Etyka ogólna i zawodowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2F-EOZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka ogólna i zawodowa |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KK_W15 Wyjaśnia genezę etyki i jej usytuowanie w obszarze nauk filozoficznych PC1_KK_W15 Definiuje podstawowe pojęcia i dystynkcje w etyce oraz określić istotę – odrębność, specyfikę myślenia filozoficznego w obszarze etyki PC1_KK_W15 Przedstawia i charakteryzuje reprezentatywne sposoby myślenia o człowieku i jego moralnych zobowiązaniach na gruncie etyki od jej narodzin po współczesność PC1_KK_W15 Definiuje zasadnicze dylematy etyczno-moralne współczesności i dokonać ich ogólnej charakterystyki PC1_KK_W15 Definiuje etykę zawodową – jej istotę i genezę PC1_KK_U06 Przedstawia główne zagadnienia etyczne towarzyszące pracy pedagoga specjalnego PC1_KK_U06 Definiuje zasadnicze dylematy i wyzwania etyczne pojawiające się na gruncie pedagogiki specjalnej PC1_KK_U06 Dostrzega etyczny wymiar własnej egzystencji Udział w dyskusji PC1_KK_U06 Identyfikuje problemy etyczne związane z obszarem pedagogiki specjalnej PC1_KK_U06 Dostrzega rolę etyki w działalności profesjonalnej - etyczne dylematy opieki socjalnej, rehabilitacji i resocjalizacji. PC1_KK_U06 Dostrzega znaczenie etyki zawodowej dla profesjonalno-etycznego wypełniania obowiązków zawodowych i dla całości życia społecznego PC1_KK_U06 Analizuje teksty etyczne, w szczególności kodeksy etyczne PC1_KK_K04 Rozumie siebie i otaczający go świat Udział w dyskusji PC1_KK_K04 Ma świadomość konieczności prezentowania postawy otwartej, tolerancyjnej, odpowiedzialnej, opiekuńczej, fachowej w praktyce zawodowej PC1_KK_K04 Ma świadomość swojej szczególnej roli, skutków swojej działalności i ich etycznych konsekwencji PC1_KK_K04 Jest zorientowany na zachowanie wysokich standardów etycznych w działalności profesjonalnej PC1_KK_K02 Wyraża chęć do podejmowania współpracy z innymi przedstawicielami zawodu pedagoga specjalnego oraz innych zawodów istotnych ze względu na dobro podopiecznego i wychowanka PC1_KK_K04 Jest wrażliwy na potrzeby człowieka specjalnej troski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Stachowska | |
Prowadzący grup: | Helena Ciążela, Mateusz Kucz, Katarzyna Łukaszewska, Iwona Stachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji nabytych na wykładzie: egzamin pisemny w formie pytań otwartych i zamkniętych rekonstruujących wiedzę z wykładu i przeczytanej lektury, wymagający wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji. Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji nabytych w trakcie ćwiczeń: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań, pisemne kolokwium lub odpowiedź ustną na dyżurze. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Wprowadzenie metodologiczne: geneza etyki; pojęcie etyki; etyka a moralność; struktura etyki; człowiek jako istota moralna 2. Wybrane teorie etyczne: etyka cnót (Sokrates, Arystoteles) 3. Wybrane teorie etyczne: imperatyw kategoryczny jako podstawa wyborów moralnych (Immanuel Kant) 4. Wybrane teorie etyczne: etyka utylitarystyczna (J.S. Mill) 5. Bioetyka: problematyka wartości życia ludzkiego 6. Etyka środowiskowa: przyroda jako przedmiot zobowiązań moralnych 7. Czy etyka potrzebuje kodeksów? Wprowadzenie w problematykę etyki zawodowej 8. Podsumowanie. Ćwiczenia: 1. Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie w problematykę etyczną. Etyka ogólna a etyka zawodowa (2 godz.) 2. Wybrane problemy etyki ogólnej (2 godz.) 3. Prezentacja wybranych teorii etycznych (Arystoteles, Kant, Mill) (4 godz.) 4. Wybrane problemy etyki środowiskowej (2 godz.) 5. Wybrane problemy z zakresu bioetyki (2 godz.) 6. Kodeksy etyczne (2 godz.) 7. Podsumowanie |
|
Literatura: |
1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49. 2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35. 3. M. Ossowska, Normy moralne. Próba systematyzacji, (różne wydania). 4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty). 5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77. 6. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 7. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998, s. 29-40. 8. Arystoteles, "Etyka nikomachejska", fragmenty, (różne wydania). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - wykład - dyskusja - analiza przypadków - krytyczna analiza tekstu - praca w grupach Nakład pracy studenta: - udział w zajęciach - 30 h - przygotowanie do zajęć - 15 h - przygotowanie do egzaminu - 15 h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
CW
CW
N CW
CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Rąb | |
Prowadzący grup: | Łukasz Rąb | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, krytyczna analiza tekstu) lub odpowiedź ustna w czasie dyżuru; prezentacja; kolokwium. Egzamin końcowy. |
|
Pełny opis: |
1. Źródła nakazów moralnych. Geneza etyki. Pojęcie etyki. 2. Imperatyw kategoryczny podstawą wyborów moralnych 3. Etyka utylitarystyczna 4. Warsztaty z wzorów osobowych 5. Wpływ okoliczności na działania moralne 6. Wartość życia ludzkiego 7. Etyka środowiskowa |
|
Literatura: |
1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49. 2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35. 3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53. 4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty). 5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77. 6. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 7. - Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998, s. 29-40. Teksty uzupełniające: 1. Z. Bauman, O pożytkach z wątpliwości, rozmowa druga: „Etyka i wartości”. 2. R. Ingarden, O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, [w:] „Książeczka o człowieku”, Wyd. Literackie, Kraków 1998. 3. L. Kołakowski., Etyka bez kodeksu, [w:] tegoż, „Kultura i fetysze”, PWN, Warszawa 2000, s. 139-17 Podręczniki i inne opracowania do treści wykładu 1. H. Ciążela, Problemy i dylematy etyki odpowiedzialności globalnej, Warszawa 2006 2. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Warszawa 2001 3. E. Modzelewski, Etyka a polityka, Warszawa 2006 4. E. Modzelewski, Globalizacja w optyce etyki i filozofii polityki, „Zeszyty Naukowe Almamer Szkoły Wyższej”, 2010, nr 3. 5. P. Singer (red.), Przewodnik po etyce, Warszawa 2000 6. J. Woleński, J. Hartman,, Wiedza o etyce, Warszawa 2008 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - wykład - dyskusja - analiza przypadków - krytyka tekstu - praca w grupach Nakład pracy studenta: - udział w zajęciach - 24 h - przygotowanie do zajęć - 15 h - przygotowanie do egzaminu - 15 h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.