Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika szkolna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-PSK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika szkolna
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Efekty dla specjalności ASKn-EW:

WIEDZA

PE1_W13

- Ma wiedzę na temat pedagogiki szkolnej, jako subdyscypliny pedagogiki, zna jej cele zadania i funkcje.

- Zna zasady metody i formy pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym w perspektywie wertykalnej, wskazującej na zachodzące zmiany ewolucyjne.

PE1_W15

- Zna sposoby funkcjonowania uczniów w klasie/zespole oraz rozumie znaczenie pozycji społecznej uczniów w zespołach klasowych i rówieśniczych dla ich rozwoju.

- Zna specyfikę sytuacji ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych: szczególnie uzdolnionego, odmiennego kulturowo, o zaburzonym rozwoju.

PE1_W23

- Zna zasady współpracy szkoły ze środowiskiem i możliwości jej rozszerzania; ma świadomość odpowiedzialności prawnej opiekuna-wychowawcy w szkole; ma wiedzę z zakresu problematyki etyki zawodu nauczyciela.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U01

- Dokonując analiz, prawidłowo posługuje się terminologią z zakresu teorii i praktyki animacji społeczno-kulturowej oraz pedagogiki szkolnej.

PE1_U03

- Na podstawie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki analizuje motywy i wzory zachowań osób należących do społeczności szkoły i jej środowiska.

PE1_U06

- Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na temat zjawisk kulturowych, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych.

PE1_U12

- Potrafi analizować działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, uwzględniając perspektywę etyczną.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K10

- Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Efekty dla specjalności ASK-EN:

WIEDZA

PE1_W13

- Ma wiedzę na temat pedagogiki szkolnej, jako subdyscypliny pedagogiki, zna jej cele zadania i funkcje; zna zasady, metody i formy pracy opiekuńczo- wychowawczej z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym i szkolnym .

PE1_W15

- Zna sposoby funkcjonowania uczniów w klasie/zespole oraz ma wiedzę na temat ról grupowych przyjmowanych przez uczniów w klasie.

- Zna specyfikę sytuacji ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych: szczególnie uzdolnionego, o zaburzonym rozwoju a także ucznia odmiennego kulturowo.

PE1_W23

- Zna zasady współpracy szkoły ze środowiskiem i możliwości jej rozszerzania; ma świadomość odpowiedzialności prawnej opiekuna-wychowawcy w szkole.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U01

- Potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, istotnych dla animacji społeczno-kulturowej i edukacji kulturalnej prowadzonej w szkole bądź jej środowisku.

PE1_U03

- Potrafi analizować motywy i wzory zachowań osób należących do społeczności szkoły lub jej środowiska.

PE1_U12

- Potrafi analizować działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, uwzględniając perspektywę etyczną.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K03

- Docenia znaczenie poszukiwania innowacyjnych rozwiązań w zakresie stwarzania nowych możliwości edukacyjnych, współpracy wewnątrzśrodowiskowej w szkole oraz rozwiązań tyczących praktycznego warsztatu nauczyciela i wychowawcy.

PE1_K10

- Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Dąbrowa
Prowadzący grup: Ewa Dąbrowa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów:

1. Test końcowy: obejmujący 10 pytań o charakterze rekonstrukcyjnym (pytania sprawdzające wiedzę) i 1 pytanie problemowe (pytanie sprawdzające umiejętności zastosowania wiedzy w sytuacjach szkolnych) - do wyboru spośród trzech. Próg zaliczenia egzaminu - 50 %.

2. Udział merytoryczny w:

2.1. analizie dokumentacji szkolnej,

2.2. analizie wybranych problemów szkolnych.

Pełny opis:

Opis treści programu:

1. Pedagogika szkolna jako subdyscyplina pedagogiczna – podstawowe założenia. Nowe doktryny i paradygmaty w pedagogice szkolnej. Podstawowe obszary zainteresowań i związane z nimi badania.

2. Rozwój pedagogiki szkolnej w kontekście praw człowieka i idei współczesnego świata. Umocowanie szkoły w środowisku społecznym.

3. Teorie uczenia się i nauczania jako podstawa pracy szkoły. Motywacja jako kluczowy element zaangażowania w proces kształcenia.

4. Podstawowe założenia pracy szkoły i warunki ich realizacji. Teleologiczny wymiar funkcjonowania szkoły. Opracowanie koncepcji pracy szkoły w kontekście celów dydaktycznych i wychowawczych.

5. Programowanie w pracy szkoły a realizacja celów. Tworzenie i realizacja programów edukacyjnych w perspektywie dokumentacji szkolnej i pozaszkolnej. Programy autorskie.

6. Metodyka pracy w środowisku szkolnym. Metody pracy a osiągnięcia uczniowskie.

7. Osiągnięcia szkolne i sposoby ich pomiarów. Ocenianie jako jeden z elementów życia szkolnego – modele, funkcje i formy. Zasady oceniania i podstawowe trudności. Ocenianie kształtujące - znaczenie w edukacji.

8. Środowisko szkolne wobec specyficznych potrzeb edukacyjnych ucznia. Istota specyficznych potrzeb i warunki realizacji. Praca z uczniami ze specyficznymi uczniami jako warunek budowania równych szans edukacyjnych.

10. Współpraca wewnątrzśrodowiskowa. Zasady i możliwości współpracy z rodzicami. Podstawowe wyzwania. Komunikacja w szkole. Rola tutora.

11. Partnerstwo społeczne szkoły jako źródło skuteczności działań edukacyjnych. Zasady i problemy współpracy środowiskowej.

12. Efektywność pracy szkoły - istota i możliwości dokonywania pomiarów. Efektywność a pozycja rynkowa placówek szkolnych.

13. Nowe idee i praktyki w przestrzeni szkoły. Gotowość do podejmowania działań innowacyjnych. Doświadczenia szkolne innych krajów jako źródło inspiracji dla działań innowacyjnych. Technologizacja szkoły i wynikające z tego możliwości.

14. Podstawowe problemy edukacyjne: niepowodzenia szkolne – źródła i możliwości pracy pedagogicznej, bezpieczeństwo w środowisku szkolnym. Krytyczny ogląd szkoły. (4 godziny).

Literatura:

Obowiązkowa:

1. Buehl D., Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2004, cz. II.

2. Feinber W., Soltis J., Szkoła i społeczeństwo, WSiP, Warszawa 2000, rozdz. 1 i 8.

3. Gofron A., Adamska-Staroń M., Podstawy edukacji. Ciągłość i zmiana, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009, cz. II.

4. Kopaczyńska I., Ocenianie szkolne wspierające rozwój ucznia, Oficyna Wydawnicza „Impuls“, Kraków 2004, rozdz. I i III.

5. Kołodziejczy W., Polak M., Jak będzie zmieniać się edukacja. Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia, Instytut Obywatelski, Warszawa 2011, s. 17-34, 55-74; http://www.instytutobywatelski.pl/wp-content/uploads/2011/11/edukacja_kolodziejczyk-polak_internet.pdf.

6. Kujawiński J., Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, UAM, Poznań 2010, s. 15-100; https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/212/3/Kujawi%C5%84ski_tekst.pdf.

7. Mendel M., Nauczyciele i rodzice jako sprzymierzeńcy, Wydawnictwo harmonia 2008, cz. II.

8. Thompson J., Specjalne Potrzeby Edukacyjne Uczniów Wskazówki Dla Nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013 (całość).

Uzupełniająca:

1. Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa 2009.

2. Dolata R., Szkoła – segregacje – nierówności, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.

3. Kałuszyński M., Nauczyciel i uczeń. Problemy etyczne wychowania i nauczania, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław 2002.

4. Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne - renesans myśli naukowej, TRANS HUMANA, Białystok 2011.

5. Konieczna A., Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010.

6. Łuczak B., Nauczanie integralne w klasach I – III, Poznań 2000.

7. Nadziakiewicz E., Współpraca z rodzicami. Rodzice partnerami w tworzeniu i realizacji strategii rozwoju szkoły, ORE, Warszawa.

8. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WaiP, Warszawa 2007.

9. Psychologia ucznia i nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

10. Sarnat-Ciastko A., Tutoring w polskiej szkole, DYFIN, Warszawa 2015.

11. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2012.

12. Widstrand T., Porozumienie bez przemocy czyli język żyrafy w szkole, CMPPP, Warszawa 2008.

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

wykład problemowy połączony z prezentacją multimedialną, dyskusją oraz analizą sytuacyjną i analizą dokumentów

Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.:

- liczba godzin kontaktowych - 30

- liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 5

- liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 20

- liczba godzin przeznaczonych na inne zadania - 0

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta, z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom pracy odpowiada punkt 2 ECTs

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Dąbrowa
Prowadzący grup: Ewa Dąbrowa
Strona przedmiotu: https://classroom.google.com/w/NTM1ODczMzc0NzNa/t/all
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów:

1. Test końcowy: obejmujący 10 pytań o charakterze rekonstrukcyjnym (pytania sprawdzające wiedzę) i 1 pytanie problemowe (pytanie sprawdzające umiejętności zastosowania wiedzy w sytuacjach szkolnych) - do wyboru spośród trzech. Próg zaliczenia egzaminu - 50 %.

2. Udział merytoryczny w:

2.1. analizie dokumentacji szkolnej,

2.2. analizie wybranych problemów szkolnych.

W trakcie pracy zdalnej dostępne są zadania do poszczególnych tematów pozwalających na sprawdzenie osiągniecie efektów.

1. Formularz testowy: Teorie nauczania i uczenia się

16.03.2020

2.Arkusz pytań: Podstawowe założenia pracy szkoły i warunki 23.03.2020

3. Arkusz pytań: Tworzenie i realizacja programów edukacyjnych 30.03.2020

4. Arkusz pytań: Metodyka pracy 06.04.2020

5. Charakterystyka jednej z wybranych metod na podstawie wcześniej podanych kryteriów. 20.04.2020

6. Pomiar osiągnięć uczniowskich - zadania w ramach projektu. 27.04.2020

Pełny opis:

Opis treści programu:

1. Pedagogika szkolna jako subdyscyplina pedagogiczna – podstawowe założenia. Nowe doktryny i paradygmaty w pedagogice szkolnej. Podstawowe obszary zainteresowań i związane z nimi badania.

2. Rozwój pedagogiki szkolnej w kontekście praw człowieka i idei współczesnego świata. Umocowanie szkoły w środowisku społecznym.

3. Teorie uczenia się i nauczania jako podstawa pracy szkoły. Motywacja jako kluczowy element zaangażowania w proces kształcenia. (4 godziny)

4. Podstawowe założenia pracy szkoły i warunki ich realizacji. Teleologiczny wymiar funkcjonowania szkoły. Opracowanie koncepcji pracy szkoły w kontekście celów dydaktycznych i wychowawczych.

5. Programowanie w pracy szkoły a realizacja celów. Tworzenie i realizacja programów edukacyjnych w perspektywie dokumentacji szkolnej i pozaszkolnej. Programy autorskie.

6. Metodyka pracy w środowisku szkolnym. Metody pracy a osiągnięcia uczniowskie.

7. Osiągnięcia szkolne i sposoby ich pomiarów. Ocenianie jako jeden z elementów życia szkolnego – modele, funkcje i formy. Zasady oceniania i podstawowe trudności. Ocenianie kształtujące - znaczenie w edukacji.

8. Środowisko szkolne wobec specyficznych potrzeb edukacyjnych ucznia. Istota specyficznych potrzeb i warunki realizacji. Praca z uczniami ze specyficznymi uczniami jako warunek budowania równych szans edukacyjnych.

10. Współpraca wewnątrzśrodowiskowa. Zasady i możliwości współpracy z rodzicami. Podstawowe wyzwania. Komunikacja w szkole. Rola tutora.

11. Partnerstwo społeczne szkoły jako źródło skuteczności działań edukacyjnych. Zasady i problemy współpracy środowiskowej.

12. Efektywność pracy szkoły - istota i możliwości dokonywania pomiarów. Efektywność a pozycja rynkowa placówek szkolnych. Sukces edukacyjny jako element efektywności pracy szkoły.

13. Nowe idee i praktyki w przestrzeni szkoły. Gotowość do podejmowania działań innowacyjnych. Doświadczenia szkolne innych krajów jako źródło inspiracji dla działań innowacyjnych. Technologizacja szkoły i wynikające z tego możliwości.

14. Podstawowe problemy edukacyjne w środowisku szkolnym - przyczyny i możliwości rozwiązania. Krytyczny ogląd szkoły.

Wykłady on-line Microsoft Teams https://teams.microsoft.com/_#/school/conversations/Og%C3%B3lny?threadId=19:7a12ec497d4c483bb057256984096249@thread.tacv2&ctx=channel:

1. Teorie uczenia się i nauczania jako podstawa pracy szkoły … 16.03.2020

2. Podstawowe założenia pracy szkoły i warunki ich realizacji … 23.03.2020

3. Tworzenie i realizacja programów edukacyjnych … 30.03.2020

4. Metodyka pracy w środowisku szkolnym … 6.04.2020

5. Osiągnięcia szkolne i sposoby ich pomiarów... 21.04.2020

Literatura:

Obowiązkowa:

1. Buehl D., Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2004, cz. II.

2. Feinber W., Soltis J., Szkoła i społeczeństwo, WSiP, Warszawa 2000, rozdz. 1 i 8.

3. Gofron A., Adamska-Staroń M., Podstawy edukacji. Ciągłość i zmiana, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009, cz. II.

4. Kopaczyńska I., Ocenianie szkolne wspierające rozwój ucznia, Oficyna Wydawnicza „Impuls“, Kraków 2004, rozdz. I i III.

5. Kołodziejczy W., Polak M., Jak będzie zmieniać się edukacja. Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia, Instytut Obywatelski, Warszawa 2011, s. 17-34, 55-74; http://www.instytutobywatelski.pl/wp-content/uploads/2011/11/edukacja_kolodziejczyk-polak_internet.pdf.

6. Kujawiński J., Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, UAM, Poznań 2010, s. 15-100; https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/212/3/Kujawi%C5%84ski_tekst.pdf.

7. Mendel M., Nauczyciele i rodzice jako sprzymierzeńcy, Wydawnictwo harmonia 2008, cz. II.

8. Thompson J., Specjalne Potrzeby Edukacyjne Uczniów Wskazówki Dla Nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013 (całość).

Uzupełniająca:

1. Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa 2009.

2. Blythe S.G., Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

3. Dolata R., Szkoła – segregacje – nierówności, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.

4. Kałuszyński M., Nauczyciel i uczeń. Problemy etyczne wychowania i nauczania, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław 2002.

5. Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne - renesans myśli naukowej, TRANS HUMANA, Białystok 2011.

6. Konieczna A., Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010.

7. Łuczak B., Nauczanie integralne w klasach I – III, Poznań 2000.

8. Nadziakiewicz E., Współpraca z rodzicami. Rodzice partnerami w tworzeniu i realizacji strategii rozwoju szkoły, ORE, Warszawa.

9. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WaiP, Warszawa 2007.

10. Psychologia ucznia i nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

11. Sarnat-Ciastko A., Tutoring w polskiej szkole, DYFIN, Warszawa 2015.

12. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2012.

13. Tough P., Jak dzieci osiągają sukces? Nauka siły woli i ciekawości świata, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 2014.

14. Widstrand T., Porozumienie bez przemocy czyli język żyrafy w szkole, CMPPP, Warszawa 2008.

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

wykład problemowy połączony z prezentacją multimedialną, dyskusją oraz analizą sytuacyjną i analizą dokumentów

Praca na platformie classroom:

https://classroom.google.com/w/NTM1ODczMzc0NzNa/t/all

kurs: nnhcxp4

W okresie pracy zdalnej wykład on-line: https://teams.microsoft.com/_#/school/conversations/Og%C3%B3lny?threadId=19:7a12ec497d4c483bb057256984096249@thread.tacv2&ctx=channel - 23.03, 30.03, 6.04.2020, 20.04.2020, 27.04.2020, 04.50.2020, 11.05.2020.

Praca samodzielna z materiałem udostępnionym w ramach kursu google classroom. https://classroom.google.com/w/NTM1ODczMzc0NzNa/t/all

kurs: nnhcxp4

EGZAMIN PRZEDMIOTOWY:

Termin I - 15.06 (poniedziałek) g.12 i termin II - 19.06 (piątek) g. 14.

Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.:

- liczba godzin kontaktowych - 30

- liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 5

- liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 20

- liczba godzin przeznaczonych na inne zadania - 0

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta, z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom pracy odpowiada punkt 2 ECTs

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewa Dąbrowa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)