Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2F-PSP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia społeczna
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

1.Organizacja zajęć

2.Psychologia społeczna – przedmiot badań i podejścia teoretyczne

Definicja psychologii społecznej. Dziedziny i typowa problematyka badań społeczno-psychologicznych: poznanie społeczne, wpływ społeczny, relacje społeczne.

Perspektywy teoretyczne w badaniach społeczno-psychologicznych: społeczno-kulturowa, ewolucyjna, społecznego uczenia się, społeczno-poznawcza.

Znaczenie i rodzaje interakcji osoba-sytuacja w wyjaśnianiu genezy zachowań społecznych.

Podstawowe motywy zachowań społecznych. Zachowania społeczne, jako celowe działania.

Kenrick, D. T., Neuberg, S. L., Cialdini, R. B. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane. Tajemnice. Gdańsk: GWP. (s. 29-51)

Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. (s. 17-26)

3.Poznanie społeczne

Wiedza społeczna a regulacja zachowania: warunki wpływu schematu/skryptu na regulację zachowania. Znaczenie dostępności poznawczej schematu/skryptu i zjawisko wzbudzenia schematu pod wpływem zdarzeń poprzedzających.

Rekonstrukcja skryptów wybranych sytuacji społecznych.

Heurystyki formułowania sądów: dostępności, zakotwiczenia/dostosowania, symulacji, reprezentatywności.

Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (2006). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka Wydawnictwo. (Rozdz. 3)

Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. (s. 57-68 oraz 80-88)

4.Spostrzeganie osób

Deformacje procesu atrybucji: podstawowy błąd atrybucji, asymetria atrybucji aktora i obserwatora, egotyzm (atrybucje w służbie ego) i egocentryzm atrybucyjny, efekt fałszywej powszechności, atrybucje obronne oraz nierealistyczny optymizm i wiara w sprawiedliwy świat.

Ukryte teorie osobowości – rekonstrukcja.

Tendencyjne sprawdzanie hipotez – strategia diagnostyczności a strategia konfirmacji i zjawisko samospełniającej się przepowiedni.

Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (2006). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka Wydawnictwo. (rozdział 4)

Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. (s. 99-116 oraz 128-133)

5.Stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja oraz tożsamość społeczna

 „Zegar stereotypów”.

Modyfikacja stereotypów: hipoteza kontaktu i warunki, kiedy kontakt modyfikuje stereotypy i łagodzi uprzedzenia.

Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (2006). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka Wydawnictwo. (rozdział 13)

6.Samowiedza, samoocena, samoregulacja i prezentowanie siebie

„20 razy Jestem/Chcę/Powinienem...” - Autoschemat (schemat Ja oraz Ja realne). Ja idealne. Ja powinnościowe.

Koncepcja samooceny jako socjometru: dyskusja na temat implikacji tej koncepcji.

Asertywne taktyki autoprezentacji: ingracjacja (oraz dylematy lizusa i zróżnicowanej publiczności), autopromocja (oraz dylematy skromności i autentyczności).

Kenrick, D. T., Neuberg, S. L., Cialdini, R. B. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane. Tajemnice. Gdańsk: GWP. (rozdział 4)

Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. (s. 164-174)

7.Kolokwium

8.Postawy i zmiana postaw (perswazja)

Postawa a przewidywanie zachowań spontanicznych oraz zamierzonych.

Wyznaczniki zmiany postaw: cechy nadawcy i odbiorcy oraz treść, organizacja i środek przekazu.

Trwałość zmiany postaw. Uodparnianie postawy. Teoria reaktancji i bumerangowy efekt perswazji.

Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (2006). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka Wydawnictwo. (rozdział 7)

Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. (s. 212-243)

9.Wpływ społeczny

Mechanizmy wywierania wpływu: zaangażowanie, słuszność, lubienie, wzajemność, niedostępność

Techniki wpływu społecznego: stopa w drzwiach, ukryte koszty i znikająca przynęta, nieproszone ustępstwo, „A to nie wszystko” i odwrócenie uwagi, huśtawka emocjonalna, uwikłanie w dialog.

Obrona przed niepożądanym wpływem innych: asertywność, przerywanie automatyzmów.

Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. (rozdział 7)

10.Wpływ społeczny 2

Klasyczne eksperymenty psychologii społecznej (Ash, Millgram, Zimbardo)

Techniki wpływu społecznego odwołujące się do mechanizmów egotystycznych i autoprezentacyjnych

Doliński, D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Scholar (rozdział 5)

11.Atrakcyjność interpersonalna, przyjaźń i bliskie związki

Wyznaczniki atrakcyjności interpersonalnej. Lubienie, podobieństwo i interakcja jako wzajemnie wzmacniające się procesy.

Od znajomości do przyjaźni: przejście od związku wymiany do związku wspólnoty, rola odsłaniania siebie. Bliskie związki: współzależność poznawcza, behawioralna i afektywna – dyskusja.

Trójskładnikowa teoria miłości: namiętność, intymność, zobowiązanie – rodzaje miłości.

Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (2006). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka Wydawnictwo. (rozdział 10)

Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. (s. 281-308)

12.Zachowania pomocne (prospołeczne) i współpraca

Decyzyjny model interwencji w sytuacji kryzysowej i zwiększanie prawdopodobieństwa interwencji świadków nagłych wypadków.

Rozwiązywanie dylematów społecznych: dylemat ograniczonych zasobów/pułapka społeczna, dylemat dóbr publicznych/bariera społeczna.

Kenrick, D. T., Neuberg, S. L., Cialdini, R. B. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane. Tajemnice. Gdańsk: GWP. (rozdział 13)

Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. (s. 313-317 oraz 330-341)

13.Grupa i procesy grupowe

Facylitacja i hamowanie społeczne.

Przesunięcie ryzyka oraz polaryzacja grupowa. Tendencyjna komunikacja informacji podzielanych.

Próżniactwo społeczne: uwarunkowania i przeciwdziałanie.

Syndrom myślenia grupowego.

Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (2006). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka Wydawnictwo. (s. 244-259)

Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. (s. 386-398)

14.Kolokwium

15.Agresja interpersonalna i konflikty międzygrupowe

Wyznaczniki agresji: prowokacja i odwet, pobudzenie emocjonalne, ból i niewygoda, przemoc w mass mediach, bodziec wyzwalający agresję (efekt broni), normy społeczne, alkohol, czynniki genetyczne.

Hamowanie agresji.

Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (2006). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i s-ka Wydawnictwo. (rozdział 12)

Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. (s. 356-373)

Efekty uczenia się:

PC1_KK_W05 Zna i umie wyjaśnić podstawowe mechanizmy funkcjonowania jednostki w relacjach społecznych

PC1_KK_W13 Zna specyficzne dla psychologii społecznej metody badań

PC1_KK_W08 Potrafi opisać zjawiska związane ze spostrzeganiem społecznym, kształtowaniem

i zmianą postaw, wpływem społecznym, relacjami interpersonalnymi.

PC1_KK_U02 Poprawnie identyfikuje przesłanki odpowiadające za zachowania jednostki w sytuacjach społecznych

PC1_KK_U02 Potrafi posłużyć się wiedzą z zakresu psychologii społecznej dla przewidywania, kontrolowania

i zmiany dezadaptacyjnych zachowań społecznych

PC1_KK_K02 Ma świadomość znaczenia wiedzy o społecznych czynnikach dla przewidywania i zmiany

dysfunkcjonalnych zachowań człowieka

PC1_KK_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu psychologii społecznej oraz potrzeby jej poszerzania

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Łukasz Baka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)