Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji plastycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-MEP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji plastycznej
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PE1_W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji plastycznej

PE1_U09 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatnosci typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji plastycznej

PE1_U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy z zakresu edukacji plastycznej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Foder
Prowadzący grup: Bożena Foder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

1. Praca zaliczeniowa - opracowanie scenariusza zajęć plastycznych.

2. Prezentacja prac plastycznych wykonanych przez studentów na zajęciach.

3. Ocena aktywności w czasie ćwiczeń.

4. Ocena wypowiedzi ustnej podczas zaliczeń.

Praca zdalna- ocena terminowo przysłanych drogą elektroniczną prac opisowych i i dokumentacji skan/fotografia/prezentacja prac praktycznych.

Pełny opis:

ZAGADNIENIA TEMATYCZNE

- Rola i znaczenie sztuki w procesie wychowania i w edukacji wczesnoszkolnej. Rozwijanie zainteresowań dziecka i różnych form aktywności w kontakcie z wybranymi dziedzinami sztuki.

- Zakres programowy w oparciu o treści kształcenia i orientację w literaturze przedmiotu edukacja plastyczna. Wykorzystanie materiałów dydaktycznych i warsztatu plastycznego w pracy z dzieckiem.

- Terminologia przedmiotu, klasyfikacja środków ekspresji plastycznej.

- Dobór technik plastycznych: rysunkowych, malarskich, graficznych, przestrzennych, mieszanych.

- Poznanie form i metod stymulujących w zakresie rozwoju wyobraźni, obserwacji i twórczego eksperymentowania.

- Zasady planowania procesu dydaktycznego, opracowanie scenariusza zajęć oraz cyklu tematycznego.

- Działania praktyczne, zabawy plastyczne, organizacja pracy indywidualnej i zespołowej.

- Kontakt z ośrodkiem kultury, wybranym dziełem sztuki, organizacja wystawy

Praca zdalna : zagadnienia i tematy przesyłane elektronicznie na adres grupy

i w zakładce przedmiotu zajęcia :ćwiczenia

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. B. Dymara (red)(2000) Dziecko w swiecie sztuki, Kraków

2. Ch. Liebertz (2000) Zabawy do nauczania integracyjnego, Kielce

3. M. Pilar Amya ( 2005) Ćwiczenia plastyczne które wzbogacą wyobrażnię dziecka, Kraków

4. D. Braun (2002) Badanie i odkrywnie świata z dziećmi ,Kielce

5. A. Król (2000) Pomoce dydaktyczne dla nauczycieli pracujących w klasach integracyjnych, Warszawa

6. S. Popek (1987) Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, Lublin

Tematyczne strony internetowe: edukacja plastyczna_techniki plastyczne

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. A. Kalbarczyk (2005) Zabawy ze sztuką, Podręcznik metodyczny dla nauczycieli, Kraków.

tematyczne strony internetowe.

Uwagi:

Metody kształcenia:

Wprowadzenie teoretyczne, prezentacja materiałów poglądowych, technik plastycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacje praktyczne.

Praca zdalna obejmuje wysłanie drogą elektroniczną treści i opisu zagadnień programowych, materiałów dydaktycznych, zadań do samodzielnego wykonania, instrukcji, wskazówek dotyczących pytań i analizy prac na adres elektroniczny grupy..

Kontakt i informacje szczegółowe w zakładce przedmiotu/grupy zajęcia: ćwiczenia.

Nakład pracy studenta:

- Godziny kontaktowe - 30

- Przygotowanie do zajęć, literatura - 5

- Przygotowanie do zaliczenia - 4

- Przygotowanie prezentacji prac - 6

- Opracowanie koncepcji zajęć dydaktycznych - 5

- Realizacje praktyczne - 6

- Kontakt z ośrodkiem kultury/dziełem sztuki - 4

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60

Liczba punktów ECTS - 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)