Polityka społeczna - edukacja, opieka, wychowanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-PSE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityka społeczna - edukacja, opieka, wychowanie |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu student: PEP1_W01 Zna podstawowe pojęcia, założenia i terminologię nauk społecznych dotyczącą: modeli polityki społecznej, genezy i rozwoju polityki społecznej, pomocy społecznej, ubezpieczenia społecznego, sprawiedliwości społecznej, welfarestate, polityki edukacyjnej, prorodzinnej, opiekuńczej, ośrodków opiekuńczych i wychowawczych, kompensacji, resocjalizacji PEP1_W07 Umie przedstawić ewolucję instytucji społecznych mających na celu edukację, walkę z analfabetyzmem, oraz wyjaśnić zasady działania współczesnych systemów wsparcia, ingerencji państwa w opiekę nad dzieckiem, osobą starszą, chorą, niepełnosprawną. PEP1_W15 Ma wiedzę o podmiotach działalności edukacyjnej, wychowawczej i pomocowej. Zna indywidualną i społeczną sytuację działających podmiotów i zasady działania społecznego. PEP1_W16 Potrafi wymienić wybrane podstawy prawne, organizacyjne i etyczne z zakresu instytucji pomocy nieletnim i osobom w potrzebie (vulnerable minor, vulnerableadult), oraz w zakresie obowiązku szkolnego i edukacji dorosłych. Zdaje sobie sprawę z istnienia regulacji prawnych dotyczących opieki nad dzieckiem do lat 3, rodziny zastępczej i adopcji. PEP1_U02 Potrafi samodzielnie opracować projekt dotyczący działalności oświatowej. PEP1_U13 Potrafi poprowadzić prezentację, zaplanować działania grupowe i podział pracy w zespole PEP1_K03 Wykazuje inicjatywę w zakresie organizacji pracy, chętnie angażuje się w projekty zespołowe, oraz pracę indywidualną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Prowadzący grup: | Krystyna Heland-Kurzak, Błażej Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do polityki społecznej 2. Modele polityki społecznej. 3. Kwestia rodziny i dziecka w polityce społecznej państw europejskich (zasiłki, podatki, pomoc socjalna, wsparcie rodzin), minimum socjalne, minimum egzystencji. 4. Polityka społeczna: pomoc społeczna i polityka mieszkaniowa. 5. Wyzwania dla polityki społecznej: edukacja, nierówności, polityka rodzinna 6. Polityka edukacyjna. Rola instytucji oświatowych, szczególnie szkoły, we wczesnej interwencji społecznej i pracy z dzieckiem i rodziną 7. Prawodawstwo europejskie w dziedzinie społecznej: Europejska Karta |
|
Literatura: |
W przypadku e-learningu udostępnione zostaną wybrane pozycje studentom Firlit-Fesnak G., Męcina J., (2018). Polityka społeczna. Wydawnictwo:PWN 1. Podolski K., Turnowiecki W. (red.) Polityka społeczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1998. 2. Frąckiewicz L. (2002) Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów. Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”. 3. Gabryszak R., Magierka D. (red.) (2009). Wprowadzenie do polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Enagram. 4. Urry J. (2009). „Społeczeństwa” i wymiar globalny. [w] Sztompka P., Kuci M. (red.) (2009). Socjologia. Lektury. Kraków: Wydawnictwo Znak. 5. Rysz-Kowalczyk (2002). Leksykon polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo APRA-JR. 6. Konwencja o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej. 7. Księżopolski M. (1999). Modele polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo IPiSS. 8. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011; 9. Europejska Karta Społeczna sporządzona w Turynie dnia 18 października 1961 r. (Dz. U. z dnia 29 stycznia 1999 r.) 10. Deklaracja Praw Człowieka; 11. Konwencja o Prawach Dziecka; 12. Materiały ze strony Eurydice; |
|
Uwagi: |
W przypadku pracy na uczelni: 1. Wykład aktywizujący W przypadku e-learningu: 2. Przesłanie rozszerzonej prezentacji z wykładów wraz z komentarzami i video tutorialami prowadzącego wykład. 3. Przesłanie studentom dodatkowej lektury do przeczytania + filmów do obejrzenia 4. Wykłady online na żywo z wykorzystaniem aplikacji ZOOM W przypadku pracy na uczelni: egzamin pisemny W przypadku e-learningu: egzamin ustny poprzez aplikację ZOOM |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.