Metodyka nauczania orientacji przestrzennej osób słabowidzących
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-MOS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania orientacji przestrzennej osób słabowidzących |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_W03 Potrafi wyjaśnić terminologię z zakresu orientacji przestrzennej osób słabowidzących zorientowaną na zastosowanie praktyczne w działalności rehabilitacyjnej, edukacyjnej i terapeutycznej PC1_KS_W05 PC1_KS_W06 Potrafi wymienić i wyjaśnić najczęściej pojawiające się trudności podczas nauczania orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się osób słabowidzących i zna sposoby ich korygowania Umiejętności PC1_KS_U03 PC1_KS_U04 Potrafi zaprezentować i nauczyć inną osobę poszczególnych technik poruszania się osób słabowidzących, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystywania strategii wzrokowych, dotykowych i słuchowych. PC1_KS_U03 Potrafi dokonać analizy i adaptacji materiałów edukacyjnych pod kątem możliwości i potrzeb osób słabowidzących Kompetencje społeczne PC1_KS_K01 PC1_KS_K02 Potrafi współdziałać i pracować w małej grupie warsztatowej, przyjmując w niej różne role |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Kamila Miler-Zdanowska, Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pisemne kolokwium, sprawdzian praktyczny, ocena pracy grupowej (3 elementy: samoocena studenta, ocena dokonywana przez grupę, ocena dokonywana przez wykładowcę). |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe informacje dotyczące białych lasek wykorzystywanych przez osoby z niepełnosprawnością wzroku (budowa, funkcje, rodzaje) 2. Rozwijanie umiejętności poruszania się z laską z wykorzystaniem techniki diagonalnej (chwyt laski, sytuacje wykorzystania) 3. Wprowadzenie techniki dotykowej: techniki stałego kontaktu i techniki dwupunktowej. 4. Rozwijanie umiejętności poruszania się z laską przy pomocy techniki dotykowej w otoczeniu kontrolowanym, w budynku. 5. Rozwijanie umiejętności bezpiecznego i samodzielnego poruszania się po schodach z białą laską. 6. Rozwijanie orientacji przestrzennej podczas poruszania się po określonych trasach w otoczeniu kontrolowanym, w budynku. 7. Wprowadzenie do umiejętności związanych z orientacją i poruszaniem się osób słabowidzących w różnych otoczeniach. 8. Funkcjonalna ocena wzroku dla potrzeb orientacji i poruszania się osób słabowidzących w budynku i w przestrzeni otwartej. 9. Rozwijanie umiejętności poruszania się z laską przy pomocy techniki dotykowej w terenie otwartym z niewielką ilością przeszkód; poruszanie się po „kwadracie ulic”. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Kwapisz, J. i J. (1990). Orientacja przestrzenna i poruszanie się niewidomych oraz słabowidzących, Warszawa: WSiP. Literatura uzupełniająca: 1. Kuczyńska-Kwapisz, J. (red.). (2001). Orientacja przestrzenna w usamodzielnianiu osób niewidomych, Warszawa: Wydawnictwo APS. 2. Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Słabowzroczność w kontekście problemów orientowania się w przestrzeni i samodzielnego poruszania się. W: Czerwińska, K., Paplińska, M., Walkiewicz-Krutak, M. (red.)., Tyflopedagogika we współczesnej przestrzeni edukacyjno - rehabilitacyjnej, Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej 4. Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Słabowzroczność w aspekcie klinicznym i funkcjonalnym. W: Czerwińska, K., Paplińska, M., Walkiewicz-Krutak, M. (red.)., Tyflopedagogika we współczesnej przestrzeni edukacyjno - rehabilitacyjnej, Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej 5. Pasterny, H. (2015). Moje podróże w ciemno, Katowice: Wydawnictwo Credo |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: pokaz, metoda zajęć praktycznych, ćwiczenia symulacyjne w opaskach i symulatorach słabowzroczności. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie się do egzaminu: 15 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60h Liczba punktów ECTS: 2. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.