Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zagrożenia mediów cyfrowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-ZMC1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zagrożenia mediów cyfrowych
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil: akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17

WIEDZA

PE_W22

- posiada wiedzę terminologiczną dotyczącą podstawowych pojęć związanych z zastosowaniem mediów w edukacji specjalnej

- posiada uszczegółowioną wiedzę o teoriach dotyczących zagrożeń powodowanych przez media cyfrowe

PE1_W23

- ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą roli mediów w edukacji specjalnej

- posiada podstawową wiedzę z zakresu poszczególnych zagrożeń powodowanych przez media cyfrowe

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U01

- posiada podstawową wiedzę z zakresu funkcji i zadań mediów stosowanych w edukacji specjalnej

- potrafi diagnozować zagrożenia powodowane przez media, posiada umiejętność podejmowania podstawowych działań profilaktycznych

PE1_U15

- potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy teoretyczne i praktyczne związane z zagrożeniami mediów cyfrowych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K03

- ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym związanych z zagrożeniami mediów cyfrowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Andrzejewska
Prowadzący grup: Agnieszka Kolek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wiedza: Wykazanie się wiedzą na temat zagrożeń internetowych oraz postępowania diagnostycznego i metod profilaktyki w tym temacie

Umiejętności: Projekt – zaprojektowanie, przeprowadzenie badania oraz analiza - metoda podsumowująca

Kompetencje: Samoocena - metoda podsumowująca.

Ocena prowadzącego - metoda podsumowująca

Pełny opis:

1. Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego

2. Zagrożenia związane z agresją i autoagresją w przestrzeni internetowej

3. Zagrożenia związane z tożsamością jednostki i obrazem "Ja"

4. Zagrożenia związane z wybranymi uzależnieniami (uzależnienia behawioralne)

5. Zagrożenia związane z wybranymi nadużyciami (grooming, seksting, sponsoring)

6. Psychoprofilaktyka w kontekście zagrożeń internetowych

7. Edukacja medialna jako czynnik protektywny dzieci i młodzieży w przestrzeni internetowej

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1.Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Difin, Warszawa, 2014

2.Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków, 2015

3.Bednarek J. , Andrzejewska A. (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, Wydawnictwo Impuls, APS i NASK, Kraków,2015

Literatura uzupełniająca:

1. Jaszczak A., Poczucie uzależnienia od Internetu a poczucie kontroli u adolescentów, [w:] Psychologiczne konteksty Internetu, Szmigielska B., (red.), Wydawnictwo WAM, Kraków, 2009

2. Kaliszewska K., Nadmierne używanie Internetu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2007

3. Tanaś M., O potrzebie pedagogicznej refleksji nad kulturą i językiem mediów, [w:] Kultura i język mediów, Tanaś M., (red.), Impuls, Kraków, 2007

4. Andrzejewska A., Bednarek J., Ćmiel S., Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Nowy wymiar zagrożeń w świecie realnym i wirtualnym, Wyd. WSGE, Józefów 2013

Uwagi:

gr ćwiczeniowa III DZPE-EME

Zajęcia prowadzone z użyciem Microsoft Teams (według planu zajęć).

Materiały przesyłane na maila grupy.

Konsultacje indywidualne dla Studentów przez Microsoft Teams lub telefonicznie po wcześniejszym umówieniu: akd137@aps.edu.pl

Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań.

Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystanie z programu Microsoft Teams.

Dodatkowa literatura dostępna na IBUK (APS):

1. Naruszewicz-Duchlińska, A., Nienawiść w czasach internetu., Gdynia: Novae Res, 2015, IBUK: https://libra.ibuk.pl/book/144657

2. Ogińska-Bulik, N., Majchrzak, P., Uzależnienie od internetu., Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna, 2011, IBUK: https://libra.ibuk.pl/book/93683

3. Pyżalski, J., Agresja elektroniczna i cyberbullying., Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2012, IBUK: https://libra.ibuk.pl/book/38054

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Andrzejewska
Prowadzący grup: Agnieszka Kolek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wiedza: Wykazanie się wiedzą na temat zagrożeń internetowych oraz postępowania diagnostycznego i metod profilaktyki w tym temacie

Umiejętności: Projekt – zaprojektowanie, przeprowadzenie badania oraz analiza - metoda podsumowująca

Kompetencje: Samoocena - metoda podsumowująca.

Ocena prowadzącego - metoda podsumowująca

Pełny opis:

1. Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego

2. Zagrożenia związane z agresją i autoagresją w przestrzeni internetowej

3. Zagrożenia związane z tożsamością jednostki i obrazem "Ja"

4. Zagrożenia związane z wybranymi uzależnieniami (uzależnienia behawioralne)

5. Zagrożenia związane z wybranymi nadużyciami (grooming, seksting, sponsoring)

6. Psychoprofilaktyka w kontekście zagrożeń internetowych

7. Edukacja medialna jako czynnik protektywny dzieci i młodzieży w przestrzeni internetowej

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1.Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Difin, Warszawa, 2014

2.Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków, 2015

3.Bednarek J. , Andrzejewska A. (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, Wydawnictwo Impuls, APS i NASK, Kraków,2015

Literatura uzupełniająca:

1. Jaszczak A., Poczucie uzależnienia od Internetu a poczucie kontroli u adolescentów, [w:] Psychologiczne konteksty Internetu, Szmigielska B., (red.), Wydawnictwo WAM, Kraków, 2009

2. Kaliszewska K., Nadmierne używanie Internetu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2007

3. Tanaś M., O potrzebie pedagogicznej refleksji nad kulturą i językiem mediów, [w:] Kultura i język mediów, Tanaś M., (red.), Impuls, Kraków, 2007

4. Andrzejewska A., Bednarek J., Ćmiel S., Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Nowy wymiar zagrożeń w świecie realnym i wirtualnym, Wyd. WSGE, Józefów 2013

Uwagi:

gr ćwiczeniowa III DZPE-EME

Zajęcia prowadzone z użyciem Microsoft Teams (według planu zajęć).

Materiały przesyłane na maila grupy.

Konsultacje indywidualne dla Studentów przez Microsoft Teams lub telefonicznie po wcześniejszym umówieniu: akd137@aps.edu.pl

Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań.

Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystanie z programu Microsoft Teams.

Dodatkowa literatura dostępna na IBUK (APS):

1. Naruszewicz-Duchlińska, A., Nienawiść w czasach internetu., Gdynia: Novae Res, 2015, IBUK: https://libra.ibuk.pl/book/144657

2. Ogińska-Bulik, N., Majchrzak, P., Uzależnienie od internetu., Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna, 2011, IBUK: https://libra.ibuk.pl/book/93683

3. Pyżalski, J., Agresja elektroniczna i cyberbullying., Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2012, IBUK: https://libra.ibuk.pl/book/38054

Link do zajęć:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a74cf403494924785b88619a29d00da97%40thread.tacv2/conversations?groupId=65d51bdd-62e7-45b3-a077-972d5675ee5f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)