Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji w klasach integracyjnych na I i II etapie edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-MIE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji w klasach integracyjnych na I i II etapie edukacji
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KS_W01

Wymienia prawidłowości rozwojowe dziecka w wieku wczesnoszkolnym i wczesnej adolescencji w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym

PC1_KS_W01

Wymienia i opisuje formy pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na I i II etapie edukacji

PC1_KS_W02

Opisuje organizację środowiska szkoły integracyjnej, specyfikę form aktywności dzieci sprawnych z niepełnosprawnymi

PC1_KS_W03

Wymienia i interpretuje cele, zadania, treści podstawy programowej klas I-III i IV-VI, zna strukturę zajęć zintegrowanych, lekcji

PC1_KS_W04

Opisuje strategie rozwijania podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych, zna metody nauki czytania i pisania oraz ich dostosowanie do potrzeb ucznia. Wie na czym polega wspomaganie ucznia w klasie integracyjnej.

PC1_KS_W06

Wymienia i uzasadnia zadania, dokumentację, funkcje, nauczyciela wspierającego, formy kontaktu ze specjalistami, udział w zespole ds. pomocy psychologiczno- pedagogicznej, formy współpracy z rodzicami, zna sposoby pomiaru pozycji dziecka w grupie rówieśniczej

PC1_KS_U01

Analizuje zróżnicowane sytuacje edukacyjne w szkole i integruje dzieci sprawne z dziećmi ze SPE

PC1_KS_U02

Łączy i projektuje poznane metody, procedury, strategie w realizacji zadań nauczyciela wspomagającego w kooperacji z innymi nauczycielami

PC1_KS_U03

Potrafi zanalizować i ocenić własne działania metodyczne w szkole integracyjnej i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu na bazie poznanej metodyki pracy; potrafi modyfikować zajęcia edukacyjne i lekcje dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

PC1_KS_K01

Prezentuje postawę aktywnego uczestnictwa w relacji nauczyciel wspierający-wiodący w procesie wspomagania rozwoju dziecka

PC1_KS_K02

Odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy w charakterze nauczyciela wspomagającego, projektuje i wykonu¬je działania pedagogiczne na rzecz dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w grupie integracyjnej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Al-Khamisy
Prowadzący grup: Danuta Al-Khamisy
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie kolokwium

Projekt jednostek metodycznych pracy w klasie integracyjnej z propozycją dostosowania dla uczniów ze spe

projekt metod i form pracy z grupą zróżnicowaną

Projekt pomiaru pozycji dziecka w grupie,

Projekt metodyczny zabawy dydaktycznej z uwzględnieniem dostosowania dla uczniów ze spe

udział aktywny w hospitacji zajęć/ lekcji w klasie integracyjnej,

sprawozdania z hospitacji wg ustalonego planu

Egzamin ustny

Pełny opis:

Prawne podstawy tworzenia klas integracyjnych;

Prointegracyjne metody i formy pracy w szkolnej grupie integracyjnej

Etapy działania szkoły jako placówki integracyjnej w zakresie różnych płaszczyzn

Etapy pracy nauczyciela w edukacji integracyjnej; wizja, motywy, środki, wsparcie, plan działania, ewaluacja

Różnice i podobieństwa edukacji integracyjnej na każdym poziomie edukacji

Specyfika kształcenia zintegrowanego na etapie wczesnoszkolnym:

psychologiczne i pedagogiczne podstawy kształcenia zintegrowanego kształcenie

Współpraca nauczyciela wspomagającego z nauczycielami przedmiotów.

Współpraca szkoły z rodzicami.

Charakterystyka rozwojowa ucznia w okresie wczesnoszkolnym i wczesnej adolescencji

Analiza podstawy programowej na I i II etapie edukacji

- uczenie się w małych grupach w klasie, znaczenie superwizji, indywidualizowanie nauczania

ocenianie w szkole/ od oceny opisowej, kształtującej po ocenę formalną/

Wybrane metody i formy pracy w edukacji zintegrowanej; drama, zabawa swobodna, zabawa dydaktyczna, gra, dyskusja, metoda projektów

Współpraca z bazą specjalistów oraz innymi nauczycielami w organizowaniu pomocy psych-pedagogicznej

Praca nauczyciela wpierającego wobec dziecka z autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną, z niepełnosprawnością ruchową, niedostosowaniem społecznym

Praca nauczyciela wpierającego wobec dziecka z ADHD

Zasady, metody i organizacja współpracy nauczycieli i współpracy z rodzicami;

Tutoring rówieśniczy jako wsparcie dla ucznia

Literatura:

1. Al-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Żak

2. Al-Khamisy, D. (2000). Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania. Warszawa: Żak

3. Al-Khamisy, D., Bogucka,(2009) J. Szkoła dla wszystkich. CMPPP, Warszawa

4. Al-Khamisy, D. (2013). Edukacja włączająca edukacją dialogu.....

5. Bogucka, J. (1996). Wychowanie i nauczanie integracyjne. Nowe doświadczenia. Warszawa: CMPP

6. Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Warszawa PWN

Uzupełniająca

1 Klus- Stańska, D., Nowicka, M, (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa: WSiP

2. Maciarz, A. (1999). Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych. Kraków: Impuls

3. Misiorna, E.Ziętkiewicz (2006). Zintegrowana edukacja w klasach I-III. Poznań: wojewódzki Ośrodek Metodyczny.

4. Flis, R. (2005). Praca w klasie integracyjnej. Impuls, Kraków

Gajdzica Z., Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej, Kraków 2013, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Uwagi:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae21347cd623f401ea37a1a9fad7c1f3a%40thread.tacv2/conversations?groupId=5fe74dd8-0e71-4a5b-a5b5-5801f9b0689c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

metody pracy: wykład, dyskusja, projekt, film, prezentacje,

metody praktyczne, symulacje

nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład 15, ćwiczenia 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20

Przygotowanie się do egzaminu 20

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15

Inne formy; projekty metodyczne 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kulesza
Prowadzący grup: Danuta Al-Khamisy, Zuzanna Narkun-Jakubińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie kolokwium

Projekt jednostek metodycznych pracy w klasie integracyjnej z propozycją dostosowania dla uczniów ze spe

projekt metod i form pracy z grupą zróżnicowaną

Projekt pomiaru pozycji dziecka w grupie,

Projekt metodyczny zabawy dydaktycznej z uwzględnieniem dostosowania dla uczniów ze spe

udział aktywny w hospitacji zajęć/ lekcji w klasie integracyjnej,

sprawozdania z hospitacji wg ustalonego planu

Egzamin ustny

Pełny opis:

Prawne podstawy tworzenia klas integracyjnych;

Prointegracyjne metody i formy pracy w szkolnej grupie integracyjnej

Etapy działania szkoły jako placówki integracyjnej w zakresie różnych płaszczyzn

Etapy pracy nauczyciela w edukacji integracyjnej; wizja, motywy, środki, wsparcie, plan działania, ewaluacja

Różnice i podobieństwa edukacji integracyjnej na każdym poziomie edukacji

Specyfika kształcenia zintegrowanego na etapie wczesnoszkolnym:

psychologiczne i pedagogiczne podstawy kształcenia zintegrowanego kształcenie

Współpraca nauczyciela wspomagającego z nauczycielami przedmiotów.

Współpraca szkoły z rodzicami.

Charakterystyka rozwojowa ucznia w okresie wczesnoszkolnym i wczesnej adolescencji

Analiza podstawy programowej na I i II etapie edukacji

- uczenie się w małych grupach w klasie, znaczenie superwizji, indywidualizowanie nauczania

ocenianie w szkole/ od oceny opisowej, kształtującej po ocenę formalną/

Wybrane metody i formy pracy w edukacji zintegrowanej; drama, zabawa swobodna, zabawa dydaktyczna, gra, dyskusja, metoda projektów

Współpraca z bazą specjalistów oraz innymi nauczycielami w organizowaniu pomocy psych-pedagogicznej

Praca nauczyciela wpierającego wobec dziecka z autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną, z niepełnosprawnością ruchową, niedostosowaniem społecznym

Praca nauczyciela wpierającego wobec dziecka z ADHD

Zasady, metody i organizacja współpracy nauczycieli i współpracy z rodzicami;

Tutoring rówieśniczy jako wsparcie dla ucznia

Literatura:

1. Al-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Żak

2. Al-Khamisy, D. (2000). Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania. Warszawa: Żak

3. Al-Khamisy, D., Bogucka,(2009) J. Szkoła dla wszystkich. CMPPP, Warszawa

4. Al-Khamisy, D. (2013). Edukacja włączająca edukacją dialogu.....

5. Bogucka, J. (1996). Wychowanie i nauczanie integracyjne. Nowe doświadczenia. Warszawa: CMPP

6. Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Warszawa PWN

Uzupełniająca

1 Klus- Stańska, D., Nowicka, M, (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa: WSiP

2. Maciarz, A. (1999). Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych. Kraków: Impuls

3. Misiorna, E.Ziętkiewicz (2006). Zintegrowana edukacja w klasach I-III. Poznań: wojewódzki Ośrodek Metodyczny.

4. Flis, R. (2005). Praca w klasie integracyjnej. Impuls, Kraków

Gajdzica Z., Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej, Kraków 2013, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Uwagi:

Zajęcia prowadzone są synchronicznie z plane zajęć z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae21347cd623f401ea37a1a9fad7c1f3a%40thread.tacv2/conversations?groupId=5fe74dd8-0e71-4a5b-a5b5-5801f9b0689c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

metody pracy: wykład, dyskusja, projekt, film, prezentacje,

metody praktyczne, symulacje

nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład 15, ćwiczenia 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20

Przygotowanie się do egzaminu 20

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15

Inne formy; projekty metodyczne 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kulesza
Prowadzący grup: Danuta Al-Khamisy
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie kolokwium

Projekt jednostek metodycznych pracy w klasie integracyjnej z propozycją dostosowania dla uczniów ze spe

projekt metod i form pracy z grupą zróżnicowaną

Projekt pomiaru pozycji dziecka w grupie,

Projekt metodyczny zabawy dydaktycznej z uwzględnieniem dostosowania dla uczniów ze spe

udział aktywny w hospitacji zajęć/ lekcji w klasie integracyjnej,

sprawozdania z hospitacji wg ustalonego planu

Egzamin ustny

Pełny opis:

Prawne podstawy tworzenia klas integracyjnych;

Prointegracyjne metody i formy pracy w szkolnej grupie integracyjnej

Etapy działania szkoły jako placówki integracyjnej w zakresie różnych płaszczyzn

Etapy pracy nauczyciela w edukacji integracyjnej; wizja, motywy, środki, wsparcie, plan działania, ewaluacja

Różnice i podobieństwa edukacji integracyjnej na każdym poziomie edukacji

Specyfika kształcenia zintegrowanego na etapie wczesnoszkolnym:

psychologiczne i pedagogiczne podstawy kształcenia zintegrowanego kształcenie

Współpraca nauczyciela wspomagającego z nauczycielami przedmiotów.

Współpraca szkoły z rodzicami.

Charakterystyka rozwojowa ucznia w okresie wczesnoszkolnym i wczesnej adolescencji

Analiza podstawy programowej na I i II etapie edukacji

- uczenie się w małych grupach w klasie, znaczenie superwizji, indywidualizowanie nauczania

ocenianie w szkole/ od oceny opisowej, kształtującej po ocenę formalną/

Wybrane metody i formy pracy w edukacji zintegrowanej; drama, zabawa swobodna, zabawa dydaktyczna, gra, dyskusja, metoda projektów

Współpraca z bazą specjalistów oraz innymi nauczycielami w organizowaniu pomocy psych-pedagogicznej

Praca nauczyciela wpierającego wobec dziecka z autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną, z niepełnosprawnością ruchową, niedostosowaniem społecznym

Praca nauczyciela wpierającego wobec dziecka z ADHD

Zasady, metody i organizacja współpracy nauczycieli i współpracy z rodzicami;

Tutoring rówieśniczy jako wsparcie dla ucznia

Literatura:

1. Al-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Żak

2. Al-Khamisy, D. (2000). Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania. Warszawa: Żak

3. Al-Khamisy, D., Bogucka,(2009) J. Szkoła dla wszystkich. CMPPP, Warszawa

4. Al-Khamisy, D. (2013). Edukacja włączająca edukacją dialogu.....

5. Bogucka, J. (1996). Wychowanie i nauczanie integracyjne. Nowe doświadczenia. Warszawa: CMPP

6. Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Warszawa PWN

Uzupełniająca

1 Klus- Stańska, D., Nowicka, M, (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa: WSiP

2. Maciarz, A. (1999). Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych. Kraków: Impuls

3. Misiorna, E.Ziętkiewicz (2006). Zintegrowana edukacja w klasach I-III. Poznań: wojewódzki Ośrodek Metodyczny.

4. Flis, R. (2005). Praca w klasie integracyjnej. Impuls, Kraków

Gajdzica Z., Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej, Kraków 2013, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Uwagi:

Zajęcia prowadzone są synchronicznie z planem zajęć z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6f3d225a597a4e79874665c694edafe8%40thread.tacv2/conversations?groupId=ee7d7008-054e-4209-96d1-1af274f2c570&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

metody pracy: wykład, dyskusja, projekt, film, prezentacje,

metody praktyczne, symulacje

nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład 12, ćwiczenia 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20

Przygotowanie się do egzaminu 20

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15

Inne formy; projekty metodyczne 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)