Metody pracy z uczniem z zaburzeniami zachowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-MZZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody pracy z uczniem z zaburzeniami zachowania |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W03 Wymienia podstawowe zasady pracy z uczniem z zaburzeniami zachowania PC1_KS_U01 Charakteryzuje przypadek ucznia z ADHD, ODD PC1_KS_U03 Projektuje kodeks zasad i konsekwencji obowiązujących choć w jednym środowisku ucznia PC1_KS_U05 Wykonuje wywiady, obserwacje, itd. niezbędne do przygotowania planu terapii ucznia z ADHD/ODD PC1_KS_U06 Projektuje w grupie zadaniowej plan terapii ucznia z ADHD/ODD, w oparciu o zgromadzone materiały PC1_KS_K01 Student uczestniczy w dyskusji z kolegami i nauczycielami w czasie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Maja Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
ZALICZENIE: 1. Projektowanie planu terapii (przesłanie maila). 2. Opracowanie scenariusza zajęć (przesłanie maila). 3. Dyskusja/aktywność (przesłanie studentom dodatkowych zadań do samodzielnej pracy/wymiana informacji/dyskusja on-line). 4. Zaliczenie pisemne na ocenę (kolokwium - pytania otwarte i zamknięte) - w sytuacji odwieszenia zajęć na terenie APS, w sytuacji trwania zawieszenia zajęć - w aplikacji Micfosoft Forms. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI: 1. Pojęcie zaburzeń w zachowaniu, kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-V ODD, CD i ADHD. 2. Wybrane koncepcje psychologiczne wyjaśniające zaburzenia zachowania. 3. Portret psychologiczny dziecka z zaburzeniami zachowania. 4. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem z CD, ODD, ADHD (w dwóch środowiskach – dom/szkoła). 5. Metody terapii i pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania. 6. Profilaktyka w zaburzeniach zachowania. 7. Projektowanie arkuszy obserwacji zachowań dziecka, scenariusza zajęć, planu działań wspierających. ZDALNA REALIZACJA ĆWICZEŃ 1. Zajęcia realizowane są w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów w dniach: • 18.03 – 07.04.2020 r. w godzinach: 11.40 – 13.15 • 08.04.2020 r. w godzinach: 11.40 – 12.25 • 15.04.2020 r. w godzinach: 10.40 – 11.25 • 22.04 – 10.06.2020 r. w godzinach: 9.50 – 11.25 2. Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem platformy MicrosoftTeams i OneDrive. Link do zespołu grupy na Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0eab1203e42745e8a9b8224bcd714ffa%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d27ded8f-c008-44f0-9dc2-3fabb63c6d04&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 3. Harmonogram zadań i materiały udostępnione są systematycznie na wyżej wskazanej platformie. ZDALNA KONTYNUACJA ĆWICZEŃ - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych prezentacji (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. TEMATY ĆWICZEŃ: Zajęcia z dn. 18.03.2020 r. : T: Portret psychologiczny dziecka z zaburzeniami zachowania: • Prezentacja multimedialna w formacie pp., materiały, zadania dla studentów do samodzielnego opracowania umieszczone na platformie MCTeams • Link do filmu animowanego pt. „Spadające litery” reż. Erik Rosenlund: https://mamadu.pl/130279,zaburzenia-koncentracji-u-dziecka-adhd-w-krotkim-filmie. • Skan: Kryterium diagnostyczne zaburzeń zachowania, zachowań opozycyjno – buntowniczych według Klasyfikacji Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego DSM 5 (link wyżej) • Zadania dla studentów do samodzielnego opracowania (link wyżej) Zajęcia z dn. 25.03.2020 r.: T: Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem z ADHD, ODD, CD: • Prezentacja multimedialna w formacie pp., materiały, zadania dla studentów do samodzielnego opracowania umieszczone na platformie MCTeams • Skan: wybrane fragmenty książek: Wolańczyk, Kołakowski, Skotnicka Nadpobudliwość psychoruchowa dzieci; Kołakowski, Pisula Sposób na trudne dziecko (link wyżej) • Zadania dla studentów do samodzielnego opracowania (link wyżej) Zajęcia z dn. 01.04.2020 r.: T: Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem z ADHD, ODD, CD (cd.): • Prezentacja multimedialna w formacie pp., materiały, zadania dla studentów do samodzielnego opracowania umieszczone na platformie MCTeams • Skan: wybrane fragmenty książki: Kołakowski, Pisula Sposób na trudne dziecko (link wyżej) • Zadania dla studentów do samodzielnego opracowania (link wyżej) Zajęcia z dn. 08.04.2020 r.: T: Wzmacnianie pożądanego zachowania u dzieci według wybranych technik behawioralnych: • Prezentacja multimedialna w formacie pp., materiały, umieszczone na platformie MCTeams • Skan: wybrane fragmenty książki: Kołakowski, Pisula Sposób na trudne dziecko (link wyżej). Zajęcia z dn. 15.04.2020 r.: T: Konsekwencje jako skuteczna forma pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania • Prezentacja multimedialna w formacie pp., materiały, zadania dla studentów do samodzielnego opracowania umieszczone na platformie MCTeams • Skan: wybrane fragmenty książki: Faber, Mazlish Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły (link wyżej) • Zadania dla studentów do samodzielnego opracowania (link wyżej) Zajęcia z dn. 22.04.2020 r.: Temat: Budowanie strategii korygowania zaburzonych zachowań dziecka w szkole. NA ZAJĘCIACH OMAWIANO: 1. Zachowania trudne a zaburzone - przypomnienie. 2. Zaburzenia zachowania ujawniające się w szkole. 3. „Dziecko w pułapce” - nakładanie się dysfunkcyjnych oddziaływań domu i szkoły. 3. Budowanie strategii korygowania zaburzonych zachowań dziecka w szkole. 3. Analiza graficzna przypadku dziecka z zaburzeniami zachowania. Skan: opis funkcjonowania dziecka w domu i szkole (wybrany przypadek). Zadania dla studentów: opracowanie graficznej analizy przypadku dziecka z zaburzeniami zachowania, na podstawie (wysłanego skanu) opisu zachowania dziecka. Prezentacja multimedialna w formacie pp., materiały, zadania dla studentów do samodzielnego opracowania umieszczone na platformie MCTeams, dostępne pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0eab1203e42745e8a9b8224bcd714ffa%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d27ded8f-c008-44f0-9dc2-3fabb63c6d04&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zajęcia z dn. 29.04.2020 r.: Temat: Konstruowanie scenariusza zajęć NA ZAJĘCIACH OMAWIANO: Schemat opracowania scenariusza zajęć skierowanego do dziecka z zaburzeniami zachowania Zadania dla studentów: opracowanie scenariusza zajęć skierowanego do dziecka/ucznia z zaburzeniami zachowania. Prezentacja multimedialna w formacie pp., materiały, zadania dla studentów do samodzielnego opracowania umieszczone na platformie MCTeams, dostępne pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0eab1203e42745e8a9b8224bcd714ffa%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d27ded8f-c008-44f0-9dc2-3fabb63c6d04&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zajęcia z dn. 06.05.2020 r.: T: Jak pomóc dzieciom, by radziły sobie z własnymi uczuciami NA ZAJĘCIACH OMAWIANO: Konkretne sposoby pomocy dziecku w radzeniu sobie z własnymi uczuciami. Zadania dla studentów: Przeczytaj każde zdanie i zanotuj, co według Ciebie rodzic mógłby powiedzieć, nie godząc się z uczuciami dziecka (skan – załącznik 3). Przeczytaj 6 zdań (załącznik 4) i napisz: Słowo lub dwa, które określają, co dziecko prawdopodobnie czuje. Zdanie, które przekona dziecko, że rozumiesz jego uczucia. Skan: wybrane fragmenty książki Faber, Mazlish (2013). Prezentacja multimedialna w formacie pp., materiały, zadania dla studentów do samodzielnego opracowania umieszczone na platformie MCTeams, dostępne pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0eab1203e42745e8a9b8224bcd714ffa%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d27ded8f-c008-44f0-9dc2-3fabb63c6d04&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1.Faber, A., Mazlish, E.(2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań. 2. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce. 3. Kaufman, R. (2016). Autyzm. Przełom w podejściu. Wyd. Vivante, Białystok. 4. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot. 5.Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk. 6. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, projekt, dyskusja Godziny kontaktowe - 30 (od 19.04.2020 praca on-line) Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 Przygotowanie się do kolokwium - 10 Przygotowanie planu pracy z dzieckiem - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie MCTeams Konsultacje indywidualne za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach dyżurów oraz dodatkowe konsultacje za pośrednictwem platformy MCTeams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Obecność, Aktywność, Ocena prac pisemnych takich jak: - projektowanie algorytmów postępowania (realizacja w małych grupach), - plan działań wspierających (realizacja w parach). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI: 1. Pojęcie zaburzeń w zachowaniu, kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-V ODD, CD i ADHD. 2. Wybrane koncepcje psychologiczne wyjaśniające zaburzenia zachowania. 3. Portret psychologiczny dziecka z zaburzeniami zachowania. 4. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem z CD, ODD, ADHD (w dwóch środowiskach – dom/szkoła). 5. Metody terapii i pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania. 6. Profilaktyka w zaburzeniach zachowania. 7. Projektowanie algorytmów postępowania, planu działań wspierających. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1.Chromik-Kovacs J., Banaszczyk I., Zdrojewska J. (2019). Jak pracować z dzieckiem z ADHD w domu i w szkole. Wyd. HARMONIA UNIVERSALIS, Gdańsk. 2. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce. 3. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot. 4. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk. 5.Lussier F. (2020). 100 pomysłów, jak lepiej radzić sobie z ADHD. Wyd. HARMONIA UNIVERSALIS, Gdańsk. 6. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka A. (1999). Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin: Wydawnictwo BiFOLIUM. 7. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa. 8. Sipowicz K., Witusik A., Pietras T. (2019). ADHD Wybrane zagdanienia diagnozy i terapii. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. |
|
Uwagi: |
Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie MCTeams. Link do zespołu w aplikacji MS Teams: III DZPC-TPE-WW 1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3f331975c30e406bb59dfc13a8edc599%40thread.tacv2/conversations?groupId=6467770d-12dd-402c-b49b-452de4dcae7a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, projekt, dyskusja, film Godziny kontaktowe - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 Przygotowanie planu działań wspierających - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Obecność, Aktywność, Ocena prac pisemnych takich jak: - analiza zachowania trudnego (realizacja w małych grupach), - plan działań wspierających (realizacja w parach). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI: 1. Pojęcie zaburzeń w zachowaniu, kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-V ODD, CD i ADHD. 2. Wybrane koncepcje psychologiczne wyjaśniające zaburzenia zachowania. 3. Portret psychologiczny dziecka z zaburzeniami zachowania. 4. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem z CD, ODD, ADHD (w dwóch środowiskach – dom/szkoła). 5. Metody terapii i pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania. 6. Profilaktyka w zaburzeniach zachowania. 7. Projektowanie algorytmów postępowania, planu działań wspierających. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1.Chromik-Kovacs J., Banaszczyk I., Zdrojewska J. (2019). Jak pracować z dzieckiem z ADHD w domu i w szkole. Wyd. HARMONIA UNIVERSALIS, Gdańsk. 2. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce. 3. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot. 4. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk. 5. Lussier F. (2020). 100 pomysłów, jak lepiej radzić sobie z ADHD. Wyd. HARMONIA UNIVERSALIS, Gdańsk. 6. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka A. (1999). Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin: Wydawnictwo BiFOLIUM. 7. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa. 8. Sipowicz K., Witusik A., Pietras T. (2019). ADHD Wybrane zagdanienia diagnozy i terapii. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. |
|
Uwagi: |
Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie MCTeams. Link do zespołu w aplikacji MS Teams: gr.warsztatowa III ZZ/PC-TPE-WW https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acd806c2b06554e88b0f14e2877f89091%40thread.tacv2/conversations?groupId=d748707e-2f78-42ff-8af9-402f171ff0cf&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, projekt, dyskusja Godziny kontaktowe - 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 Przygotowanie planu działań wspierających - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.