raport z monitoringu, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2002. - Reguły Minimum Postępowania z Więźniami (ONZ 1955) - Smyczyński T. /red/, Konwencja o prawach dziecka. Analiza i wykładnia, Poznań 1999. - Stańdo-Kawecka K. Prawne podstawy resocjalizacji, Kantor Wydawniczy ZAKAMYCZE, Kraków 2005, rozdz. 4 - Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich (z późniejszymi nowelizacjami) - Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/ 112 (w) „Archiwum Kryminologii” Tom XIX, 1993 - Wzorcowe Reguły Minimum Narodów Zjednoczonych dot. Wymiaru Sprawiedliwości Wobec Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/ 33 (w) jw. - Zmarzlik J., Piwnik E., Dziecko pod parasolem prawa, Warszawa 1999. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz liczba godzin kontaktowych 30 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 15 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 15 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 60 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.