Rozwój prawidłowy i zaburzony dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-RPZ3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwój prawidłowy i zaburzony dzieci |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Kolokwium pisemne/prezentacja wybranego zaburzenia Czynniki zaburzające rozwój dziecka Ochrona zdrowie dziecka w Polsce Rola szczepień ochronnych Obszary rozwojowe |
Pełny opis: |
Czynniki zaburzające rozwój dziecka Ochrona zdrowie dziecka w Polsce Rola szczepień ochronnych Obszary rozwojowe |
Literatura: |
Literatura podstawowa • Bogdanowicz M. (1994), O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu. Odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli. Lubin. • Gruszczyk-Kolczyńska E. , Zielińska E. (1992), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa. • Hallowell E., Ratey J.J. (2004), W świecie ADHD, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań. • Kozłowska A. (1984), Zaburzenia emocjonalne u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa. • Olechnowicz H. (2004), Wokół autyzmu. Fakty, skojarzenia, refleksje, WSiP, Warszawa. • Popielarska A. (1989), Psychologia wieku rozwojowego, Warszawa. • Spionek H. (1985), Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa. Literatura uzupełniająca • Bogdanowicz M. (2008), Portrety nie tylko sławnych osób z dysleksją, Gdańsk. • Davis R.D., Braun E.M. (2001), Dar dysleksji, Poznań. • Zakrzewska B. (1996), I Ty będziesz dobrze czytać, Warszawa. • Zakrzewska B. (1996), Trudności w czytaniu i pisaniu. Modle ćwiczeń, Warszawa. • Opolska T., Potempska E. (1999), Dziecko nadpobudliwe. Program korekcji zachowań, CMPP-P MEN, Warszawa. • Nartowska H. (1986), Wychowanie dziecka nadpobudliwego, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa. • Nartowska H. (1999), Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo, PZWS, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
PE1_W05 Rozumie stałe następstwo okresów rozwojowych dziecka PE1_W05 Zna przebieg rozwoju dziecka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji (kryteria, charakterystyki) ze szczególnym uwzględnieniem zmian w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym i społecznym. PE1_W05 Rozumie rolę czynników zaburzających rozwój, różnicuje rozwój prawidłowy i zaburzony. PE1_W23 Orientuje się w profilaktyce zaburzeń rozwojowych u dzieci. PE1_U09 Na podstawie obserwacji i analizy zachowania dzieci potrafi dostrzec przejawy rozwoju prawidłowego i zaburzonego. PE1_U09 Wie, do kogo się zwrócić o pomoc w przypadku ostrzej manifestujących się zaburzeń rozwojowych PE1_U04 Potrafi wspierać dzieci w rozwoju w warunkach wychowania przedszkolnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega kolokwium |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek, Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Prowadzący grup: | Anna Mikler-Chwastek, Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: wykład: egzamin - test wielokrotnego wyboru ćwiczenia: obecność na zajęciach, praca problemowa w zespołach |
|
Pełny opis: |
TREŚCI KSZTAŁCENIA 1. Pojęcie rozwoju 1.1. Rozwój, dojrzewanie, uczenie się 1.2. Okresy sensytywne w ontogenezie 2. Pojęcie normy i psychopatologii rozwojowej 2.1. Różnice indywidualne a nieprawidłowości rozwojowe (zaniedbania środowiskowe, rozwój nieharmonijny, fragmentaryczne deficyty, opóźnienia, zaburzenia rozwoju) 2.2. Uwarunkowania zaburzeń rozwoju 3.Charakterystyka prawidłowego rozwoju psychoruchowego dziecka w poszczególnych sferach 3.1. Sprawność ruchowa (motoryka duża) 3.2. Sprawność manualna i grafomotoryczna (motoryka mała) 3.3. Percepcja wzrokowa 3.4. Orientacja w schemacie ciała i kierunkach w przestrzeni 3.5. Percepcja słuchowa 3.6. Mowa 3.7. Myślenie 3.8. Sfera emocjonalno – społeczna 4. Zaburzenia rozwoju w poszczególnych sferach 4.1. Zaburzenia rozwoju ruchowego 4.2. Zaburzenia lateralizacji 4.3. Zaburzenia percepcji wzrokowej 4.4. Zaburzenia percepcji słuchowej 4.5. Zaburzenia rozwoju mowy i myślenia 4.6. Zaburzenia rozwoju emocjonalno - społecznego 5. Wybrane inne zaburzenia wieku dziecięcego 5.1. Zaburzenia kontaktu i komunikacji 5.2. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi 5.3. FAS – Płodowy Zespół Alkoholowy 5.4. Ryzyko dysleksji 6. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna udzielana dzieciom w placówkach edukacyjnych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Schaffer, R., Psychologia dziecka. PWN, Warszawa 2009, s. 181- 215 (rozdz. 6. Dziecko jako naukowiec: Piagetowska teoria rozwoju poznawczego). 2.Smykowski, B., Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka?, (w:) Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, red. A. I. Brzezińska, GWP, Gdańsk 2005, s.165-205. 3.Smykowski, B., Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?, (w:) Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, red. A. I. Brzezińska, GWP, Gdańsk 2005, s.207-258. 4. Kendall, P.C., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. GWP, Gdańsk 2004, s. 79-98, 161-182. 5. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1991, s. 16-26, 43-79, 115-225 6. Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2009, s. 32 -104. Literatura uzupełniająca: 1. Matczak A. Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003. 2. Kielar – Turska, M., Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia, (w:) Psychologia. Podręcznik akademicki, red. J. Strelau, GWP, Warszawa 2000, t.1; Podrozdziały: Średnie dzieciństwo, s. 299 – 306, Późne dzieciństwo, s.306 - 309. 3. Nartowska H., Różnice indywidualne czy zaburzenia rozwoju dziecka przedszkolnego. WSiP, Warszawa 1980. 4. Przetacznikowa M., Podstawy rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1973, s. 12-138. 5. Schaffer, D. R., Kipp, K., Psychologia rozwoju od dziecka do dorosłości. Harmonia, Gdańsk, 2015 s. 31-38, 86-89, 127-160. 6. Pisula, E., Małe dziecko z autyzmem, GWP, Gdańsk 2005, s. 13-72, 113-141. 7. Wolańczyk, T., Kołakowski, A., Skotnicka, M., Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci, Wyd. Bifolium, Lublin 1999, s. 14-90. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład aktywizujący, analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna, materiały filmowe. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godz. wykład + 15 godz. ćwiczenia Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Prowadzący grup: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: wykład: egzamin - test wielokrotnego wyboru |
|
Pełny opis: |
TREŚCI KSZTAŁCENIA 1. Pojęcie rozwoju 1.1. Rozwój, dojrzewanie, uczenie się 1.2. Okresy sensytywne w ontogenezie 2. Pojęcie normy i psychopatologii rozwojowej 2.1. Różnice indywidualne a nieprawidłowości rozwojowe (zaniedbania środowiskowe, rozwój nieharmonijny, fragmentaryczne deficyty, opóźnienia, zaburzenia rozwoju) 2.2. Uwarunkowania zaburzeń rozwoju 3.Charakterystyka prawidłowego rozwoju psychoruchowego dziecka w poszczególnych sferach 3.1. Sprawność ruchowa (motoryka duża) 3.2. Sprawność manualna i grafomotoryczna (motoryka mała) 3.3. Percepcja wzrokowa 3.4. Orientacja w schemacie ciała i kierunkach w przestrzeni 3.5. Percepcja słuchowa 3.6. Mowa 3.7. Myślenie 3.8. Sfera emocjonalno – społeczna 4. Zaburzenia rozwoju w poszczególnych sferach 4.1. Zaburzenia rozwoju ruchowego 4.2. Zaburzenia lateralizacji 4.3. Zaburzenia percepcji wzrokowej 4.4. Zaburzenia percepcji słuchowej 4.5. Zaburzenia rozwoju mowy i myślenia 4.6. Zaburzenia rozwoju emocjonalno - społecznego 5. Wybrane inne zaburzenia wieku dziecięcego 5.1. Zaburzenia kontaktu i komunikacji 5.2. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi 5.3. FAS – Płodowy Zespół Alkoholowy 5.4. Ryzyko dysleksji 6. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna udzielana dzieciom w placówkach edukacyjnych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Schaffer, R., Psychologia dziecka. PWN, Warszawa 2009, s. 181- 215 (rozdz. 6. Dziecko jako naukowiec: Piagetowska teoria rozwoju poznawczego). 2.Smykowski, B., Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka?, (w:) Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, red. A. I. Brzezińska, GWP, Gdańsk 2005, s.165-205. 3.Smykowski, B., Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?, (w:) Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, red. A. I. Brzezińska, GWP, Gdańsk 2005, s.207-258. 4. Kendall, P.C., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. GWP, Gdańsk 2004, s. 79-98, 161-182. 5. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1991, s. 16-26, 43-79, 115-225 6. Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2009, s. 32 -104. Literatura uzupełniająca: 1. Matczak A. Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003. 2. Kielar – Turska, M., Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia, (w:) Psychologia. Podręcznik akademicki, red. J. Strelau, GWP, Warszawa 2000, t.1; Podrozdziały: Średnie dzieciństwo, s. 299 – 306, Późne dzieciństwo, s.306 - 309. 3. Nartowska H., Różnice indywidualne czy zaburzenia rozwoju dziecka przedszkolnego. WSiP, Warszawa 1980. 4. Przetacznikowa M., Podstawy rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1973, s. 12-138. 5. Schaffer, D. R., Kipp, K., Psychologia rozwoju od dziecka do dorosłości. Harmonia, Gdańsk, 2015 s. 31-38, 86-89, 127-160. 6. Pisula, E., Małe dziecko z autyzmem, GWP, Gdańsk 2005, s. 13-72, 113-141. 7. Wolańczyk, T., Kołakowski, A., Skotnicka, M., Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci, Wyd. Bifolium, Lublin 1999, s. 14-90. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład aktywizujący, analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna, materiały filmowe. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 35 Przygotowanie się do egzaminu - 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.