Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka kształcenia zintegrowanego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-MKZ2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka kształcenia zintegrowanego
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

DZ-PE-1

PE1_W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki kształcenia zintegrowanego.

PE1_U09 Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki kształcenia zintegrowanego

PE1_U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w zdobywaniu wiedzy w procesie kształcenia zintegrowanego.

ZZ-PE-1

PE1_W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki kształcenia zintegrowanego.

PE1_U09 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

PE1_U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w zdobywaniu wiedzy w procesie kształcenia zintegrowanego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Józefa Bałachowicz, Edyta Nowosielska
Prowadzący grup: Józefa Bałachowicz, Edyta Nowosielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin końcowy; zaliczenie ćwiczeń – eseje i projekty wykonane w czasie ćwiczeń na wybrany temat.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Edukacja dziecka w społeczeństwie wiedzy. Społeczne i indywidualne wymiary edukacji dziecka. Edukacja dziecka w perspektywie kompetencji dla XXI wieku Funkcje szkoły. Złożoność funkcji nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej.

2. Konstruowanie praktyki edukacyjnej.

Nauczyciel i uczeń w dialogu edukacyjnym. Nauczyciel diagnosta, organizator środowiska edukacyjnego, facylitator, tutor, mediator. Wielowymiarowość i jakość działań edukacyjnych w pracy z dzieckiem, oczekiwane efekty. Indywidualizacja a efekty kształcenia.

3.Status wiedzy i jej rola (adaptacyjna i emancypacyjna). Dziecko jako twórca swojej wiedzy. Konstruktywizm poznawczy i społeczny jako podstawa rozumienia i projektowania zajęć. Nauczyciel – organizator środowiska edukacyjnego uczniów młodszych - środowisko społeczne i materialne rozwoju dziecka i zasady edukacyjnego wspierania jego rozwoju.

4.Koncepcje nauczania integralnego – w ujęciu historycznym i współczesnym. Istotne cechy koncepcji nauczania integracyjnego. Obserwacja, działanie i dyskurs jako podstawowe sposoby uczenia się. Wzorce integracji w klasach niższych. Podręczniki w klasach niższych – ujęcie dyskursywne.

5.Modele: monologowy i dialogowy w pracy nauczyciela klas niższych. Style pracy nauczyciela a efekty edukacyjne. Reprodukcja wiedzy a model integralnego rozwoju dziecka. Wielostronna aktywność dziecka na zajęciach zintegrowanych. „Uczenie się poza klasą” a integracja dziecięcych działań.

6.Metody aktywizujące w pracy z dzieckiem. Partycypacja i zaangażowanie dziecka w uczenie się. Rola zadania i aktywności własnej dziecka. Rola motywacji utożsamionej, zewnętrznej i wewnętrznej w aktywności dziecka. Ocena pracy dziecka a rozwijanie sprawczości i potrzeby osiągnięć.

7. W poszukiwaniu innowacji pracy z dzieckiem. Inteligencja wielorakie a koncepcje pracy. „Pedagogika reform” jako źródło poszukiwań. „Pedagogika zabawy” a możliwości wykorzystania w pracy z dzieckiem. Nowoczesne technologie w pracy z dzieckiem.

Ćwiczenia:

1.Edukacja początkowa w świadomości rodziców i nauczycieli, analiza problemów i zagadnień związanych z organizacją roku szkolnego. Oczekiwania wobec edukacji dziecka – analiza przykładów.

2.Role nauczyciela klas początkowych. Codzienność w pracy nauczyciela, jego zadania i przygotowanie się do zajęć – analiza przypadków.

3.Środowisko materialne klasy szkolnej a relacje rówieśnicze; prace grupowe, aranżowanie klasy; kąciki uczenia się; wystawy prac dzieci (potrzeby uczenia się i odpoczynku) 6-latki w klasie I i ich potrzeby.

4.Projekty zajęć zintegrowanych – analiza przykładów w aspekcie treściowym i problemowym; zaangażowania dziecka – przekształcanie zajęć; dobre praktyki. Projekty studenckie.

5.Analiza przykładów pracy nauczycieli – „instruktora klasowego” i „kapelmistrza” pod kątem zaangażowania dzieci i sprawczości. Analiza przykładów prezentowanych w ramach projektu polsko-norweskiego – ocena projektów; kryteria oceny scenariuszy zajęć.

6.Metody aktywizujące a wielorakie inteligencje – prezentacja dobrych praktyk i projektów studenckich – praca w grupach. Ocena efektywności własnej pracy. Ocena kształtująca.

7.Metoda projektów i mapy mentalne w integracji i kształtowaniu kompetencji dzieci. Jak to robić w codziennym działaniu edukacyjnym?

Powtórzenie treści z przedmiotu – mapa myśli.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Adamek I., Bałachowicz J. Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka Wyd. IMPULS Kraków 2013 (wybrane zagadnienia)

2. Bałachowicz J. Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością Wyd. WSP TWP Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia)

3. Korwin – Szymanowska A., Lewandowska E., Tuszyńska Ligia Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej Wyd. APS Warszawa 2015

4. Lektury i podręczniki klas 1-3, (wybrane tematy i zagadnienia)

5. Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej red. J. Uszyńska -Jarmoc, B. Dudel, M. Głoskowska – Sołdatow Wyd. Impuls Kraków 2013 (wybrane rozdziały) .

Literatura uzupełniająca:

1. Życie Szkoły (wybrane zagadnienia)

Uwagi:

Wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne.

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15+15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30

Przygotowanie się do egzaminu: 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 punkty ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Nowosielska
Prowadzący grup: Małgorzata Kwiatkowska-Góralczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)