Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka interwencji kryzysowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-MIK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka interwencji kryzysowej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KS_W05 Odróżnia sytuacje kryzysowe od innych sytuacji trudnych w życiu człowieka.

PC1_KS_W01 Opisuje podstawowe zasady prowadzenia interwencji kryzysowej.

PC1_KS_W05 Odróżnia PTSD od innych następstw stresu traumatycznego.

Umiejętności

PC1_KS_U03 PC1_KS_U04 Konstruuje plan pomocy osobie w stanie kryzysu psychologicznego.

PC1_KS_U03 Posiada umiejętność nawiązywania kontaktu wspierającego i udzielić wsparcia emocjonalnego z osobą w trudnej sytuacji życiowej.

PC1_KS_U03 PC1_KK_U06 Potrafi zaprezentować informacje na temat placówek i programów wspierających osoby w stanie kryzysu wywołanego różnymi doświadczeniami traumatycznymi (przemoc w rodzinie, samobójstwo, gwałt, choroba, klęska żywiołowa, śmierć bliskiej osoby itp.).

Kompetencje społeczne

PC1_KK_K04 Poszukuje optymalnych rozwiązań problemów klientów, rozwiązuje dylematy etyczne związane z pomaganiem osobom w kryzysie psychologicznym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Bilska, Grażyna Hennel
Prowadzący grup: Ewa Bilska, Grażyna Hennel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu:

- prezentacja wybranego tematu z zakresu praktycznych umiejętności realizacji interwencji kryzysowej

- obecność i aktywność na zajęciach

- egzamin z wiedzy

Zaliczenie przedmiotu przewidziane jest na koniec semestru. W związku ze zdalnym sposobem kształcenia nie zmienia się sposób zaliczenia zawarty w sylabusie przedmiotu przed rozpoczęciem zdalnego kształcenia. W ramach ćwiczeń pozostaje nim przygotowanie prezentacji zgodnie z harmonogramem przyjętym rozpoczęciem realizacji zdalnej procesu kształcenia, oraz opracowanie planu interwencji i pomocy osobie w sytuacji kryzysowej. Zmienia się forma dostarczenia zadań zaliczeniowych:zostaną one przesłane pocztą w domenie aps sukcesywnie w planowanych terminach zajęć, najpóźniej do10.06.2020

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

- Pojęcie kryzysu psychologicznego, przebieg reakcji kryzysowej;

- Typy kryzysów psychologicznych;

- Stres traumatyczny (PTSD);

- Interwencja kryzysowa, interwencja dyrektywna, niedyrektywna i kooperatywna;

- 6-etapowy model pomocy osobom w stanie kryzysu psychologicznego;

- Kryzys związany z przemocą w rodzinie i pomoc osobom w kryzysie wywołanym doświadczeniem przemocy;

- Kryzys suicydalny i pomoc osobom po próbach samobójczych i ich rodzinom;

- Kryzys związany z napaścią seksualną i pomoc osobom po napaści seksualnej;

- Kryzys związany z żałobą po stracie osób bliskich i pomoc w przeżywaniu żałoby;

- Stres onkologiczny i wsparcie w kryzysie związanym z diagnozą choroby nieuleczalnej;

TEMATYKA ĆWICZEŃ

- Wprowadzenie do przedmiotu

- Objawy kryzysu psychologicznego – analiza przykładów i doświadczeń własnych

- Analiza potencjału osoby w stanie kryzysu psychologicznego. Teoria resilience. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w stanie kryzysu psychologicznego

- Pierwszy kontakt z osobą w stanie kryzysu psychologicznego - warsztat

- Pomoc osobie w kryzysie - analiza specyfiki etapów pomocy na bazie 6-etapowego modelu pomocy osobom w stanie kryzysu psychologicznego

- Podstawowe umiejętności osoby prowadzącej interwencję kryzysową

- Ośrodek interwencji kryzysowej jako placówka udzielająca wsparcia osobom w kryzysie psychologicznym

- Specyfika pomocy osobie doświadczającej przemocy w rodzinie

- Specyfika pomocy osobie zgwałconej

- Specyfika pomocy osobie w kryzysie suicydalnym

- Specyfika pomocy osobie w sytuacji żałoby po stracie

- Specyfika pomocy osobie w stresie onkologicznym

- Zaliczenie przedmiotu

W związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość treści przedmiotu na ćwiczeniach nie ulegają zmianie; w czasie prowadzenia edukacji zdalnej wyznaczono studentom następujące zadania:

- przygotowanie prezentacji zgodnie z harmonogramem przyjętym rozpoczęciem realizacji zdalnej procesu kształcenia,

- opracowanie planu interwencji i pomocy osobie w sytuacji kryzysowej.

Terminy realizacji zgodnie z przyjętym na początku semestru harmonogramem, nie później niż do 10.06.2020

Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA

- James R., Gilliland B. (2004). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

- Kubacka-Jasiecka D. (2010). Interwencja kryzysowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

- Badura - Madej Wanda (1996). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. (Seria Biblioteka Pracownika Socjalnego) Warszawa, Interart.

- Herman Judith Lewis (1998). Przemoc: uraz psychiczny i powrót do równowagi Gdańsk, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne.

- Kubacka-Jasiecka Dorota, Mudryń Krzysztof (red.) (2003). Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna: nowe ujęcia i możliwości. Toruń, Wydaw. Adam Marszałek.

- Leviton Sharon C., Greenstone James L. (2004). Interwencja Kryzysowa. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

- Pilecka B. (2004). Kryzys psychologiczny. Wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo uniwersytetu Jagiellońskiego.

Uwagi:

INFORMACJE O ZDALNEJ REALIZACJI PRZEDMIOTU:

1. Informacje o sposobie zdalnej realizacji ćwiczeń

20.03.2020. Na podstawie wskazanych i dostępnych źródeł (specjalistyczne strony www i portale internetowe, cyfrowe zasoby biblioteczne) studenci opiszą podstawowe zasady prowadzenia interwencji kryzysowej, oraz stworzą plan pomocy osobie w stanie kryzysu psychologicznego.

Z merytorycznym wsparciem wykładowcy, studenci pracują nad tematami wynikającymi z treści przedmiotu, przydzielonymi każdej osobie na początku semestru.

Realizacja zajęć w trybie zdalnym z uwagi na brak dostępu niektórych osób do sprzętu komputerowego oraz internetu, w sposób asynchroniczny za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps.edu.pl

Studenci są systematycznie informowani o ich postępach w czasie kontaktów asynchronicznych z nauczycielem akademickim prowadzącym przedmiot; student ma możliwość zadawania pytań poprzez pocztę w domenie aps lub w razie potrzeby, telefonicznie.

2. Informacje o sposobie realizacji wykładów:

Tematy zrealizowane podczas wykładów na uczelni:

- Pojęcie kryzysu psychologicznego, przebieg reakcji kryzysowej;

- Typy kryzysów psychologicznych;

- Stres traumatyczny (PTSD);

- Interwencja kryzysowa, interwencja dyrektywna, niedyrektywna i kooperatywna;

Tematy zrealizowane zdalnie:

- 6-etapowy model pomocy osobom w stanie kryzysu psychologicznego;

- Kryzys związany z przemocą w rodzinie;

- Pomoc osobom w kryzysie wywołanym doświadczeniem przemocy;

- Kryzys związany z gwałtem;

- Pomoc osobom w kryzysie związanym z napaścią seksualną;

Materiały dydaktyczne do wykładów (prezentacja powerpoint ze ścieżką dźwiękową) przesyłane są sukcesywnie na adres mailowy grupy: <profilaktykareso@gmail.com>

Opis metod kształcenia:

Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką.

Nakład pracy studenta, liczba punktów ECTS

Liczba godzin zajęciowych - 60 - 2 punkty

Przygotowanie pracy zaliczeniowej na ćwiczenia - 1 punkt

Przygotowanie do egzaminu - 1 punkt

Łącznie - 4 punkty.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)