Świat wartości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-SWA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Świat wartości |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17 WIEDZA PE1_W13 - Ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat świata wartości ludzkich i relacji międzyludzkich. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U06 - Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień etycznych, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku teorii wartości i etyki jak i innych dyscyplin. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K05 - Dostrzega i rozważa problemy moralne i dylematy etyczne związane z własnym i cudzym życiem, rozpoznaje i wybiera to, co cenne, postępuje zgodnie z zasadami etyki. PE1_K10 - Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawą twórczą i prospołeczną, a także poczuciem odpowiedzialności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Jakimowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Jakimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: - ocena referatu: prezentacji tematu i merytorycznej poprawności logiki wypowiedzi prezentacji własnego zdania zaangażowania emocjonalnego poprowadzenia dyskusji dot. tematu - ocena aktywności na zajęciach: udziału w dyskusji prezentacji własnego zdania jakości refleksji nad tematem pomiar wg skali standardowej 1-5 |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: 1. Prawda - Dobro - Piękno: trzy najwyższe wartości wg. Platona jako wyznaczniki podziału wartości na poznawcze, moralne i estetyczne. Specyfika poszczególnych rodzajów. Rozdanie tematów referatów i omówienie ich specyfiki. 2,3,4,5. Koncepcje Prawdy w filozofii i nauce - referaty studentów. Korespondencyjna, koherencyjna i pragmatyczna koncepcja prawdy. Prezentacja koncepcji, jej twórców, konsekwencji teorii. Prezentacja własnej oceny tematu i dyskusja. 6,7,8,9. Dobro jako najwyższa wartość etyczna. Różne koncepcje Dobra i teorii cnoty - prezentacje studentów. Starożytność - Tomasz z Akwinu - utylitaryzm i inne. Prezentacja koncepcji, jej twórców, konsekwencji teorii. Prezentacja własnej oceny tematu i dyskusja. 10,11,12,13. Etyka Stosowana: zagadnienia etyczne ważne we współczesnym świecie. Aborcja i problem osoby; Eutanazja; Sprawiedliwa wojna; Prawa człowieka; Prawa zwierząt; Etyka i środowisko. Prezentacja koncepcji, jej twórców, konsekwencji teorii. Prezentacja własnej oceny tematu i dyskusja. 14,15. Piękno jako naczelna kategoria estetyczna. Różne koncepcje piękna oraz dzieła sztuki. Prezentacja koncepcji, jej twórców, konsekwencji teorii. Prezentacja własnej oceny tematu i dyskusja. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Vardy P., Grosch P., Etyka Literatura uzupełniająca: Chwedeńczuk B. Spór o naturę prawdy, Warszawa 1984 Grobler A., Pomysły na temat prawdy, Kraków 2001 Allen B., Prawda w filozofii, Warszawa 1994 Feyerabend P.Przeciw metodzie, Wrocław 1997 Gołaszewska M., Estetyka współczesności, Kraków 2001 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Ćwiczenia, praca w grupie, praca indywidualna Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie referatów 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Jakimowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Jakimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: 1.ocena przeprowadzenia symulacji sporu o wartości techniką ról, aktywizacji innych do dyskusji, pomocy w doborze argumentów, zapisu efektów w notce. 2.ocena referatu wg. książki: - prezentacji tematu i merytorycznej poprawności - logiki wypowiedzi - jasności przekazu - ustrukturalizowanej notatki z referatu 3. ocena prezentacji „Zauważam wykluczenie” - punkty za wnikliwość, obserwację, analizę życia społecznego - ocena logiki wypowiedzi, spójności - ocena zapisu prezentacji w formie eseju 4. ocena aktywności na zajęciach: udziału w dyskusjach zaangażowania w technikę ról jakości refleksji nad tematem każdy element oceniany wg skali standardowej 1-5; obliczenie średniej |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: 1. Organizacja pracy zdalnej; omówienie tematyki zajęć i sposobu zaliczenia; wartości – wprowadzenie, rodzaje wartości. Specyfika poszczególnych rodzajów. Spór o wartości – wprowadzenie. Rozdanie tematów referatów i omówienie ich specyfiki. 2. Spór o wartości – charakterystyka problemu. Problematyka wykluczenia: inność i obcość jako wartości pozytywne i negatywne- wprowadzenie. Omówienie techniki ról jako prezentacji sporu o wartości. 3. „Zwierzę” – spór o prawa zwierząt; argumenty za i przeciw – technika ról. Prezentacja problemu na podstawie lektur – student. 4. „Uchodźca”- spór o migracje, argumenty za i przeciw – technika ról. Prezentacja problemu na podstawie lektur – student. 5. „Kobieta” – spór o prawa kobiet; argumenty za i przeciw – technika ról. Prezentacja problemu na podstawie lektur – student. 6. „Dziki” – spór o wyższość europejskiej kultury; argumenty za i przeciw – technika ról roli. Prezentacja problemu na podstawie lektur – student. 7.”Gej” – spór o prawa LGBT - argumenty za i przeciw – technika ról. Prezentacja problemu na podstawie lektur – student. 8. „Ludzki odpad” – spór o przyczyny ubóstwa - argumenty za i przeciw – technika ról. Prezentacja problemu na podstawie lektur – student. 9. „Żyd” – spór o antysemityzm - argumenty za i przeciw – technika ról. Prezentacja problemu na podstawie lektur – student. 10, 11,12,13,14 „Zauważam wykluczenie” – przygotowane prezentacje studentów na temat innych grup wykluczonych: wskazanie problemu, argumentacja na rzecz tezy o wykluczeniu, sięgnięcie do własnych doświadczeń i analizy życia społecznego (media publiczne; media społecznościowe; strony internetowe; charakterystyka sporu; stanowisko własne) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Środa M., Obcy, inny, wykluczony; Gdańsk 2020, s. 5-195 Literatura uzupełniająca: Vardy P., Grosch P., Etyka Grzegorczyk A., Próba treściowego opisu świata wartości i jej etyczne konsekwencje, PAN 1983 Szaniawski K., Plus ratio quam vis, [w]: O nauce, rozumowaniu i wartościach, Warszawa 1994 Wartość wartości, red Kordalska-Rosiek, Gdańsk 2020 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wszystkie zajęcia synchroniczne, w aplikacji Teams. Metody: Wykład w formie prezentacji – wprowadzenie; materiały wstępne(w PLIKACH); przygotowanie do ćwiczeń (w ZADANIACH) ćwiczenia techniką ról; referat, notatka ustrukturalizowana z ćwiczeń (w PLIKACH); prezentacja studenta „Zauważam wykluczenie” (synchroniczna); esej na podstawie prezentacji (w PLIKACH) Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie referatów 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 LINK: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a116a68fc7322482f87d149aadd4ee957%40thread.tacv2/conversations?groupId=78abf55e-d639-4df3-8000-d88301a970dc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.