Diagnoza w resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-DWR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza w resocjalizacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_WO1 Zna na podstawowe koncepcje nieprzystosowania społecznego. PC1_KS_W03 Zna koncepcje diagnozy resocjalizacyjnej, zna poszczególne etapy/elementy. PC1_KS_W04 Ma poszerzoną wiedzę na temat diagnozowania różnych środowisk wychowawczych, w szczególności o środowisku rodzinnym, rówieśniczym i szkolnym. Umiejętności PC1_KS_U02 Potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji osób i zjawisk społecznych, a także potrafi sporządzić dokumentację z jej przebiegu. PC1_KS_U04 Posiada umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów, potrafi skonstruować narzędzie badawcze oraz przeprowadzić za jego pomocą badanie, jak również wyciągnąć wnioski i wskazać dalsze kierunki badań. Kompetencje społeczne PC1_KS_K01 Ma przekonanie o potrzebie i wadze podejmowania działań diagnostycznych i ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Prowadzący grup: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: 1. Kolokwium pisemne 2. Zaliczenie wejściówek 3. Aktywny udział w zajęciach 4. Frekwencja |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć 2. Ogólne założenia teoretyczne 3. Metodologia procesu diagnostycznego 4. Uwarunkowania procesu diagnostycznego 5. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej 6. Ogólna charakterystyka metod i technik w diagnozie 7. Diagnoza nieprzystosowania społecznego (cz. 1) 8. Diagnoza nieprzystosowania społecznego (cz. 2) 9. Diagnoza kompetencji społecznych 10. Diagnoza rodziny 11. Ocena oddziaływań prowadzonych w instytucjach resocjalizacyjnych 12. Diagnoza inteligencji, osobowości i temperamentu 13. Diagnoza emocji, agresji, stresu, lęku 14. Opiniowanie na potrzeby sądu 15. Podsumowanie zajęć |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS Literatura uzupełniająca: Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls Grudziewska, E. 9red.) (2017). Diagnoza w socjoterapii. Warszawa: Difin S.A. Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Impuls Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, praca z książką, prezentacja, metoda problemowa Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30 przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 przygotowanie się do zaliczenia - 10 przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Prowadzący grup: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: Frekwencja Aktywność na zajęciach Na czas trwania kwarantanny: Zapoznawanie się z materiałem umieszczonym na platformie MS Teams Zaliczenie 2 wejściówek (za pośrednictwem MS Forms) Zaliczenie kolokwium końcowego (za pośrednictwem MS Forms) |
|
Pełny opis: |
ZAJĘCIA STACJONARNE: 19.02.2020 Wprowadzenie do zajęć 26.02.20202 Ogólne założenia teoretyczne 4.03.2020 Metodologia procesu diagnostycznego 11.03.2020 Uwarunkowania procesu diagnostycznego ZDALNA KONTYNUACJA ZAJĘĆ: 18.03.2020 przesłanie na maila grupowego prezentacji wraz z komentarzem dot. zakresu i obszaru diagnozy resocjalizacyjnej 25.03.2020 przesłanie na maila grupowego prezentacji wraz z komentarzem dot. ogólnej charakterystyki metod i technik w diagnozie OD 1 KWIETNIA ZAJĘCIA SĄ REALIZOWANE Z WYKORZYSTANIEM PLATFORMY MS TEAMS (https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adb356b4e25204a5dbc9a771226c7b54c%40thread.tacv2/conversations?groupId=0b3be308-7684-42f9-90a7-c9efa3dc7c30&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86): Zajęcia są realizowane w trybie synchronicznym w każdą środę od 13.30 do 15.00. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej platformie. Poruszane tematy obejmują następujące zagadnienia: 7. Diagnoza nieprzystosowania społecznego (cz. 1) 8. Diagnoza nieprzystosowania społecznego (cz. 2) 9. Diagnoza kompetencji społecznych 10. Diagnoza rodziny 11. Ocena oddziaływań prowadzonych w instytucjach resocjalizacyjnych 12. Diagnoza inteligencji, osobowości i temperamentu 13. Diagnoza emocji, agresji, stresu, lęku 14. Opiniowanie na potrzeby sądu 15. Podsumowanie zajęć |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS Literatura uzupełniająca: Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls Grudziewska, E. 9red.) (2017). Diagnoza w socjoterapii. Warszawa: Difin S.A. Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Impuls Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, praca z książką, prezentacja, metoda problemowa Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanie zadań przez studentów na platformie MS Teams i MS Forms Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30 przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 przygotowanie się do zaliczenia - 10 przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 Liczba punktów ECTS: 2 Link do wejściówki nr 1 (zajęcia 4 i 5) https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchpVkrmABdZ1Bum3qNhQH8lpUQU1TSUdYMTIxT1FBNzMwMENHUUkwNzdDVy4u |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Iwanicki | |
Prowadzący grup: | Hubert Iwanicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: Kolokwium pisemne Ocena pracy indywidualnej studenta w trakcie zajęć Ocena wypowiedzi studenta po analizie materiałów źródłowych Ocena indywidualnej pracy studenta - przygotowanie diagnozy indywidualnego przypadku |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie terminologiczne: diagnoza, diagnozowanie, diagnostyka 2. Założenia teoretyczne diagnostyki resocjalizacyjnej - kierunki i aspekty diagnozy resocjalizacyjnej, uwarunkowania procesu diagnostycznego, przedmiot i podmiot diagnozy resocjalizacyjnej 3. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej 4. Etapy diagnozy resocjalizacyjnej 5. Diagnoza behawioralna, interdyscyplinarna i interakcyjna 6. Diagnozowanie objawów nieprzystosowania społecznego w obszarach: rodzinnym, szkolnym oraz grupy rówieśniczej 7. Praca metodą indywidualnego przypadku 8. Wybrane narzędzia diagnozowania w resocjalizacji: Skala Nieprzystosowania Społecznego L.Pytki - praktyczne wykorzystanie narzędzia, System diagnostyczny I-Level Classification, Arkusz Diagnostyczny Denisa Stotta |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Wysocka E. (2008), Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa, PWN Pytka L. (1986), Teoretyczne problemy diagnozy w wychowaniu resocjalizującym, Warszawa, wyd. UW Literatura uzupełniająca: Urban B., J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007. Wojnarska A. (red.) (2010), Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia, Lublin, Wyd. UMCS Urban B., Stanik J.M. (red.) (2008), Resocjalizacja T.1,2, Wyd. PWN, Warszawa Skałbania, B. (2013), Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls Grudziewska, E. (red.) (2017), Diagnoza w socjoterapii. Warszawa: Difin S.A. Wysocka E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Impuls Jarosz, E., Wysocka E. (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: ćwiczenia: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 Przygotowanie referatu, prezentacji - 10 Przygotowanie do kolokwium 15 Przygotowanie diagnozy indywidualnego przypadku 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Prowadzący grup: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: 1. Kolokwium pisemne 2. Aktywny udział w zajęciach 3. Frekwencja |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć 2. Ogólne założenia teoretyczne 3. Metodologia procesu diagnostycznego 4. Uwarunkowania procesu diagnostycznego 5. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej 6. Ogólna charakterystyka metod i technik w diagnozie 7. Diagnoza nieprzystosowania społecznego (cz. 1) 8. Diagnoza nieprzystosowania społecznego (cz. 2) 9. Diagnoza kompetencji społecznych 10. Diagnoza rodziny 11. Ocena oddziaływań prowadzonych w instytucjach resocjalizacyjnych 12. Diagnoza inteligencji, osobowości i temperamentu 13. Diagnoza emocji, agresji, stresu, lęku 14. Opiniowanie na potrzeby sądu 15. Podsumowanie zajęć |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS Literatura uzupełniająca: Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls Grudziewska, E. 9red.) (2017). Diagnoza w socjoterapii. Warszawa: Difin S.A. Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Impuls Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, praca z książką, prezentacja, metoda problemowa Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30 przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 przygotowanie się do zaliczenia - 10 przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 Liczba punktów ECTS: 2 Link do grupy na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2770e3601c764d459ffa4ef06ea040ee%40thread.tacv2/conversations?groupId=64fc4c86-69c0-40bc-afbe-636b77e9f3d0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
zajęcia odbywają się na platformie teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1c75ae44474f467fb9d67c1fa834198a%40thread.tacv2/conversations?groupId=a69ffd18-9e74-4919-b7a1-20f8395c8a41&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Na zaliczenie przedmiotu składa się: 1. Kolokwium pisemne 2. Aktywny udział w zajęciach 3. Frekwencja |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć. Ogólne założenia teoretyczne. 2. Metodologia procesu diagnostycznego. Uwarunkowania procesu diagnostycznego. 3. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej. Ogólna charakterystyka metod i technik stosowanych w diagnozie 4. Narzędzia diagnozy pedagogicznej 5. Kolokwium. Narzędzia diagnozy psychologicznej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS Literatura uzupełniająca: Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls Grudziewska, E. 9red.) (2017). Diagnoza w socjoterapii. Warszawa: Difin S.A. Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Impuls Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, praca z książką, prezentacja, metoda problemowa Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15 przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 przygotowanie się do zaliczenia - 15 przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 Liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.