Wychowanie i nauczanie dzieci w grupie integracyjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-WDI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie i nauczanie dzieci w grupie integracyjnej |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami wychowania i nauczania integracyjnego oraz z założeniami edukacji włączającej w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zajęcia synchroniczne dla grupy Wychowanie i nauczanie dz. w gr. integracyjnej III ZZ/PE-EDW1 odbywają się w Zespole Teams pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6acdee76c7d94f899e1cb9c8c2eb728e%40thread.tacv2/conversations?groupId=73856739-6aa7-41ce-b4c4-611a04aabe10&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Pełny opis: |
Typy i modele integracji realizowane w polskiej oświacie. Edukacja segregacyjna/integracyjna/ włączająca Kluczowe pojęcia: rozwój słownictwa związanego z inkluzją. Założenia edukacji włączającej w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nauczanie integracyjne w Polsce/rys historyczny. Prawo polskie o integracji i włączaniu. Organizacja kształcenia specjalnego i pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej Dostarczanie pomocy i wsparcia w odpowiedzi na różne potrzeby uczniów Zadania szkoły w zakresie organizacji kształcenia specjalnego Zadania zespołu pracującego z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Budowanie pozytywnego nastawienia nauczycieli do pracy w zróżnicowanej grupie uczniów i zaspokajania ich potrzeb Występowanie w środowisku nauczania barier ograniczających pełne i aktywne uczestnictwo w życiu społecznym Rozwiązania organizacyjne w edukacji mające na celu wyrównywanie szans edukacyjnych (pomoc psychologiczno-pedagogiczna, kształcenie specjalne, dostosowanie wymagań edukacyjnych, indywidualizacja nauczania); Warunki sprzyjające inkluzji na poziomie lokalnym – zadania szkoły (nauczycieli, specjalistów), poradni, organu prowadzącego, innych instytucji. Słabe strony i zagrożenia związane z edukacją włączającą Silne strony i szanse związane z edukacją włączającą |
Literatura: |
Firkowska-Mankiewicz A. (2012), Edukacja włączająca zadaniem na dziś polskiej szkoły, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa https://docplayer.pl/21505518-Edukacja-wlaczajaca-zadaniem-na-dzis-polskiej-szkoly.html Chrzanowska I., Szumski G. /red./ (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Wyd. FRSE, Warszawa Edukacja włączająca w Polsce – geneza, teraźniejszość, perspektywy – prof. Chrzanowska https://www.youtube.com/watch?v=6Bn6a-WAubs https://dziendobry.tvn.pl/a/nauczyciel-wspomagajacy-jaka-pelni-role https://erasmusplus.org.pl/podstrony-akcji/edukacja-szkolna/edukacja-wlaczajaca-od-zalozen-do-praktyki/ Wykaz najważniejszych aktów prawnych regulujących funkcjonowanie szkół. Analiza rozporządzeń MEN dot. Organizacji kształcenia specjalnego oraz organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Konferencja wiceminister edukacji Marzeny Machałek na temat wsparcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. https://www.youtube.com/watch?v=T53-cvIsohk "Wskaźniki edukacji włączającej – dawne dylematy, nowe doświadczenia" – konferencja naukowa online https://www.youtube.com/watch?v=jvbvlKsqzdM Prawo oświatowe a edukacja włączająca – artykuły ORE Chrzanowska I. (2011), Szanse edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w: Koniński Kurier Oświatowy Nr 2 (93) Rok XIX Edukacja integracyjna i włączająca w doświadczeniach pedagogów i nauczycieli / pod red. Zdzisławy Janiszewskiej-Nieścioruk. - Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2012 Wokół edukacji włączającej : efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych / Grzegorz Szumski ; współpr. Anna Firkowska-Mankiewicz. - Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2010 https://www.ore.edu.pl/2016/12/publikacja-tworzenie-warunkow-edukacyjnych-dla-ucznia-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna-w-stopniu-lekkim-ewa-antoszkiewicz/ |
Efekty uczenia się: |
PE1_W22 zna podstawowe założenia instytucjonalnego kształcenia i wychowania dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym PE1_U01 potrafi dokonać podstawowych obserwacji i prostych intepretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie dzieci PE1_K02 docenia znaczenie nauk pedagogicznych (w szczególności pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej) dla prawidłowego wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, rozumienia ich potrzeb i poszanowania autonomii ----------------------------------- PE1_W23 posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie określonych obszarów treści wychowania i kształcenia PE1 _U09 posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej PE1_U10 potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem PE1_U11 potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniow w procesie zdobywania wiedzy PE1_U15 potrafi realizować zadania i rozwiązywac problemy praktyczne z zakresu wczesnej edukaucji |
Metody i kryteria oceniania: |
ćwiczenia z wykorzystaniem prezentacji z komentarzami, zdalna praca zespołowa nad podanymi zagadnieniami, konsultacje indywidualne w wyznaczonych terminach dyżurów; opisy zadań, harmonogram ich realizacji, materiały. instrukcje wykonania zadań umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams w zakładce Wpisy i Pliki. Metody i kryteria oceniania Zaliczenie przedmiotu polega na przygotowaniu prezentacji w PP dot. typów systemów kształcenia osób niepełnosprawnych w innych państwach. Prezentacje zamieszczone są w plikach w aplikacji TEAMS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Pietrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Antoszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Ewa Antoszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.