Metodyka zajęć pozalekcyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-MZP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka zajęć pozalekcyjnych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Efekty dla specjalności ASKn-EW: WIEDZA PE1_W22 - Zna procedury i dobre praktyki w zakresie działalności świetlic szkolnych i prowadzenia zajęć pozalekcyjnych. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U09 - Potrafi ocenić stosowane metody i procedury w zakresie praktyk animacji społeczno-kulturowej w ramach zajęć świetlicowych i pozalekcyjnych. PE1_U15 - Kompetentnie dobiera i stosuje metody oddziaływań animacyjnych i edukacyjnych w trakcie zajęć świetlicowych i pozalekcyjnych. - Umiejętnie i zgodnie ze wskazaniami metodycznymi, prowadzi zajęcia animujące twórczość artystyczną dzieci, młodzieży w trakcie zajęć świetlicowych i pozalekcyjnych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K08 - Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. ----------------------------------------------------------------------------------------------- Efekty dla specjalności ASK-EN: WIEDZA PE1_W22 - Zna procedury i dobre praktyki w zakresie działalności świetlic szkolnych i prowadzenia zajęć pozalekcyjnych. PE1_W25 - Posiada poszerzoną wiedzę metodyczną w zakresie realizacji zajęć pozalekcyjnych – ze szczególnym uwzględnieniem działań kompensacyjnych. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U09 - Umiejętnie analizuje i ocenia stosowane metody i procedury w zakresie praktyk animacji społeczno-kulturowej w szkole i środowisku. . - Potrafi wykorzystywać istniejące rozwiązania, koncepcje i metody do realizowania autorskich działań pedagogicznych na gruncie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych z uczniem. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K08 - Odpowiedzialnie – w porozumieniu z innymi uczestnikami procesu edukacyjno-wychowawczego w szkole i z uwzględnieniem ich sugestii – projektuje autorskie projekty zajęć pozalekcyjnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
CW
WYK
LAB
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Michalski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów obejmuje przede wszystkim: - ustalenia terminologiczne, - możliwości spędzania czasu wolnego przez uczniów, jego charakterystykę. - funkcje i zadania świetlicy szkolnej oraz działalności kół zainteresowań w szkole. Problematyka ćwiczeń jest ukierunkowana na rozwiązania metodyczne zajęć, obejmujące - oddziaływania werbalne, - niewerbalne, - świat gier dla uczniów, - planowanie pracy wychowawczej. Ponadto: - prezentowanie przez studentów własnych koncepcji zajęć, adekwatnie do omawianych zagadnień. Problematyka laboratorium jest ukierunkowana na - samodzielne prowadzenie sekwencji zajęć, uwzględniając m.in. gry i zabawy świetlicowe, - czytelnictwo, - zajęcia związane z żywym słowem, - zajęcia plastyczne i praktyczno - techniczne, - środki audiowizualne. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. F. Bereźnicki: Zajęcia pozalekcyjne. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2007. 2. Błajet P., Pedagogika sportu, w: Pedagogika, t.4. Redakcja naukowa B. Śliwerski. GWP, Gdańsk 2010. 3.. Łobocki M., W poszukiwaniu skutecznych form wychowania. WSiP, Warszawa 1990. Uzupełniająca: 4. Jatulewicz J.: Uczyć i wychowywać także po lekcjach. "Dyrektor Szkoły" nr, 2007. 5. Maciołek B., Program wychowawczy świetlic. Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2007. 6. Maciołek B., Przewodnik metodyczny do programu wychowawczego świetlic. Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2007. 7. Nowosad I.: Szkoła jako miejsce organizowania czasu wolnego uczniów. "Wychowanie na co Dzień", nr 9, 2010. 8. Vopel Klaus W., Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Wyd. "Jedność", Kielce 2009. |
|
Uwagi: |
Studenci otrzymują zadania do realizacji w puli materiałów wykładowych. Przesyłają prace na pocztę służbową wykładowcy. Pierwsze materiały zostały przesłane 17 marca na adres grup, od 24 marca są przesyłane przez system USOS. Studenci otrzymali informację o zaliczeniu przedmiotu, tryb przeprowadzenia egzaminu jest w toku ustaleń. Z grupą ćwiczeniową 2, zajęcia są prowadzone od 5 maja w trybie TEAMs. Jest na bieżąco kontakt wykładowcy z przedstawicielami grup. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.