Pedagogika szkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-PSK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika szkolna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Efekty dla specjalności ASKn-EW: WIEDZA PE1_W13 - Ma wiedzę na temat pedagogiki szkolnej, jako subdyscypliny pedagogiki, zna jej cele zadania i funkcje. - Zna zasady metody i formy pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym w perspektywie wertykalnej, wskazującej na zachodzące zmiany ewolucyjne. PE1_W15 - Zna sposoby funkcjonowania uczniów w klasie/zespole oraz rozumie znaczenie pozycji społecznej uczniów w zespołach klasowych i rówieśniczych dla ich rozwoju. - Zna specyfikę sytuacji ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych: szczególnie uzdolnionego, odmiennego kulturowo, o zaburzonym rozwoju. PE1_W23 - Zna zasady współpracy szkoły ze środowiskiem i możliwości jej rozszerzania; ma świadomość odpowiedzialności prawnej opiekuna-wychowawcy w szkole; ma wiedzę z zakresu problematyki etyki zawodu nauczyciela. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U01 - Dokonując analiz, prawidłowo posługuje się terminologią z zakresu teorii i praktyki animacji społeczno-kulturowej oraz pedagogiki szkolnej. PE1_U03 - Na podstawie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki analizuje motywy i wzory zachowań osób należących do społeczności szkoły i jej środowiska. PE1_U06 - Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na temat zjawisk kulturowych, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych. PE1_U12 - Potrafi analizować działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, uwzględniając perspektywę etyczną. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K10 - Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. --------------------------------------------------------------------------------------------------- Efekty dla specjalności ASK-EN: WIEDZA PE1_W13 - Ma wiedzę na temat pedagogiki szkolnej, jako subdyscypliny pedagogiki, zna jej cele zadania i funkcje; zna zasady, metody i formy pracy opiekuńczo- wychowawczej z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym i szkolnym . PE1_W15 - Zna sposoby funkcjonowania uczniów w klasie/zespole oraz ma wiedzę na temat ról grupowych przyjmowanych przez uczniów w klasie. - Zna specyfikę sytuacji ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych: szczególnie uzdolnionego, o zaburzonym rozwoju a także ucznia odmiennego kulturowo. PE1_W23 - Zna zasady współpracy szkoły ze środowiskiem i możliwości jej rozszerzania; ma świadomość odpowiedzialności prawnej opiekuna-wychowawcy w szkole. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U01 - Potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, istotnych dla animacji społeczno-kulturowej i edukacji kulturalnej prowadzonej w szkole bądź jej środowisku. PE1_U03 - Potrafi analizować motywy i wzory zachowań osób należących do społeczności szkoły lub jej środowiska. PE1_U12 - Potrafi analizować działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, uwzględniając perspektywę etyczną. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K03 - Docenia znaczenie poszukiwania innowacyjnych rozwiązań w zakresie stwarzania nowych możliwości edukacyjnych, współpracy wewnątrzśrodowiskowej w szkole oraz rozwiązań tyczących praktycznego warsztatu nauczyciela i wychowawcy. PE1_K10 - Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dąbrowa | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów: 1. Test końcowy: obejmujący 10 pytań o charakterze rekonstrukcyjnym (pytania sprawdzające wiedzę) i 1 pytanie problemowe (pytanie sprawdzające umiejętności zastosowania wiedzy w sytuacjach szkolnych) - do wyboru spośród trzech. Próg zaliczenia egzaminu - 50 %. 2. Udział merytoryczny w: 2.1. analizie dokumentacji szkolnej, 2.2. analizie wybranych problemów szkolnych. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programu: 1. Pedagogika szkolna jako subdyscyplina pedagogiczna – podstawowe założenia. Nowe doktryny i paradygmaty w pedagogice szkolnej. Podstawowe obszary zainteresowań i związane z nimi badania. 2. Rozwój pedagogiki szkolnej w kontekście praw człowieka i idei współczesnego świata. Umocowanie szkoły w środowisku społecznym. 3. Teorie uczenia się i nauczania jako podstawa pracy szkoły. Motywacja jako kluczowy element zaangażowania w proces kształcenia. 4. Podstawowe założenia pracy szkoły i warunki ich realizacji. Teleologiczny wymiar funkcjonowania szkoły. Opracowanie koncepcji pracy szkoły w kontekście celów dydaktycznych i wychowawczych. 5. Programowanie w pracy szkoły a realizacja celów. Tworzenie i realizacja programów edukacyjnych w perspektywie dokumentacji szkolnej i pozaszkolnej. Programy autorskie. 6. Metodyka pracy w środowisku szkolnym. Metody pracy a osiągnięcia uczniowskie. 7. Osiągnięcia szkolne i sposoby ich pomiarów. Ocenianie jako jeden z elementów życia szkolnego – modele, funkcje i formy. Zasady oceniania i podstawowe trudności. Ocenianie kształtujące - znaczenie w edukacji. 8. Środowisko szkolne wobec specyficznych potrzeb edukacyjnych ucznia. Istota specyficznych potrzeb i warunki realizacji. Praca z uczniami ze specyficznymi uczniami jako warunek budowania równych szans edukacyjnych. 10. Współpraca wewnątrzśrodowiskowa. Zasady i możliwości współpracy z rodzicami. Podstawowe wyzwania. Komunikacja w szkole. Rola tutora. 11. Partnerstwo społeczne szkoły jako źródło skuteczności działań edukacyjnych. Zasady i problemy współpracy środowiskowej. 12. Efektywność pracy szkoły - istota i możliwości dokonywania pomiarów. Efektywność a pozycja rynkowa placówek szkolnych. 13. Nowe idee i praktyki w przestrzeni szkoły. Gotowość do podejmowania działań innowacyjnych. Doświadczenia szkolne innych krajów jako źródło inspiracji dla działań innowacyjnych. Technologizacja szkoły i wynikające z tego możliwości. 14. Podstawowe problemy edukacyjne: niepowodzenia szkolne – źródła i możliwości pracy pedagogicznej, bezpieczeństwo w środowisku szkolnym. Krytyczny ogląd szkoły. (4 godziny). |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Buehl D., Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2004, cz. II. 2. Feinber W., Soltis J., Szkoła i społeczeństwo, WSiP, Warszawa 2000, rozdz. 1 i 8. 3. Gofron A., Adamska-Staroń M., Podstawy edukacji. Ciągłość i zmiana, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009, cz. II. 4. Kopaczyńska I., Ocenianie szkolne wspierające rozwój ucznia, Oficyna Wydawnicza „Impuls“, Kraków 2004, rozdz. I i III. 5. Kołodziejczy W., Polak M., Jak będzie zmieniać się edukacja. Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia, Instytut Obywatelski, Warszawa 2011, s. 17-34, 55-74; http://www.instytutobywatelski.pl/wp-content/uploads/2011/11/edukacja_kolodziejczyk-polak_internet.pdf. 6. Kujawiński J., Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, UAM, Poznań 2010, s. 15-100; https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/212/3/Kujawi%C5%84ski_tekst.pdf. 7. Mendel M., Nauczyciele i rodzice jako sprzymierzeńcy, Wydawnictwo harmonia 2008, cz. II. 8. Thompson J., Specjalne Potrzeby Edukacyjne Uczniów Wskazówki Dla Nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013 (całość). Uzupełniająca: 1. Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa 2009. 2. Dolata R., Szkoła – segregacje – nierówności, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008. 3. Kałuszyński M., Nauczyciel i uczeń. Problemy etyczne wychowania i nauczania, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław 2002. 4. Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne - renesans myśli naukowej, TRANS HUMANA, Białystok 2011. 5. Konieczna A., Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010. 6. Łuczak B., Nauczanie integralne w klasach I – III, Poznań 2000. 7. Nadziakiewicz E., Współpraca z rodzicami. Rodzice partnerami w tworzeniu i realizacji strategii rozwoju szkoły, ORE, Warszawa. 8. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WaiP, Warszawa 2007. 9. Psychologia ucznia i nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. 10. Sarnat-Ciastko A., Tutoring w polskiej szkole, DYFIN, Warszawa 2015. 11. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2012. 12. Widstrand T., Porozumienie bez przemocy czyli język żyrafy w szkole, CMPPP, Warszawa 2008. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: wykład problemowy połączony z prezentacją multimedialną, dyskusją oraz analizą sytuacyjną i analizą dokumentów Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.: - liczba godzin kontaktowych - 30 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 5 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 20 - liczba godzin przeznaczonych na inne zadania - 0 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta, z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom pracy odpowiada punkt 2 ECTs |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dąbrowa | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa | |
Strona przedmiotu: | https://classroom.google.com/w/NTM1ODczMzc0NzNa/t/all | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów: 1. Test końcowy: obejmujący 10 pytań o charakterze rekonstrukcyjnym (pytania sprawdzające wiedzę) i 1 pytanie problemowe (pytanie sprawdzające umiejętności zastosowania wiedzy w sytuacjach szkolnych) - do wyboru spośród trzech. Próg zaliczenia egzaminu - 50 %. 2. Udział merytoryczny w: 2.1. analizie dokumentacji szkolnej, 2.2. analizie wybranych problemów szkolnych. W trakcie pracy zdalnej dostępne są zadania do poszczególnych tematów pozwalających na sprawdzenie osiągniecie efektów. 1. Formularz testowy: Teorie nauczania i uczenia się 16.03.2020 2.Arkusz pytań: Podstawowe założenia pracy szkoły i warunki 23.03.2020 3. Arkusz pytań: Tworzenie i realizacja programów edukacyjnych 30.03.2020 4. Arkusz pytań: Metodyka pracy 06.04.2020 5. Charakterystyka jednej z wybranych metod na podstawie wcześniej podanych kryteriów. 20.04.2020 6. Pomiar osiągnięć uczniowskich - zadania w ramach projektu. 27.04.2020 |
|
Pełny opis: |
Opis treści programu: 1. Pedagogika szkolna jako subdyscyplina pedagogiczna – podstawowe założenia. Nowe doktryny i paradygmaty w pedagogice szkolnej. Podstawowe obszary zainteresowań i związane z nimi badania. 2. Rozwój pedagogiki szkolnej w kontekście praw człowieka i idei współczesnego świata. Umocowanie szkoły w środowisku społecznym. 3. Teorie uczenia się i nauczania jako podstawa pracy szkoły. Motywacja jako kluczowy element zaangażowania w proces kształcenia. (4 godziny) 4. Podstawowe założenia pracy szkoły i warunki ich realizacji. Teleologiczny wymiar funkcjonowania szkoły. Opracowanie koncepcji pracy szkoły w kontekście celów dydaktycznych i wychowawczych. 5. Programowanie w pracy szkoły a realizacja celów. Tworzenie i realizacja programów edukacyjnych w perspektywie dokumentacji szkolnej i pozaszkolnej. Programy autorskie. 6. Metodyka pracy w środowisku szkolnym. Metody pracy a osiągnięcia uczniowskie. 7. Osiągnięcia szkolne i sposoby ich pomiarów. Ocenianie jako jeden z elementów życia szkolnego – modele, funkcje i formy. Zasady oceniania i podstawowe trudności. Ocenianie kształtujące - znaczenie w edukacji. 8. Środowisko szkolne wobec specyficznych potrzeb edukacyjnych ucznia. Istota specyficznych potrzeb i warunki realizacji. Praca z uczniami ze specyficznymi uczniami jako warunek budowania równych szans edukacyjnych. 10. Współpraca wewnątrzśrodowiskowa. Zasady i możliwości współpracy z rodzicami. Podstawowe wyzwania. Komunikacja w szkole. Rola tutora. 11. Partnerstwo społeczne szkoły jako źródło skuteczności działań edukacyjnych. Zasady i problemy współpracy środowiskowej. 12. Efektywność pracy szkoły - istota i możliwości dokonywania pomiarów. Efektywność a pozycja rynkowa placówek szkolnych. Sukces edukacyjny jako element efektywności pracy szkoły. 13. Nowe idee i praktyki w przestrzeni szkoły. Gotowość do podejmowania działań innowacyjnych. Doświadczenia szkolne innych krajów jako źródło inspiracji dla działań innowacyjnych. Technologizacja szkoły i wynikające z tego możliwości. 14. Podstawowe problemy edukacyjne w środowisku szkolnym - przyczyny i możliwości rozwiązania. Krytyczny ogląd szkoły. Wykłady on-line Microsoft Teams https://teams.microsoft.com/_#/school/conversations/Og%C3%B3lny?threadId=19:7a12ec497d4c483bb057256984096249@thread.tacv2&ctx=channel: 1. Teorie uczenia się i nauczania jako podstawa pracy szkoły … 16.03.2020 2. Podstawowe założenia pracy szkoły i warunki ich realizacji … 23.03.2020 3. Tworzenie i realizacja programów edukacyjnych … 30.03.2020 4. Metodyka pracy w środowisku szkolnym … 6.04.2020 5. Osiągnięcia szkolne i sposoby ich pomiarów... 21.04.2020 |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Buehl D., Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2004, cz. II. 2. Feinber W., Soltis J., Szkoła i społeczeństwo, WSiP, Warszawa 2000, rozdz. 1 i 8. 3. Gofron A., Adamska-Staroń M., Podstawy edukacji. Ciągłość i zmiana, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009, cz. II. 4. Kopaczyńska I., Ocenianie szkolne wspierające rozwój ucznia, Oficyna Wydawnicza „Impuls“, Kraków 2004, rozdz. I i III. 5. Kołodziejczy W., Polak M., Jak będzie zmieniać się edukacja. Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia, Instytut Obywatelski, Warszawa 2011, s. 17-34, 55-74; http://www.instytutobywatelski.pl/wp-content/uploads/2011/11/edukacja_kolodziejczyk-polak_internet.pdf. 6. Kujawiński J., Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, UAM, Poznań 2010, s. 15-100; https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/212/3/Kujawi%C5%84ski_tekst.pdf. 7. Mendel M., Nauczyciele i rodzice jako sprzymierzeńcy, Wydawnictwo harmonia 2008, cz. II. 8. Thompson J., Specjalne Potrzeby Edukacyjne Uczniów Wskazówki Dla Nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013 (całość). Uzupełniająca: 1. Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa 2009. 2. Blythe S.G., Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. 3. Dolata R., Szkoła – segregacje – nierówności, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008. 4. Kałuszyński M., Nauczyciel i uczeń. Problemy etyczne wychowania i nauczania, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław 2002. 5. Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne - renesans myśli naukowej, TRANS HUMANA, Białystok 2011. 6. Konieczna A., Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010. 7. Łuczak B., Nauczanie integralne w klasach I – III, Poznań 2000. 8. Nadziakiewicz E., Współpraca z rodzicami. Rodzice partnerami w tworzeniu i realizacji strategii rozwoju szkoły, ORE, Warszawa. 9. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WaiP, Warszawa 2007. 10. Psychologia ucznia i nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. 11. Sarnat-Ciastko A., Tutoring w polskiej szkole, DYFIN, Warszawa 2015. 12. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2012. 13. Tough P., Jak dzieci osiągają sukces? Nauka siły woli i ciekawości świata, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 2014. 14. Widstrand T., Porozumienie bez przemocy czyli język żyrafy w szkole, CMPPP, Warszawa 2008. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: wykład problemowy połączony z prezentacją multimedialną, dyskusją oraz analizą sytuacyjną i analizą dokumentów Praca na platformie classroom: https://classroom.google.com/w/NTM1ODczMzc0NzNa/t/all kurs: nnhcxp4 W okresie pracy zdalnej wykład on-line: https://teams.microsoft.com/_#/school/conversations/Og%C3%B3lny?threadId=19:7a12ec497d4c483bb057256984096249@thread.tacv2&ctx=channel - 23.03, 30.03, 6.04.2020, 20.04.2020, 27.04.2020, 04.50.2020, 11.05.2020. Praca samodzielna z materiałem udostępnionym w ramach kursu google classroom. https://classroom.google.com/w/NTM1ODczMzc0NzNa/t/all kurs: nnhcxp4 EGZAMIN PRZEDMIOTOWY: Termin I - 15.06 (poniedziałek) g.12 i termin II - 19.06 (piątek) g. 14. Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.: - liczba godzin kontaktowych - 30 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 5 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 20 - liczba godzin przeznaczonych na inne zadania - 0 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta, z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom pracy odpowiada punkt 2 ECTs |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.