Współpraca z rodzicami i specjalistami w przedszkolu i szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-WRS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współpraca z rodzicami i specjalistami w przedszkolu i szkole |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Efekty dla roku akademickiego 2017/2018 - III rok: WIEDZA PE1_W24 - orientuje się w regułach współpracy przedszkola z rodzicami i innymi specjalistami, którzy mogą być pomocni w harmonijnym kształtowaniu możliwości dzieci. - zna formy współpracy z rodzicami od zapisania dziecka do przedszkola po diagnozę gotowości do nauki szkolnej, UMIEJĘTNOŚCI PE1_U09 - potrafi zorganizować zebranie z rodzicami i spotkanie ze specjalistami. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K04 - dysponuje kulturą osobistą niezbędną w kontaktach z rodzicami i specjalistami wspomagającymi rozwój dzieci. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- PEP1_W14 zna formy współpracy z rodzicami od zapisania dziecka do przedszkola, poprzez diagnozę gotowości do nauki szkolnej, po funkcjonowanie dziecka w przedszkolu i szkole PEP1_U03 Umie zaplanować i zorganizować spotka-nia indywidualne i zebrania grupowe z rodzicami w przedszkolu i szkole PEP1_U11 Potrafi współpracować z rodzicami i w sposób kulturalny i rzeczowy omawiać sukcesy i trudności dzieci w przedszkolu i szkole PEP1_K03 Swoją postawą i kompetencją wymusza szacunek. Odpowiedzialnie udziela informacji o dziecku. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kierzkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kierzkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - ocena prac wykonywanych podczas zajęć, - ocena pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
1. Omówienie podstawowych dokumentów prawnych określających współpracę z rodzicami: Podstawa programowa, Organizacja opieki psychologiczno – pedagogicznej, wytyczne dotyczące powołania Rady Rodziców 2. Zapoznanie studentów ze skutecznymi sposobami komunikacji interpersonalnej: przekaz językowy i jego wieloznaczność, kontekst wypowiedzi, sztuka słuchania, komunikacja niewerbalna, bariery komunikacyjne, asertywność. Jak sobie radzić z sytuacjami konfliktowymi. 3.Różnorodne formy współpracy z rodzicami Szczegółowe omówienie takich form jak: spotkanie inaugurujące współpracę, zajęcia adaptacyjne, informator dla rodziców, zajęcia integracyjne, zebrania, zajęcia otwarte, uroczystości przedszkolne i szkolne, spotkania z ekspertem. Zapoznanie z różnymi rozwiązaniami metodycznymi z zakresu współpracy z rodzicami. Przedstawienie wymagań dotyczących tworzenia scenariuszy spotkań integracyjnych 4. Indywidualne formy współdziałania nauczycieli i rodziców: konsultacje pedagogiczne, wizyty domowe, korespondencja 5. Postawy i zachowania rodziców utrudniające współpracę oraz sposoby ich przezwyciężania: unikanie współpracy, zaniedbywanie spraw dziecka, nadopiekuńczość, rodzice skłóceni ze sobą, wrogość, agresywność, kłótliwość |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Mendel M., Rodzice i nauczyciela jako sprzymierzeńcy, wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk 2007 2. Śliwerski B.,Meblowanie szkolnej demokracji, Warszawa 2017 3. Christopher C. J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, GWP, Gdańsk 2004 4. Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów?, WSiP, Warszawa 2002 5. Kordziński J., Szkoła wspólnych działań czyli o relacjach i współpracy, Warszawa 2017 Literatura uzupełniająca 1. „Moje dziecko w przedszkolu i szkole. Poradnik dla rodziców” Wydawnictwo MEN, Warszawa 2011 3. Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami – inaczej, ciekawiej, skuteczniej, WSiP, Warszawa 2004 4. Badora S.,Marzec D., Kosmala J., Komunikacja i podmiotowość relacjach szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000-2001 5. Steward J. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 45 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godzin Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godzin Przygotowanie scenariuszy spotkań - 5 godzin W sumie: 75 godzin, 3 punkty ECTS METODY KSZTAŁCENIA - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia - praca w zespołach - analiza przypadków, - metody aktywizujące |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kierzkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kierzkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć - ocena prac wykonywanych podczas zajęć - ocena pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
1. Zapoznanie studentów ze skutecznymi sposobami komunikacji interpersonalnej: przekaz językowy i jego wieloznaczność, kontekst wypowiedzi, sztuka słuchania, komunikacja niewerbalna, bariery komunikacyjne, asertywność. Jak sobie radzić z sytuacjami konfliktowymi. 2.Różnorodne formy współpracy z rodzicami Szczegółowe omówienie takich form jak: spotkanie inaugurujące współpracę, zajęcia adaptacyjne, informator dla rodziców, zajęcia integracyjne, zebrania, zajęcia otwarte, uroczystości przedszkolne i szkolne, spotkania z ekspertem. Zapoznanie z różnymi rozwiązaniami metodycznymi z zakresu współpracy z rodzicami. Przedstawienie wymagań dotyczących tworzenia scenariuszy spotkań integracyjnych 3. Indywidualne formy współdziałania nauczycieli i rodziców: konsultacje pedagogiczne, wizyty domowe, korespondencja 4. Postawy i zachowania rodziców utrudniające współpracę oraz sposoby ich przezwyciężania: unikanie współpracy, zaniedbywanie spraw dziecka, nadopiekuńczość, rodzice skłóceni ze sobą, wrogość, agresywność, kłótliwość |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Mendel M., Rodzice i nauczyciela jako sprzymierzeńcy, wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk 2007 2. Śliwerski B.,Meblowanie szkolnej demokracji, Warszawa 2017 3. Christopher C. J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, GWP, Gdańsk 2004 4. Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów?, WSiP, Warszawa 2002 5. Kordziński J., Szkoła wspólnych działań czyli o relacjach i współpracy, Warszawa 2017 Literatura uzupełniająca 1. „Moje dziecko w przedszkolu i szkole. Poradnik dla rodziców” Wydawnictwo MEN, Warszawa 2011 3. Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami – inaczej, ciekawiej, skuteczniej, WSiP, Warszawa 2004 4. Badora S.,Marzec D., Kosmala J., Komunikacja i podmiotowość relacjach szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000-2001 5. Steward J. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - dyskusja dydaktyczna - ćwiczenia - praca w zespołach - analiza przypadków - metody aktywizujące |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kierzkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kierzkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - ocena prac wykonywanych podczas zajęć, - ocena pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
1. BLOK TEMATYCZNY Zapoznanie studentów ze skutecznymi sposobami komunikacji interpersonalnej: przekaz językowy i jego wieloznaczność, kontekst wypowiedzi, sztuka słuchania, komunikacja niewerbalna, bariery komunikacyjne, asertywność. Jak sobie radzić z sytuacjami konfliktowymi. 2. BLOK TEMATYCZNY Modele udanej współpracy przedszkola i domu rodzinnego w zakresie zapisów do przedszkola, dni adaptacyjnych oraz formy kontaktu z rodzicami: codzienne i okazjonalne. Różnorodne formy współpracy z rodzicami. Szczegółowe omówienie takich form jak: spotkanie inaugurujące współpracę, zajęcia adaptacyjne, informator dla rodziców, zajęcia integracyjne, zebrania, zajęcia otwarte, spotkania z ekspertem. Zapoznanie z różnymi rozwiązaniami metodycznymi z zakresu współpracy z rodzicami. 3. BLOK TEMATYCZNY Indywidualne formy współdziałania nauczycieli i rodziców: konsultacje pedagogiczne, korespondencja, wizyty domowe. Porozumiewanie się z rodzicami w celu przedstawienia im treści zawartych w podstawie programowej, włączenia ich do realizacji programu wychowania przedszkolnego. 4. BLOK TEMATYCZNY Współpraca ze specjalistami w przedszkolu i szkole. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Mendel M., Rodzice i nauczyciela jako sprzymierzeńcy, wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk 2007 2. Śliwerski B.,Meblowanie szkolnej demokracji, Warszawa 2017 3. Christopher C. J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, GWP, Gdańsk 2004 4. Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów?, WSiP, Warszawa 2002 5. Kordziński J., Szkoła wspólnych działań czyli o relacjach i współpracy, Warszawa 2017 Literatura w formie elektronicznej: K. Hernik K. Malinowska: Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną? ibe-poradnik-wspolpraca-i-komunikacja-rodzice-spolecznosc-lokalna.pdf?f=ibe-poradnik-wspolpraca-i-komunikacja-rodzice-spolecznosc-lokalna.pdf J. Karbowniczek A.Błasiak, E. Dybowska Rozwój i wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym – perspektywy i problemy https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/rozwoj_i_wychowanie_dziecka.pdf#page=67 rozdział: M. Szczotka, K. Szewczuk Rodzic partnerem w procesie adaptacji dziecka trzyletniego do przedszkola red. G. Jaszczyszyn, J. Górnikiewicz, Środowiskowe i językowe konteksty edukacji dziecka w rodzinie, przedszkolu i szkole http://pbc.biaman.pl/Content/27598/Jaszcz_Gornik_srodowiskowe_T-2.pdf rozdział: M. Karwowska-Struczyk, Rodzice w przedszkolu-balast czy koło ratunkowe? Literatura uzupełniająca 1. „Moje dziecko w przedszkolu i szkole. Poradnik dla rodziców” Wydawnictwo MEN, Warszawa 2011 3. Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami – inaczej, ciekawiej, skuteczniej, WSiP, Warszawa 2004 4. Badora S.,Marzec D., Kosmala J., Komunikacja i podmiotowość relacjach szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000-2001 5. Steward J. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 45 godzin (zajęcia online w aplikacji Microsoft Teams) Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w aplikacji Teams został przekazany grupom w wiadomościach mailowych przez USOSmail. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godzin Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godzin Przygotowanie scenariuszy spotkań - 5 godzin W sumie: 75 godzin, 3 punkty ECTS METODY KSZTAŁCENIA - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia - praca w zespołach - analiza przypadków, |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kierzkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kierzkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - ocena prac wykonywanych podczas zajęć, - ocena pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
1. BLOK TEMATYCZNY Zapoznanie studentów ze skutecznymi sposobami komunikacji interpersonalnej: przekaz językowy i jego wieloznaczność, kontekst wypowiedzi, sztuka słuchania, komunikacja niewerbalna, bariery komunikacyjne, asertywność. Jak sobie radzić z sytuacjami konfliktowymi. 2. BLOK TEMATYCZNY Modele udanej współpracy przedszkola i domu rodzinnego w zakresie zapisów do przedszkola, dni adaptacyjnych oraz formy kontaktu z rodzicami: codzienne i okazjonalne. Różnorodne formy współpracy z rodzicami. Szczegółowe omówienie takich form jak: spotkanie inaugurujące współpracę, zajęcia adaptacyjne, informator dla rodziców, zajęcia integracyjne, zebrania, zajęcia otwarte, spotkania z ekspertem. Zapoznanie z różnymi rozwiązaniami metodycznymi z zakresu współpracy z rodzicami. 3. BLOK TEMATYCZNY Indywidualne formy współdziałania nauczycieli i rodziców: konsultacje pedagogiczne, korespondencja, wizyty domowe. Porozumiewanie się z rodzicami w celu przedstawienia im treści zawartych w podstawie programowej, włączenia ich do realizacji programu wychowania przedszkolnego. 4. BLOK TEMATYCZNY Współpraca ze specjalistami w przedszkolu i szkole. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Mendel M., Rodzice i nauczyciela jako sprzymierzeńcy, wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk 2007 2. Śliwerski B.,Meblowanie szkolnej demokracji, Warszawa 2017 3. Christopher C. J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, GWP, Gdańsk 2004 4. Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów?, WSiP, Warszawa 2002 5. Kordziński J., Szkoła wspólnych działań czyli o relacjach i współpracy, Warszawa 2017 Literatura w formie elektronicznej: K. Hernik K. Malinowska: Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną? ibe-poradnik-wspolpraca-i-komunikacja-rodzice-spolecznosc-lokalna.pdf?f=ibe-poradnik-wspolpraca-i-komunikacja-rodzice-spolecznosc-lokalna.pdf J. Karbowniczek A.Błasiak, E. Dybowska Rozwój i wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym – perspektywy i problemy https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/rozwoj_i_wychowanie_dziecka.pdf#page=67 rozdział: M. Szczotka, K. Szewczuk Rodzic partnerem w procesie adaptacji dziecka trzyletniego do przedszkola red. G. Jaszczyszyn, J. Górnikiewicz, Środowiskowe i językowe konteksty edukacji dziecka w rodzinie, przedszkolu i szkole http://pbc.biaman.pl/Content/27598/Jaszcz_Gornik_srodowiskowe_T-2.pdf rozdział: M. Karwowska-Struczyk, Rodzice w przedszkolu-balast czy koło ratunkowe? Literatura uzupełniająca 1. „Moje dziecko w przedszkolu i szkole. Poradnik dla rodziców” Wydawnictwo MEN, Warszawa 2011 3. Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami – inaczej, ciekawiej, skuteczniej, WSiP, Warszawa 2004 4. Badora S.,Marzec D., Kosmala J., Komunikacja i podmiotowość relacjach szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000-2001 5. Steward J. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 12 godzin (zajęcia online w aplikacji Microsoft Teams) Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w aplikacji Teams został przekazany grupom w wiadomościach mailowych przez USOSmail. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godzin Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godzin Przygotowanie scenariuszy spotkań - 10 godzin W sumie: 47 godzin, 2 punkty ECTS METODY KSZTAŁCENIA - dyskusja dydaktyczna - ćwiczenia - praca w zespołach - analiza przypadków |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.