Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwój prawidłowy i zaburzony dzieci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-RPZ3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rozwój prawidłowy i zaburzony dzieci
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Kolokwium pisemne/prezentacja wybranego zaburzenia

Czynniki zaburzające rozwój dziecka

Ochrona zdrowie dziecka w Polsce

Rola szczepień ochronnych

Obszary rozwojowe

Pełny opis:

Czynniki zaburzające rozwój dziecka

Ochrona zdrowie dziecka w Polsce

Rola szczepień ochronnych

Obszary rozwojowe

Literatura:

Literatura podstawowa

• Bogdanowicz M. (1994), O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu. Odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli. Lubin.

• Gruszczyk-Kolczyńska E. , Zielińska E. (1992), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa.

• Hallowell E., Ratey J.J. (2004), W świecie ADHD, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań.

• Kozłowska A. (1984), Zaburzenia emocjonalne u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa.

• Olechnowicz H. (2004), Wokół autyzmu. Fakty, skojarzenia, refleksje, WSiP, Warszawa.

• Popielarska A. (1989), Psychologia wieku rozwojowego, Warszawa.

• Spionek H. (1985), Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa.

Literatura uzupełniająca

• Bogdanowicz M. (2008), Portrety nie tylko sławnych osób z dysleksją, Gdańsk.

• Davis R.D., Braun E.M. (2001), Dar dysleksji, Poznań.

• Zakrzewska B. (1996), I Ty będziesz dobrze czytać, Warszawa.

• Zakrzewska B. (1996), Trudności w czytaniu i pisaniu. Modle ćwiczeń, Warszawa.

• Opolska T., Potempska E. (1999), Dziecko nadpobudliwe. Program korekcji zachowań, CMPP-P MEN, Warszawa.

• Nartowska H. (1986), Wychowanie dziecka nadpobudliwego, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa.

• Nartowska H. (1999), Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo, PZWS, Warszawa.

Efekty uczenia się:

PE1_W05 Rozumie stałe następstwo okresów rozwojowych dziecka

PE1_W05 Zna przebieg rozwoju dziecka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji (kryteria, charakterystyki) ze szczególnym uwzględnieniem zmian w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym i społecznym.

PE1_W05 Rozumie rolę czynników zaburzających rozwój, różnicuje rozwój prawidłowy i zaburzony.

PE1_W23 Orientuje się w profilaktyce zaburzeń rozwojowych u dzieci.

PE1_U09 Na podstawie obserwacji i analizy zachowania dzieci potrafi dostrzec przejawy rozwoju prawidłowego i zaburzonego.

PE1_U09 Wie, do kogo się zwrócić o pomoc w przypadku ostrzej manifestujących się zaburzeń rozwojowych

PE1_U04 Potrafi wspierać dzieci w rozwoju w warunkach wychowania przedszkolnego.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega kolokwium

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Mikler-Chwastek, Karolina Skarbek-Jaskólska
Prowadzący grup: Anna Mikler-Chwastek, Karolina Skarbek-Jaskólska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia:

wykład: egzamin - test wielokrotnego wyboru

ćwiczenia: obecność na zajęciach, praca problemowa w zespołach

Pełny opis:

TREŚCI KSZTAŁCENIA

1. Pojęcie rozwoju

1.1. Rozwój, dojrzewanie, uczenie się

1.2. Okresy sensytywne w ontogenezie

2. Pojęcie normy i psychopatologii rozwojowej

2.1. Różnice indywidualne a nieprawidłowości rozwojowe (zaniedbania środowiskowe, rozwój nieharmonijny, fragmentaryczne deficyty, opóźnienia, zaburzenia rozwoju)

2.2. Uwarunkowania zaburzeń rozwoju

3.Charakterystyka prawidłowego rozwoju psychoruchowego dziecka w poszczególnych sferach

3.1. Sprawność ruchowa (motoryka duża)

3.2. Sprawność manualna i grafomotoryczna (motoryka mała)

3.3. Percepcja wzrokowa

3.4. Orientacja w schemacie ciała i kierunkach w przestrzeni

3.5. Percepcja słuchowa

3.6. Mowa

3.7. Myślenie

3.8. Sfera emocjonalno – społeczna

4. Zaburzenia rozwoju w poszczególnych sferach

4.1. Zaburzenia rozwoju ruchowego

4.2. Zaburzenia lateralizacji

4.3. Zaburzenia percepcji wzrokowej

4.4. Zaburzenia percepcji słuchowej

4.5. Zaburzenia rozwoju mowy i myślenia

4.6. Zaburzenia rozwoju emocjonalno - społecznego

5. Wybrane inne zaburzenia wieku dziecięcego

5.1. Zaburzenia kontaktu i komunikacji

5.2. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi

5.3. FAS – Płodowy Zespół Alkoholowy

5.4. Ryzyko dysleksji

6. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna udzielana dzieciom w placówkach edukacyjnych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Schaffer, R., Psychologia dziecka. PWN, Warszawa 2009, s. 181- 215 (rozdz. 6. Dziecko jako naukowiec: Piagetowska teoria rozwoju poznawczego).

2.Smykowski, B., Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka?, (w:) Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, red. A. I. Brzezińska, GWP, Gdańsk 2005, s.165-205.

3.Smykowski, B., Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?, (w:) Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, red. A. I. Brzezińska, GWP, Gdańsk 2005, s.207-258.

4. Kendall, P.C., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. GWP, Gdańsk 2004, s. 79-98, 161-182.

5. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1991, s. 16-26, 43-79, 115-225

6. Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2009, s. 32 -104.

Literatura uzupełniająca:

1. Matczak A. Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

2. Kielar – Turska, M., Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia, (w:) Psychologia. Podręcznik akademicki, red. J. Strelau, GWP, Warszawa 2000, t.1; Podrozdziały: Średnie dzieciństwo, s. 299 – 306, Późne dzieciństwo, s.306 - 309.

3. Nartowska H., Różnice indywidualne czy zaburzenia rozwoju dziecka przedszkolnego. WSiP, Warszawa 1980.

4. Przetacznikowa M., Podstawy rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1973, s. 12-138.

5. Schaffer, D. R., Kipp, K., Psychologia rozwoju od dziecka do dorosłości. Harmonia, Gdańsk, 2015 s. 31-38, 86-89, 127-160.

6. Pisula, E., Małe dziecko z autyzmem, GWP, Gdańsk 2005, s. 13-72, 113-141.

7. Wolańczyk, T., Kołakowski, A., Skotnicka, M., Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci, Wyd. Bifolium, Lublin 1999, s. 14-90.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład aktywizujący, analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna, materiały filmowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 godz. wykład + 15 godz. ćwiczenia

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30

Przygotowanie się do egzaminu - 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Skarbek-Jaskólska
Prowadzący grup: Karolina Skarbek-Jaskólska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia:

wykład: egzamin - test wielokrotnego wyboru

Pełny opis:

TREŚCI KSZTAŁCENIA

1. Pojęcie rozwoju

1.1. Rozwój, dojrzewanie, uczenie się

1.2. Okresy sensytywne w ontogenezie

2. Pojęcie normy i psychopatologii rozwojowej

2.1. Różnice indywidualne a nieprawidłowości rozwojowe (zaniedbania środowiskowe, rozwój nieharmonijny, fragmentaryczne deficyty, opóźnienia, zaburzenia rozwoju)

2.2. Uwarunkowania zaburzeń rozwoju

3.Charakterystyka prawidłowego rozwoju psychoruchowego dziecka w poszczególnych sferach

3.1. Sprawność ruchowa (motoryka duża)

3.2. Sprawność manualna i grafomotoryczna (motoryka mała)

3.3. Percepcja wzrokowa

3.4. Orientacja w schemacie ciała i kierunkach w przestrzeni

3.5. Percepcja słuchowa

3.6. Mowa

3.7. Myślenie

3.8. Sfera emocjonalno – społeczna

4. Zaburzenia rozwoju w poszczególnych sferach

4.1. Zaburzenia rozwoju ruchowego

4.2. Zaburzenia lateralizacji

4.3. Zaburzenia percepcji wzrokowej

4.4. Zaburzenia percepcji słuchowej

4.5. Zaburzenia rozwoju mowy i myślenia

4.6. Zaburzenia rozwoju emocjonalno - społecznego

5. Wybrane inne zaburzenia wieku dziecięcego

5.1. Zaburzenia kontaktu i komunikacji

5.2. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi

5.3. FAS – Płodowy Zespół Alkoholowy

5.4. Ryzyko dysleksji

6. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna udzielana dzieciom w placówkach edukacyjnych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Schaffer, R., Psychologia dziecka. PWN, Warszawa 2009, s. 181- 215 (rozdz. 6. Dziecko jako naukowiec: Piagetowska teoria rozwoju poznawczego).

2.Smykowski, B., Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka?, (w:) Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, red. A. I. Brzezińska, GWP, Gdańsk 2005, s.165-205.

3.Smykowski, B., Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?, (w:) Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, red. A. I. Brzezińska, GWP, Gdańsk 2005, s.207-258.

4. Kendall, P.C., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. GWP, Gdańsk 2004, s. 79-98, 161-182.

5. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1991, s. 16-26, 43-79, 115-225

6. Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2009, s. 32 -104.

Literatura uzupełniająca:

1. Matczak A. Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

2. Kielar – Turska, M., Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia, (w:) Psychologia. Podręcznik akademicki, red. J. Strelau, GWP, Warszawa 2000, t.1; Podrozdziały: Średnie dzieciństwo, s. 299 – 306, Późne dzieciństwo, s.306 - 309.

3. Nartowska H., Różnice indywidualne czy zaburzenia rozwoju dziecka przedszkolnego. WSiP, Warszawa 1980.

4. Przetacznikowa M., Podstawy rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1973, s. 12-138.

5. Schaffer, D. R., Kipp, K., Psychologia rozwoju od dziecka do dorosłości. Harmonia, Gdańsk, 2015 s. 31-38, 86-89, 127-160.

6. Pisula, E., Małe dziecko z autyzmem, GWP, Gdańsk 2005, s. 13-72, 113-141.

7. Wolańczyk, T., Kołakowski, A., Skotnicka, M., Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci, Wyd. Bifolium, Lublin 1999, s. 14-90.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład aktywizujący, analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna, materiały filmowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 35

Przygotowanie się do egzaminu - 40

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Karolina Skarbek-Jaskólska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)