Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka społeczna - edukacja, opieka, wychowanie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-PSE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polityka społeczna - edukacja, opieka, wychowanie
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu student:

PEP1_W01

Zna podstawowe pojęcia, założenia i terminologię nauk społecznych dotyczącą: modeli polityki społecznej, genezy i rozwoju polityki społecznej, pomocy społecznej, ubezpieczenia społecznego, sprawiedliwości społecznej, welfarestate, polityki edukacyjnej, prorodzinnej, opiekuńczej, ośrodków opiekuńczych i wychowawczych, kompensacji, resocjalizacji

PEP1_W07

Umie przedstawić ewolucję instytucji społecznych mających na celu edukację, walkę z analfabetyzmem, oraz wyjaśnić zasady działania współczesnych systemów wsparcia, ingerencji państwa w opiekę nad dzieckiem, osobą starszą, chorą, niepełnosprawną.

PEP1_W15

Ma wiedzę o podmiotach działalności edukacyjnej, wychowawczej i pomocowej. Zna indywidualną i społeczną sytuację działających podmiotów i zasady działania społecznego.

PEP1_W16

Potrafi wymienić wybrane podstawy prawne, organizacyjne i etyczne z zakresu instytucji pomocy nieletnim i osobom w potrzebie (vulnerable minor, vulnerableadult), oraz w zakresie obowiązku szkolnego i edukacji dorosłych. Zdaje sobie sprawę z istnienia regulacji prawnych dotyczących opieki nad dzieckiem do lat 3, rodziny zastępczej i adopcji.

PEP1_U02

Potrafi samodzielnie opracować projekt dotyczący działalności oświatowej.

PEP1_U13

Potrafi poprowadzić prezentację, zaplanować działania grupowe i podział pracy w zespole

PEP1_K03

Wykazuje inicjatywę w zakresie organizacji pracy, chętnie angażuje się w projekty zespołowe, oraz pracę indywidualną.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystyna Heland-Kurzak
Prowadzący grup: Krystyna Heland-Kurzak, Błażej Przybylski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

1. Wprowadzenie do polityki społecznej

2. Modele polityki społecznej.

3. Kwestia rodziny i dziecka w polityce społecznej państw europejskich (zasiłki, podatki, pomoc socjalna, wsparcie rodzin), minimum socjalne, minimum egzystencji.

4. Polityka społeczna: pomoc społeczna i polityka mieszkaniowa.

5. Wyzwania dla polityki społecznej: edukacja, nierówności, polityka rodzinna

6. Polityka edukacyjna. Rola instytucji oświatowych, szczególnie szkoły, we wczesnej interwencji społecznej i pracy z dzieckiem i rodziną

7. Prawodawstwo europejskie w dziedzinie społecznej: Europejska Karta

Literatura:

W przypadku e-learningu udostępnione zostaną wybrane pozycje studentom

Firlit-Fesnak G., Męcina J., (2018). Polityka społeczna. Wydawnictwo:PWN

1. Podolski K., Turnowiecki W. (red.) Polityka społeczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1998.

2. Frąckiewicz L. (2002) Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów. Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.

3. Gabryszak R., Magierka D. (red.) (2009). Wprowadzenie do polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Enagram.

4. Urry J. (2009). „Społeczeństwa” i wymiar globalny. [w] Sztompka P., Kuci M. (red.) (2009). Socjologia. Lektury. Kraków: Wydawnictwo Znak.

5. Rysz-Kowalczyk (2002). Leksykon polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo APRA-JR.

6. Konwencja o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej.

7. Księżopolski M. (1999). Modele polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo IPiSS.

8. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011;

9. Europejska Karta Społeczna sporządzona w Turynie dnia 18 października 1961 r. (Dz. U. z dnia 29 stycznia 1999 r.)

10. Deklaracja Praw Człowieka;

11. Konwencja o Prawach Dziecka;

12. Materiały ze strony Eurydice;

Uwagi:

W przypadku pracy na uczelni:

1. Wykład aktywizujący

W przypadku e-learningu:

2. Przesłanie rozszerzonej prezentacji z wykładów wraz z komentarzami i video tutorialami prowadzącego wykład.

3. Przesłanie studentom dodatkowej lektury do przeczytania + filmów do obejrzenia

4. Wykłady online na żywo z wykorzystaniem aplikacji ZOOM

W przypadku pracy na uczelni:

egzamin pisemny

W przypadku e-learningu:

egzamin ustny poprzez aplikację ZOOM

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)