Pedagogika zdolności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-PZD2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika zdolności |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE1_W22 - Zna kluczowe terminy i ich genezę oraz zastosowanie w pedagogice zdolności, a także podstawowe dla niej koncepcje, teorie i modele. PE1_W23 - Zna programy i modele edukacji mające na celu stymulowanie rozwoju zdolności dzieci i młodzieży. PE1_W24 - Zna koncepcje dotyczące uwarunkowań zdolności. PE1_W25 - Rozumie związki procesu nauczania i uczenia się w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów twórczych i zdolnych. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U09 - Konstruuje pomysły na innowacyjne programy rozwoju zdolności uczniów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Gralewski | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gajda, Jacek Gralewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
W wyniku ukończenia kursu student powinien: Znać podstawowe definicje z zakresu pedagogiki zdolności. Znać podstawowe koncepcje teoretyczne i modele zdolności, w tym koncepcje opisujące społeczne uwarunkowania rozwoju zdolności. Rozumieć znaczenie różnych perspektyw (formalnych i strukturalnych) w definiowaniu zdolności. Rozumieć ideę rozkładu normalnego cech w populacji i potrafić ją odnieść do kryteriów zdolności. Znać różnorodne metody identyfikacji uczniów zdolnych oraz dostrzegać ich zalety i słabości. Znać koncepcje oraz formy organizacyjne kształcenia uczniów zdolnych przyjęte w polskim systemie edukacji. Mieć elementarną wiedzę na temat zasad organizacji edukacji uczniów zdolnych w świetle prawa oświatowego. Metody oceny: 1. Egzamin z wiedzy (50% oceny) 2. Prezentacja w grupach na temat wybranych instytucji działających na rzecz wspierania uczniów zdolnych w Polsce (zal/nzal) 2. Grupowa praca praktyczna : projekt innowacji mającej na celu wspieranie ucznia zdolnego w zakresie określonego przedmiotu nauczania lub rodzaju zdolności (50% oceny). |
|
Pełny opis: |
Treści kształcenia: Wykłady Wykład 1 Uczeń zdolny w świetle koncepcji naukowych oraz potocznych – 2h Wykład 2. Rozumienie zdolności w ujęciu formalnym – 2h Wykład 3. Rodzaje zdolności – 2 h Wykład 4 i 5. Strukturalne koncepcje zdolności – 4h Wykład 6. Matematyczne koncepcje zdolności - 2h Wykład 7. Metody identyfikacji uczniów zdolnych - 3h Ćwiczenia Ćwiczenia 1. Uczeń zdolny w świetle prawa oświatowego w Polsce i na świecie - 2h Ćwiczenia 2 i 3. Koncepcje kształcenia i wspierania rozwoju uczniów zdolnych - 4 h Ćwiczenia 4 i 5. Instytucje działające na rzecz uczniów zdolnych - 4h Ćwiczenia 6 i 7. Projektowanie innowacji pedagogicznych ukierunkowanych na pracę z uczniem zdolnym i twórczym - 4h Ćwiczenia 8. Podsumowanie zajęć 1h |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: GWP. 2. Chruszczewski, M. H. (2009). Profile uzdolnień. Warszawa: Wydawnictwo UW. 3. Szumski, G. (1995). Dobór i kształcenie uczniów zdolnych. Studium porównawcze o legitymizacji instytucji edukacyjnych. Warszawa: WSPS. 4. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r.- Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz. 59 i 949) 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017r. poz. 1591). 6. Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz.U. z 2017r. poz. 1569). 7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego (Dz.U. 2017, poz. 671) 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz.U. z 2002 r. nr 13, poz. 125 ze zm.) 9. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 czerwca 2005 r. w sprawie stypendiów Prezesa Rady Ministrów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (Dz.U. z 2005 r. nr 106, poz. 890) 10. Dziedziewicz, D., Gajda, A. (2011). Działania na rzecz wspierania rozwoju zdolności w wybranych krajach Europy. Przykłady dobrej praktyki. [W:] J. Łaszczyk, M. Jabłonowska, (red.). Uczeń zdolny w środowisku szkolnym. Warszawa: APS. Literatura uzupełniająca: 1. Czaja-Chudyba, I. (2005). Odkrywanie zdolności dziecka. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. 2. Dyrda, B. (2012). Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 3. Popek, S. (1987) Z badań nad zdolnościami i uzdolnieniami specjalnymi młodzieży. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 4. Simonton, D. K. (2010). Geniusz. Warszawa: Wydawnictwo APS. 5. (2008). Wspieranie rozwoju uczniów zdolnych: specjalne rozwiązania stosowane w szkołach w Europie. Raport Eurydice. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji 6. Karwowski, M. (2011). Kształcenie uczniów zdolnych a rozwijanie zdolności uczniów – o dwóch stronach tej samej monety. Psychologia w Szkole, 29, 86-96. 7. Lewowicki, T. (1986). Kształcenie uczniów zdolnych. Warszawa: WSiP. 8. Giza, T. (2006). Socjopedagogiczne uwarunkowania procesów identyfikowania oraz rozwoju zdolności uczniów w szkole. Kielce: AŚ. 9. Nakoneczna, D. (1980). Kształcenie wielostronne stymulujące rozwój uzdolnień. Warszawa: WSiP. 10. Painter, F. (1993). Kim są wybitni? Charakterystyka, identyfikacja, kształcenie. Warszawa: WSiP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - wykład - rozmowa kierowana - dialog - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - praca z tekstem UMIEJĘTNOŚCI: - działania praktyczne - prezentacja multimedialna - praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30h Przygotowanie się do zajęć - 10h Przygotowanie prezentacji i prac - 10h Przygotowanie się do egzaminu - 10h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60h Liczba punktów ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.