Podstawy i metodyka edukacji polonistycznej w klasach I-III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-PEJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy i metodyka edukacji polonistycznej w klasach I-III |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PE1_W16 ma podstawową wiedzę z zakresu poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku wczesnoszkolnym PE1_W23 posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji wczesnoszkolnej K_U09 posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji wczesnoszkolnej PE1_K08 Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne; |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR WYK
CW
CW
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pardej | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk, Katarzyna Pardej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu. Sposób pomiaru efektów kształcenia: obserwacja, kolokwium, wykonanie konkretnych ćwiczeń w czasie zajęć. Informacje o zdalnych elementach zaliczenia przedmiotu - zaliczenie wykładu na podstawie egzaminu pisemnego przeprowadzonego za pomocą aplikacji Teams/Forms; zaliczenie ćwiczeń na podstawie samodzielnie opracowanego zestawu zadań przesłanego w korespondencji mailowej lub na platformie Teams. Zajęcia prowadzone są synchronicznie. |
|
Pełny opis: |
Informacja o metodach pracy na odległość: kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz na platformie uczelnianej Teams. Studenci będą otrzymywać zadania do zrealizowania oraz będą odsyłani do wskazanej literatury przedmiotu dostępnej w zbiorze książek elektronicznych lub materiałów przesyłanych przez wykładowcę; będą oni proszeni o studiowanie literatury oraz robienie notatek z przeczytanych tekstów. Sposób weryfikacji zakładanych efektów uczenia się z zakresu treści, które zostały opracowane w formie pracy zdalnej: Treści z okresu nauki w systemie zdalnym będą weryfikowane na egzaminie na koniec roku i będą one uwzględnione w ocenie końcowej. Egzamin odbędzie się zdalnie za pomocą platformy Forms. Wykład (30h): Geneza i rozwój języka. Akty mowy i funkcje języka (4h) Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia (2h) Rozwijanie twórczej aktywności uczniów – metody aktywizujące (4h) Stymulacja kreatywności językowej (2h) Metody nauki czytania i pisania w ujęciu porównawczym (2h) Technika artykulacji samogłosek i spółgłosek (2h) Kody językowe. Stosunek gwary do języka ogólnego w świadomości dzieci (4h) Dyskurs dziecięcy (2h) Uzus i norma językowa. Typy błędów językowych (2h) Charakterystyka procesu czytania i pisania (6h). Ćwiczenia (45h): Etapy wprowadzania nowej litery. Proces pisania (4h) Gry i zabawy dydaktyczne w polonistycznej edukacji dzieci (3h) Metody aktywizujące w praktyce (8h) Praca z tekstem literackim (8h) Nauczanie ortografii i interpunkcji (2h) Technika wypowiadania tekstu oraz zjawiska prozodyczne w języku polskim (6h) Błędy wewnątrzjęzykowe i zewnątrzjęzykowe (4h) Poprawność fleksyjna. Deklinacja i koniugacja (2h) Poprawność fonetyczna (4h). Usprawnianie funkcji leżących u podłoża czytania i pisania (4h) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2012. Czelakowska D., Stymulacja kreatywności językowej dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2005 Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007. Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym, [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 45-56. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007. Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002. Pardej K., Wariantywność fonetyczna u dzieci wiejskich z gminy Rzeczyca, województwo łódzkie, Kraków 2011. Pardej K., Proces przyswajania systemu językowego, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 1, s. 18-20. Pardej K., Wpływ dyskursu na konstruowanie opowiadań przez dzieci w wieku od dwóch do dziesięciu lat, „Poradnik Językowy” 2009, z. 8, s. 83-90. Tanajewska A., Kiełpińska I., Kołodziejska D., Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia szkoły podstawowej, Gdańsk 2014. W okresie pracy zdalnej studenci będą odsyłani do studiowania wskazanej przez wykładowcę literatury przedmiotu dostępnej w bazie elektronicznej (Ibuk Libra) oraz materiałów przesyłanych do studentów za pomocą domeny APS, poczty APS lub platformy uczelnianej Temas. http://www.aps.edu.pl/biblioteka/ibuk-libra-ksi%C4%85%C5%BCki-elektroniczne/ http://www.aps.edu.pl/biblioteka/bazy-danych/ Literatura uzupełniająca: Aleksandrzak S., Wskazówki metodyczne do nauczania języka polskiego, Warszawa 1974. Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996. Dubisz S. (red.), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa 2002. Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983. Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999. Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991. Jurek A., Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Gdańsk 2012. Jurek A., Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Gdańsk 2012. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005. Konopnicka I., Edukacja czytelnicza dzieci w młodszym wieku szkolnym, Opole 2013. Kucała M., Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 1994. Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1995. Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007. Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa 1996. Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990. Węglińska M., Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych? Warszawa 2002. Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001. Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 2005. Zawodniak J., Rozwijanie sprawności pisania w dydaktyce językowej na etapie wczesnoszkolnym, Zielona Góra 2009. Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992. Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 75 Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 Przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia 30 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 Informacja o metodach pracy na odległość: kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz na platformie uczelnianej Teams. Studenci będą otrzymywać zadania do zrealizowania oraz będą odsyłani do wskazanej literatury przedmiotu dostępnej w zbiorze książek elektronicznych lub materiałów przesyłanych przez wykładowcę; będą oni proszeni o studiowanie literatury oraz robienie notatek z przeczytanych tekstów. W okresie pracy zdalnej studenci zobligowani są do: studiowania publikacji/literatury, zgłębiania zagadnień wskazanych przez wykładowcę, robienia notatek, odpowiadania na pytania (zadane przez wykładowcę), przygotowania scenariuszy zajęć z zakresu edukacji polonistycznej i przesłania ich wykładowcy we wskazanym terminie, realizowania kart pracy i zadań oraz gromadzenia wytworów powstałych w wyniku ich realizacji, a następnie dostarczenia ich wykładowcy we wskazanym terminie. Nazwa wykorzystanej aplikacji: Wideospotkania (w zależności od potrzeb) oraz poczta elektroniczna, wykład w postaci prezentacji z komentarzami prowadzącego, korespondencje indywidualne w postaci korespondencji mailowej lub na z wykorzystaniem czatu podczas dyżurów, przesyłanie informacji zwrotnej studentom za pomocą poczty elektronicznej lub za pomocą platformy Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Szurowska | |
Prowadzący grup: | Beata Szurowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z pojęciami i definicjami z zakresu kształcenia polonistycznego małego dziecka oraz nabycie przez studenta kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć językowych i literackich w przedszkolu |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z pojęciami i definicjami z zakresu kształcenia polonistycznego małego dziecka oraz nabycie przez studenta kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć językowych i literackich w przedszkolu TREŚCI PROGRAMOWE 1. Diagnoza gotowości szkolnej i rozwijanie kompetencji niezbędnych do podjęcia nauki czytania i pisania 2. Etapy wprowadzania nowej litery. Proces czytania i pisania 3. Gry i zabawy dydaktyczne w polonistycznej edukacji dzieci 4. Metody aktywizujące w realizacji treści polonistycznych 5. Praca z tekstem literackim 6. Rozwijanie mowy i umiejętności wypowiadania się w edukacji wczesnoszkolnej 7. Rozwijanie umiejętności redagowania wypowiedzi pisemnej w edukacji wczesnoszkolnej 8. Nauczanie ortografii i interpunkcji 9. Nauczanie gramatyki w edukacji wczesnoszkolnej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2012. Czelakowska D., Stymulacja kreatywności językowej dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2005 Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007. Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym, [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 45-56. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007. Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002. Pardej K., Wariantywność fonetyczna u dzieci wiejskich z gminy Rzeczyca, województwo łódzkie, Kraków 2011. Pardej K., Proces przyswajania systemu językowego, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 1, s. 18-20. Pardej K., Wpływ dyskursu na konstruowanie opowiadań przez dzieci w wieku od dwóch do dziesięciu lat, „Poradnik Językowy” 2009, z. 8, s. 83-90. Tanajewska A., Kiełpińska I., Kołodziejska D., Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia szkoły podstawowej, Gdańsk 2014. Literatura uzupełniająca: Aleksandrzak S., Wskazówki metodyczne do nauczania języka polskiego, Warszawa 1974. Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996. Dubisz S. (red.), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa 2002. Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983. Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999. Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991. Jurek A., Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Gdańsk 2012. Jurek A., Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Gdańsk 2012. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005. Konopnicka I., Edukacja czytelnicza dzieci w młodszym wieku szkolnym, Opole 2013. Kucała M., Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 1994. Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1995. Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007. Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa 1996. Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990. Węglińska M., Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych? Warszawa 2002. Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001. Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 2005. Zawodniak J., Rozwijanie sprawności pisania w dydaktyce językowej na etapie wczesnoszkolnym, Zielona Góra 2009. Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992. Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Szurowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.