Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Opóźniony rozwój mowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-ORM1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Opóźniony rozwój mowy
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PC, spec.: logopedia, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla II r. PC, spec.: logopedia, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KK_W04, PC1_KK_W05, PC1_KK_W06

Zna różne stanowiska badaczy dotyczące problemu opóźnionego rozwoju mowy

PC1_KK_W06, PC1_KK_W08, PC1_KK_W10, PC1_KK_W03

Potrafi szczegółowo scharakteryzować opóźniony rozwój mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy

PC1_KK_W08, PC1_KK_W09, PC1_KK_W10

Zna różnice pomiędzy prostym opóźnieniem rozwoju mowy a opóźnieniem rozwoju mowy

PC1_KS_U01, PC1_KS_U02, PC1_KK_U04, PC1_KS_U03

Potrafi zróżnicować opóźnienie rozwoju mowy i proste opóźnienie rozwoju mowy

PC1_KK_U05, PC1_KS_U04

Umie zaprojektować program terapii logopedycznej w przypadkach opóźnienia rozwoju mowy

PC1_KS_U01, PC1_KS_U02, PC1_KK_U04, PC1_KS_U04

Potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia logopedyczne (jednostkę metodyczną) dla konkretnego dziecka z opóźnieniem rozwoju mowy

PC1_KK_K02, PC1_KK_K04, PC1_KS_K01

Potrafi wyjaśnić rodzicom cel terapii logopedycznej w przypadkach opóźnienia rozwoju mowy oraz podać wskazówki do terapii

PC1_KS_K01

Rozumie potrzebę współpracy z pedagogami w zakresie wspomagania rozwoju mowy u dzieci

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2015-02-24 - 2015-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Mężyk
Prowadzący grup: Danuta Emiluta-Rozya, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Egzamin pisemny

Ocena udziału studenta w dyskusji po hospitacji lub prezentacji filmów

Ocena jakości przeprowadzonych zajęć (praca w grupie)

Ocena wypowiedzi studenta podczas ćwiczeń praktycznych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

WYKŁAD

1.Różne poglądy i terminologia dotycząca opóźnionego rozwoju mowy (krytyczne omówienie tych stanowisk)

2.Charakterystyka opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy

3.Formy opóźnionego rozwoju mowy (proste opóźnienie rozwoju mowy i opóźnienie rozwoju mowy)

4.Terapia logopedyczna dzieci z opóźnionym rozwojem mowy – zasady ogólne

ĆWICZENIA

Analiza poszczególnych przypadków z prostym opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci)

Analiza poszczególnych przypadków z prostym opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci)

Omówienie metodyki pracy z dzieckiem z ORM - opracowywanie planów terapii logopedycznej

Omówienie zajęć z dzieckiem z ORM jako jednostki metodycznej – opracowywanie scenariuszy zajęć

Obserwacja zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy prowadzonych przez logopedę w gabinecie logopedycznym w przedszkolu

Prowadzenie przez studentów (w parach) zajęć logopedycznych z dzieckiem z opóźnionym rozwojem mowy

Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA

Literatura obowiązkowa:

1.Emiluta- Rozya D. (2007) Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy. Poradnik Językowy, nr 8.

2.Jastrzębowska G. (2005) Opóźnienie rozwoju mowy [w:] Podstawy neurologopedii, T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.) Wyd. UO

3.Jastrzębowska G. (2000). Istota i klasyfikacja opóźnień w rozwoju mowy- przegląd stanowisk. LOGOPEDIA, TOM 28

4.Jastrzebowska G. (1997). Istota i klasyfikacja opóźnień w rozwoju mowy. AUDIOFONOLOGIA X

5.Jastrzębowska G., Pelc- Pękala O. (2003). Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy. W: Logopedia- pytania i odpowiedzi (red. Jastrzębowska G. , Gałkowski T. ), Opole

6.Kania J. T. (1982) Fonetyka dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. W: Szkice logopedyczne, Warszawa

7.Przesmycka- KamińskaJ. (1998) Rola psychologa w diagnozie dzieci z dysfunkcjami OUN. W: Terapia neuropsychologiczna Dzieci i Dorosłych (opracowanie J. Przesmycka- Kamińska). Materiały z Konferencji zorganizowanej przez Instytut Psychologii UWr, Czerniawa, 9-11 XI 1997, Wrocław

8.Przesmycka- Kamińska J., Zalewska M. (2002). Opóźnienie rozwoju mowy- ujęcie interdyscyplinarne. [w:] Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach (opracowanie M. Przybysz- Piwkowa). Materiały przygotowane na Konferencję zorganizowaną przez PSLog Wydziału Polonistyki UW Sekcję Logopedyczną TKJ w Warszawie w dniach 7-9 czerwca 2002, Warszawa

9.Spionek H. (1981) Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa

10.Tarkowski Z. , Jurkiewicz C. (1993) Rozwijanie mowy dziecka. Program terapeutyczno- stymulacyjny. PFZM, Lublin

11.Zaleski T. (1992). Opóźniony rozwój mowy, Warszawa

12.Zalewska M. ,(1998) Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Psychiczne mechanizmy zaburzeń rozwoju tożsamości dziecka głuchego i dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, Warszawa

13.Zalewska M. (2004) Dziecko z opóźnionym rozwojem mowy w świetle podejścia interpersonalnego. [w:] Diagnoza psychologiczna dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się werbalnym (red. J. Przesmycka- Kamińska), Wrocław

Literatura uzupełniająca:

1.Dilling- Ostrowska E. (1982). Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego. [w:] Zaburzenia mowy u dzieci (red, J. Szumska), Warszawa

2.Kania J. T. (1982), Szkice logopedyczne, Warszawa

3.Międzynarodowa statystyczna klasyfikacja chorób i problemów zdrowotnych. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne (1997). Tł. S. Pużyński, J. Wciórka, Kraków- Warszawa

4.Mitrinowicz- Modrzejewska A. (1963) Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa

5.Pruszewicz A. (1992). Foniatria kliniczna, Warszawa

6.Jasiński T. (2004) Gdy dziecko nie mówi… Badanie przymierza rodzinnego w triadzie matka, ojciec, dziecko, Warszawa

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład połączony z prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia w sali- prezentacja nagrań DVD dzieci z opóźnionym rozwojem mowy , analiza prezentowanych przypadków dokonana wspólnie ze studentami.

Ćwiczenia w formie zajęć praktycznych (w podgrupach), odbywajacych się w gabinecie logopedycznym w przedszkolu (hospitowanie zajęć logopedycznych prowadzonych przez logopedę, prowadzenie przez studentów (w parach) zajęć logopedycznych z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy).

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Zaplanowanie zajęć przeprowadzanych z dzieckiem: przygotowanie konspektu zajęć, samodzielne przygotowanie pomocy do zajęć 10

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-22 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Emiluta-Rozya, Agata Mężyk
Prowadzący grup: Danuta Emiluta-Rozya, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problemem opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od stanu zaburzonego rozwoju mowy. Student zdobywa wiedzę i umiejętności praktyczne dotyczące wspomagania rozwoju dzieci z opóźnionym rozwojem mowy.

Sposoby oceny efektów kształcenia:

1. Ocena zajęć próbnych prowadzonych przez studenta z dzieckiem z opóźnionym rozwojem mowy

2. Ocena udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji studiów przypadków dzieci z z opóźnionym rozwojem mowy

3. Egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru z punktami ujemnymi oraz 2 pytania otwarte)

Pełny opis:

Treści wykładu:

1. Różne poglądy i terminologia dotycząca opóźnionego rozwoju mowy (krytyczne omówienie tych stanowisk)

2. Charakterystyka opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy

3. Formy opóźnionego rozwoju mowy (proste opóźnienie rozwoju mowy i opóźnienie rozwoju mowy)

4. Terapia logopedyczna dzieci z opóźnionym rozwojem mowy – zasady ogólne

Treści ćwiczeń:

1.Analiza poszczególnych przypadków z prostym opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci)

2.Analiza poszczególnych przypadków z opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci)

3.Omówienie metodyki pracy z dzieckiem z ORM - opracowywanie planów terapii logopedycznej

4.Omówienie zajęć z dzieckiem z ORM jako jednostki metodycznej – opracowywanie scenariuszy zajęć

5.Obserwacja zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy prowadzonych przez logopedę w gabinecie logopedycznym w przedszkolu

6.Prowadzenie przez studentów (w parach) zajęć logopedycznych z dzieckiem z opóźnionym rozwojem mowy

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Emiluta- Rozya D. (2007) Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy. Poradnik Językowy, nr 8.

2. Jastrzębowska G. (2005) Opóźnienie rozwoju mowy [w:] Podstawy neurologopedii, T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.) Wyd. UO

3. Jastrzębowska G. (2000). Istota i klasyfikacja opóźnień w rozwoju mowy- przegląd stanowisk. LOGOPEDIA, TOM 28

4. Jastrzebowska G. (1997). Istota i klasyfikacja opóźnień w rozwoju mowy. AUDIOFONOLOGIA X

5. Jastrzębowska G., Pelc- Pękala O. (2003). Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy. W: Logopedia- pytania i odpowiedzi (red. Jastrzębowska G. , Gałkowski T. ), Opole

6. Kania J. T. (1982) Fonetyka dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. W: Szkice logopedyczne, Warszawa

7. Przesmycka- KamińskaJ. (1998) Rola psychologa w diagnozie dzieci z dysfunkcjami OUN. W: Terapia neuropsychologiczna Dzieci i Dorosłych (opracowanie J. Przesmycka- Kamińska). Materiały z Konferencji zorganizowanej przez Instytut Psychologii UWr, Czerniawa, 9-11 XI 1997, Wrocław

8. Przesmycka- Kamińska J., Zalewska M. (2002). Opóźnienie rozwoju mowy- ujęcie interdyscyplinarne. [w:] Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach (opracowanie M. Przybysz- Piwkowa). Materiały przygotowane na Konferencję zorganizowaną przez PSLog Wydziału Polonistyki UW Sekcję Logopedyczną TKJ w Warszawie w dniach 7-9 czerwca 2002, Warszawa

9. Spionek H. (1981) Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa

10. Tarkowski Z. , Jurkiewicz C. (1993) Rozwijanie mowy dziecka. Program terapeutyczno- stymulacyjny. PFZM, Lublin

11. Zaleski T. (1992). Opóźniony rozwój mowy, Warszawa

12. Zalewska M. ,(1998) Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Psychiczne mechanizmy zaburzeń rozwoju tożsamości dziecka głuchego i dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, Warszawa

13. Zalewska M. (2004) Dziecko z opóźnionym rozwojem mowy w świetle podejścia interpersonalnego. [w:] Diagnoza psychologiczna dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się werbalnym (red. J. Przesmycka- Kamińska), Wrocław

Literatura uzupełniająca:

1. Dilling- Ostrowska E. (1982). Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego. [w:] Zaburzenia mowy u dzieci (red, J. Szumska), Warszawa

2. Kania J. T. (1982), Szkice logopedyczne, Warszawa

3. Międzynarodowa statystyczna klasyfikacja chorób i problemów zdrowotnych. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne (1997). Tł. S. Pużyński, J. Wciórka, Kraków- Warszawa

4. Mitrinowicz- Modrzejewska A. (1963) Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa

5. Pruszewicz A. (1992). Foniatria kliniczna, Warszawa

6. Jasiński T. (2004) Gdy dziecko nie mówi… Badanie przymierza rodzinnego w triadzie matka, ojciec, dziecko, Warszawa

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład połączony z prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia w sali- prezentacja nagrań DVD dzieci z opóźnionym rozwojem mowy , analiza prezentowanych przypadków dokonana wspólnie ze studentami.

Ćwiczenia w formie zajęć praktycznych (w podgrupach), odbywajacych się w gabinecie logopedycznym w przedszkolu (hospitowanie zajęć logopedycznych prowadzonych przez logopedę, prowadzenie przez studentów (w parach) zajęć logopedycznych z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy).

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Zaplanowanie zajęć przeprowadzanych z dzieckiem: przygotowanie konspektu zajęć, samodzielne przygotowanie pomocy do zajęć 10

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-20 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Emiluta-Rozya, Agata Mężyk
Prowadzący grup: Danuta Emiluta-Rozya, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problemem opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od stanu zaburzonego rozwoju mowy. Student zdobywa wiedzę i umiejętności praktyczne dotyczące wspomagania rozwoju dzieci z opóźnionym rozwojem mowy.

Sposoby oceny efektów kształcenia:

1. Ocena zajęć próbnych prowadzonych przez studenta z dzieckiem z opóźnionym rozwojem mowy

2. Ocena udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji studiów przypadków dzieci z z opóźnionym rozwojem mowy

3. Egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru z punktami ujemnymi oraz 2 pytania otwarte)

Pełny opis:

Treści wykładu:

1. Różne poglądy i terminologia dotycząca opóźnionego rozwoju mowy (krytyczne omówienie tych stanowisk)

2. Charakterystyka opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy

3. Formy opóźnionego rozwoju mowy (proste opóźnienie rozwoju mowy i opóźnienie rozwoju mowy)

4. Terapia logopedyczna dzieci z opóźnionym rozwojem mowy – zasady ogólne

Treści ćwiczeń:

1.Analiza poszczególnych przypadków z prostym opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci)

2.Analiza poszczególnych przypadków z opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci)

3.Omówienie metodyki pracy z dzieckiem z ORM - opracowywanie planów terapii logopedycznej

4.Omówienie zajęć z dzieckiem z ORM jako jednostki metodycznej – opracowywanie scenariuszy zajęć

5.Obserwacja zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy prowadzonych przez logopedę w gabinecie logopedycznym w przedszkolu

6.Prowadzenie przez studentów (w parach) zajęć logopedycznych z dzieckiem z opóźnionym rozwojem mowy

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Emiluta- Rozya D. (2016) "Kąpiel słowna" jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej [w]: Terapia słowem, E.Lewandowska- Tarasiuk, J.Z. Lichański, B. Mossakowska (red.) Wyd.Pani Twardowska

2. Emiluta- Rozya D. (2007) Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy. Poradnik Językowy, nr 8.

3. Jastrzębowska G. (2005) Opóźnienie rozwoju mowy [w:] Podstawy neurologopedii, T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.) Wyd. UO

4. Jastrzębowska G. (2000). Istota i klasyfikacja opóźnień w rozwoju mowy- przegląd stanowisk. LOGOPEDIA, TOM 28

5. Jastrzębowska G., Pelc- Pękala O. (2003). Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy. W: Logopedia- pytania i odpowiedzi (red. Jastrzębowska G. , Gałkowski T. ), Opole

6. Kania J. T. (1982) Fonetyka dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. W: Szkice logopedyczne, Warszawa

7. Przesmycka- KamińskaJ. (1998) Rola psychologa w diagnozie dzieci z dysfunkcjami OUN. W: Terapia neuropsychologiczna Dzieci i Dorosłych (opracowanie J. Przesmycka- Kamińska). Materiały z Konferencji zorganizowanej przez Instytut Psychologii UWr, Czerniawa, 9-11 XI 1997, Wrocław

8. Przesmycka- Kamińska J., Zalewska M. (2002). Opóźnienie rozwoju mowy- ujęcie interdyscyplinarne. [w:] Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach (opracowanie M. Przybysz- Piwkowa). Materiały przygotowane na Konferencję zorganizowaną przez PSLog Wydziału Polonistyki UW Sekcję Logopedyczną TKJ w Warszawie w dniach 7-9 czerwca 2002, Warszawa

9. Spionek H. (1981) Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa

10. Tarkowski Z. , Jurkiewicz C. (1993) Rozwijanie mowy dziecka. Program terapeutyczno- stymulacyjny. PFZM, Lublin

11. Zaleski T. (1992). Opóźniony rozwój mowy, Warszawa

12. Zalewska M. ,(1998) Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Psychiczne mechanizmy zaburzeń rozwoju tożsamości dziecka głuchego i dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, Warszawa

13. Zalewska M. (2004) Dziecko z opóźnionym rozwojem mowy w świetle podejścia interpersonalnego. [w:] Diagnoza psychologiczna dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się werbalnym (red. J. Przesmycka- Kamińska), Wrocław

Literatura uzupełniająca:

1. Dilling- Ostrowska E. (1982). Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego. [w:] Zaburzenia mowy u dzieci (red, J. Szumska), Warszawa

2. Kania J. T. (1982), Szkice logopedyczne, Warszawa

3. Międzynarodowa statystyczna klasyfikacja chorób i problemów zdrowotnych. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne (1997). Tł. S. Pużyński, J. Wciórka, Kraków- Warszawa

4. Mitrinowicz- Modrzejewska A. (1963) Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa

5. Pruszewicz A. (1992). Foniatria kliniczna, Warszawa

6. Jasiński T. (2004) Gdy dziecko nie mówi… Badanie przymierza rodzinnego w triadzie matka, ojciec, dziecko, Warszawa

7. Porayski-Pomsta J. (2015), O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia. Wyd. Elipsa

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład połączony z prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia w sali- prezentacja nagrań DVD dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, analiza prezentowanych przypadków dokonana wspólnie ze studentami.

Ćwiczenia w formie zajęć praktycznych (w podgrupach), odbywających się w gabinecie logopedycznym w przedszkolu (hospitowanie zajęć logopedycznych prowadzonych przez logopedę, prowadzenie przez studentów (w parach) zajęć logopedycznych z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy).

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Zaplanowanie zajęć przeprowadzanych z dzieckiem: przygotowanie konspektu zajęć, samodzielne przygotowanie pomocy do zajęć 10

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-27 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Emiluta-Rozya, Agata Mężyk
Prowadzący grup: Danuta Emiluta-Rozya, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problemem opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od stanu zaburzonego rozwoju mowy. Student zdobywa wiedzę i umiejętności praktyczne dotyczące wspomagania rozwoju dzieci z opóźnionym rozwojem mowy.

Sposoby oceny efektów kształcenia:

1. Ocena zajęć próbnych prowadzonych przez studenta z dzieckiem z opóźnionym rozwojem mowy

2. Ocena udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji studiów przypadków dzieci z z opóźnionym rozwojem mowy

3. Egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru z punktami ujemnymi oraz 2 pytania otwarte)

Pełny opis:

Treści wykładu:

1. Różne poglądy i terminologia dotycząca opóźnionego rozwoju mowy (krytyczne omówienie tych stanowisk)

2. Charakterystyka opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy

3. Formy opóźnionego rozwoju mowy (proste opóźnienie rozwoju mowy i opóźnienie rozwoju mowy)

4. Terapia logopedyczna dzieci z opóźnionym rozwojem mowy – zasady ogólne

Treści ćwiczeń:

1.Analiza poszczególnych przypadków z prostym opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci)

2.Analiza poszczególnych przypadków z opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci)

3.Omówienie metodyki pracy z dzieckiem z ORM - opracowywanie planów terapii logopedycznej

4.Omówienie zajęć z dzieckiem z ORM jako jednostki metodycznej – opracowywanie scenariuszy zajęć

5.Obserwacja zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy prowadzonych przez logopedę w gabinecie logopedycznym w przedszkolu

6.Prowadzenie przez studentów (w parach) zajęć logopedycznych z dzieckiem z opóźnionym rozwojem mowy

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Emiluta- Rozya D. (2016) "Kąpiel słowna" jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej [w]: Terapia słowem, E.Lewandowska- Tarasiuk, J.Z. Lichański, B. Mossakowska (red.) Wyd.Pani Twardowska

2. Emiluta- Rozya D. (2007) Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy. Poradnik Językowy, nr 8.

3. Jastrzębowska G. (2005) Opóźnienie rozwoju mowy [w:] Podstawy neurologopedii, T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.) Wyd. UO

4. Jastrzębowska G. (2000). Istota i klasyfikacja opóźnień w rozwoju mowy- przegląd stanowisk. LOGOPEDIA, TOM 28

5. Jastrzębowska G., Pelc- Pękala O. (2003). Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy. W: Logopedia- pytania i odpowiedzi (red. Jastrzębowska G. , Gałkowski T. ), Opole

6. Kania J. T. (1982) Fonetyka dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. W: Szkice logopedyczne, Warszawa

7. Przesmycka- KamińskaJ. (1998) Rola psychologa w diagnozie dzieci z dysfunkcjami OUN. W: Terapia neuropsychologiczna Dzieci i Dorosłych (opracowanie J. Przesmycka- Kamińska). Materiały z Konferencji zorganizowanej przez Instytut Psychologii UWr, Czerniawa, 9-11 XI 1997, Wrocław

8. Przesmycka- Kamińska J., Zalewska M. (2002). Opóźnienie rozwoju mowy- ujęcie interdyscyplinarne. [w:] Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach (opracowanie M. Przybysz- Piwkowa). Materiały przygotowane na Konferencję zorganizowaną przez PSLog Wydziału Polonistyki UW Sekcję Logopedyczną TKJ w Warszawie w dniach 7-9 czerwca 2002, Warszawa

9. Spionek H. (1981) Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa

10. Tarkowski Z. , Jurkiewicz C. (1993) Rozwijanie mowy dziecka. Program terapeutyczno- stymulacyjny. PFZM, Lublin

11. Zaleski T. (1992). Opóźniony rozwój mowy, Warszawa

12. Zalewska M. ,(1998) Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Psychiczne mechanizmy zaburzeń rozwoju tożsamości dziecka głuchego i dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, Warszawa

13. Zalewska M. (2004) Dziecko z opóźnionym rozwojem mowy w świetle podejścia interpersonalnego. [w:] Diagnoza psychologiczna dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się werbalnym (red. J. Przesmycka- Kamińska), Wrocław

Literatura uzupełniająca:

1. Dilling- Ostrowska E. (1982). Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego. [w:] Zaburzenia mowy u dzieci (red, J. Szumska), Warszawa

2. Kania J. T. (1982), Szkice logopedyczne, Warszawa

3. Międzynarodowa statystyczna klasyfikacja chorób i problemów zdrowotnych. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne (1997). Tł. S. Pużyński, J. Wciórka, Kraków- Warszawa

4. Mitrinowicz- Modrzejewska A. (1963) Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa

5. Pruszewicz A. (1992). Foniatria kliniczna, Warszawa

6. Jasiński T. (2004) Gdy dziecko nie mówi… Badanie przymierza rodzinnego w triadzie matka, ojciec, dziecko, Warszawa

7. Porayski-Pomsta J. (2015), O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia. Wyd. Elipsa

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład połączony z prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia w sali- prezentacja nagrań DVD dzieci z opóźnionym rozwojem mowy , analiza prezentowanych przypadków dokonana wspólnie ze studentami.

Ćwiczenia w formie zajęć praktycznych (w podgrupach), odbywajacych się w gabinecie logopedycznym w przedszkolu (hospitowanie zajęć logopedycznych prowadzonych przez logopedę, prowadzenie przez studentów (w parach) zajęć logopedycznych z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy).

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Zaplanowanie zajęć przeprowadzanych z dzieckiem: przygotowanie konspektu zajęć, samodzielne przygotowanie pomocy do zajęć 10

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Mężyk
Prowadzący grup: Danuta Emiluta-Rozya, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problemem opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od stanu zaburzonego rozwoju mowy. Student zdobywa wiedzę i umiejętności praktyczne dotyczące wspomagania rozwoju dzieci z opóźnionym rozwojem mowy.

Sposoby oceny efektów kształcenia:

1. Ocena zajęć próbnych prowadzonych przez studenta z dzieckiem z opóźnionym rozwojem mowy

2. Ocena udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji studiów przypadków dzieci z opóźnionym rozwojem mowy

3. Egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru z punktami ujemnymi oraz 2 pytania otwarte)

Pełny opis:

Treści wykładu:

1. Różne poglądy i terminologia dotycząca opóźnionego rozwoju mowy (krytyczne omówienie tych stanowisk)

2. Charakterystyka opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy

3. Formy opóźnionego rozwoju mowy (proste opóźnienie rozwoju mowy i opóźnienie rozwoju mowy)

4. Terapia logopedyczna dzieci z opóźnionym rozwojem mowy – zasady ogólne

Treści ćwiczeń:

1.Analiza poszczególnych przypadków z prostym opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci)

2.Analiza poszczególnych przypadków z opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci)

3.Omówienie metodyki pracy z dzieckiem z ORM - opracowywanie planów terapii logopedycznej

4.Omówienie zajęć z dzieckiem z ORM jako jednostki metodycznej – opracowywanie scenariuszy zajęć

5.Obserwacja zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy prowadzonych przez logopedę w gabinecie logopedycznym w przedszkolu

6.Prowadzenie przez studentów (w parach) zajęć logopedycznych z dzieckiem z opóźnionym rozwojem mowy

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Emiluta- Rozya D. (2016) "Kąpiel słowna" jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej [w]: Terapia słowem, E.Lewandowska- Tarasiuk, J.Z. Lichański, B. Mossakowska (red.) Wyd.Pani Twardowska

2. Emiluta- Rozya D. (2007) Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy. Poradnik Językowy, nr 8.

3. Jastrzębowska G. (2005) Opóźnienie rozwoju mowy [w:] Podstawy neurologopedii, T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.) Wyd. UO

4. Jastrzębowska G. (2000). Istota i klasyfikacja opóźnień w rozwoju mowy- przegląd stanowisk. LOGOPEDIA, TOM 28

5. Jastrzębowska G., Pelc- Pękala O. (2003). Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy. W: Logopedia- pytania i odpowiedzi (red. Jastrzębowska G. , Gałkowski T. ), Opole

6. Kania J. T. (1982) Fonetyka dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. W: Szkice logopedyczne, Warszawa

7. Przesmycka- KamińskaJ. (1998) Rola psychologa w diagnozie dzieci z dysfunkcjami OUN. W: Terapia neuropsychologiczna Dzieci i Dorosłych (opracowanie J. Przesmycka- Kamińska). Materiały z Konferencji zorganizowanej przez Instytut Psychologii UWr, Czerniawa, 9-11 XI 1997, Wrocław

8. Przesmycka- Kamińska J., Zalewska M. (2002). Opóźnienie rozwoju mowy- ujęcie interdyscyplinarne. [w:] Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach (opracowanie M. Przybysz- Piwkowa). Materiały przygotowane na Konferencję zorganizowaną przez PSLog Wydziału Polonistyki UW Sekcję Logopedyczną TKJ w Warszawie w dniach 7-9 czerwca 2002, Warszawa

9. Spionek H. (1981) Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa

10. Tarkowski Z. , Jurkiewicz C. (1993) Rozwijanie mowy dziecka. Program terapeutyczno- stymulacyjny. PFZM, Lublin

11. Zaleski T. (1992). Opóźniony rozwój mowy, Warszawa

12. Zalewska M. ,(1998) Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Psychiczne mechanizmy zaburzeń rozwoju tożsamości dziecka głuchego i dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, Warszawa

13. Zalewska M. (2004) Dziecko z opóźnionym rozwojem mowy w świetle podejścia interpersonalnego. [w:] Diagnoza psychologiczna dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się werbalnym (red. J. Przesmycka- Kamińska), Wrocław

Literatura uzupełniająca:

1. Dilling- Ostrowska E. (1982). Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego. [w:] Zaburzenia mowy u dzieci (red, J. Szumska), Warszawa

2. Kania J. T. (1982), Szkice logopedyczne, Warszawa

3. Międzynarodowa statystyczna klasyfikacja chorób i problemów zdrowotnych. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne (1997). Tł. S. Pużyński, J. Wciórka, Kraków- Warszawa

4. Mitrinowicz- Modrzejewska A. (1963) Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa

5. Pruszewicz A. (1992). Foniatria kliniczna, Warszawa

6. Jasiński T. (2004) Gdy dziecko nie mówi… Badanie przymierza rodzinnego w triadzie matka, ojciec, dziecko, Warszawa

7. Porayski-Pomsta J. (2015), O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia. Wyd. Elipsa

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład połączony z prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia w sali- prezentacja nagrań DVD dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, analiza prezentowanych przypadków dokonana wspólnie ze studentami.

Ćwiczenia w formie zajęć praktycznych (w podgrupach), odbywających się w gabinecie logopedycznym w przedszkolu (hospitowanie zajęć logopedycznych prowadzonych przez logopedę, prowadzenie przez studentów (w parach) zajęć logopedycznych z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy).

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Zaplanowanie zajęć przeprowadzanych z dzieckiem: przygotowanie konspektu zajęć, samodzielne przygotowanie pomocy do zajęć 10

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Mężyk
Prowadzący grup: Danuta Emiluta-Rozya, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problemem opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od stanu zaburzonego rozwoju mowy. Student zdobywa wiedzę i umiejętności praktyczne dotyczące wspomagania rozwoju dzieci z opóźnionym rozwojem mowy.

Sposoby oceny efektów kształcenia:

1. Ocena zajęć próbnych prowadzonych przez studenta z dzieckiem z opóźnionym rozwojem mowy

2. Ocena udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji studiów przypadków dzieci z opóźnionym rozwojem mowy

3. Egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru z punktami ujemnymi oraz 2 pytania otwarte)

Pełny opis:

Treści wykładu:

1. Różne poglądy i terminologia dotycząca opóźnionego rozwoju mowy (krytyczne omówienie tych stanowisk)

2. Charakterystyka opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy

3. Formy opóźnionego rozwoju mowy (proste opóźnienie rozwoju mowy i opóźnienie rozwoju mowy)

4. Terapia logopedyczna dzieci z opóźnionym rozwojem mowy – zasady ogólne

Treści ćwiczeń:

1.Analiza poszczególnych przypadków z prostym opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci)

2.Analiza poszczególnych przypadków z opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci)

3.Omówienie metodyki pracy z dzieckiem z ORM - opracowywanie planów terapii logopedycznej

4.Omówienie zajęć z dzieckiem z ORM jako jednostki metodycznej – opracowywanie scenariuszy zajęć

5.Obserwacja zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy prowadzonych przez logopedę w gabinecie logopedycznym w przedszkolu

6.Prowadzenie przez studentów (w parach) zajęć logopedycznych z dzieckiem z opóźnionym rozwojem mowy

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Emiluta- Rozya D. (2016) "Kąpiel słowna" jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej [w]: Terapia słowem, E.Lewandowska- Tarasiuk, J.Z. Lichański, B. Mossakowska (red.) Wyd.Pani Twardowska

2. Emiluta- Rozya D. (2007) Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy. Poradnik Językowy, nr 8.

3. Jastrzębowska G. (2005) Opóźnienie rozwoju mowy [w:] Podstawy neurologopedii, T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.) Wyd. UO

4. Jastrzębowska G. (2000). Istota i klasyfikacja opóźnień w rozwoju mowy- przegląd stanowisk. LOGOPEDIA, TOM 28

5. Jastrzębowska G., Pelc- Pękala O. (2003). Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy. W: Logopedia- pytania i odpowiedzi (red. Jastrzębowska G. , Gałkowski T. ), Opole

6. Kania J. T. (1982) Fonetyka dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. W: Szkice logopedyczne, Warszawa

7. Przesmycka- KamińskaJ. (1998) Rola psychologa w diagnozie dzieci z dysfunkcjami OUN. W: Terapia neuropsychologiczna Dzieci i Dorosłych (opracowanie J. Przesmycka- Kamińska). Materiały z Konferencji zorganizowanej przez Instytut Psychologii UWr, Czerniawa, 9-11 XI 1997, Wrocław

8. Przesmycka- Kamińska J., Zalewska M. (2002). Opóźnienie rozwoju mowy- ujęcie interdyscyplinarne. [w:] Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach (opracowanie M. Przybysz- Piwkowa). Materiały przygotowane na Konferencję zorganizowaną przez PSLog Wydziału Polonistyki UW Sekcję Logopedyczną TKJ w Warszawie w dniach 7-9 czerwca 2002, Warszawa

9. Spionek H. (1981) Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa

10. Tarkowski Z. , Jurkiewicz C. (1993) Rozwijanie mowy dziecka. Program terapeutyczno- stymulacyjny. PFZM, Lublin

11. Zaleski T. (1992). Opóźniony rozwój mowy, Warszawa

12. Zalewska M. ,(1998) Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Psychiczne mechanizmy zaburzeń rozwoju tożsamości dziecka głuchego i dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, Warszawa

13. Zalewska M. (2004) Dziecko z opóźnionym rozwojem mowy w świetle podejścia interpersonalnego. [w:] Diagnoza psychologiczna dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się werbalnym (red. J. Przesmycka- Kamińska), Wrocław

Literatura uzupełniająca:

1. Dilling- Ostrowska E. (1982). Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego. [w:] Zaburzenia mowy u dzieci (red, J. Szumska), Warszawa

2. Kania J. T. (1982), Szkice logopedyczne, Warszawa

3. Międzynarodowa statystyczna klasyfikacja chorób i problemów zdrowotnych. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne (1997). Tł. S. Pużyński, J. Wciórka, Kraków- Warszawa

4. Mitrinowicz- Modrzejewska A. (1963) Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa

5. Pruszewicz A. (1992). Foniatria kliniczna, Warszawa

6. Jasiński T. (2004) Gdy dziecko nie mówi… Badanie przymierza rodzinnego w triadzie matka, ojciec, dziecko, Warszawa

7. Porayski-Pomsta J. (2015), O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia. Wyd. Elipsa

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład połączony z prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia w sali- prezentacja nagrań DVD dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, analiza prezentowanych przypadków dokonana wspólnie ze studentami.

Ćwiczenia w formie zajęć praktycznych (w podgrupach), odbywających się w gabinecie logopedycznym w przedszkolu (hospitowanie zajęć logopedycznych prowadzonych przez logopedę, prowadzenie przez studentów (w parach) zajęć logopedycznych z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy).

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Zaplanowanie zajęć przeprowadzanych z dzieckiem: przygotowanie konspektu zajęć, samodzielne przygotowanie pomocy do zajęć 10

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Emiluta-Rozya, Agata Mężyk
Prowadzący grup: Danuta Emiluta-Rozya, Agata Mężyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1.Egzamin pisemny (test z pytaniami jednokrotnego i wielokrotnego wyboru z punktami ujemnymi) w aplikacji Forms. Szczegółowe zasady punktacji i oceniania przesłane na czacie w Teams i mailem.

Egzamin rozpocznie się w poniedziałek 22 czerwca o godzinie 10.00

Link do testu zamieszczony został także w Teams i wysłany poprzez pocztę USOS https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchm767py2XixJsPnrrcIRM41UMlhQS0xaR1FJWTVIUklZNFdKU09JSDRFTi4u

2.Ocena udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji studiów przypadków dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. Zrealizowano podczas ćwiczeń w sali do dnia 10.03.2020, kontynuacja podczas prezentowania filmów w aplikacji Teams.

3.Zamiast oceny zajęć próbnych prowadzonych przez studenta z dzieckiem z opóźnionym rozwojem mowy w przedszkolu prowadząca ćwiczenia i warsztaty dokona pod koniec semestru:

a)oceny umiejętności rejestracji językowych trudności w mowie dziecka z orm zaprezentowanego na przesłanym studentom filmie

b)oceny programu terapii i konspektu zajęć zaprojektowanych dla dziecka z orm zaprezentowanego na przesłanym studentom filmie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Wykład został zrealizowany w sali wykładowej, zgodnie z harmonogramem, do dn. 09.03.2020.

WYKŁAD

1.Różne poglądy i terminologia dotycząca opóźnionego rozwoju mowy (krytyczne omówienie tych stanowisk).

2.Charakterystyka opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy.

3.Formy opóźnionego rozwoju mowy (proste opóźnienie rozwoju mowy i opóźnienie rozwoju mowy).

4.Terapia logopedyczna dzieci z opóźnionym rozwojem mowy – zasady ogólne.

ĆWICZENIA

1.Analiza poszczególnych przypadków z prostym opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci).

2.Analiza poszczególnych przypadków z opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci).

3.Omówienie metodyki pracy z dzieckiem z ORM - opracowywanie planów terapii logopedycznej.

4.Omówienie zajęć z dzieckiem z ORM jako jednostki metodycznej – opracowywanie scenariuszy zajęć.

5.Obserwacja zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy prowadzonych przez logopedę w gabinecie logopedycznym w przedszkolu.

6.Prowadzenie przez studentów (w parach) zajęć logopedycznych z dzieckiem z opóźnionym rozwojem mowy.

Punkty 5 i 6 zostały zmodyfikowane, ze względu na stan epidemii -prowadząca warsztaty udostępni studentom nagrania dzieci z opóźnionym rozwojem mowy w aplikacji Teams, a następnie omówi ze studentami zaprezentowane filmy podczas wideo-czatów i zleci zaprojektowanie programu terapii i przygotowanie konspektu zajęć dla danego dziecka.

W związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość treści przedmiotu nie ulegają zmianie, poza modyfikacją punktu 5 i 6.

W czasie prowadzenia edukacji zdalnej wyznaczono studentom następujące zadania:

Na pierwsze dwa tygodnie tj.16- 29.03.2020 prowadząca ćwiczenia przesłała prezentację z rozszerzonymi komentarzami dotyczącą bilingwizmu, a także orm u dzieci z rodzin dwu- i wielojęzycznych oraz artykuły na ten temat. Student powinien umieć wymieć strategie wychowania bilingwalnego i je scharakteryzować (wiedza wymagana podczas testu końcowego, prowadząca omówiła strategie podczas ostatnich zajęć w sali).

31.03.2020- przesłano skan drugiego rozdziału książki M. Zalewskiej "Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą" -samodzielne studiowanie lektury.

07.04.2020 Dyskusja w grupach warsztatowych na temat cech i zachowań dzieci z orm i ich matek (na podstawie zadanej lektury) w aplikacji Teams. Podsumowanie dyskusji przesłane grupom.

15.04.2020 Główne kierunki usprawniania dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, także w przypadku dzieci dwujęzycznych - zajęcia warsztatowe w aplikacji Teams. Prezentacja wysłana grupom (materiały te student wykorzysta do opracowania pracy zaliczeniowej tj. planu terapii i konspektu zajeć dla dziecka)

21.04.2020 Prezentacja i szczegółowe omówienie różnych rodzajów ćwiczeń dla dziecka z opóźnionym rozwojem mowy- zajęcia warsztatowe w aplikacji Teams. Propozycje ćwiczeń i karty pracy przesłane grupom (materiały te student wykorzysta do opracowania pracy zaliczeniowej tj. planu terapii i konspektu zajęć dla dziecka).

28.04.2020 c.d. warsztatów dotyczących ćwiczeń dla dziecki z orm (materiały przesłane po zajęciach student wykorzysta do opracowania pracy zaliczeniowej tj. planu terapii i konspektu zajęć dla dziecka).

05.05.2020 Omówienie przykładowych konspektów dla dziecka z ORM (materiały przesłane grupie). Prezentacja 8 filmików z dziećmi z ORM- analiza (w grupach warsztatowych) językowych trudności dzieci.

12.05.2020 Prezentacja filmu- dziecko w wieku 1,4 z opóźnieniem rozwoju komunikacji językowej. Analiza filmu i dyskusja dydaktyczna w grupach warsztatowych.

19.05.2020 Prezentacja filmu- dziecko w wieku 3,10 z opóźnieniem rozwoju mowy. Analiza filmu i dyskusja dydaktyczna w grupach warsztatowych. Na podstawie filmu studenci przygotowują pracę zaliczeniową.

26.05.2020 c.d. prezentacji filmu z ub. tygodnia, szczegółowe przypomnienie i omówienie warunków zaliczenia ćwiczeń/warsztatów. Prezentacja i omówienie krótkich filmów z dzieckiem z ORM z rodziny wielojęzycznej (analiza postępów - filmy nagrane, gdy dziecko miało 4l,6m, a następnie 5l,6 m).

02.06.2020 Prezentacja i omówienie filmu z dzieckiem z prostym opóźnieniem rozwoju mowy w wieku 3l,2m.

Omówienie wyników badań zagranicznych dotyczących opóźnienia rozwoju mowy czynnej u dzieci matek, które miały cukrzycę ciążową. Artykuł Gestational_Diabetes_Hinders_Language_Development_przesłany grupie.

Podsumowanie treści prezentowanych podczas ćwiczeń i warsztatów z przedmiotu Opóźniony rozwój mowy. Zakończenie zajęć.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Emiluta- Rozya D. (2016) "Kąpiel słowna" jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej [w]: Terapia słowem, E.Lewandowska- Tarasiuk, J.Z. Lichański, B. Mossakowska (red.) Wyd.Pani Twardowska

2. Emiluta- Rozya D. (2007) Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy. Poradnik Językowy, nr 8.

3. Jastrzębowska G. (2005) Opóźnienie rozwoju mowy [w:] Podstawy neurologopedii, T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.) Wyd. UO

4. Jastrzębowska G. (2000). Istota i klasyfikacja opóźnień w rozwoju mowy- przegląd stanowisk. LOGOPEDIA, TOM 28

5.Jastrzębowska G., Pelc- Pękala O. (2003). Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy. W: Logopedia- pytania i odpowiedzi (red. Jastrzębowska G. , Gałkowski T. ), Opole

6.Kania J. T. (1982) Fonetyka dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. W: Szkice logopedyczne, Warszawa

7.Przesmycka- KamińskaJ. (1998) Rola psychologa w diagnozie dzieci z dysfunkcjami OUN. W: Terapia neuropsychologiczna Dzieci i Dorosłych (opracowanie J. Przesmycka- Kamińska). Materiały z Konferencji zorganizowanej przez Instytut Psychologii UWr, Czerniawa, 9-11 XI 1997, Wrocław

8.Przesmycka- Kamińska J., Zalewska M. (2002). Opóźnienie rozwoju mowy- ujęcie interdyscyplinarne. [w:] Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach (opracowanie M. Przybysz- Piwkowa). Materiały przygotowane na Konferencję zorganizowaną przez PSLog Wydziału Polonistyki UW Sekcję Logopedyczną TKJ w Warszawie w dniach 7-9 czerwca 2002, Warszawa

9.Spionek H. (1981) Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa

10.Tarkowski Z. , Jurkiewicz C. (1993) Rozwijanie mowy dziecka. Program terapeutyczno- stymulacyjny. PFZM, Lublin

11.Zaleski T. (1992). Opóźniony rozwój mowy, Warszawa

12.Zalewska M. (2004) Dziecko z opóźnionym rozwojem mowy w świetle podejścia interpersonalnego. [w:] Diagnoza psychologiczna dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się werbalnym (red. J. Przesmycka- Kamińska), Wrocław

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1.Dilling- Ostrowska E. (1982). Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego. [w:] Zaburzenia mowy u dzieci (red, J. Szumska), Warszawa

2.Kania J. T. (1982), Szkice logopedyczne, Warszawa

3.Międzynarodowa statystyczna klasyfikacja chorób i problemów zdrowotnych. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne (1997). Tł. S. Pużyński, J. Wciórka, Kraków- Warszawa

4.Mitrinowicz- Modrzejewska A. (1963) Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa

5.Pruszewicz A. (1992). Foniatria kliniczna, Warszawa

6.Jasiński T. (2004) Gdy dziecko nie mówi… Badanie przymierza rodzinnego w triadzie matka, ojciec, dziecko, Warszawa

7. Porayski-Pomsta J. (2015), O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia. Wyd. Elipsa

LITERATURA NA CZAS EDUKACJI ZDALNEJ:

1.Nott- Bower A. Rozważne planowanie, świadome wybory, konsekwencja, monitoring i elastyczność - niezbędne elementy skutecznego dwujęzycznego wychowania.http://www.logopeda.org.pl/publikacja.php?id=48

2.Nott-Bower A Wychowanie dwujęzyczne http://bilingualhouse.com/wychowanie-dwujezyczne.

3.Nott-Bower A. (2015) Diagnoza oraz terapia zaburzeń mowy i języka u osób dwujęzycznych. Forum Logopedyczne, nr 23.(skan artykułu przesłany grupie)

4.Mężyk A., Lipiec D. (2017) Strategie i zasady wychowania dwujęzycznego w świadomości rodziców. Głos-Język-Komunikacja, Tom 4 (skan artykułu przesłany grupie)

5.Zalewska M.(1998) Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Psychiczne mechanizmy zaburzeń rozwoju tożsamości dziecka głuchego i dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, Warszawa (skan rozdziału drugiego przesłany grupie).

Uwagi:

Realizacja zajęć w trybie zdalnym odbywa się w sposób synchroniczny w aplikacji Teams oraz za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps.edu.pl · Zajęcia on-line prowadzone za pomocą aplikacji Teams odbywają się w tym samym dniu, ale w innych godzinach (ustalonych z grupami warsztatowymi), jak były przewidziane w planie tj. warsztaty odbywają się w każdy wtorek od 12.30 do 14 dla grupy 2 i od 15 do 16.30 dla grupy 1. Ponadto cała grupa otrzymuje systematycznie materiały po zajęciach, a także materiały stanowiące podstawę realizacji kolejnych zajęć za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps oraz w zakładce „Pliki” w aplikacji Ms Teams . Studenci są systematycznie informowani o ich postępach w czasie kontaktów synchronicznych lub asynchronicznych z nauczycielem akademickim prowadzącym przedmiot; student ma możliwość zadawania pytań w trakcie spotkania w aplikacji lub poprzez pocztę w domenie aps.

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład połączony z prezentacją multimedialną- zrealizowano w całości. Kontakt z prowadzącą wykład przez pocztę w domenie aps i w aplikacji Teams.

Ćwiczenia (część odbyta w sali)- prezentacja nagrań DVD dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, analiza prezentowanych przypadków dokonana wspólnie ze studentami. W czasie edukacji zdalnej- przesyłanie studentom prezentacji z rozszerzonymi komentarzami i skanów literatury do samodzielnego studiowania poprzez pocztę USOS i aplikację Teams (zakładka "Pliki"); prezentacja filmów w aplikacji Teams, wideo czaty w aplikacji Teams.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Zaplanowanie zajęć przeprowadzanych z dzieckiem, opracowanie planu terapii dziecka: przygotowanie konspektu zajęć 10

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.