Metodyka kształcenia zintegrowanego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-MKZ2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia zintegrowanego |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
DZ-PE-1 PE1_W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki kształcenia zintegrowanego. PE1_U09 Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki kształcenia zintegrowanego PE1_U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w zdobywaniu wiedzy w procesie kształcenia zintegrowanego. ZZ-PE-1 PE1_W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki kształcenia zintegrowanego. PE1_U09 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej PE1_U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w zdobywaniu wiedzy w procesie kształcenia zintegrowanego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józefa Bałachowicz, Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin końcowy; zaliczenie ćwiczeń – eseje i projekty wykonane w czasie ćwiczeń na wybrany temat. |
|
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Edukacja dziecka w społeczeństwie wiedzy. Społeczne i indywidualne wymiary edukacji dziecka. Edukacja dziecka w perspektywie kompetencji dla XXI wieku Funkcje szkoły. Złożoność funkcji nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. 2. Konstruowanie praktyki edukacyjnej. Nauczyciel i uczeń w dialogu edukacyjnym. Nauczyciel diagnosta, organizator środowiska edukacyjnego, facylitator, tutor, mediator. Wielowymiarowość i jakość działań edukacyjnych w pracy z dzieckiem, oczekiwane efekty. Indywidualizacja a efekty kształcenia. 3.Status wiedzy i jej rola (adaptacyjna i emancypacyjna). Dziecko jako twórca swojej wiedzy. Konstruktywizm poznawczy i społeczny jako podstawa rozumienia i projektowania zajęć. Nauczyciel – organizator środowiska edukacyjnego uczniów młodszych - środowisko społeczne i materialne rozwoju dziecka i zasady edukacyjnego wspierania jego rozwoju. 4.Koncepcje nauczania integralnego – w ujęciu historycznym i współczesnym. Istotne cechy koncepcji nauczania integracyjnego. Obserwacja, działanie i dyskurs jako podstawowe sposoby uczenia się. Wzorce integracji w klasach niższych. Podręczniki w klasach niższych – ujęcie dyskursywne. 5.Modele: monologowy i dialogowy w pracy nauczyciela klas niższych. Style pracy nauczyciela a efekty edukacyjne. Reprodukcja wiedzy a model integralnego rozwoju dziecka. Wielostronna aktywność dziecka na zajęciach zintegrowanych. „Uczenie się poza klasą” a integracja dziecięcych działań. 6.Metody aktywizujące w pracy z dzieckiem. Partycypacja i zaangażowanie dziecka w uczenie się. Rola zadania i aktywności własnej dziecka. Rola motywacji utożsamionej, zewnętrznej i wewnętrznej w aktywności dziecka. Ocena pracy dziecka a rozwijanie sprawczości i potrzeby osiągnięć. 7. W poszukiwaniu innowacji pracy z dzieckiem. Inteligencja wielorakie a koncepcje pracy. „Pedagogika reform” jako źródło poszukiwań. „Pedagogika zabawy” a możliwości wykorzystania w pracy z dzieckiem. Nowoczesne technologie w pracy z dzieckiem. Ćwiczenia: 1.Edukacja początkowa w świadomości rodziców i nauczycieli, analiza problemów i zagadnień związanych z organizacją roku szkolnego. Oczekiwania wobec edukacji dziecka – analiza przykładów. 2.Role nauczyciela klas początkowych. Codzienność w pracy nauczyciela, jego zadania i przygotowanie się do zajęć – analiza przypadków. 3.Środowisko materialne klasy szkolnej a relacje rówieśnicze; prace grupowe, aranżowanie klasy; kąciki uczenia się; wystawy prac dzieci (potrzeby uczenia się i odpoczynku) 6-latki w klasie I i ich potrzeby. 4.Projekty zajęć zintegrowanych – analiza przykładów w aspekcie treściowym i problemowym; zaangażowania dziecka – przekształcanie zajęć; dobre praktyki. Projekty studenckie. 5.Analiza przykładów pracy nauczycieli – „instruktora klasowego” i „kapelmistrza” pod kątem zaangażowania dzieci i sprawczości. Analiza przykładów prezentowanych w ramach projektu polsko-norweskiego – ocena projektów; kryteria oceny scenariuszy zajęć. 6.Metody aktywizujące a wielorakie inteligencje – prezentacja dobrych praktyk i projektów studenckich – praca w grupach. Ocena efektywności własnej pracy. Ocena kształtująca. 7.Metoda projektów i mapy mentalne w integracji i kształtowaniu kompetencji dzieci. Jak to robić w codziennym działaniu edukacyjnym? Powtórzenie treści z przedmiotu – mapa myśli. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Adamek I., Bałachowicz J. Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka Wyd. IMPULS Kraków 2013 (wybrane zagadnienia) 2. Bałachowicz J. Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością Wyd. WSP TWP Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia) 3. Korwin – Szymanowska A., Lewandowska E., Tuszyńska Ligia Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej Wyd. APS Warszawa 2015 4. Lektury i podręczniki klas 1-3, (wybrane tematy i zagadnienia) 5. Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej red. J. Uszyńska -Jarmoc, B. Dudel, M. Głoskowska – Sołdatow Wyd. Impuls Kraków 2013 (wybrane rozdziały) . Literatura uzupełniająca: 1. Życie Szkoły (wybrane zagadnienia) |
|
Uwagi: |
Wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15+15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 Przygotowanie się do egzaminu: 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 punkty ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kwiatkowska-Góralczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.