Metodyka edukacji polonistycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-MPO3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji polonistycznej |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
DZ-PE-1 PE1_W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji polonistycznej. PE1_U09 Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realziacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji polonistycznej PE1_U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy z zakresu edukacji polonistycznej ZZ-PE-1 PE1 _W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji polonistycznej. PE1 _U09 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji polonistycznej. PE1 _U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy z zakresu edukacji polonistycznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kupiec | |
Prowadzący grup: | Monika Kupiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji polonistycznej. INFORMACJA O ZDALNYCH ELEMENTACH ZALICZENIA PRZEDMIOTU - w związku ze zdalnym sposobem kształcenia nie zmienia się sposób zaliczenia zawarty w sylabusie przedmiotu przed rozpoczęciem zdalnego kształcenia, pozostaje nim: PRACA ZALICZENIOWA nr 1 - prezentacje metod czytania wg przydziału zadań, praca w grupie na 21.03.2020. PRACA ZALICZENIOWA nr 2 - ćwiczenia kaligrafii wg wysłanego wzoru w pdf na 29.03.2020. PRACA ZALICZENIOWA nr 3 - autorski scenariusz wprowadzania litery w klasie 1., praca w parze, termin 4.04.2020. PRACA ZALICZENIOWA nr 4 - praca w grupie, zadanie z zakresu ortografii do wyboru przesłane grupie mailowo, termin 17.05.2020. PRACA ZALICZENIOWA nr 5 - praca w parze - scenariusz zajęć z lekturą; INNA KSIĄŻKA - praca projektowa. Prace zaliczeniowe przesyłane pocztą w domenie APS. UWAGA ZMIANA formy kolokwium końcowego w terminie ostatniego zjazdu 28.06.2020. - test pytań zamkniętych w aplikacji FORMS w formule OPEN BOOK. |
|
Pełny opis: |
1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w poszczególnych klasach w podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej. 2. Metody stosowane w nauce czytania. Metody wprowadzania litery. Przegląd elementarzy. Uczeń z umiejętnością czytania w 1. klasie. 3. Pomiar tempa czytania. Ćwiczenia usprawniające technikę czytania. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, konstruowanie testów. Krytyczna analiza poleceń do czytanek w podręcznikach dla kl.3. 4. Początkowa nauka pisania. Pismo elementarzowe. Metody wprowadzania litery. Konstruowanie scenariusza zajęć dla kl.1. 5. Nauczanie ortografii. Metody i środki dydaktyczne stosowane w nauczaniu ortografii. Ćwiczenia ortograficzne, dyktando sprawdzające poziom umiejętności w zakresie poprawnej pisowni. 6. Trudności w nauce czytania i pisania – nauczycielska diagnoza. Metody wspomagające. Współpraca z rodzicem. 7. Rodzaje ćwiczeń słownikowo – frazeologicznych i syntaktycznych w klasach 1-3. Planowanie pracy ze słownikiem. 8. Elementy gramatyki opisowej w kl. 1-3. Rodzaje błędów językowych. Analiza tekstów pod kątem ich poprawności i korekta błędów. Konstruowanie testów wiedzy o języku. 9. Wprowadzanie form wypowiedzi pisemnej. Organizacja warsztatu pisarskiego ucznia edukacji wczesnoszkolnej. 10. Praca z tekstem literackim w kl. 1-3. Rodzaje ćwiczeń związanych z lekturą. Analiza a interpretacja tekstu literackiego. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów. Terapeutyczne funkcje literatury dziecięcej. 11. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Sztuka jako czynnik wspomagający rozwój osobowości dziecka. Uczeń w świecie sztuki, teatru, filmu, muzyki. 12. Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. Projekt w edukacji wczesnoszkolnej. INFORMACJA DOTYCZĄCA ZMIAN W TREŚCIACH KSZTAŁCENIA: ze względów organizacji pracy zdalnej pominięto treści: Przegląd elementarzy. Krytyczna analiza poleceń do czytanek w podręcznikach dla kl.3. |
|
Literatura: |
Literatura: Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009. Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996. Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983. Głoskowska-Sołdatow M. (2013), Porozumiewanie się w języku ojczystym. W: J.Uszyńska-Jarmoc, B.Dudel, M.Głoskowska-Sołdatow (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków-Białystok. Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999. Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999. Lenartowska K., Lektura w klasach I –III, Warszawa 1993, tejże: Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006 Owczarska B., Moszyńska A., Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2003. Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994. Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990. Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1999. Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992. Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006. Raporty i rekomendacje OBUT 2014 i lata późniejsze. Wybrane programy i podręczniki edukacji wczesnoszkolnej. Na czas edukacji zdalnej poleca się korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: https://libra.ibuk.pl/ |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: ćwiczenia 24h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10h Przygotowanie się do kolokwium - 10h Przygotowanie konspektu zajęć - 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS –2 ZALECENIA METODYCZNO-ORGANIZACYJNE PODCZAS CZASU PRACY ZDALNEJ: Z dn. 13.03.2020.- 23.05.2020. kontakt mailowy w domenie APS: załączanie plików (prezentacji, pdf oraz linków do źródeł internetowych książek), przesyłanie opisu zadań do zdalnej pracy zespołowej lub w parze, przesyłanie informacji zwrotnej. Materiały przesyłane drogą mailową w terminach planowanych zjazdów. Weryfikacja zakładanych efektów kształcenia za pomocą zadań zwrotnych (przesyłanych pocztą elektroniczną), będących elementami zaliczenia przedmiotu. Konsultacje w grupie METODYKA EDUKACJI POLONISTYCZNEJ studia zaoczne w aplikacji TEAMS wg potrzeb studentów / w terminach zjazdów/z dn. 20.04. w każdą środę 17.00-19.00. (forma preferowana przez studenta: czat, audio, video). Zamieszczanie ogłoszeń/postów w aplikacji dla studentów. UWAGA! dn. 24.05., 6.06., 20.06., 28.06. ćwiczenia odbywają się synchronicznie - w terminach i godzinach zajęć stacjonarnych w grupie w aplikacji TEAMS. Proszę o mailowe wyjaśnianie nieobecności. Materiały pozjazdowe udostępniane w folderze zajęciowym (Z DATĄ ZJAZDU) w zakładce PLIKI. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.