Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody pracy z uczniem z zaburzeniami zachowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-MZZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody pracy z uczniem z zaburzeniami zachowania
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KS_W03

Wymienia podstawowe zasady pracy z uczniem z zaburzeniami zachowania

PC1_KS_U01

Charakteryzuje przypadek ucznia z ADHD, ODD

PC1_KS_U03

Projektuje kodeks zasad i konsekwencji obowiązujących choć w jednym środowisku ucznia

PC1_KS_U05

Wykonuje wywiady, obserwacje, itd. niezbędne do przygotowania planu terapii ucznia z ADHD/ODD

PC1_KS_U06

Projektuje w grupie zadaniowej plan terapii ucznia z ADHD/ODD, w oparciu o zgromadzone materiały

PC1_KS_K01

Student uczestniczy w dyskusji z kolegami i nauczycielami w czasie zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: Maja Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

ZALICZENIE:

1. Projektowanie planu terapii (przesłanie maila).

2. Opracowanie scenariusza zajęć (przesłanie maila).

3. Dyskusja/aktywność (przesłanie studentom dodatkowych zadań do samodzielnej pracy/wymiana informacji/dyskusja on-line).

4. Zaliczenie pisemne na ocenę (kolokwium - pytania otwarte i zamknięte) - w sytuacji odwieszenia zajęć na terenie APS, w sytuacji trwania zawieszenia zajęć - w aplikacji Micfosoft Forms.

Pełny opis:

TREŚCI:

1. Pojęcie zaburzeń w zachowaniu, kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-V ODD, CD i ADHD.

2. Wybrane koncepcje psychologiczne wyjaśniające zaburzenia zachowania.

3. Portret psychologiczny dziecka z zaburzeniami zachowania.

4. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem z CD, ODD, ADHD (w dwóch środowiskach – dom/szkoła).

5. Metody terapii i pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania.

6. Profilaktyka w zaburzeniach zachowania.

7. Projektowanie arkuszy obserwacji zachowań dziecka, scenariusza zajęć, planu działań wspierających.

ZDALNA REALIZACJA ĆWICZEŃ

1. Zajęcia realizowane są w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów w dniach:

• 18.03 – 07.04.2020 r. w godzinach: 11.40 – 13.15

• 08.04.2020 r. w godzinach: 11.40 – 12.25

• 15.04.2020 r. w godzinach: 10.40 – 11.25

• 22.04 – 10.06.2020 r. w godzinach: 9.50 – 11.25

2. Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem platformy MicrosoftTeams i OneDrive.

Link do zespołu grupy na Teams:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0eab1203e42745e8a9b8224bcd714ffa%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d27ded8f-c008-44f0-9dc2-3fabb63c6d04&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

3. Harmonogram zadań i materiały udostępnione są systematycznie na wyżej wskazanej platformie.

ZDALNA KONTYNUACJA ĆWICZEŃ - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych.

Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych prezentacji (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy.

TEMATY ĆWICZEŃ:

Zajęcia z dn. 18.03.2020 r. :

T: Portret psychologiczny dziecka z zaburzeniami zachowania:

• Prezentacja multimedialna w formacie pp., materiały, zadania dla studentów do samodzielnego opracowania umieszczone na platformie MCTeams

• Link do filmu animowanego pt. „Spadające litery” reż. Erik Rosenlund: https://mamadu.pl/130279,zaburzenia-koncentracji-u-dziecka-adhd-w-krotkim-filmie.

• Skan: Kryterium diagnostyczne zaburzeń zachowania, zachowań opozycyjno – buntowniczych według Klasyfikacji Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego DSM 5 (link wyżej)

• Zadania dla studentów do samodzielnego opracowania (link wyżej)

Zajęcia z dn. 25.03.2020 r.:

T: Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem z ADHD, ODD, CD:

• Prezentacja multimedialna w formacie pp., materiały, zadania dla studentów do samodzielnego opracowania umieszczone na platformie MCTeams

• Skan: wybrane fragmenty książek: Wolańczyk, Kołakowski, Skotnicka Nadpobudliwość psychoruchowa dzieci; Kołakowski, Pisula Sposób na trudne dziecko (link wyżej)

• Zadania dla studentów do samodzielnego opracowania (link wyżej)

Zajęcia z dn. 01.04.2020 r.:

T: Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem z ADHD, ODD, CD (cd.):

• Prezentacja multimedialna w formacie pp., materiały, zadania dla studentów do samodzielnego opracowania umieszczone na platformie MCTeams

• Skan: wybrane fragmenty książki: Kołakowski, Pisula Sposób na trudne dziecko (link wyżej)

• Zadania dla studentów do samodzielnego opracowania (link wyżej)

Zajęcia z dn. 08.04.2020 r.:

T: Wzmacnianie pożądanego zachowania u dzieci według wybranych technik behawioralnych:

• Prezentacja multimedialna w formacie pp., materiały, umieszczone na platformie MCTeams

• Skan: wybrane fragmenty książki: Kołakowski, Pisula Sposób na trudne dziecko (link wyżej).

Zajęcia z dn. 15.04.2020 r.:

T: Konsekwencje jako skuteczna forma pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania

• Prezentacja multimedialna w formacie pp., materiały, zadania dla studentów do samodzielnego opracowania umieszczone na platformie MCTeams

• Skan: wybrane fragmenty książki: Faber, Mazlish Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły (link wyżej)

• Zadania dla studentów do samodzielnego opracowania (link wyżej)

Zajęcia z dn. 22.04.2020 r.:

Temat: Budowanie strategii korygowania zaburzonych zachowań dziecka w szkole.

NA ZAJĘCIACH OMAWIANO:

1. Zachowania trudne a zaburzone - przypomnienie.​

2. Zaburzenia zachowania ujawniające się w szkole. ​

3. „Dziecko w pułapce” - nakładanie się dysfunkcyjnych oddziaływań domu i szkoły.​

3. Budowanie strategii korygowania zaburzonych zachowań dziecka w szkole.​

3. Analiza graficzna przypadku dziecka z zaburzeniami zachowania.​

​Skan: opis funkcjonowania dziecka w domu i szkole (wybrany przypadek).

Zadania dla studentów: opracowanie graficznej analizy przypadku dziecka z zaburzeniami zachowania, na podstawie (wysłanego skanu) opisu zachowania dziecka.

Prezentacja multimedialna w formacie pp., materiały, zadania dla studentów do samodzielnego opracowania umieszczone na platformie MCTeams, dostępne pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0eab1203e42745e8a9b8224bcd714ffa%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d27ded8f-c008-44f0-9dc2-3fabb63c6d04&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia z dn. 29.04.2020 r.:

Temat: Konstruowanie scenariusza zajęć

NA ZAJĘCIACH OMAWIANO:

Schemat opracowania scenariusza zajęć skierowanego do dziecka z zaburzeniami zachowania

Zadania dla studentów: opracowanie scenariusza zajęć skierowanego do dziecka/ucznia z zaburzeniami zachowania.

Prezentacja multimedialna w formacie pp., materiały, zadania dla studentów do samodzielnego opracowania umieszczone na platformie MCTeams, dostępne pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0eab1203e42745e8a9b8224bcd714ffa%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d27ded8f-c008-44f0-9dc2-3fabb63c6d04&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia z dn. 06.05.2020 r.:

T: Jak pomóc dzieciom, by radziły sobie z własnymi uczuciami

NA ZAJĘCIACH OMAWIANO:

Konkretne sposoby pomocy dziecku w radzeniu sobie z własnymi uczuciami.

Zadania dla studentów:

Przeczytaj każde zdanie i zanotuj, co według Ciebie rodzic mógłby powiedzieć, nie godząc się z uczuciami dziecka (skan – załącznik 3).

Przeczytaj 6 zdań (załącznik 4) i napisz:

Słowo lub dwa, które określają, co dziecko prawdopodobnie czuje.

Zdanie, które przekona dziecko, że rozumiesz jego uczucia.

Skan: wybrane fragmenty książki Faber, Mazlish (2013).

Prezentacja multimedialna w formacie pp., materiały, zadania dla studentów do samodzielnego opracowania umieszczone na platformie MCTeams, dostępne pod linkiem:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0eab1203e42745e8a9b8224bcd714ffa%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d27ded8f-c008-44f0-9dc2-3fabb63c6d04&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1.Faber, A., Mazlish, E.(2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań.

2. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce.

3. Kaufman, R. (2016). Autyzm. Przełom w podejściu. Wyd. Vivante, Białystok.

4. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot.

5.Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk.

6. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa.

Uwagi:

Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, projekt, dyskusja

Godziny kontaktowe - 30 (od 19.04.2020 praca on-line)

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20

Przygotowanie się do kolokwium - 10

Przygotowanie planu pracy z dzieckiem - 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie MCTeams

Konsultacje indywidualne za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach dyżurów oraz dodatkowe konsultacje za pośrednictwem platformy MCTeams.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Obecność,

Aktywność,

Ocena prac pisemnych takich jak:

- projektowanie algorytmów postępowania (realizacja w małych grupach),

- plan działań wspierających (realizacja w parach).

Pełny opis:

TREŚCI:

1. Pojęcie zaburzeń w zachowaniu, kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-V ODD, CD i ADHD.

2. Wybrane koncepcje psychologiczne wyjaśniające zaburzenia zachowania.

3. Portret psychologiczny dziecka z zaburzeniami zachowania.

4. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem z CD, ODD, ADHD (w dwóch środowiskach – dom/szkoła).

5. Metody terapii i pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania.

6. Profilaktyka w zaburzeniach zachowania.

7. Projektowanie algorytmów postępowania, planu działań wspierających.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1.Chromik-Kovacs J., Banaszczyk I., Zdrojewska J. (2019). Jak pracować z dzieckiem z ADHD w domu i w szkole. Wyd. HARMONIA UNIVERSALIS, Gdańsk.

2. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce.

3. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot.

4. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk.

5.Lussier F. (2020). 100 pomysłów, jak lepiej radzić sobie z ADHD. Wyd. HARMONIA UNIVERSALIS, Gdańsk.

6. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka A. (1999). Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin: Wydawnictwo BiFOLIUM.

7. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa.

8. Sipowicz K., Witusik A., Pietras T. (2019). ADHD Wybrane zagdanienia diagnozy i terapii. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.

Uwagi:

Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie MCTeams.

Link do zespołu w aplikacji MS Teams:

III DZPC-TPE-WW 1

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3f331975c30e406bb59dfc13a8edc599%40thread.tacv2/conversations?groupId=6467770d-12dd-402c-b49b-452de4dcae7a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, projekt, dyskusja, film

Godziny kontaktowe - 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20

Przygotowanie planu działań wspierających - 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Obecność,

Aktywność,

Ocena prac pisemnych takich jak:

- analiza zachowania trudnego (realizacja w małych grupach),

- plan działań wspierających (realizacja w parach).

Pełny opis:

TREŚCI:

1. Pojęcie zaburzeń w zachowaniu, kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-V ODD, CD i ADHD.

2. Wybrane koncepcje psychologiczne wyjaśniające zaburzenia zachowania.

3. Portret psychologiczny dziecka z zaburzeniami zachowania.

4. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem z CD, ODD, ADHD (w dwóch środowiskach – dom/szkoła).

5. Metody terapii i pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania.

6. Profilaktyka w zaburzeniach zachowania.

7. Projektowanie algorytmów postępowania, planu działań wspierających.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1.Chromik-Kovacs J., Banaszczyk I., Zdrojewska J. (2019). Jak pracować z dzieckiem z ADHD w domu i w szkole. Wyd. HARMONIA UNIVERSALIS, Gdańsk.

2. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce.

3. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot.

4. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk.

5. Lussier F. (2020). 100 pomysłów, jak lepiej radzić sobie z ADHD. Wyd. HARMONIA UNIVERSALIS, Gdańsk.

6. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka A. (1999). Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin: Wydawnictwo BiFOLIUM.

7. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa.

8. Sipowicz K., Witusik A., Pietras T. (2019). ADHD Wybrane zagdanienia diagnozy i terapii. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.

Uwagi:

Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie MCTeams.

Link do zespołu w aplikacji MS Teams:

gr.warsztatowa III ZZ/PC-TPE-WW

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acd806c2b06554e88b0f14e2877f89091%40thread.tacv2/conversations?groupId=d748707e-2f78-42ff-8af9-402f171ff0cf&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, projekt, dyskusja

Godziny kontaktowe - 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20

Przygotowanie planu działań wspierających - 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)