Pedagogika alternatywna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-PEA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika alternatywna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE1_W11 - Zna nurty pedagogiki alternatywnej i rozumie ich rolę we współczesnej pedagogice twórczości. - Zna wybrane alternatywne formy wychowania przedszkolnego i szkolnego. Zna założenia programowe czołowych nurtów alternatywnej pedagogiki na świecie PE1_W16 - Zna podstawowe zasady i przepisy związane z konstruowaniem programów autorskich oraz wdrażaniem innowacji pedagogicznych i prowadzeniem eksperymentów pedagogicznych. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U06 - Tworzy klarowne i merytoryczne wypowiedzi pisemne dotyczące obszaru pedagogiki alternatywnej. - Konstruuje wypowiedzi się odwołując się do kluczowych koncepcji teoretycznych pedagogiki alternatywnej. PE1_U09 - Porównuje rozwiązania wybranych szkół alternatywnych ze względu na ich możliwości nauczania i wychowywania do twórczości. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K04 - Wykazuje postawę tolerancyjną wobec alternatywnych przekonań na temat celów edukacji i wartości leżących u ich podłoża, potrafi klarownie i z odwołaniem do wiedzy naukowej oceniać wartość alternatyw wychowania i nauczania. - Wykazuje się wrażliwością na wobec odmiennych poglądów swoich kolegów i potrafi włączać się w dyskusję, prezentując swoje poglądy w sposób nie naruszający uczuć innych osób. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gajda | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
1. Test zaliczeniowy 2. Referaty z elementami prezentacji multimedialnych w wykonaniu studentów |
|
Pełny opis: |
- Edukacja alternatywna w Polsce – wprowadzenie, ustalenia definicyjne, rys historyczny rozwoju edukacji alternatywnej w Polsce. - Klasyka alternatywy edukacyjnej oraz przykłady realizacji praktycznych alternatywnych idei edukacji w Polsce i na świecie: idea edukacji według Celestyna Freineta i Owidiusza Decroly; pedagogika Marii Montessori; pedagogika Rudolfa Steinera oraz jej praktyczna realizacja w Polsce i na świecie; Alexander S. Neill i Summerhill. - Przykłady polskich szkół alternatywnych - Antypedagogika (postpedagogika) jako sprzeciw wobec wychowania i edukacji tradycyjnej - Współczesne idee i kontrowersje w edukacji - alternatywa, zagrożenie, szansa? Edukacja w poglądach Kena Robinsona; idea edukacji domowej; realizacja idei edukacji demokratycznej w Polsce i za granicą; gender i edukacja. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Łukaszewicz, R. (2002.) Studia nad alternatywami w edukacji. Wrocław : Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne. Śliwerski, B. (2001). Edukacja pod prąd. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Śliwerski, B. (2009). Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej. Kraków: Impuls. Kwieciński, Z. (2000). Alternatywy myślenia o/dla edukacji. Warszawa: IBE. Śliwierski, B. (red. 2000). Pedagogika alternatywna. Dylematy teorii. Kraków: Impuls Okoń, W. (1997). Dziesięć Szkół Alternatywnych. Warszawa: WSiP. Sajdak, A. (2008). Edukacja kreatywna. Kraków: WAM Melosik, Z., Śliwerski, B. (2010). Edukacja alternatywna w XXI wieku. Kraków: Impuls. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Brzezińska, R., Brzeziński, A. (2012). Idee angielskiej wolnej szkoły Summerhill w polskich egzemplifikacjach. Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna. Budajczak, M. (2002). Edukacja domowa: społeczne konteksty kształcenia się w rodzinnym gronie, poza instytucjonalnym środowiskiem szkoły. Rys-Studio. Figiel, M. (2001). Szkoły autorskie w Polsce. Realizacje edukacyjnych utopii. Kraków: Impuls. Gribble, D. (2005). Edukacja w wolności: w poszukiwaniu idealnego systemu kształcenia. Kraków: Impuls. Łukaszewicz, R. (1997). Szkoła jako kawałek innego świata. - Wrocław: Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne. Łukaszewicz, R. (2005). Inne drogi edukacji: kolonie twórczych wspólnot. Wrocław: Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne. Łukaszewicz, R. (2010). Wrocławska Szkoła Przyszłości: dla duchowości, dla wyobraźni, dla praktyki : ...z nieoczekiwaną przypowieścią autobiograficzną. Wrocław: Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne. Murzyn, A. (2014). Wokół Kena Robinsona kreatywnego myślenia o edukacji. Kraków: Impuls. Nalaskowski, A. (2013). Ortodoksja i chaos. Kraków: Impuls. Schoenebeck, H. (2009). Antypedagogika w dialogu. Kraków: Impuls. Schoenebeck, H. (2009). Jaka może być szkoła. Impuls: Kraków. Zakrzewska, Marzena. Red. (2009). Edukacja domowa w Polsce : teoria i praktyka. Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna "Adam". |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacje multimedialne w wykonaniu studentów, dyskusja panelowa, praca z tekstem, rozmowa kierowana, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy; metody waloryzacyjne Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia 30h Przygotowanie się do zajęć (np. lektura tekstu) 5h Przygotowanie się do egzaminu 10h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.