Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Organizacja i działanie instytucji kultury i organizacji pozarządowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-OKO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Organizacja i działanie instytucji kultury i organizacji pozarządowych
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA

PE1_W07

- Ma podstawową wiedzę o działalności instytucji kultury [państwowe, samorządowe i prywatne] oraz o działalności podmiotów sektora pozarządowego w Polsce i w Europie.

PE1_W24

- Zna kontekst organizacyjny działalności kulturalnej oraz pozarządowej w Polsce i w Europie.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U04

- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie organizacji i działania instytucji kultury i organizacji pozarządowych.

PE1_U05

- Umie wykonać analizę przypadku [case study] działalności wybranej instytucji kultury, fundacji/stowarzyszenia w odniesieniu do wcześniejszych założeń teoretycznych; potrafi formułować wnioski z autorskich analiz .

PE1_U06

- Potrafi w sposób precyzyjny scharakteryzować specyfikę organizacji i działania sektora kultury oraz sektora pozarządowego w Polsce .

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K02

- Ma przekonanie o wkładzie instytucji tworzących i promujących kulturę w rozwój społeczeństwa i jego integrację.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Florczak
Prowadzący grup: Przemysław Florczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Kolokwium semestralne w formie ustnej (przy pomocy aplikacji MS Teams) - indywidualne spotkanie on-line z każdym studentem (realizacja w ostatnim tygodniu semestru letniego).

Realizacja praktycznej pracy cząstkowej [śródsemestralnej] - pracę należy przesłać na adres mailowy florczak.aps@gmail.com do 17.05 br.

WIEDZA:

Ocena odpowiedzi studenckich na kolokwium semestralnym (Teams)

Ocena wypowiedzi studentów w dyskusjach na zajęciach na podstawie literatury obligatoryjnej.

Ocena praktycznej pracy cząstkowej [śródsemestralnej]

UMIEJĘTNOŚCI:

Ocena odpowiedzi studenckich na pytania problemowe [kolokwium semestralne - Teams]

Ocena praktycznej pracy cząstkowej [śródsemestralnej]

KOMPETENCJE:

Ocena wypowiedzi studenckich dotyczących przygotowania do pracy i rozwoju zawodowego animatora kultury

Ocena postaw studenckich i poziomu zaangażowania w przygotowanie autorskich treści w ramach cząstkowych prac śródsemestralnych

UWAGA:

W czasie zdalnej realizacji zajęć wszystkie zakładane efekty kształcenia mogą być zrealizowane. Zarówno płaszczyzna wiedzy, ale także umiejętności i kompetencji będą weryfikowane przy realizacji cząstkowych zadań praktycznych, które zostaną zmodyfikowane i dostosowane do komunikacji zdalnej.

Pełny opis:

I.ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE

Wprowadzenie w problematykę przedmiotu. Przedstawienie organizacyjnego oraz merytorycznego aspektu realizacji zajęć. Wskazanie literatury obligatoryjnej oraz nadobowiązkowej. Przedstawienie warunków zaliczenia przedmiotu.

II.FORMALNO-PRAWNE PODSTAWY DZIAŁANIA INSTYTUCJI KULTURY W POLSCE.

Definicja „instytucji kultury”. Podział instytucji kultury w Polsce. Prawne ramy organizowania działalności kulturalnej w Polsce.

III. FORMALNO-PRAWNE PODSTAWY DZIAŁANIA ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH

W POLSCE.

Definicja i charakterystyka III sektora. Rodzaje, rola i zadania organizacji pozarządowych w społeczeństwie obywatelskim. Organizacje pożytku publicznego.

IV., V. WSPÓŁPRACA MIĘDZYSEKTOROWA INSTYTUCJI KULTURY ORAZ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH W POLSCE I NA ŚWIECIE.

Analiza otoczenia instytucji kultury i organizacji pozarządowych. Płaszczyzny współpracy międzysektorowej

w kreowaniu działań promujących kulturę oraz inne inicjatywy społeczne, edukacyjne, filantropijne. Znaczenie sektora biznesu oraz sektora administracyjnego dla funkcjonowania instytucji kultury oraz fundacji i stowarzyszeń.

VI., VII. ŹRÓDŁA FINANSOWANIA DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI KULTURY

ORAZ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH W POLSCE.

Analiza źródeł i skali publicznego finansowania kultury w Polsce. Prywatne źródła finansowania działalności kulturalnej oraz pozarządowej w Polsce. Przykłady aktualnych rozwiązań.

VIII., IX. PROCES ZAŁOŻYCIELSKI I REJESTRACYJNY ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ – FUNDACJE I STOWARZYSZENIA.

Akt fundacyjny, statut, rejestracja w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Stowarzyszenia zwykłe i rejestrowe. Komitet założycielski, uchwała założycielska, statut, rejestracja w Krajowym Rejestrze Sądowym.

X. TOŻSAMOŚĆ ORAZ WIZERUNEK INSTYTUCJI PROMOCJI KULTURY

ORAZ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH.

Podstawowe elementy budowy tożsamości i wizerunku organizacji kulturalnej/pozarządowej. Misja i wizja organizacji. Elementy corporate identity.

XI., XII., XIII. MARKETING W INSTYTUCJACH KULTURY I ORGANIZACJACH POZARZĄDOWYCH. MODELE MARKETINGOWE. RYNEK I ODBIORCY KULTURY I SZTUKI.

Mechanizmy funkcjonowania kultury i sztuki na rynku. Strategia marketingowa marketing-mix dla sektora kultury

i sztuki oraz sektora pozarządowego. Odbiorcy działań kulturalnych - podział i specyfikacja. Grupy docelowe oraz beneficjenci ostateczni w inicjatywach organizacji pozarządowych. Segmentacja rynku.

XIV. OMÓWIENIE PRAC SEMESTRALNYCH ORAZ PODSUMOWANIE ZAJĘĆ.

XV. KOLOKWIUM ZALICZENIOWE.

Literatura:

K. Ziętal, Archiwistyka społeczna, Karta, Warszawa 2012

M. Chrzczonowicz, Jak napisać statut fundacji, Klon/Jawor, Warszawa 2010

R. Niecikowska i inni, Jak założyć stowarzyszenie, Klon/Jawor, Warszawa 2009

B. Kwiatkowska, Jak założyć fundację, Klon/Jawor, Warszawa 2008

P. Kotler, N. Lee, Marketing w sektorze publicznym, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008

E. Hoppe (red.), Public relations instytucji użyteczności publicznej, VM Group, Gdańsk 2005

M. Dragicevic-Sesic, B. Stojkovic, Kultura: zarządzanie, animacja, marketing, NCK, Warszawa 2002

P. Adamiak i inni, Współpraca w obszarze kultury – samorządy, publiczne instytucje kultury, organizacje pozarządowe, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2015

Ł. Wróblewski, Strategie marketingowe w instytucjach kultury, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012

Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984r. o fundacjach.

Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach.

*WSZYSTKIE MATERIAŁY DO REALIZACJI PRZEDMIOTU W FORMIE ZDALNEJ (ŁĄCZNIE Z LITERATURĄ) SĄ DOSTĘPNE DLA GRUPY NA PLATFORMIE GOOGLE (DYSK) POD LINKIEM PODANYM W ZAKŁADCE "ĆWICZENIA"

KONTAKT Z PROWADZĄCYM:

florczak.aps@gmail.com

pflorczak@aps.edu.pl

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Prezentacja multimedialna

Analiza przypadków

Praca z tekstem

Ćwiczenia praktyczne w formie zdalnej (z wykorzystaniem tablicy w MS Teams i zadań na dysku Google)

UWAGA!*

W czasie zdalnej realizacji zajęć ćwiczenia będą realizowane poprzez:

a.cotygodniowe video-spotkania z wykorzystaniem platformy MS Teams (synchroniczne) - realizowane w każdą środę (od 15.04 do końca semestru letniego) w godz. 18-19.30 (po uzgodnieniu z grupą). Wcześniejsze zajęcia (przed 15.04) realizowane z wykorzystaniem audio-komentarzy do prezentacji.

Spotkania online odbywają się w ramach zespołu utworzonego na platformie MS Teams (OiDIKiOP-ASKII) oraz z u zyciem kalendarza spotkań.

b.udostępnienie studentom prezentacji z dodatkowym skryptem (wersją "pisaną" wykładu oraz ilustracjami) - wersje pdf

c.udostępnienie studentom zadań i ćwiczeń opartych na literaturze obowiązkowej oraz "studiach przypadku" przesłanych przez prowadzącego

(zadania mają charakter indywidualny lub/i grupowy)

Zrealizowane zadania studenci nadsyłają w terminie 7 dni od ich otrzymania na adres florczak.aps@gmail.com. Rezultaty zadań omawiane są przez prowadzącego podczas zajęć online.

d.poszerzenie w/w materiału o dodatkowe pytania problemowe wymagające aktywnej refleksji.

*WSZYSTKIE MATERIAŁY SĄ DOSTĘPNE DLA GRUPY WYKŁADOWEJ NA PLATFORMIE GOOGLE (DYSK) - w tym zadania i treść ćwiczeń cząstkowych.

LINK DO MATERIAŁÓW ZNAJDUJE SIĘ W ZAKŁADCE "ĆWICZENIA" I JEST DOSTĘPNY DLA KAŻDEGO STUDENTA REALIZUJĄCEGO PRZEDMIOT.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 30

Przygotowanie się do zajęć/studiowanie literatury - 8

Przygotowanie pracy praktycznej (śródsemestralnej) - 8

Przygotowanie się do ustengo kolokwium zaliczeniowego - 12

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)