Podstawy pedagogiki korekcyjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-POK2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pedagogiki korekcyjnej |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
. |
Efekty uczenia się: |
PE1_U02 Potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych występujących na etapie edukacji elementarnej dziecka z trudnościami w rozwoju i uczeniu się PE1_U03 Umie posługiwać się w podstawowym zakresie wybranymi ujęciami teoretycznymi z obszaru pedagogiki korekcyjnej w celu diagnozowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz analizowania i interpretowania zachowań poszczególnych uczestników procesu wychowania i kształcenia PE1_U08 Posiada, co najmniej na podstawowym poziomie umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów z obszaru pedagogiki korekcyjnej PE1_K05 Dostrzega i formułuje dylematy moralne i etyczne związane z pracą nauczyciela, nauczyciela-wychowawcy i nauczyciela-terapeuty w pracy z uczniami z trudnościami w rozwoju i uczeniu się w oparciu o poznane modele teoretyczne PE1_K10 Wykazuje zrozumienie gotowość do działania na rzecz dzieci z trudnościami w rozwoju i uczeniu się w przedszkolu i w szkole oraz znajomość teoretycznych i prawno-organizacyjnych podstaw tego typu działań |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
CW
ŚR CZ LAB
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Olechowska | |
Prowadzący grup: | Marzena Żółcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: test końcowy lub wykonanie serii zadań zaliczeniowych lub grupowy projekt studencki; w przypadku zajęć realizowanych zdalnie także quiz internetowy na podstawie literatury |
|
Pełny opis: |
Przedmiot i zadania pedagogiki korekcyjnej, charakterystyka sylwetki pedagoga korekcyjnego – kompetencje i predyspozycje zawodowe. Metody i techniki badań pedagogicznych w pedagogice korekcyjnej. Przyczyny, objawy i rodzaje trudności w uczeniu się. Planowanie postępowania rozpoznawczego i wspomagającego rozwój i uczenie się dzieci. Współpraca z rodzicami i środowiskiem poza szkołą w celu kształtowania jak najbardziej optymalnego środowiska uczenia się dzieci. Nowe kierunki badań w pedagogice i działań praktycznych w pedagogice - neurodydaktyka, uniwersalne projektowanie dla edukacji itd. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Byers R., Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych: opracowanie metodyczne dla nauczycieli, Warszawa 2002 Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989 Górniewicz E., Krause A., Od tradycjonalizmu do ponowoczesności: dyskursy pedagogiki specjalnej, Olsztyn 2002 Klus-Stańska D., Szczepska-Putkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009 Olechowska, A. Specjalne potrzeby edukacyjne, 2016 Sekułowicz M.(red.), Wybrane problemy pedagogiki specjalnej: teoria, diagnoza, terapia, Wrocław 2006 Literatura uzupełniająca: Kozłowska A. (red. nauk.), Dylematy współczesnego wychowania i edukacji, Kraków 2007 Olechowska A., Edukacja dzieci o specjalnych potrzebach w: Szlendak T. (red.), Małe dziecko w Polsce. Raport o sytuacji edukacji elementarnej, Warszawa 2006 Olechowska A., Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazówki dla nauczycieli, Warszawa 2001 Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna, t.1 i 2, Kraków 2005 Sosin I. (red.), Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, Warszawa 2008 Źródła literaturowe dostępne on-line: IBUK Libra-Akademia Pedagogiki Specjalnej 2019/2020 Jeżewska-Krasnodębska E., Zaburzenia artykulacji spółgłosek u dzieci rozpoczynających naukę szkolną, 2017. Waleszkiewicz K.,Bajki dla dyslektyków, 2008. Winczura B.,Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych Diagnoza – edukacja – terapia, 2014. Lipowska M., Dysleksja i ADHD współwystępujące zaburzenia rozwoju, 2011. Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, 2016. Publikacje Akademii Pedagogiki Specjalnej Online http://www.aps.edu.pl/media/2391423/balachowicz_zrozumiec_uczenie_sie_internet-1.pdf str. 50-57, 63-64,77-79, rozdział: Teoria umysłu dziecka, str. 119. http://www.aps.edu.pl/media/2391434/ba%C5%82achowicz_kreatywnosc_e-book-1.pdf str.16., str.22., str.176.,str.232. ORE Rozporządzeni w sprawie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=924&from=&dirids=1&ver_id=&lp=1&QI= Leśniewska K., Jak pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – zadania szkoły i poradni psychologiczno-pedagogicznej, ORE http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=814&from=&dirids=1&ver_id=&lp=6&QI=A5D26EBDB7F2ECD94E2536BA5C4DD87D-20 Cybulska R.,Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ORE, http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=916&from=&dirids=1&ver_id=&lp=3&QI=A5D26EBDB7F2ECD94E2536BA5C4DD87D-20 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu, metody kształcenia na odległość za pośrednictwem platformy MS Teams, poczty USOS w domenie @aps.edu.pl Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach 30 Przygotowanie się do zajęć, np. lektura 15 Przygotowanie się do zaliczenia/ wykonania zadań zaliczeniowych 10 Przygotowanie zadań zaliczeniowych 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.