Metody i strategie pracy z grupą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-MIS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody i strategie pracy z grupą |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_W01 Wskazuje podstawowe cechy grup społecznych i ich rodzaje. Umiejętności PC1_KS_U03 Potrafi ocenić przydatność metod i technik stosowanych dla różnych kategorii osób niedostosowanych społecznie. PC1_KS_U04 Potrafi skonstruować program zajęć dla grupy osób niedostosowanych społecznie. PC1_KS_U05 Potrafi przeprowadzić proste zajęcia wychowawcze dla grupy wychowanków niedostosowanych społecznie. PC1_KS_U06 Dostrzega i analizuje dylematy etyczne w pracy terapeuty; przewiduje skutki konkretnych działań resocjalizacyjnych. Kompetencje społeczne PC1_KS_K01 jest przygotowany do prowadzenia zajęć wychowawczych i aktywności wśród grupy wychowanków niedostosowanych społecznie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Miszewski | |
Prowadzący grup: | Kamil Miszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia 1. Przygotowane przez studenta prezentacje PowerPoint 2. Wynik kolokwium zaliczeniowego, które odbędzie się w sposób tradycyjny, po powrocie na uczelnię |
|
Pełny opis: |
Zajęcia, które odbyły się w sposób tradycyjny: Wprowadzenie. Podstawowe wiadomości z zakresu pracy z grupą Cechy prowadzącego (nie osądza, buduje zaufanie, obserwuje, słucha, umiejętnie przekazuje myśli) Role w grupie. Role związane z realizacją zadań, role związane z kontaktami między ludźmi Zajęcia w trybie zdalnym, drogą poczty elektronicznej. Do każdego wykładu przesłana została prezentacja w Power Point z komentarzem pisemnym. 19 marca: Role w grupie. Role utrudniające dobre funkcjonowanie grupy [kim jest "destruktor" w grupie? kim jest naturalny przywódca?] 26 marca: Etapy rozwoju grupy. Ustalenie celu, pozycji, poszczególnych członków, roli prowadzącego (kontrakt, normy). [czy dobra grupa musi działać na zasadach demokratycznych?] 2 kwietnia: Etapy rozwoju grupy. Realizacja zadań w grupie, dążenie do otwartej komunikacji (zagrożenie konfliktami i walka o władzę). [czy wszystkie konflikty mają destrukcyjny charakter?] 9 oraz 16 kwietnia: Etapy rozwoju grupy. Etap swobodnego przepływu informacji przy realizacji zadań i innych okolicznościach (wzrost zaufania w grupie, zmniejszanie się roli prowadzącego). [zaufanie do członków grupy a przepływ informacji] 23 kwietnia: Etapy rozwoju grupy. Faza współzależności uczestników (grupa rozwiązuje zadania w sposób demokratyczny). 30 kwietnia: Podstawowe strategie pracy z grupą [na jakie sposoby można pracować z grupą? czy istnieje tylko jeden sposób czy kilka? 7 maja: Zalety pracy w małych grupach (wzrost jakości pracy jednostki, sumowanie się umiejętności i zdolności członków, współdecydowanie i współodpowiedzialność, pojawienie się pomysłów, redukcja przypadkowych błędów ). 14 maja: Cechy efektywnej grupy. 21 maja: Zapobieganie niewłaściwym zachowaniom w grupie i ich eliminowanie. 28 maja: Konstruowanie programu pracy z grupą. 4 czerwca: Podsumowanie |
|
Literatura: |
Corey M., Corey G. ( 1995 ). Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: IPZiRT PTP Kędzior E. ( 1994 ). Struktury komunikacyjne dla dużych grup. Vopel K. W. ( 1999 ). Gry i zabawy interakcyjne. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do zaliczenia 20 Inne formy - Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 Na czas edukacji on-line udostępnianie studentom prezentacji wykładów w Power Point z komentarzem, materiałów elektronicznych oraz zagadnień do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag). Konsultacje indywidualne za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach dyżurów oraz kontakt drogą poczty elektronicznej przez cały czas. w razie jakichkolwiek pytań, kłopotów ze zdobyciem lektury itd. jestem dostępny pod mailem: kmiszewski@aps.edu.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.