Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wykorzystywania mediów w edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-MWE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka wykorzystywania mediów w edukacji
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład - aktywność na zajęciach i praca pisemna

Ćwiczenia - ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej w grupie

Pełny opis:

Student w toku zajęć poznaje najważniejsze zagadnienia związane z metodyką przygotowania i prowadzenia zajęć. Uzyska umiejętności formułowania celów i treści procesu dydaktycznego, doboru odpowiednich metod i form, przestrzegania zasad kształcenia, wykorzystania najnowszych mediów i technologii cyfrowych w kształceniu, kontroli i oceny efektów kształcenia.

TREŚCI PROGRAMOWE

WYKŁADY

1. Ogólne założenia metodyki nauczania

2. Cele i treści metodyki wykorzystania mediów w edukacji

3. Metody i formy prowadzenia zajęć dydaktycznych

4 Koncepcja kształcenia wielostronnego i multimedialnego

5. Proces dydaktyczny i zasady nauczania

6. Metodyka przygotowania zajęć dydaktycznych

7. Kontrola i ocena efektów kształcenia

ĆWICZENIA

1. Szczegółowe założenia metodyki wychowania i kształcenia

2. Cele metodyki wykorzystania mediów w edukacji

3. Treści metodyki wykorzystania mediów w edukacji

4. Metody prowadzenia zajęć dydaktycznych

5. Formy prowadzenia zajęć dydaktycznych

6. Koncepcja kształcenia wielostronnego

7. Koncepcja kształcenia multimedialnego

8.Przebieg procesu dydaktycznego

9. Zasady nauczania

10. Zasady wychowania

11. Metodyka prowadzenia zajęć dydaktycznych

Literatura:

LITERATURA

Literatura obowiązkowa:

1 .Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków 2015.

2. Bednarek J. , Andrzejewska A. (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków 2015.

3. Bednarek J., Andrzejewska A. (red.), Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, A. Andrzejewska, J. Bednarek (red.), Wyd. Difin 2014.

4. Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Warszawa 2006.

5. Bednarek J., Media w nauczaniu, Warszawa 2002.

6. Bednarek J.. Społeczeństwo informacyjne i media w opinii osób niepełnosprawnych, Warszawa 2005.

7. Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu. Chcesz myśleć sprawniej niż inni? Poznań 2000.

8. Dylak S, Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Poznań 1995.

9. Juszczyk S., Podstawy dydaktyki dla pedagogów, Kraków 1999

10.Kruszewski K., Sztuka nauczania, (t.1) K. Konarzewski K., (t.2) Warszawa 1992.

11. Łaszczyk Komputer w kształceniu specjalnej, Warszawa 1998.

12. Morbitzer J., Musiał E., (red.) Człowiek – Media – Edukacja, Wyd. Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN, Kraków 2012

13. Nowakowski Z., Dydaktyka informatyki w praktyce, MIKOM, Warszawa 2003.

14. Osiński Z., Technologia informacyjna w edukacji humanistycznej, MADO, Toruń 2001.

Literatura uzupełniająca:

1. Siemieniecki B. (red.), Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2012.

2. Siemińska-Łosko A., Internet w przygotowaniu nauczycieli do stosowania technologii informacyjnej, Adam Marszałek, Toruń 2006.

3. Strykowski W., (red.) Media a edukacja. Materiały z kolejnych międzynarodowych konferencji (I, II, III, IV i V) Konferencja, Poznań.

4. Tanaś M., (red.) Technologia informacyjna w procesie dydaktycznym, Warszawa 2005.

5. Tanaś M., (red.) Pedagogika @ środki informatyczne i media, Warszawa-Kraków 2004.

6. Tanaś M., Edukacyjne zastosowania komputerów, Warszawa 1997

7. Bednarek J., Multimedialne kształcenie ustawiczne nauczycieli, Warszawa 2010.

8. Tapscott D., Cyfrowa dorosłość, Warszawa 2010.

Efekty uczenia się:

Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil: akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17

WIEDZA

PE1_W22

- posiada ogólną i szczegółową wiedzę dotyczącą koncepcji teoretycznych w zakresie zastosowania mediów w edukacji.

PE1_W23

- posiada wiedzę dotyczącą projektowania i realizacji zajęć z zastosowaniem mediów w ramach działalności dydaktyczno-wychowawczej

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U02

- przygotowując programy kształcenia, przy realizacji których zostaną w dużym stopniu wykorzystane media, ma na uwadze profilaktykę zagrożeń związanych z tymi mediami

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K07

- jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie z wykorzystaniem mediów w edukacji

PE1_K08

- przygotowuje zajęcia dydaktyczne z zastosowaniem mediów, dostosowując stopień trudności materiału do wieku i poziomu rozwoju wychowanków

Metody i kryteria oceniania:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący,

- dyskusja dydaktyczna,

- ćwiczenia

- praca w zespołach

- analiza przypadków,

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 20 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 godz

Sumaryczna liczba punktów: ECTS 3

Zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook, a także poprzez kontakt telefoniczny. Narzędzia wykorzystywane w zależności od możliwości uczestników procesu kształcenia, według ustalonych sposobów pracy z grupami. Wykorzystywane formy komunikacji: poczta e-mail, kontakt telefoniczny, spotkania on line.

Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań.

Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystanie z programu Microsoft Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Józef Bednarek
Prowadzący grup: Józef Bednarek, Anna Weiss
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład - aktywność na zajęciach i praca pisemna

Ćwiczenia - ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej w grupie

Pełny opis:

Student w toku zajęć poznaje najważniejsze zagadnienia związane z metodyką przygotowania i prowadzenia zajęć. Uzyska umiejętności formułowania celów i treści procesu dydaktycznego, doboru odpowiednich metod i form, przestrzegania zasad kształcenia, wykorzystania najnowszych mediów i technologii cyfrowych w kształceniu, kontroli i oceny efektów kształcenia.

TREŚCI PROGRAMOWE

WYKŁADY

1. Ogólne założenia metodyki nauczania

2. Cele i treści metodyki wykorzystania mediów w edukacji

3. Metody i formy prowadzenia zajęć dydaktycznych

4 Koncepcja kształcenia wielostronnego i multimedialnego

5. Proces dydaktyczny i zasady nauczania

6. Metodyka przygotowania zajęć dydaktycznych

7. Kontrola i ocena efektów kształcenia

ĆWICZENIA

1. Szczegółowe założenia metodyki wychowania i kształcenia

2. Cele metodyki wykorzystania mediów w edukacji

3. Treści metodyki wykorzystania mediów w edukacji

4. Metody prowadzenia zajęć dydaktycznych

5. Formy prowadzenia zajęć dydaktycznych

6. Koncepcja kształcenia wielostronnego

7. Koncepcja kształcenia multimedialnego

8.Przebieg procesu dydaktycznego

9. Zasady nauczania

10. Zasady wychowania

11. Metodyka prowadzenia zajęć dydaktycznych

Literatura:

LITERATURA

Literatura obowiązkowa:

1 .Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków 2015.

2. Bednarek J. , Andrzejewska A. (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków 2015.

3. Bednarek J., Andrzejewska A. (red.), Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, A. Andrzejewska, J. Bednarek (red.), Wyd. Difin 2014.

4. Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Warszawa 2006.

5. Bednarek J., Media w nauczaniu, Warszawa 2002.

6. Bednarek J.. Społeczeństwo informacyjne i media w opinii osób niepełnosprawnych, Warszawa 2005.

7. Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu. Chcesz myśleć sprawniej niż inni? Poznań 2000.

8. Dylak S, Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Poznań 1995.

9. Juszczyk S., Podstawy dydaktyki dla pedagogów, Kraków 1999

10.Kruszewski K., Sztuka nauczania, (t.1) K. Konarzewski K., (t.2) Warszawa 1992.

11. Łaszczyk Komputer w kształceniu specjalnej, Warszawa 1998.

12. Morbitzer J., Musiał E., (red.) Człowiek – Media – Edukacja, Wyd. Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN, Kraków 2012

13. Nowakowski Z., Dydaktyka informatyki w praktyce, MIKOM, Warszawa 2003.

14. Osiński Z., Technologia informacyjna w edukacji humanistycznej, MADO, Toruń 2001.

Literatura uzupełniająca:

1. Siemieniecki B. (red.), Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2012.

2. Siemińska-Łosko A., Internet w przygotowaniu nauczycieli do stosowania technologii informacyjnej, Adam Marszałek, Toruń 2006.

3. Strykowski W., (red.) Media a edukacja. Materiały z kolejnych międzynarodowych konferencji (I, II, III, IV i V) Konferencja, Poznań.

4. Tanaś M., (red.) Technologia informacyjna w procesie dydaktycznym, Warszawa 2005.

5. Tanaś M., (red.) Pedagogika @ środki informatyczne i media, Warszawa-Kraków 2004.

6. Tanaś M., Edukacyjne zastosowania komputerów, Warszawa 1997

7. Bednarek J., Multimedialne kształcenie ustawiczne nauczycieli, Warszawa 2010.

8. Tapscott D., Cyfrowa dorosłość, Warszawa 2010.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący,

- dyskusja dydaktyczna,

- ćwiczenia

- praca w zespołach

- analiza przypadków,

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 20 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 godz

Sumaryczna liczba punktów: ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Józef Bednarek
Prowadzący grup: Izabela Mikołajewska, Joanna Rabiega-Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład - aktywność na zajęciach i praca pisemna

Ćwiczenia - ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej w grupie

Pełny opis:

Student w toku zajęć poznaje najważniejsze zagadnienia związane z metodyką przygotowania i prowadzenia zajęć. Uzyska umiejętności formułowania celów i treści procesu dydaktycznego, doboru odpowiednich metod i form, przestrzegania zasad kształcenia, wykorzystania najnowszych mediów i technologii cyfrowych w kształceniu, kontroli i oceny efektów kształcenia.

TREŚCI PROGRAMOWE

WYKŁADY

1. Ogólne założenia metodyki nauczania

2. Cele i treści metodyki wykorzystania mediów w edukacji

3. Metody i formy prowadzenia zajęć dydaktycznych

4 Koncepcja kształcenia wielostronnego i multimedialnego

5. Proces dydaktyczny i zasady nauczania

6. Metodyka przygotowania zajęć dydaktycznych

7. Kontrola i ocena efektów kształcenia

ĆWICZENIA

1. Szczegółowe założenia metodyki wychowania i kształcenia

2. Cele metodyki wykorzystania mediów w edukacji

3. Treści metodyki wykorzystania mediów w edukacji

4. Metody prowadzenia zajęć dydaktycznych

5. Formy prowadzenia zajęć dydaktycznych

6. Koncepcja kształcenia wielostronnego

7. Koncepcja kształcenia multimedialnego

8.Przebieg procesu dydaktycznego

9. Zasady nauczania

10. Zasady wychowania

11. Metodyka prowadzenia zajęć dydaktycznych

Literatura:

LITERATURA

Literatura obowiązkowa:

1 .Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków 2015.

2. Bednarek J. , Andrzejewska A. (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków 2015.

3. Bednarek J., Andrzejewska A. (red.), Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, A. Andrzejewska, J. Bednarek (red.), Wyd. Difin 2014.

4. Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Warszawa 2006.

5. Bednarek J., Media w nauczaniu, Warszawa 2002.

6. Bednarek J.. Społeczeństwo informacyjne i media w opinii osób niepełnosprawnych, Warszawa 2005.

7. Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu. Chcesz myśleć sprawniej niż inni? Poznań 2000.

8. Dylak S, Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Poznań 1995.

9. Juszczyk S., Podstawy dydaktyki dla pedagogów, Kraków 1999

10.Kruszewski K., Sztuka nauczania, (t.1) K. Konarzewski K., (t.2) Warszawa 1992.

11. Łaszczyk Komputer w kształceniu specjalnej, Warszawa 1998.

12. Morbitzer J., Musiał E., (red.) Człowiek – Media – Edukacja, Wyd. Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN, Kraków 2012

13. Nowakowski Z., Dydaktyka informatyki w praktyce, MIKOM, Warszawa 2003.

14. Osiński Z., Technologia informacyjna w edukacji humanistycznej, MADO, Toruń 2001.

Literatura uzupełniająca:

1. Mayer R.E., Multimedia Learning. Cambridge University Press, 2010.

Siemieniecki B. (red.), Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2012.

2. Siemińska-Łosko A., Internet w przygotowaniu nauczycieli do stosowania technologii informacyjnej, Adam Marszałek, Toruń 2006.

3. Strykowski W., (red.) Media a edukacja. Materiały z kolejnych międzynarodowych konferencji (I, II, III, IV i V) Konferencja, Poznań.

4. Tanaś M., (red.) Technologia informacyjna w procesie dydaktycznym, Warszawa 2005.

5. Tanaś M., (red.) Pedagogika @ środki informatyczne i media, Warszawa-Kraków 2004.

6. Tanaś M., Edukacyjne zastosowania komputerów, Warszawa 1997

7. Bednarek J., Multimedialne kształcenie ustawiczne nauczycieli, Warszawa 2010.

8. Tapscott D., Cyfrowa dorosłość, Warszawa 2010.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący,

- dyskusja dydaktyczna,

- ćwiczenia

- praca w zespołach

- analiza przypadków,

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 20 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 godz

Sumaryczna liczba punktów: ECTS 3

ajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook, a także poprzez kontakt telefoniczny. Narzędzia wykorzystywane w zależności od możliwości uczestników procesu kształcenia, według ustalonych sposobów pracy z grupami. Wykorzystywane formy komunikacji: poczta e-mail, kontakt telefoniczny, spotkania on line.

Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań.

Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystanie z programu Microsoft Teams.

Link do zajęć https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a52ed91e668904c219e6061b056733876%40thread.tacv2/conversations?groupId=8ce25773-8796-438c-a5df-c81cd60e9f3f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)