Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy i metodyka edukacji polonistycznej w klasach I-III

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-PEJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy i metodyka edukacji polonistycznej w klasach I-III
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PE1_W16

ma podstawową wiedzę z zakresu poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku wczesnoszkolnym

PE1_W23

posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji wczesnoszkolnej

K_U09

posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji wczesnoszkolnej

PE1_K08

Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne;

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pardej
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk, Katarzyna Pardej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu.

Sposób pomiaru efektów kształcenia: obserwacja, kolokwium, wykonanie konkretnych ćwiczeń w czasie zajęć.

Informacje o zdalnych elementach zaliczenia przedmiotu - zaliczenie wykładu na podstawie egzaminu pisemnego przeprowadzonego za pomocą aplikacji Teams/Forms; zaliczenie ćwiczeń na podstawie samodzielnie opracowanego zestawu zadań przesłanego w korespondencji mailowej lub na platformie Teams. Zajęcia prowadzone są synchronicznie.

Pełny opis:

Informacja o metodach pracy na odległość: kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz na platformie uczelnianej Teams. Studenci będą otrzymywać zadania do zrealizowania oraz będą odsyłani do wskazanej literatury przedmiotu dostępnej w zbiorze książek elektronicznych lub materiałów przesyłanych przez wykładowcę; będą oni proszeni o studiowanie literatury oraz robienie notatek z przeczytanych tekstów.

Sposób weryfikacji zakładanych efektów uczenia się z zakresu treści, które zostały opracowane w formie pracy zdalnej: Treści z okresu nauki w systemie zdalnym będą weryfikowane na egzaminie na koniec roku i będą one uwzględnione w ocenie końcowej.

Egzamin odbędzie się zdalnie za pomocą platformy Forms.

Wykład (30h):

Geneza i rozwój języka. Akty mowy i funkcje języka (4h)

Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia (2h)

Rozwijanie twórczej aktywności uczniów – metody aktywizujące (4h)

Stymulacja kreatywności językowej (2h)

Metody nauki czytania i pisania w ujęciu porównawczym (2h)

Technika artykulacji samogłosek i spółgłosek (2h)

Kody językowe. Stosunek gwary do języka ogólnego w świadomości dzieci (4h)

Dyskurs dziecięcy (2h)

Uzus i norma językowa. Typy błędów językowych (2h)

Charakterystyka procesu czytania i pisania (6h).

Ćwiczenia (45h):

Etapy wprowadzania nowej litery. Proces pisania (4h)

Gry i zabawy dydaktyczne w polonistycznej edukacji dzieci (3h)

Metody aktywizujące w praktyce (8h)

Praca z tekstem literackim (8h)

Nauczanie ortografii i interpunkcji (2h)

Technika wypowiadania tekstu oraz zjawiska prozodyczne w języku polskim (6h)

Błędy wewnątrzjęzykowe i zewnątrzjęzykowe (4h)

Poprawność fleksyjna. Deklinacja i koniugacja (2h)

Poprawność fonetyczna (4h).

Usprawnianie funkcji leżących u podłoża czytania i pisania (4h)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2012.

Czelakowska D., Stymulacja kreatywności językowej dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2005

Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007.

Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym, [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 45-56.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Pardej K., Wariantywność fonetyczna u dzieci wiejskich z gminy Rzeczyca, województwo łódzkie, Kraków 2011.

Pardej K., Proces przyswajania systemu językowego, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 1, s. 18-20.

Pardej K., Wpływ dyskursu na konstruowanie opowiadań przez dzieci w wieku od dwóch do dziesięciu lat, „Poradnik Językowy” 2009, z. 8, s. 83-90.

Tanajewska A., Kiełpińska I., Kołodziejska D., Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia szkoły podstawowej, Gdańsk 2014.

W okresie pracy zdalnej studenci będą odsyłani do studiowania wskazanej przez wykładowcę literatury przedmiotu dostępnej w bazie elektronicznej (Ibuk Libra) oraz materiałów przesyłanych do studentów za pomocą domeny APS, poczty APS lub platformy uczelnianej Temas.

http://www.aps.edu.pl/biblioteka/ibuk-libra-ksi%C4%85%C5%BCki-elektroniczne/

http://www.aps.edu.pl/biblioteka/bazy-danych/

Literatura uzupełniająca:

Aleksandrzak S., Wskazówki metodyczne do nauczania języka polskiego, Warszawa 1974.

Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996.

Dubisz S. (red.), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa 2002.

Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983.

Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999.

Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991.

Jurek A., Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Gdańsk 2012.

Jurek A., Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Gdańsk 2012.

Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Konopnicka I., Edukacja czytelnicza dzieci w młodszym wieku szkolnym, Opole 2013.

Kucała M., Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 1994.

Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1995.

Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.

Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa 1996.

Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Węglińska M., Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych? Warszawa 2002.

Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 2005.

Zawodniak J., Rozwijanie sprawności pisania w dydaktyce językowej na etapie wczesnoszkolnym, Zielona Góra 2009.

Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.

Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006.

Uwagi:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 75

Przygotowanie się do zajęć, lektury 35

Przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia 30

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

Informacja o metodach pracy na odległość: kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz na platformie uczelnianej Teams. Studenci będą otrzymywać zadania do zrealizowania oraz będą odsyłani do wskazanej literatury przedmiotu dostępnej w zbiorze książek elektronicznych lub materiałów przesyłanych przez wykładowcę; będą oni proszeni o studiowanie literatury oraz robienie notatek z przeczytanych tekstów.

W okresie pracy zdalnej studenci zobligowani są do: studiowania publikacji/literatury, zgłębiania zagadnień wskazanych przez wykładowcę, robienia notatek, odpowiadania na pytania (zadane przez wykładowcę), przygotowania scenariuszy zajęć z zakresu edukacji polonistycznej i przesłania ich wykładowcy we wskazanym terminie, realizowania kart pracy i zadań oraz gromadzenia wytworów powstałych w wyniku ich realizacji, a następnie dostarczenia ich wykładowcy we wskazanym terminie.

Nazwa wykorzystanej aplikacji: Wideospotkania (w zależności od potrzeb) oraz poczta elektroniczna, wykład w postaci prezentacji z komentarzami prowadzącego, korespondencje indywidualne w postaci korespondencji mailowej lub na z wykorzystaniem czatu podczas dyżurów, przesyłanie informacji zwrotnej studentom za pomocą poczty elektronicznej lub za pomocą platformy Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Szurowska
Prowadzący grup: Beata Szurowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z pojęciami i definicjami z zakresu kształcenia polonistycznego małego dziecka oraz nabycie przez studenta kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć językowych i literackich w przedszkolu

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z pojęciami i definicjami z zakresu kształcenia polonistycznego małego dziecka oraz nabycie przez studenta kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć językowych i literackich w przedszkolu

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Diagnoza gotowości szkolnej i rozwijanie kompetencji niezbędnych do podjęcia nauki czytania i pisania

2. Etapy wprowadzania nowej litery. Proces czytania i pisania

3. Gry i zabawy dydaktyczne w polonistycznej edukacji dzieci

4. Metody aktywizujące w realizacji treści polonistycznych

5. Praca z tekstem literackim

6. Rozwijanie mowy i umiejętności wypowiadania się w edukacji wczesnoszkolnej

7. Rozwijanie umiejętności redagowania wypowiedzi pisemnej w edukacji wczesnoszkolnej

8. Nauczanie ortografii i interpunkcji

9. Nauczanie gramatyki w edukacji wczesnoszkolnej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2012.

Czelakowska D., Stymulacja kreatywności językowej dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2005

Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007.

Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym, [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 45-56.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Pardej K., Wariantywność fonetyczna u dzieci wiejskich z gminy Rzeczyca, województwo łódzkie, Kraków 2011.

Pardej K., Proces przyswajania systemu językowego, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 1, s. 18-20.

Pardej K., Wpływ dyskursu na konstruowanie opowiadań przez dzieci w wieku od dwóch do dziesięciu lat, „Poradnik Językowy” 2009, z. 8, s. 83-90.

Tanajewska A., Kiełpińska I., Kołodziejska D., Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia szkoły podstawowej, Gdańsk 2014.

Literatura uzupełniająca:

Aleksandrzak S., Wskazówki metodyczne do nauczania języka polskiego, Warszawa 1974.

Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996.

Dubisz S. (red.), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa 2002.

Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983.

Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999.

Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991.

Jurek A., Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Gdańsk 2012.

Jurek A., Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Gdańsk 2012.

Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Konopnicka I., Edukacja czytelnicza dzieci w młodszym wieku szkolnym, Opole 2013.

Kucała M., Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 1994.

Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1995.

Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.

Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa 1996.

Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Węglińska M., Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych? Warszawa 2002.

Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 2005.

Zawodniak J., Rozwijanie sprawności pisania w dydaktyce językowej na etapie wczesnoszkolnym, Zielona Góra 2009.

Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.

Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Beata Szurowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)