Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie i nauczanie dzieci w grupie integracyjnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-WDI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wychowanie i nauczanie dzieci w grupie integracyjnej
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami wychowania i nauczania integracyjnego oraz z założeniami edukacji włączającej w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zajęcia synchroniczne dla grupy Wychowanie i nauczanie dz. w gr. integracyjnej III ZZ/PE-EDW1 odbywają się w Zespole Teams pod linkiem:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6acdee76c7d94f899e1cb9c8c2eb728e%40thread.tacv2/conversations?groupId=73856739-6aa7-41ce-b4c4-611a04aabe10&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

Typy i modele integracji realizowane w polskiej oświacie.

Edukacja segregacyjna/integracyjna/ włączająca

Kluczowe pojęcia: rozwój słownictwa związanego z inkluzją.

Założenia edukacji włączającej w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nauczanie integracyjne w Polsce/rys historyczny. Prawo polskie o integracji i włączaniu.

Organizacja kształcenia specjalnego i pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej

Dostarczanie pomocy i wsparcia w odpowiedzi na różne potrzeby uczniów

Zadania szkoły w zakresie organizacji kształcenia specjalnego

Zadania zespołu pracującego z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

Budowanie pozytywnego nastawienia nauczycieli do pracy w zróżnicowanej grupie uczniów i zaspokajania ich potrzeb

Występowanie w środowisku nauczania barier ograniczających pełne

i aktywne uczestnictwo w życiu społecznym

Rozwiązania organizacyjne w edukacji mające na celu wyrównywanie szans edukacyjnych (pomoc psychologiczno-pedagogiczna, kształcenie specjalne, dostosowanie wymagań edukacyjnych, indywidualizacja nauczania);

Warunki sprzyjające inkluzji na poziomie lokalnym – zadania szkoły (nauczycieli, specjalistów), poradni, organu prowadzącego, innych instytucji.

Słabe strony i zagrożenia związane z edukacją włączającą

Silne strony i szanse związane z edukacją włączającą

Literatura:

Firkowska-Mankiewicz A. (2012), Edukacja włączająca zadaniem na dziś polskiej szkoły, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa

https://docplayer.pl/21505518-Edukacja-wlaczajaca-zadaniem-na-dzis-polskiej-szkoly.html

Chrzanowska I., Szumski G. /red./ (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Wyd. FRSE, Warszawa

Edukacja włączająca w Polsce – geneza, teraźniejszość, perspektywy – prof. Chrzanowska

https://www.youtube.com/watch?v=6Bn6a-WAubs

https://dziendobry.tvn.pl/a/nauczyciel-wspomagajacy-jaka-pelni-role

https://erasmusplus.org.pl/podstrony-akcji/edukacja-szkolna/edukacja-wlaczajaca-od-zalozen-do-praktyki/

Wykaz najważniejszych aktów prawnych regulujących funkcjonowanie szkół. Analiza rozporządzeń MEN dot. Organizacji kształcenia specjalnego oraz organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Konferencja wiceminister edukacji Marzeny Machałek na temat wsparcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

https://www.youtube.com/watch?v=T53-cvIsohk

"Wskaźniki edukacji włączającej – dawne dylematy, nowe doświadczenia" – konferencja naukowa online

https://www.youtube.com/watch?v=jvbvlKsqzdM

Prawo oświatowe a edukacja włączająca – artykuły ORE

Chrzanowska I. (2011), Szanse edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w: Koniński Kurier Oświatowy Nr 2 (93) Rok XIX

Edukacja integracyjna i włączająca w doświadczeniach pedagogów i nauczycieli / pod red. Zdzisławy Janiszewskiej-Nieścioruk. - Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2012

Wokół edukacji włączającej : efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych / Grzegorz Szumski ; współpr. Anna Firkowska-Mankiewicz. - Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2010

https://www.ore.edu.pl/2016/12/publikacja-tworzenie-warunkow-edukacyjnych-dla-ucznia-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna-w-stopniu-lekkim-ewa-antoszkiewicz/

Efekty uczenia się:

PE1_W22 zna podstawowe założenia instytucjonalnego kształcenia i wychowania dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym

PE1_U01 potrafi dokonać podstawowych obserwacji i prostych intepretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie dzieci

PE1_K02 docenia znaczenie nauk pedagogicznych (w szczególności pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej) dla prawidłowego wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, rozumienia ich potrzeb i poszanowania autonomii

-----------------------------------

PE1_W23 posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie określonych obszarów treści wychowania i kształcenia

PE1 _U09 posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie

edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

PE1_U10 potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania

sposobów pracy z dzieckiem/uczniem

PE1_U11 potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniow w procesie zdobywania wiedzy

PE1_U15 potrafi realizować zadania i rozwiązywac problemy praktyczne z zakresu wczesnej edukaucji

Metody i kryteria oceniania:

ćwiczenia z wykorzystaniem prezentacji z komentarzami, zdalna praca zespołowa nad podanymi zagadnieniami, konsultacje indywidualne w wyznaczonych terminach dyżurów;

opisy zadań, harmonogram ich realizacji, materiały. instrukcje wykonania zadań umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams w zakładce Wpisy i Pliki.

Metody i kryteria oceniania

Zaliczenie przedmiotu polega na przygotowaniu prezentacji w PP dot. typów systemów kształcenia osób niepełnosprawnych w innych państwach.

Prezentacje zamieszczone są w plikach w aplikacji TEAMS.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska
Prowadzący grup: Barbara Pietrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Antoszkiewicz
Prowadzący grup: Ewa Antoszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)