Metodyka wychowania w internacie dziecka z wadą słuchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-MWI1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wychowania w internacie dziecka z wadą słuchu |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W ramach wykładów student poznaje cele, zadania i funkcje internatu jako miejsca pobytu dzieci z wadą słuchu, a także organizację i formy pracy dydaktyczno – wychowawczej w internacie. Egzamin pisemny. W ramach ćwiczeń student poznaje metody pracy w internacie, rodzaje zajęć prowadzonych w internacie. Obserwuje i prowadzi zajęcia w ramach godzin dydaktyczno-wychowawczych. Poznaje również podstawowe potrzeby psychiczne dziecka z wadą słuchu i sposoby ich zaspokajania na terenie internatu. poznaje techniki rozwijania mowy w czasie zajęć w internacie. Zaliczenie ustne. |
Pełny opis: |
Cele, zadania i funkcje internatu jako miejsca pobytu dzieci z wadą słuchu. Organizacja i formy pracy dydaktyczno – wychowawczej w internacie. Metody pracy w internacie. Rodzaje zajęć prowadzonych w internacie. Podstawowe potrzeby psychiczne dziecka z wadą słuchu i ich zaspokajanie na terenie internatu. Rozwijanie mowy w czasie zajęć w internacie. Formy integracji głuchych ze środowiskiem ludzi słyszących w ramach wychowania w internacie. Organizacje młodzieżowe działające na terenie internatu (samorząd, harcerstwo, kółka zainteresowań). Współpraca wychowawcy internatu z nauczycielami szkoły i rodzicami dziecka z wadą słuchu. Integracja szkolnych treści nauczania i tematyki zajęć dydaktycznych w internacie. |
Literatura: |
Baran J. Ritzke L. Stawowy-Wojnarowska I. „Wychowanie i nauczanie dzieci głuchych w internacie” Warszawa 1987 WSiP Pietrzak W. „O współpracy nauczyciela i wychowawcy na terenie internatu” Szkoła Specjalna 3/89 Eckert U., Czajka I. „Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci głuchych w internacie” Szkoła Specjalna 6/82 Eckert U. „Problemy czytelnictwa osób niesłyszących” Szkoła Specjalna 2/87 Hulek A. „Czas wolny ludzi niepełnosprawnych – zadania pedagoga” Wrocław 1989 Turska E., Korzon A. „Prace domowe uczniów głuchych” Szkoła Specjalna 3/89 Ziomko St. „Nauczyciel – wychowawca – gospodarz grupy wychowawczej” Szkoła Specjalna 5/88 Bieńkowska-Robak K. „Jak modyfikować procesy edukacyjne dla dzieci z wadą słuchu?” w: „Toruńskie Studia Dydaktyczne” Toruń 1994 Bieńkowska-Robak K., „Czas wolny dorosłych osób z uszkodzonym słychem – wybrane aspekty”, w: Fabiś A., Kędziora S., „Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa dorosłych”, wyd. Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Mysłowice-Zakopane 2009 |
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W02 zna podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej dzieci słabo słyszących i niesłyszących oraz realizowane programy nauczania w placówkach specjalnych oraz integracyjnych PC1_KS_W04 ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat celów, metod i form pracy stosowanych w kształceniu i wychowaniu dzieci słabo słyszących/ niesłyszących na poziomie wychowania przedszkolnego, klas I-III szkoły podstawowej oraz z w internacie PC1_KS_W04 ma podstawową wiedzę na temat metod rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej w odniesieniu do kształcenia dziecka słabo słyszącego oraz niesłyszącego w zależności od poziomu edukacji w placówkach specjalnych i integracyjnych PC1_KS_W04 ma elementarną, uporządkowaną wiedzę w zakresie metodycznego toku postępowania podczas opracowywania wybranych zagadnień treści kształcenia, określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej dzieci słabo słyszących i niesłyszących biorąc pod uwagę specyfikę rozwoju oraz specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z uwzględnieniem sposobu komunikowania się: werbalnie w języku migowym a także warunków dwujęzycznego nauczania oraz wykorzystywania w procesie porozumiewania się metod wspomagających (fonogesty) PC1_KS_W04 zna, rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie dobrej współpracy surdopedagoga z innymi specjalistami oraz rodzicami dziecka z wadą słuchu w procesie rehabilitacji kształcenia, wychowania PC1_KS_U03 potrafi analizować zajęcia dydaktyczne z dziećmi niesłyszacycmi i słabosłyszacycmi, prowadzone przez surdopedagoga oraz studentów określając ich tematykę, założone i zrealizowane cele, zastosowane metody, formy, środki dydaktyczne oraz etapy zajęć, dobór zabaw/ ćwiczeń/ zadań, poprawność toku metodycznego uwzględnianie specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz specyfiki komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM PC1_KS_U03 potrafi formułować cele dydaktyczne, wychowawcze, rewalidacyjne w odniesieniu do konkretnej jednostki dydaktycznej (zajęcia przedszkolne, zintegrowane w klasach I-III, dydaktyczno-wychowawcze w internacie) PC1_KS_U03 potrafi zaprojektować plan oraz opracować scenariusz/konspekt) zajęć dydaktyczno - wychowawczych dla dzieci słabo słyszących oraz niesłyszących, realizowanych na poziomie wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej oraz w internacie biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wych. dzieci i młodzieży z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM z uczniami PC1_KS_U03 potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce dydaktyczne z uwzględnieniem celu zajęć dydaktyczno wych. oraz specyfiki potrzeb w zakresie rewalidacji i edukacji dzieci niesłyszących i słabo słyszących PC1_KS_U03 potrafi samodzielnie prowadzić zajęcia z dziećmi słabo słyszącymi/ niesłyszącymi w wybranej placówce edukacyjnej: specjalnej/integracyjnej na poziomie wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej oraz w internacie, biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wychowaniu dzieci i młodzieży z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM z uczniami PC1_KS_U03 posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych, właściwych dla surdopedagogiki, dotyczących zagadnień szczegółowych w zakresie metodyki nauczania i wychowania uczniów niesłyszących i słabosłyszących, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł PC1_KK_K01 poddaje refleksji własne oraz obserwowane działania edukacyjno-wychowawcze; wyraża gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych wiadomości doskonalenia własnych umiejętności pedagogicznych PC1_KK_K01 podejmuje odpowiedzialność za własną działalność dydaktyczno-wychowawczą, poprawnie i kreatywnie prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą z wadą słuchu, potrafi modyfikować przebieg prowadzonych zajęć adekwatnie do zaistniałej sytuacji PC1_KK_K04 przestrzega zasad moralnych i etycznych w pracy pedagoga; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wy¬konywaniem zawodu surdopedagoga |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: podająca, poglądowa, praktycznego działania poprzez aplikację Teams Godziny kontaktowe poprzez aplikację Teams np. wykład, ćwiczenia - 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. Przygotowanie się do zaliczenia, egzaminu - 10 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 godz. Inne formy - obserwacja, przygotowanie i prowadzenie zajęć-20 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Porembska | |
Prowadzący grup: | Dorota Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
W ramach wykładów student poznaje cele, zadania i funkcje internatu jako miejsca pobytu dzieci z wadą słuchu, a także organizację i formy pracy dydaktyczno – wychowawczej w internacie. Egzamin pisemny. W ramach ćwiczeń student poznaje metody pracy w internacie, rodzaje zajęć prowadzonych w internacie. Obserwuje i prowadzi zajęcia w ramach godzin dydaktyczno-wychowawczych. Poznaje również podstawowe potrzeby psychiczne dziecka z wadą słuchu i sposoby ich zaspokajania na terenie internatu. poznaje techniki rozwijania mowy w czasie zajęć w internacie. Zaliczenie ustne. |
|
Pełny opis: |
Cele, zadania i funkcje internatu jako miejsca pobytu dzieci z wadą słuchu. Organizacja i formy pracy dydaktyczno – wychowawczej w internacie. Metody pracy w internacie. Rodzaje zajęć prowadzonych w internacie. Podstawowe potrzeby psychiczne dziecka z wadą słuchu i ich zaspokajanie na terenie internatu. Rozwijanie mowy w czasie zajęć w internacie. Formy integracji głuchych ze środowiskiem ludzi słyszących w ramach wychowania w internacie. Organizacje młodzieżowe działające na terenie internatu (samorząd, harcerstwo, kółka zainteresowań). Współpraca wychowawcy internatu z nauczycielami szkoły i rodzicami dziecka z wadą słuchu. Integracja szkolnych treści nauczania i tematyki zajęć dydaktycznych w internacie. |
|
Literatura: |
Baran J. Ritzke L. Stawowy-Wojnarowska I. „Wychowanie i nauczanie dzieci głuchych w internacie” Warszawa 1987 WSiP Pietrzak W. „O współpracy nauczyciela i wychowawcy na terenie internatu” Szkoła Specjalna 3/89 Eckert U., Czajka I. „Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci głuchych w internacie” Szkoła Specjalna 6/82 Eckert U. „Problemy czytelnictwa osób niesłyszących” Szkoła Specjalna 2/87 Hulek A. „Czas wolny ludzi niepełnosprawnych – zadania pedagoga” Wrocław 1989 Turska E., Korzon A. „Prace domowe uczniów głuchych” Szkoła Specjalna 3/89 Ziomko St. „Nauczyciel – wychowawca – gospodarz grupy wychowawczej” Szkoła Specjalna 5/88 Bieńkowska-Robak K. „Jak modyfikować procesy edukacyjne dla dzieci z wadą słuchu?” w: „Toruńskie Studia Dydaktyczne” Toruń 1994 Bieńkowska-Robak K., „Czas wolny dorosłych osób z uszkodzonym słychem – wybrane aspekty”, w: Fabiś A., Kędziora S., „Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa dorosłych”, wyd. Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Mysłowice-Zakopane 2009 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: podająca, poglądowa, praktycznego działania Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. Przygotowanie się do zaliczenia, egzaminu - 10 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 godz. Inne formy - obserwacja, przygotowanie i prowadzenie zajęć-20 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Porembska | |
Prowadzący grup: | Dorota Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.