Metodyka interwencji kryzysowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-MIK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka interwencji kryzysowej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_W05 Odróżnia sytuacje kryzysowe od innych sytuacji trudnych w życiu człowieka. PC1_KS_W01 Opisuje podstawowe zasady prowadzenia interwencji kryzysowej. PC1_KS_W05 Odróżnia PTSD od innych następstw stresu traumatycznego. Umiejętności PC1_KS_U03 PC1_KS_U04 Konstruuje plan pomocy osobie w stanie kryzysu psychologicznego. PC1_KS_U03 Posiada umiejętność nawiązywania kontaktu wspierającego i udzielić wsparcia emocjonalnego z osobą w trudnej sytuacji życiowej. PC1_KS_U03 PC1_KK_U06 Potrafi zaprezentować informacje na temat placówek i programów wspierających osoby w stanie kryzysu wywołanego różnymi doświadczeniami traumatycznymi (przemoc w rodzinie, samobójstwo, gwałt, choroba, klęska żywiołowa, śmierć bliskiej osoby itp.). Kompetencje społeczne PC1_KK_K04 Poszukuje optymalnych rozwiązań problemów klientów, rozwiązuje dylematy etyczne związane z pomaganiem osobom w kryzysie psychologicznym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Bilska, Grażyna Hennel | |
Prowadzący grup: | Ewa Bilska, Grażyna Hennel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie przedmiotu: - prezentacja wybranego tematu z zakresu praktycznych umiejętności realizacji interwencji kryzysowej - obecność i aktywność na zajęciach - egzamin z wiedzy Zaliczenie przedmiotu przewidziane jest na koniec semestru. W związku ze zdalnym sposobem kształcenia nie zmienia się sposób zaliczenia zawarty w sylabusie przedmiotu przed rozpoczęciem zdalnego kształcenia. W ramach ćwiczeń pozostaje nim przygotowanie prezentacji zgodnie z harmonogramem przyjętym rozpoczęciem realizacji zdalnej procesu kształcenia, oraz opracowanie planu interwencji i pomocy osobie w sytuacji kryzysowej. Zmienia się forma dostarczenia zadań zaliczeniowych:zostaną one przesłane pocztą w domenie aps sukcesywnie w planowanych terminach zajęć, najpóźniej do10.06.2020 |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: - Pojęcie kryzysu psychologicznego, przebieg reakcji kryzysowej; - Typy kryzysów psychologicznych; - Stres traumatyczny (PTSD); - Interwencja kryzysowa, interwencja dyrektywna, niedyrektywna i kooperatywna; - 6-etapowy model pomocy osobom w stanie kryzysu psychologicznego; - Kryzys związany z przemocą w rodzinie i pomoc osobom w kryzysie wywołanym doświadczeniem przemocy; - Kryzys suicydalny i pomoc osobom po próbach samobójczych i ich rodzinom; - Kryzys związany z napaścią seksualną i pomoc osobom po napaści seksualnej; - Kryzys związany z żałobą po stracie osób bliskich i pomoc w przeżywaniu żałoby; - Stres onkologiczny i wsparcie w kryzysie związanym z diagnozą choroby nieuleczalnej; TEMATYKA ĆWICZEŃ - Wprowadzenie do przedmiotu - Objawy kryzysu psychologicznego – analiza przykładów i doświadczeń własnych - Analiza potencjału osoby w stanie kryzysu psychologicznego. Teoria resilience. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w stanie kryzysu psychologicznego - Pierwszy kontakt z osobą w stanie kryzysu psychologicznego - warsztat - Pomoc osobie w kryzysie - analiza specyfiki etapów pomocy na bazie 6-etapowego modelu pomocy osobom w stanie kryzysu psychologicznego - Podstawowe umiejętności osoby prowadzącej interwencję kryzysową - Ośrodek interwencji kryzysowej jako placówka udzielająca wsparcia osobom w kryzysie psychologicznym - Specyfika pomocy osobie doświadczającej przemocy w rodzinie - Specyfika pomocy osobie zgwałconej - Specyfika pomocy osobie w kryzysie suicydalnym - Specyfika pomocy osobie w sytuacji żałoby po stracie - Specyfika pomocy osobie w stresie onkologicznym - Zaliczenie przedmiotu W związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość treści przedmiotu na ćwiczeniach nie ulegają zmianie; w czasie prowadzenia edukacji zdalnej wyznaczono studentom następujące zadania: - przygotowanie prezentacji zgodnie z harmonogramem przyjętym rozpoczęciem realizacji zdalnej procesu kształcenia, - opracowanie planu interwencji i pomocy osobie w sytuacji kryzysowej. Terminy realizacji zgodnie z przyjętym na początku semestru harmonogramem, nie później niż do 10.06.2020 |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA - James R., Gilliland B. (2004). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. - Kubacka-Jasiecka D. (2010). Interwencja kryzysowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA - Badura - Madej Wanda (1996). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. (Seria Biblioteka Pracownika Socjalnego) Warszawa, Interart. - Herman Judith Lewis (1998). Przemoc: uraz psychiczny i powrót do równowagi Gdańsk, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne. - Kubacka-Jasiecka Dorota, Mudryń Krzysztof (red.) (2003). Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna: nowe ujęcia i możliwości. Toruń, Wydaw. Adam Marszałek. - Leviton Sharon C., Greenstone James L. (2004). Interwencja Kryzysowa. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - Pilecka B. (2004). Kryzys psychologiczny. Wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo uniwersytetu Jagiellońskiego. |
|
Uwagi: |
INFORMACJE O ZDALNEJ REALIZACJI PRZEDMIOTU: 1. Informacje o sposobie zdalnej realizacji ćwiczeń 20.03.2020. Na podstawie wskazanych i dostępnych źródeł (specjalistyczne strony www i portale internetowe, cyfrowe zasoby biblioteczne) studenci opiszą podstawowe zasady prowadzenia interwencji kryzysowej, oraz stworzą plan pomocy osobie w stanie kryzysu psychologicznego. Z merytorycznym wsparciem wykładowcy, studenci pracują nad tematami wynikającymi z treści przedmiotu, przydzielonymi każdej osobie na początku semestru. Realizacja zajęć w trybie zdalnym z uwagi na brak dostępu niektórych osób do sprzętu komputerowego oraz internetu, w sposób asynchroniczny za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps.edu.pl Studenci są systematycznie informowani o ich postępach w czasie kontaktów asynchronicznych z nauczycielem akademickim prowadzącym przedmiot; student ma możliwość zadawania pytań poprzez pocztę w domenie aps lub w razie potrzeby, telefonicznie. 2. Informacje o sposobie realizacji wykładów: Tematy zrealizowane podczas wykładów na uczelni: - Pojęcie kryzysu psychologicznego, przebieg reakcji kryzysowej; - Typy kryzysów psychologicznych; - Stres traumatyczny (PTSD); - Interwencja kryzysowa, interwencja dyrektywna, niedyrektywna i kooperatywna; Tematy zrealizowane zdalnie: - 6-etapowy model pomocy osobom w stanie kryzysu psychologicznego; - Kryzys związany z przemocą w rodzinie; - Pomoc osobom w kryzysie wywołanym doświadczeniem przemocy; - Kryzys związany z gwałtem; - Pomoc osobom w kryzysie związanym z napaścią seksualną; Materiały dydaktyczne do wykładów (prezentacja powerpoint ze ścieżką dźwiękową) przesyłane są sukcesywnie na adres mailowy grupy: <profilaktykareso@gmail.com> Opis metod kształcenia: Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką. Nakład pracy studenta, liczba punktów ECTS Liczba godzin zajęciowych - 60 - 2 punkty Przygotowanie pracy zaliczeniowej na ćwiczenia - 1 punkt Przygotowanie do egzaminu - 1 punkt Łącznie - 4 punkty. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.