Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wychowania w internacie dziecka z wadą słuchu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-MWI1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka wychowania w internacie dziecka z wadą słuchu
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

W ramach wykładów student poznaje cele, zadania i funkcje internatu jako miejsca pobytu dzieci z wadą słuchu, a także organizację i formy pracy dydaktyczno – wychowawczej w internacie. Egzamin pisemny.

W ramach ćwiczeń student poznaje metody pracy w internacie, rodzaje zajęć prowadzonych w internacie. Obserwuje i prowadzi zajęcia w ramach godzin dydaktyczno-wychowawczych. Poznaje również podstawowe potrzeby psychiczne dziecka z wadą słuchu i sposoby ich zaspokajania na terenie internatu. poznaje techniki rozwijania mowy w czasie zajęć w internacie. Zaliczenie ustne.

Pełny opis:

Cele, zadania i funkcje internatu jako miejsca pobytu dzieci z wadą słuchu. Organizacja i formy pracy dydaktyczno – wychowawczej w internacie.

Metody pracy w internacie. Rodzaje zajęć prowadzonych w internacie.

Podstawowe potrzeby psychiczne dziecka z wadą słuchu i ich zaspokajanie na terenie internatu. Rozwijanie mowy w czasie zajęć w internacie.

Formy integracji głuchych ze środowiskiem ludzi słyszących w ramach wychowania w internacie. Organizacje młodzieżowe działające na terenie internatu (samorząd, harcerstwo, kółka zainteresowań).

Współpraca wychowawcy internatu z nauczycielami szkoły i rodzicami dziecka z wadą słuchu. Integracja szkolnych treści nauczania i tematyki zajęć dydaktycznych w internacie.

Literatura:

Baran J. Ritzke L. Stawowy-Wojnarowska I. „Wychowanie i nauczanie dzieci głuchych w internacie” Warszawa 1987 WSiP

Pietrzak W. „O współpracy nauczyciela i wychowawcy na terenie internatu” Szkoła Specjalna 3/89

Eckert U., Czajka I. „Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci głuchych w internacie” Szkoła Specjalna 6/82

Eckert U. „Problemy czytelnictwa osób niesłyszących” Szkoła Specjalna 2/87

Hulek A. „Czas wolny ludzi niepełnosprawnych – zadania pedagoga” Wrocław 1989

Turska E., Korzon A. „Prace domowe uczniów głuchych” Szkoła Specjalna 3/89

Ziomko St. „Nauczyciel – wychowawca – gospodarz grupy wychowawczej” Szkoła Specjalna 5/88

Bieńkowska-Robak K. „Jak modyfikować procesy edukacyjne dla dzieci z wadą słuchu?” w: „Toruńskie Studia Dydaktyczne” Toruń 1994

Bieńkowska-Robak K., „Czas wolny dorosłych osób z uszkodzonym słychem – wybrane aspekty”, w: Fabiś A., Kędziora S., „Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa dorosłych”, wyd. Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Mysłowice-Zakopane 2009

Efekty uczenia się:

PC1_KS_W02

zna podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej dzieci słabo słyszących i niesłyszących oraz realizowane programy nauczania w placówkach specjalnych oraz integracyjnych

PC1_KS_W04

ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat celów, metod i form pracy stosowanych w kształceniu i wychowaniu dzieci słabo słyszących/ niesłyszących na poziomie wychowania przedszkolnego, klas I-III szkoły podstawowej oraz z w internacie

PC1_KS_W04

ma podstawową wiedzę na temat metod rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej w odniesieniu do kształcenia dziecka słabo słyszącego oraz niesłyszącego w zależności od poziomu edukacji w placówkach specjalnych i integracyjnych

PC1_KS_W04

ma elementarną, uporządkowaną wiedzę w zakresie metodycznego toku postępowania podczas opracowywania wybranych zagadnień treści kształcenia, określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej dzieci słabo słyszących i niesłyszących biorąc pod uwagę specyfikę rozwoju oraz specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z uwzględnieniem sposobu komunikowania się: werbalnie w języku migowym a także warunków dwujęzycznego nauczania oraz wykorzystywania w procesie porozumiewania się metod wspomagających (fonogesty)

PC1_KS_W04

zna, rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie dobrej współpracy surdopedagoga z innymi specjalistami oraz rodzicami dziecka z wadą słuchu w procesie rehabilitacji kształcenia, wychowania

PC1_KS_U03

potrafi analizować zajęcia dydaktyczne z dziećmi niesłyszacycmi i słabosłyszacycmi, prowadzone przez surdopedagoga oraz studentów określając ich tematykę, założone i zrealizowane cele, zastosowane metody, formy, środki dydaktyczne oraz etapy zajęć, dobór zabaw/ ćwiczeń/ zadań, poprawność toku metodycznego uwzględnianie specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz specyfiki komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM

PC1_KS_U03

potrafi formułować cele dydaktyczne, wychowawcze, rewalidacyjne w odniesieniu do konkretnej jednostki dydaktycznej (zajęcia przedszkolne, zintegrowane w klasach I-III, dydaktyczno-wychowawcze w internacie)

PC1_KS_U03

potrafi zaprojektować plan oraz opracować scenariusz/konspekt) zajęć dydaktyczno - wychowawczych dla dzieci słabo słyszących oraz niesłyszących, realizowanych na poziomie wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej oraz w internacie biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wych. dzieci i młodzieży z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM z uczniami

PC1_KS_U03

potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce dydaktyczne z uwzględnieniem celu zajęć dydaktyczno wych. oraz specyfiki potrzeb w zakresie rewalidacji i edukacji dzieci niesłyszących i słabo słyszących

PC1_KS_U03

potrafi samodzielnie prowadzić zajęcia z dziećmi słabo słyszącymi/ niesłyszącymi w wybranej placówce edukacyjnej: specjalnej/integracyjnej na poziomie wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej oraz w internacie, biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wychowaniu dzieci i młodzieży z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM z uczniami

PC1_KS_U03

posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych, właściwych dla surdopedagogiki, dotyczących zagadnień szczegółowych w zakresie metodyki nauczania i wychowania uczniów niesłyszących i słabosłyszących, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

PC1_KK_K01

poddaje refleksji własne oraz obserwowane działania edukacyjno-wychowawcze; wyraża gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych wiadomości doskonalenia własnych umiejętności pedagogicznych

PC1_KK_K01

podejmuje odpowiedzialność za własną działalność dydaktyczno-wychowawczą, poprawnie i kreatywnie prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą z wadą słuchu, potrafi modyfikować przebieg prowadzonych zajęć adekwatnie do zaistniałej sytuacji

PC1_KK_K04

przestrzega zasad moralnych i etycznych w pracy pedagoga; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wy¬konywaniem zawodu surdopedagoga

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia: podająca, poglądowa, praktycznego działania poprzez aplikację Teams

Godziny kontaktowe poprzez aplikację Teams np. wykład, ćwiczenia - 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia, egzaminu - 10 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 godz.

Inne formy - obserwacja, przygotowanie i prowadzenie zajęć-20 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Porembska
Prowadzący grup: Dorota Porembska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

W ramach wykładów student poznaje cele, zadania i funkcje internatu jako miejsca pobytu dzieci z wadą słuchu, a także organizację i formy pracy dydaktyczno – wychowawczej w internacie. Egzamin pisemny.

W ramach ćwiczeń student poznaje metody pracy w internacie, rodzaje zajęć prowadzonych w internacie. Obserwuje i prowadzi zajęcia w ramach godzin dydaktyczno-wychowawczych. Poznaje również podstawowe potrzeby psychiczne dziecka z wadą słuchu i sposoby ich zaspokajania na terenie internatu. poznaje techniki rozwijania mowy w czasie zajęć w internacie. Zaliczenie ustne.

Pełny opis:

Cele, zadania i funkcje internatu jako miejsca pobytu dzieci z wadą słuchu. Organizacja i formy pracy dydaktyczno – wychowawczej w internacie.

Metody pracy w internacie. Rodzaje zajęć prowadzonych w internacie.

Podstawowe potrzeby psychiczne dziecka z wadą słuchu i ich zaspokajanie na terenie internatu. Rozwijanie mowy w czasie zajęć w internacie.

Formy integracji głuchych ze środowiskiem ludzi słyszących w ramach wychowania w internacie. Organizacje młodzieżowe działające na terenie internatu (samorząd, harcerstwo, kółka zainteresowań).

Współpraca wychowawcy internatu z nauczycielami szkoły i rodzicami dziecka z wadą słuchu. Integracja szkolnych treści nauczania i tematyki zajęć dydaktycznych w internacie.

Literatura:

Baran J. Ritzke L. Stawowy-Wojnarowska I. „Wychowanie i nauczanie dzieci głuchych w internacie” Warszawa 1987 WSiP

Pietrzak W. „O współpracy nauczyciela i wychowawcy na terenie internatu” Szkoła Specjalna 3/89

Eckert U., Czajka I. „Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci głuchych w internacie” Szkoła Specjalna 6/82

Eckert U. „Problemy czytelnictwa osób niesłyszących” Szkoła Specjalna 2/87

Hulek A. „Czas wolny ludzi niepełnosprawnych – zadania pedagoga” Wrocław 1989

Turska E., Korzon A. „Prace domowe uczniów głuchych” Szkoła Specjalna 3/89

Ziomko St. „Nauczyciel – wychowawca – gospodarz grupy wychowawczej” Szkoła Specjalna 5/88

Bieńkowska-Robak K. „Jak modyfikować procesy edukacyjne dla dzieci z wadą słuchu?” w: „Toruńskie Studia Dydaktyczne” Toruń 1994

Bieńkowska-Robak K., „Czas wolny dorosłych osób z uszkodzonym słychem – wybrane aspekty”, w: Fabiś A., Kędziora S., „Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa dorosłych”, wyd. Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Mysłowice-Zakopane 2009

Uwagi:

Metody kształcenia: podająca, poglądowa, praktycznego działania

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia, egzaminu - 10 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 godz.

Inne formy - obserwacja, przygotowanie i prowadzenie zajęć-20 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Porembska
Prowadzący grup: Dorota Porembska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)