Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Świat wartości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-SWA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Świat wartości
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17

WIEDZA

PE1_W13

- Ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat świata wartości ludzkich i relacji międzyludzkich.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U06

- Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień etycznych, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku teorii wartości i etyki jak i innych dyscyplin.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K05

- Dostrzega i rozważa problemy moralne i dylematy etyczne związane z własnym i cudzym życiem, rozpoznaje i wybiera to, co cenne, postępuje zgodnie z zasadami etyki.

PE1_K10

- Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawą twórczą i prospołeczną, a także poczuciem odpowiedzialności.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jakimowska
Prowadzący grup: Ewa Jakimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

- ocena referatu:

prezentacji tematu i merytorycznej poprawności

logiki wypowiedzi

prezentacji własnego zdania

zaangażowania emocjonalnego

poprowadzenia dyskusji dot. tematu

- ocena aktywności na zajęciach:

udziału w dyskusji

prezentacji własnego zdania

jakości refleksji nad tematem

pomiar wg skali standardowej 1-5

Pełny opis:

Opis treści programowych:

1. Prawda - Dobro - Piękno: trzy najwyższe wartości wg. Platona jako wyznaczniki podziału wartości na poznawcze, moralne i estetyczne. Specyfika poszczególnych rodzajów. Rozdanie tematów referatów i omówienie ich specyfiki.

2,3,4,5. Koncepcje Prawdy w filozofii i nauce - referaty studentów. Korespondencyjna, koherencyjna i pragmatyczna koncepcja prawdy. Prezentacja koncepcji, jej twórców, konsekwencji teorii. Prezentacja własnej oceny tematu i dyskusja.

6,7,8,9. Dobro jako najwyższa wartość etyczna. Różne koncepcje Dobra i teorii cnoty - prezentacje studentów. Starożytność - Tomasz z Akwinu - utylitaryzm i inne. Prezentacja koncepcji, jej twórców, konsekwencji teorii. Prezentacja własnej oceny tematu i dyskusja.

10,11,12,13. Etyka Stosowana: zagadnienia etyczne ważne we współczesnym świecie. Aborcja i problem osoby; Eutanazja; Sprawiedliwa wojna; Prawa człowieka; Prawa zwierząt; Etyka i środowisko. Prezentacja koncepcji, jej twórców, konsekwencji teorii. Prezentacja własnej oceny tematu i dyskusja.

14,15. Piękno jako naczelna kategoria estetyczna. Różne koncepcje piękna oraz dzieła sztuki. Prezentacja koncepcji, jej twórców, konsekwencji teorii. Prezentacja własnej oceny tematu i dyskusja.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Vardy P., Grosch P., Etyka

Literatura uzupełniająca:

Chwedeńczuk B. Spór o naturę prawdy, Warszawa 1984

Grobler A., Pomysły na temat prawdy, Kraków 2001

Allen B., Prawda w filozofii, Warszawa 1994

Feyerabend P.Przeciw metodzie, Wrocław 1997

Gołaszewska M., Estetyka współczesności, Kraków 2001

Uwagi:

Metody kształcenia:

Ćwiczenia, praca w grupie, praca indywidualna

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie referatów 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jakimowska
Prowadzący grup: Ewa Jakimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

1.ocena przeprowadzenia symulacji sporu o wartości techniką ról, aktywizacji innych do dyskusji, pomocy w doborze argumentów, zapisu efektów w notce.

2.ocena referatu wg. książki:

- prezentacji tematu i merytorycznej poprawności

- logiki wypowiedzi

- jasności przekazu

- ustrukturalizowanej notatki z referatu

3. ocena prezentacji „Zauważam wykluczenie”

- punkty za wnikliwość, obserwację, analizę życia społecznego

- ocena logiki wypowiedzi, spójności

- ocena zapisu prezentacji w formie eseju

4. ocena aktywności na zajęciach:

udziału w dyskusjach

zaangażowania w technikę ról

jakości refleksji nad tematem

każdy element oceniany wg skali standardowej 1-5; obliczenie średniej

Pełny opis:

Opis treści programowych:

1. Organizacja pracy zdalnej; omówienie tematyki zajęć i sposobu zaliczenia; wartości – wprowadzenie, rodzaje wartości. Specyfika poszczególnych rodzajów. Spór o wartości – wprowadzenie. Rozdanie tematów referatów i omówienie ich specyfiki.

2. Spór o wartości – charakterystyka problemu. Problematyka wykluczenia: inność i obcość jako wartości pozytywne i negatywne- wprowadzenie. Omówienie techniki ról jako prezentacji sporu o wartości.

3. „Zwierzę” – spór o prawa zwierząt; argumenty za i przeciw – technika ról. Prezentacja problemu na podstawie lektur – student.

4. „Uchodźca”- spór o migracje, argumenty za i przeciw – technika ról. Prezentacja problemu na podstawie lektur – student.

5. „Kobieta” – spór o prawa kobiet; argumenty za i przeciw – technika ról. Prezentacja problemu na podstawie lektur – student.

6. „Dziki” – spór o wyższość europejskiej kultury; argumenty za i przeciw – technika ról roli. Prezentacja problemu na podstawie lektur – student.

7.”Gej” – spór o prawa LGBT - argumenty za i przeciw – technika ról. Prezentacja problemu na podstawie lektur – student.

8. „Ludzki odpad” – spór o przyczyny ubóstwa - argumenty za i przeciw – technika ról. Prezentacja problemu na podstawie lektur – student.

9. „Żyd” – spór o antysemityzm - argumenty za i przeciw – technika ról. Prezentacja problemu na podstawie lektur – student.

10, 11,12,13,14 „Zauważam wykluczenie” – przygotowane prezentacje studentów na temat innych grup wykluczonych: wskazanie problemu, argumentacja na rzecz tezy o wykluczeniu, sięgnięcie do własnych doświadczeń i analizy życia społecznego (media publiczne; media społecznościowe; strony internetowe; charakterystyka sporu; stanowisko własne)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Środa M., Obcy, inny, wykluczony; Gdańsk 2020, s. 5-195

Literatura uzupełniająca:

Vardy P., Grosch P., Etyka

Grzegorczyk A., Próba treściowego opisu świata wartości i jej etyczne konsekwencje, PAN 1983

Szaniawski K., Plus ratio quam vis, [w]: O nauce, rozumowaniu i wartościach, Warszawa 1994

Wartość wartości, red Kordalska-Rosiek, Gdańsk 2020

Uwagi:

Metody kształcenia:

Wszystkie zajęcia synchroniczne, w aplikacji Teams. Metody: Wykład w formie prezentacji – wprowadzenie; materiały wstępne(w PLIKACH); przygotowanie do ćwiczeń (w ZADANIACH) ćwiczenia techniką ról; referat, notatka ustrukturalizowana z ćwiczeń (w PLIKACH); prezentacja studenta „Zauważam wykluczenie” (synchroniczna); esej na podstawie prezentacji (w PLIKACH)

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie referatów 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

LINK:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a116a68fc7322482f87d149aadd4ee957%40thread.tacv2/conversations?groupId=78abf55e-d639-4df3-8000-d88301a970dc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)