Organizacja i działanie instytucji kultury i organizacji pozarządowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-OKO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacja i działanie instytucji kultury i organizacji pozarządowych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE1_W07 - Ma podstawową wiedzę o działalności instytucji kultury [państwowe, samorządowe i prywatne] oraz o działalności podmiotów sektora pozarządowego w Polsce i w Europie. PE1_W24 - Zna kontekst organizacyjny działalności kulturalnej oraz pozarządowej w Polsce i w Europie. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U04 - Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie organizacji i działania instytucji kultury i organizacji pozarządowych. PE1_U05 - Umie wykonać analizę przypadku [case study] działalności wybranej instytucji kultury, fundacji/stowarzyszenia w odniesieniu do wcześniejszych założeń teoretycznych; potrafi formułować wnioski z autorskich analiz . PE1_U06 - Potrafi w sposób precyzyjny scharakteryzować specyfikę organizacji i działania sektora kultury oraz sektora pozarządowego w Polsce . KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K02 - Ma przekonanie o wkładzie instytucji tworzących i promujących kulturę w rozwój społeczeństwa i jego integrację. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Florczak | |
Prowadzący grup: | Przemysław Florczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Kolokwium semestralne w formie ustnej (przy pomocy aplikacji MS Teams) - indywidualne spotkanie on-line z każdym studentem (realizacja w ostatnim tygodniu semestru letniego). Realizacja praktycznej pracy cząstkowej [śródsemestralnej] - pracę należy przesłać na adres mailowy florczak.aps@gmail.com do 17.05 br. WIEDZA: Ocena odpowiedzi studenckich na kolokwium semestralnym (Teams) Ocena wypowiedzi studentów w dyskusjach na zajęciach na podstawie literatury obligatoryjnej. Ocena praktycznej pracy cząstkowej [śródsemestralnej] UMIEJĘTNOŚCI: Ocena odpowiedzi studenckich na pytania problemowe [kolokwium semestralne - Teams] Ocena praktycznej pracy cząstkowej [śródsemestralnej] KOMPETENCJE: Ocena wypowiedzi studenckich dotyczących przygotowania do pracy i rozwoju zawodowego animatora kultury Ocena postaw studenckich i poziomu zaangażowania w przygotowanie autorskich treści w ramach cząstkowych prac śródsemestralnych UWAGA: W czasie zdalnej realizacji zajęć wszystkie zakładane efekty kształcenia mogą być zrealizowane. Zarówno płaszczyzna wiedzy, ale także umiejętności i kompetencji będą weryfikowane przy realizacji cząstkowych zadań praktycznych, które zostaną zmodyfikowane i dostosowane do komunikacji zdalnej. |
|
Pełny opis: |
I.ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE Wprowadzenie w problematykę przedmiotu. Przedstawienie organizacyjnego oraz merytorycznego aspektu realizacji zajęć. Wskazanie literatury obligatoryjnej oraz nadobowiązkowej. Przedstawienie warunków zaliczenia przedmiotu. II.FORMALNO-PRAWNE PODSTAWY DZIAŁANIA INSTYTUCJI KULTURY W POLSCE. Definicja „instytucji kultury”. Podział instytucji kultury w Polsce. Prawne ramy organizowania działalności kulturalnej w Polsce. III. FORMALNO-PRAWNE PODSTAWY DZIAŁANIA ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH W POLSCE. Definicja i charakterystyka III sektora. Rodzaje, rola i zadania organizacji pozarządowych w społeczeństwie obywatelskim. Organizacje pożytku publicznego. IV., V. WSPÓŁPRACA MIĘDZYSEKTOROWA INSTYTUCJI KULTURY ORAZ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH W POLSCE I NA ŚWIECIE. Analiza otoczenia instytucji kultury i organizacji pozarządowych. Płaszczyzny współpracy międzysektorowej w kreowaniu działań promujących kulturę oraz inne inicjatywy społeczne, edukacyjne, filantropijne. Znaczenie sektora biznesu oraz sektora administracyjnego dla funkcjonowania instytucji kultury oraz fundacji i stowarzyszeń. VI., VII. ŹRÓDŁA FINANSOWANIA DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI KULTURY ORAZ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH W POLSCE. Analiza źródeł i skali publicznego finansowania kultury w Polsce. Prywatne źródła finansowania działalności kulturalnej oraz pozarządowej w Polsce. Przykłady aktualnych rozwiązań. VIII., IX. PROCES ZAŁOŻYCIELSKI I REJESTRACYJNY ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ – FUNDACJE I STOWARZYSZENIA. Akt fundacyjny, statut, rejestracja w Krajowym Rejestrze Sądowym. Stowarzyszenia zwykłe i rejestrowe. Komitet założycielski, uchwała założycielska, statut, rejestracja w Krajowym Rejestrze Sądowym. X. TOŻSAMOŚĆ ORAZ WIZERUNEK INSTYTUCJI PROMOCJI KULTURY ORAZ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH. Podstawowe elementy budowy tożsamości i wizerunku organizacji kulturalnej/pozarządowej. Misja i wizja organizacji. Elementy corporate identity. XI., XII., XIII. MARKETING W INSTYTUCJACH KULTURY I ORGANIZACJACH POZARZĄDOWYCH. MODELE MARKETINGOWE. RYNEK I ODBIORCY KULTURY I SZTUKI. Mechanizmy funkcjonowania kultury i sztuki na rynku. Strategia marketingowa marketing-mix dla sektora kultury i sztuki oraz sektora pozarządowego. Odbiorcy działań kulturalnych - podział i specyfikacja. Grupy docelowe oraz beneficjenci ostateczni w inicjatywach organizacji pozarządowych. Segmentacja rynku. XIV. OMÓWIENIE PRAC SEMESTRALNYCH ORAZ PODSUMOWANIE ZAJĘĆ. XV. KOLOKWIUM ZALICZENIOWE. |
|
Literatura: |
K. Ziętal, Archiwistyka społeczna, Karta, Warszawa 2012 M. Chrzczonowicz, Jak napisać statut fundacji, Klon/Jawor, Warszawa 2010 R. Niecikowska i inni, Jak założyć stowarzyszenie, Klon/Jawor, Warszawa 2009 B. Kwiatkowska, Jak założyć fundację, Klon/Jawor, Warszawa 2008 P. Kotler, N. Lee, Marketing w sektorze publicznym, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 E. Hoppe (red.), Public relations instytucji użyteczności publicznej, VM Group, Gdańsk 2005 M. Dragicevic-Sesic, B. Stojkovic, Kultura: zarządzanie, animacja, marketing, NCK, Warszawa 2002 P. Adamiak i inni, Współpraca w obszarze kultury – samorządy, publiczne instytucje kultury, organizacje pozarządowe, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2015 Ł. Wróblewski, Strategie marketingowe w instytucjach kultury, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012 Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984r. o fundacjach. Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. *WSZYSTKIE MATERIAŁY DO REALIZACJI PRZEDMIOTU W FORMIE ZDALNEJ (ŁĄCZNIE Z LITERATURĄ) SĄ DOSTĘPNE DLA GRUPY NA PLATFORMIE GOOGLE (DYSK) POD LINKIEM PODANYM W ZAKŁADCE "ĆWICZENIA" KONTAKT Z PROWADZĄCYM: florczak.aps@gmail.com pflorczak@aps.edu.pl |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Prezentacja multimedialna Analiza przypadków Praca z tekstem Ćwiczenia praktyczne w formie zdalnej (z wykorzystaniem tablicy w MS Teams i zadań na dysku Google) UWAGA!* W czasie zdalnej realizacji zajęć ćwiczenia będą realizowane poprzez: a.cotygodniowe video-spotkania z wykorzystaniem platformy MS Teams (synchroniczne) - realizowane w każdą środę (od 15.04 do końca semestru letniego) w godz. 18-19.30 (po uzgodnieniu z grupą). Wcześniejsze zajęcia (przed 15.04) realizowane z wykorzystaniem audio-komentarzy do prezentacji. Spotkania online odbywają się w ramach zespołu utworzonego na platformie MS Teams (OiDIKiOP-ASKII) oraz z u zyciem kalendarza spotkań. b.udostępnienie studentom prezentacji z dodatkowym skryptem (wersją "pisaną" wykładu oraz ilustracjami) - wersje pdf c.udostępnienie studentom zadań i ćwiczeń opartych na literaturze obowiązkowej oraz "studiach przypadku" przesłanych przez prowadzącego (zadania mają charakter indywidualny lub/i grupowy) Zrealizowane zadania studenci nadsyłają w terminie 7 dni od ich otrzymania na adres florczak.aps@gmail.com. Rezultaty zadań omawiane są przez prowadzącego podczas zajęć online. d.poszerzenie w/w materiału o dodatkowe pytania problemowe wymagające aktywnej refleksji. *WSZYSTKIE MATERIAŁY SĄ DOSTĘPNE DLA GRUPY WYKŁADOWEJ NA PLATFORMIE GOOGLE (DYSK) - w tym zadania i treść ćwiczeń cząstkowych. LINK DO MATERIAŁÓW ZNAJDUJE SIĘ W ZAKŁADCE "ĆWICZENIA" I JEST DOSTĘPNY DLA KAŻDEGO STUDENTA REALIZUJĄCEGO PRZEDMIOT. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 30 Przygotowanie się do zajęć/studiowanie literatury - 8 Przygotowanie pracy praktycznej (śródsemestralnej) - 8 Przygotowanie się do ustengo kolokwium zaliczeniowego - 12 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.