Metody badań pedagogicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2F-MBP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań pedagogicznych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
1. WIEDZA Po zakończeniu przedmiotu student: PC1_KK_W13 Ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice specjalnej, opisuje procedurę postępowania badawczego PC1_KK_W13 Zna podstawowe metody badań pedagogicznych: obserwację bezpośrednią, skale szacunkowe, ankietę, wywiad, socjometrię, testy osiągnięć szkolnych, eksperyment pedagogiczny 2. UMIEJĘTNOŚCI: Po zakończeniu przedmiotu student: PC1_KK_U04 Potrafi zaprojektować procedurę postępowania badawczego PC1_KK_U04 Potrafi dobrać odpowiednią metodę/technikę/ narzędzie badawcze do założonego celu badań z uwzględnieniem wad i zalet każdego postępowania PC1_KK_U04 Potrafi zaplanować, stworzyć narzędzia badawcze i przeprowadzić badania przy pomocy w/w metod. PC1_KK_U04 Potrafi dokonać prezentacji i interpretacji wyników badań i na ich podstawie wyciągnąć wnioski oraz wskazywać kierunki dalszych badań |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Zapiór | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grabowska, Karolina Jabłońska, Ewa Jakimowska, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ćwiczenia: ocena prac pisemnych, ocena przygotowanych prezentacji, końcowy test pisemny złożony z zadań zamkniętych wielokrotnego wyboru i zadań otwartych-rozprawka, ocena jakości udziału w grupowych zadaniach praktycznych |
|
Pełny opis: |
1. Metody obserwacyjne (definicja, istota metody, planowanie badań, metody opracowania wyników) 1.1 Obserwacja bezpośrednia , skale szacunkowe 1.2 Obserwacja pośrednia – wywiad (rodzaje, warunki optymalne, techniki zadawania pytań, struktura, planowanie, opracowanie wyników ) – ankieta ( rodzaje ankiet, czynniki ograniczające wiarygodność, opracowanie wyników, ankieta a wywiad skategoryzowany, rodzaje pytań) - testy (pomiar różnicujący i sprawdzający, konstruowanie sprawdzianów osiągnięć szkolnych) – socjometria (techniki socjometryczne, kryteria socjometryczne, sposoby opracowania wyników) – analiza dokumentów (rodzaje dokumentów, metody analizy) 2. Metody eksperymentalne - istota eksperymentu - zmienne zależne, niezależne - plany eksperymentu - weryfikacja wyników eksperymentu 3. Kolokwium (praca pisemna/test) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 1996 A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009 M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 Literatura uzupełniająca: H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia to metody podające – elementy wykładów; metody problemowe, dyskusja, analiza przypadków z interpretacją wyników; praca grupowa; ćwiczenia praktyczne. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 Przygotowanie referatu, prezentacji - 5 Inne formy- prace domowe - 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N WYK
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Zapiór | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grabowska, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ćwiczenia: ocena prac pisemnych, ocena przygotowanych prezentacji, końcowy test pisemny złożony z zadań zamkniętych wielokrotnego wyboru i zadań otwartych-rozprawka, ocena jakości udziału w grupowych zadaniach praktycznych |
|
Pełny opis: |
Łącznie na wykładach i ćwiczeniach 1. Metody obserwacyjne (definicja, istota metody, planowanie badań, metody opracowania wyników) 1.1 Obserwacja bezpośrednia , skale szacunkowe 1.2 Obserwacja pośrednia – wywiad (rodzaje, warunki optymalne, techniki zadawania pytań, struktura, planowanie, opracowanie wyników ) – ankieta ( rodzaje ankiet, czynniki ograniczające wiarygodność, opracowanie wyników, ankieta a wywiad skategoryzowany, rodzaje pytań) - testy (pomiar różnicujący i sprawdzający, konstruowanie sprawdzianów osiągnięć szkolnych) – socjometria (techniki socjometryczne, kryteria socjometryczne, sposoby opracowania wyników) – analiza dokumentów (rodzaje dokumentów, metody analizy) 2. Metody eksperymentalne - istota eksperymentu - zmienne zależne, niezależne - plany eksperymentu - weryfikacja wyników eksperymentu 3. Kolokwium (praca pisemna/test) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009 M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 Literatura uzupełniająca: H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia to metody podające – elementy wykładów; metody problemowe, dyskusja, analiza przypadków z interpretacją wyników; praca grupowa; ćwiczenia praktyczne. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia +wykład - 27 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 Przygotowanie referatu, prezentacji - 5 Inne formy- prace domowe - 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grabowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Jakimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.