Instytucjonalne formy wsparcia dziecka i rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-IFD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Instytucjonalne formy wsparcia dziecka i rodziny |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_W02 Potrafi opisać funkcjonujący w Polsce instytucjonalny system wsparcia dziecka i rodziny. PC1_KS_W04 Potrafi scharakteryzować działalność instytucji pomagających rodzinie w zaspakajaniu podstawowych potrzeb dziecka, ich cele, zadania i metody pracy oraz prawne podstawy funkcjonowania. PC1_KS_W07 Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach wspierających dziecko i rodzinę. Umiejętności PC1_KS_U03 Potrafi krytycznie ocenić realizowane w Polsce praktyki działalności opiekuńczej, wychowawczej, resocjalizacyjnej i terapeutycznej na rzecz dziecka i rodziny PC1_KS_U04 Projektuje strategie pomocy dziecku i rodzinie w sytuacjach wymagających wsparcia społecznego i profesjonalnego Kompetencje społeczne PC1_KS_K01 Nawiązuje aktywny kontakt z pracownikami instytucji wsparcia dziecka i rodziny, uzyskuje informacje na temat aktualnej oferty placówek i planowanego rozwoju instytucji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Czyż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z system wsparcia dziecka i rodziny w Polsce. Studenci uzyskają informację na temat tego systemu zarówno w formie skryptu, wykładu on line jak i prezentacji przesłanych drogą mailową Zaliczenie: Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie: - zaznajomienie się ze skryptem napisanym przez wykładowcę przesłanym droga mailową do każdego studenta a także prezentacjami udostępnianymi na wykładzie on line i przesłanymi do każdego studenta drogą mailową.; - wykonane i złożenie zadań, które mają być przesłane do wykładowcy drogą mailową - aktywnego udziału w zajęciach (krytyczna ocena przekazywanych treści) i dyskusji przeprowadzonych za pomocą aplikacji Teames - ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć - obserwacja aktywności studentów podczas zajęć on line. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Definiowanie pojęcia „wsparcie”. Elementy wsparcia społecznego Pojęcie instytucji - definicje organizacyjne i prawne Instytucjonalne formy wsparcia. Szczególność formy instytucji pomocy społecznej Zakres przedmiotowy instytucjonalnej pomocy społecznej Polityka społeczna wobec rodziny jako subdyscyplina polityki społecznej Środki i instrumenty realizacji polityki rodzinnej Wybrane formy wsparcia rodzin z dziećmi Cele, zadania, formy i podmioty instytucjonalnej pomocy społecznej w ramach Zmiany w zakresie organizacji form opieki nad dzieckiem osieroconym Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego Wybrane techniki pracy z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi Instytucje opiekuńczo-wychowawcze, wychowawcze, poprawcze, edukacyjne, placówki wsparcia dziennego – jako elementy wsparcia rodziny i dziecka Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa Piecza zastępcza Obraz dziecka przebywającego w opiece zastępczej Procesy marginalizacji i automarginalizacji oraz przeciwdziałanie im Usamodzielnianie wychowanków pieczy zastępczej |
|
Literatura: |
•Dunajska A., Metody pracy z dzieckiem i rodziną, VD, Warszawa 2013 •Dzieci ulicy procesy marginalizacji i automarginalizacji nieletnich, Frysztacki K., Nóżka M., Smagacz-Poziemska M., Kraków 2011 •Głodne dzieci w Polsce, Kępski Cz., [red.] Lublin 2011 Grabusińska Z., Gierlacki J., Polityka społeczna a pomoc społeczna, cechy wspólne i różnice. Doświadczenia z praktyki, Kalkulator Kosztów Zaniechania, Warszawa 2014. Instytucje społeczne – organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze, Kruk A. M., Warszawa 2010. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. z dnia 26 kwietnia 2016 r. pod poz. 575 Poradnik metodyczny dla wychowawców, Zieja Z. (red.) KK Zielona Góra 2003 Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, Ruszkowska M., (red.), CRZL Warszawa 2013. Sędzicki M., (red.) Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia (red.), APS, Warszawa 2012. Sędzicki M., Dysfunkcjonalność dziecka pozbawionego opieki rodziców – przegląd stanowisk, [w:] Nie w pełni sprawni, red. Piekt-Brodzka D.M.., Warszawa 2008/9. Sędzicki M., „Dzieci zagubione w sieroctwie” – wyzwanie dla skutecznej pomocy, str. 155, [w:] Mikołajczyk M., (red.) Praca_społeczna_i_pomoc_socjalna, Warszawa 2014. Sędzicki M., Domy dziecka w polskiej tradycji opieki nad dzieckiem osieroconym, [w:] Sędzicki M., (red.) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, Warszawa 2014. System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: praca zdalna, wykład, dyskusja, pogadanka, pokaz, metody aktywizujące - metody symulacyjne, metoda projektu, nauczanie problemowe. liczba godzin kontaktowych 12 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 20 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 20 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 52 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2. Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanie zadań przez studentów na platformie Teams a także udostępnianie studentom , materiałów elektronicznych oraz zagadnień i zadań do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag) za pośrednictwem poczty elektronicznej. Konsultacje indywidualne za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach dyżurów. W dniu 09.04. 2020 r studenci drogą mailową (mail grupowy) otrzymali autorski skrypt prowadzącego zajęcia w którym omówione zostały prorodzinne i instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej w Polsce. Studenci zobowiązani zostali do zaznajomienia się z wiedzą zawartą w opracowaniu. 16.05.2020- zajęcia na platformie Teams - na podstawie przesłanego opracowania autorstwa wykładowy dyskusja i krytyczna ocena systemu opieki nad dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej - pogadanka - jakie nowatorskie rozwiązania można byłoby wdrożyć w ramach istniejącego systemu - wykład prowadzącego - system polityki społecznej i pomocy społecznej i w Polsce - zadanie do wykonania przygotowanie i przesłanie konspektu zajęć z dziećmi pozostającymi w "zamknięciu" podczas społecznej kwarantanny w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Termin wykonania - do 06.06. 2020 r 06.06.2020 r. zajęcia on lin na platformie Teams - analiza i omówienie przesłanych przez studentów prac - zaprezentowanie (przez studentów) najciekawszych pomysłów - wykład on lin zadania i funkcjonowanie organów, instytucji, stowarzyszeń i fundacji na rzecz rodziny i dziecka - zobowiązanie studentów do wykonania samodzielnej, kreatywnej pracy - przesłanie prowadzącemu zajęcia drogą mailową - - zaprojektowanie alternatywnego działania systemu wsparcia dziecka i rodziny w okresie kwarantanny 20.06.2020 r zajęcia on lin na platformie Teams - analiza i wnikliwe omówienie przesłanych prac - zaprezentowanie (przez studentów) najciekawszych pomysłów - wykład : system wsparcia finansowego rodzin w Polsce - studenci w drugiej części zajęć dokonają w trakcie dyskusji krytycznej analizy systemu opieki nad dzieckiem - zobowiązanie studentów do wykonania samodzielnej, kreatywnej pracy - przesłanie prowadzącemu zajęcia drogą mailową - zaprojektowanie systemu wsparcia dziecka i rodziny w czasie recesji gospodarczej i kryzysu ekonomicznego z uwzględnieniem zadań poszczególnych instytucji i organów. Termin wykonania zadania - do 27.06. 2020 Podstawą zaliczenia przedmiotu są: aktywny udział w zajęciach. on lin, wykonanie zadań zleconych w trakcie zajęć. Zaliczenie przedmiotu odbędzie się 28.06.2020 r. tj po dostarczeniu ostatniej pracy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.