Gramatyka opisowa języka polskiego - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-GR1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka polskiego - 1 |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ Z ZASTOSOWANIEM APLIKACJI MS TEAMS kontakt z prowadzącym: iwiecek@aps.edu.pl SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Kolokwia ustne - zaliczenie na ocenę 2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Kolokwium pisemne z zastosowaniem aplikacji Forms |
Pełny opis: |
Kontakt z prowadzącą drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl Mail kontaktowy: iwiecek@aps.edu.pl TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Podstawowe pojęcia fonetyki 2. Kryteria klasyfikacji spółgłosek 3. Kryteria klasyfikacji samogłosek 4. Podstawowe pojęcia fonetyki akustycznej 5. Rozbieżności między wymową a pismem 6.Tendencje wymawianiowe współczesnej polszczyzny 7. Podstawowe pojęcia fonologii 8. Opis fonologiczny języka polskiego 9. Prozodia języka polskiego ĆWICZENIA: 1. Alfabet fonetyczny slawistyczny i międzynarodowy 2. Budowa i funkcjonowanie narządów mowy 3. Opis artykulacji spółgłosek 4. Opis artykulacji samogłosek 5. Struktura akustyczna głosek 6. Zapis fonetyczny: zjawiska fonetyczne zachodzące w mowie; rozbieżności między wymową a pismem 7. Analiza fonologiczna wyrazów i zapis fonologiczny |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Dukiewicz L., 1995, Fonetyka [w:] H. Wróbel (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Wyd. IJP PAN, Kraków, s. 7-103. 2. Klebanowska B., 2007, Interpretacja fonologiczna zjawisk fonetycznych w języku polskim - z ćwiczeniami, Wydawnictwo UW, Warszawa. 3. Lorens G., Karwowska A., Więcek-Poborczyk I., 2017, GORA – Gesty Obrazujące Ruchy Artykulatorów, Wyd. Harmonia Uniwersalis, Gdańsk. 4. Sawicka I., 1995, Fonologia [w:] H. Wróbel (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Wyd. IJP PAN, Kraków, s.105-195. 5. Wierzchowska B., 1971, Wymowa polska, wydanie II, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa. 6. Więcek-Poborczyk I., 2014, Normy wymawianiowe polszczyzny a wariantywność wymowy, Wydawnictwo APS, Warszawa. 7. Więcek-Poborczyk I., 2016, Wariantywność współczesnej wymowy polskiej (wybrane konteksty fonetyczne), [w:] Boksa E., Rosińska-Mamej A., Senderska J. (red.), Język - człowiek - świat. Różne aspekty komunikacji międzyludzkiej, KTN, Kielce, s. 215-223. 8. Wiśniewski M., 2001, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Wyd. UMK, Toruń. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Karaś M., Madejowa M., 1977, Słownik wymowy polskiej, Warszawa, PWN. 2. Lubaś W., Urbańczyk S., 1994, Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, Wydawnictwo Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego i Fundacja dla Wspierania Śląskiej Humanistyki, Kraków–Katowice. 3. Madelska L., 2005, Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
PC1_KK_W08, PC1_KK_W03 Zna elementarną terminologię używaną w językoznawstwie w zakresie fonetyki, fonologii, rozumie jej zastosowanie w logopedii PC1_KK_W08, PC1_KK_W03 Ma podstawową wiedzę teoretyczną w zakresie fonetyki, fonologii rozumie jej zastosowanie w logopedii PC1_KK_W03 Zna artykulację głosek PC1_KS_U02 Umie opisać procesy artykulacyjne głosek PC1_KS_U02 Potrafi interpretować fonologicznie zapis fonetyczny wyrazów PC1_KS_U02 Umie zapisać fonetycznie wypowiedź |
Metody i kryteria oceniania: |
ZAJĘCIA PROWADZONE Z ZASTOSOWANIEM APLIKACJI MS TEAMS Sposób dołączenia do zespołu został przekazany studentom poprzez USOS mail. METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, ćwiczenia - prezentacja multimedialna Ćwiczenia z zastosowaniem pomocy dydaktycznych (m.in. rycin, filmów, schematów artykulacyjnych) NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30 godz. + 60 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz. Przygotowanie się do kolokwiów - 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Prowadzący grup: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie Po zawieszeniu nauki zdalnej zaliczenie w kontakcie indywidualnym. Jeżeli nie będzie to możliwe zaliczenie ustne on-line SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Kolokwia pisemne - zaliczenie na ocenę 2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć |
|
Pełny opis: |
Kontakt z prowadzącą drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl Mail kontaktowy: iwiecek@aps.edu.pl TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Podstawowe pojęcia fonetyki 2. Kryteria klasyfikacji spółgłosek 3. Kryteria klasyfikacji samogłosek 4. Podstawowe pojęcia fonetyki akustycznej 5. Rozbieżności między wymową a pismem 6.Tendencje wymawianiowe współczesnej polszczyzny 7. Podstawowe pojęcia fonologii 8. Opis fonologiczny języka polskiego 9. Prozodia języka polskiego ĆWICZENIA: 1. Alfabet fonetyczny slawistyczny i międzynarodowy 2. Budowa i funkcjonowanie narządów mowy 3. Opis artykulacji spółgłosek 4. Opis artykulacji samogłosek 5. Struktura akustyczna głosek 6. Zapis fonetyczny: zjawiska fonetyczne zachodzące w mowie; rozbieżności między wymową a pismem 7. Analiza fonologiczna wyrazów i zapis fonologiczny |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Dukiewicz L., 1995, Fonetyka [w:] H. Wróbel (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Wyd. IJP PAN, Kraków, s. 7-103. 2. Klebanowska B., 2007, Interpretacja fonologiczna zjawisk fonetycznych w języku polskim - z ćwiczeniami, Wydawnictwo UW, Warszawa. 3. Lorens G., Karwowska A., Więcek-Poborczyk I., 2017, GORA – Gesty Obrazujące Ruchy Artykulatorów, Wyd. Harmonia Uniwersalis, Gdańsk. 4. Sawicka I., 1995, Fonologia [w:] H. Wróbel (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Wyd. IJP PAN, Kraków, s.105-195. 5. Wierzchowska B., 1971, Wymowa polska, wydanie II, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa. 6. Więcek-Poborczyk I., 2014, Normy wymawianiowe polszczyzny a wariantywność wymowy, Wydawnictwo APS, Warszawa. 7. Więcek-Poborczyk I., 2016, Wariantywność współczesnej wymowy polskiej (wybrane konteksty fonetyczne), [w:] Boksa E., Rosińska-Mamej A., Senderska J. (red.), Język - człowiek - świat. Różne aspekty komunikacji międzyludzkiej, KTN, Kielce, s. 215-223. 8. Wiśniewski M., 2001, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Wyd. UMK, Toruń. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Karaś M., Madejowa M., 1977, Słownik wymowy polskiej, Warszawa, PWN. 2. Lubaś W., Urbańczyk S., 1994, Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, Wydawnictwo Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego i Fundacja dla Wspierania Śląskiej Humanistyki, Kraków–Katowice. 3. Madelska L., 2005, Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny, Kraków. |
|
Uwagi: |
Samodzielne zapoznanie się z literaturą i przygotowanie do zaliczenia METODY KSZTAŁCENIA: Wykład - prezentacja multimedialna połączona z tradycyjną formą wykładu Ćwiczenia z zastosowaniem pomocy dydaktycznych (m.in. slajdów, schematów artykulacyjnych) NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30 godz. + 60 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz. Przygotowanie się do kolokwiów - 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Prowadzący grup: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ Z ZASTOSOWANIEM APLIKACJI MS TEAMS kontakt z prowadzącym: iwiecek@aps.edu.pl SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Kolokwia ustne - zaliczenie na ocenę 2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Kolokwium pisemne z zastosowaniem aplikacji Forms |
|
Pełny opis: |
Kontakt z prowadzącą drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl Mail kontaktowy: iwiecek@aps.edu.pl TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Podstawowe pojęcia fonetyki 2. Kryteria klasyfikacji spółgłosek 3. Kryteria klasyfikacji samogłosek 4. Podstawowe pojęcia fonetyki akustycznej 5. Rozbieżności między wymową a pismem 6.Tendencje wymawianiowe współczesnej polszczyzny 7. Podstawowe pojęcia fonologii 8. Opis fonologiczny języka polskiego 9. Prozodia języka polskiego ĆWICZENIA: 1. Alfabet fonetyczny slawistyczny i międzynarodowy 2. Budowa i funkcjonowanie narządów mowy 3. Opis artykulacji spółgłosek 4. Opis artykulacji samogłosek 5. Struktura akustyczna głosek 6. Zapis fonetyczny: zjawiska fonetyczne zachodzące w mowie; rozbieżności między wymową a pismem 7. Analiza fonologiczna wyrazów i zapis fonologiczny |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Dukiewicz L., 1995, Fonetyka [w:] H. Wróbel (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Wyd. IJP PAN, Kraków, s. 7-103. 2. Klebanowska B., 2007, Interpretacja fonologiczna zjawisk fonetycznych w języku polskim - z ćwiczeniami, Wydawnictwo UW, Warszawa. 3. Lorens G., Karwowska A., Więcek-Poborczyk I., 2017, GORA – Gesty Obrazujące Ruchy Artykulatorów, Wyd. Harmonia Uniwersalis, Gdańsk. 4. Sawicka I., 1995, Fonologia [w:] H. Wróbel (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Wyd. IJP PAN, Kraków, s.105-195. 5. Wierzchowska B., 1971, Wymowa polska, wydanie II, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa. 6. Więcek-Poborczyk I., 2014, Normy wymawianiowe polszczyzny a wariantywność wymowy, Wydawnictwo APS, Warszawa. 7. Więcek-Poborczyk I., 2016, Wariantywność współczesnej wymowy polskiej (wybrane konteksty fonetyczne), [w:] Boksa E., Rosińska-Mamej A., Senderska J. (red.), Język - człowiek - świat. Różne aspekty komunikacji międzyludzkiej, KTN, Kielce, s. 215-223. 8. Wiśniewski M., 2001, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Wyd. UMK, Toruń. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Karaś M., Madejowa M., 1977, Słownik wymowy polskiej, Warszawa, PWN. 2. Lubaś W., Urbańczyk S., 1994, Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, Wydawnictwo Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego i Fundacja dla Wspierania Śląskiej Humanistyki, Kraków–Katowice. 3. Madelska L., 2005, Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny, Kraków. |
|
Uwagi: |
ZAJĘCIA PROWADZONE Z ZASTOSOWANIEM APLIKACJI MS TEAMS Sposób dołączenia do zespołu został przekazany studentom poprzez USOS mail. METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, ćwiczenia - prezentacja multimedialna Ćwiczenia z zastosowaniem pomocy dydaktycznych (m.in. rycin, filmów, schematów artykulacyjnych) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.