Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki korekcyjnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-POK2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy pedagogiki korekcyjnej
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

.

Efekty uczenia się:

PE1_U02 Potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych występujących na etapie edukacji elementarnej dziecka z trudnościami w rozwoju i uczeniu się

PE1_U03 Umie posługiwać się w podstawowym zakresie wybranymi ujęciami teoretycznymi z obszaru pedagogiki korekcyjnej w celu diagnozowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz analizowania i interpretowania zachowań poszczególnych uczestników procesu wychowania i kształcenia

PE1_U08 Posiada, co najmniej na podstawowym poziomie umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów z obszaru pedagogiki korekcyjnej

PE1_K05 Dostrzega i formułuje dylematy moralne i etyczne związane z pracą nauczyciela, nauczyciela-wychowawcy i nauczyciela-terapeuty w pracy z uczniami z trudnościami w rozwoju i uczeniu się w oparciu o poznane modele teoretyczne

PE1_K10 Wykazuje zrozumienie gotowość do działania na rzecz dzieci z trudnościami w rozwoju i uczeniu się w przedszkolu i w szkole oraz znajomość teoretycznych i prawno-organizacyjnych podstaw tego typu działań

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Olechowska
Prowadzący grup: Marzena Żółcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

test końcowy lub wykonanie serii zadań zaliczeniowych lub grupowy projekt studencki; w przypadku zajęć realizowanych zdalnie także quiz internetowy na podstawie literatury

Pełny opis:

Przedmiot i zadania pedagogiki korekcyjnej, charakterystyka sylwetki pedagoga korekcyjnego – kompetencje i predyspozycje zawodowe. Metody i techniki badań pedagogicznych w pedagogice korekcyjnej.

Przyczyny, objawy i rodzaje trudności w uczeniu się. Planowanie postępowania rozpoznawczego i wspomagającego rozwój i uczenie się dzieci. Współpraca z rodzicami i środowiskiem poza szkołą w celu kształtowania jak najbardziej optymalnego środowiska uczenia się dzieci. Nowe kierunki badań w pedagogice i działań praktycznych w pedagogice - neurodydaktyka, uniwersalne projektowanie dla edukacji itd.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Byers R., Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych: opracowanie metodyczne dla nauczycieli, Warszawa 2002

Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989

Górniewicz E., Krause A., Od tradycjonalizmu do ponowoczesności: dyskursy pedagogiki specjalnej, Olsztyn 2002

Klus-Stańska D., Szczepska-Putkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009

Olechowska, A. Specjalne potrzeby edukacyjne, 2016

Sekułowicz M.(red.), Wybrane problemy pedagogiki specjalnej: teoria, diagnoza, terapia, Wrocław 2006

Literatura uzupełniająca:

Kozłowska A. (red. nauk.), Dylematy współczesnego wychowania i edukacji, Kraków 2007

Olechowska A., Edukacja dzieci o specjalnych potrzebach w: Szlendak T. (red.), Małe dziecko w Polsce. Raport o sytuacji edukacji elementarnej, Warszawa 2006

Olechowska A., Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazówki dla nauczycieli, Warszawa 2001

Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna, t.1 i 2, Kraków 2005

Sosin I. (red.), Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, Warszawa 2008

Źródła literaturowe dostępne on-line:

IBUK Libra-Akademia Pedagogiki Specjalnej 2019/2020

Jeżewska-Krasnodębska E., Zaburzenia artykulacji spółgłosek u dzieci rozpoczynających naukę szkolną, 2017.

Waleszkiewicz K.,Bajki dla dyslektyków, 2008.

Winczura B.,Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych Diagnoza – edukacja – terapia, 2014.

Lipowska M., Dysleksja i ADHD współwystępujące zaburzenia rozwoju, 2011.

Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, 2016.

Publikacje Akademii Pedagogiki Specjalnej Online

http://www.aps.edu.pl/media/2391423/balachowicz_zrozumiec_uczenie_sie_internet-1.pdf

str. 50-57, 63-64,77-79, rozdział: Teoria umysłu dziecka, str. 119.

http://www.aps.edu.pl/media/2391434/ba%C5%82achowicz_kreatywnosc_e-book-1.pdf

str.16., str.22., str.176.,str.232.

ORE

Rozporządzeni w sprawie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej

http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=924&from=&dirids=1&ver_id=&lp=1&QI=

Leśniewska K., Jak pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – zadania szkoły i poradni psychologiczno-pedagogicznej, ORE http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=814&from=&dirids=1&ver_id=&lp=6&QI=A5D26EBDB7F2ECD94E2536BA5C4DD87D-20

Cybulska R.,Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ORE, http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=916&from=&dirids=1&ver_id=&lp=3&QI=A5D26EBDB7F2ECD94E2536BA5C4DD87D-20

Uwagi:

Metody kształcenia:

informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu, metody kształcenia na odległość za pośrednictwem platformy MS Teams, poczty USOS w domenie @aps.edu.pl

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach 30

Przygotowanie się do zajęć, np. lektura 15

Przygotowanie się do zaliczenia/ wykonania zadań zaliczeniowych 10

Przygotowanie zadań zaliczeniowych 5

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)