Konstruowanie programów wychowania przedszkolnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-KPW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konstruowanie programów wychowania przedszkolnego |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania autorskiego programu wychowania przedszkolnego. W trakcie zajęć Studenci: - analizują i opisują w formie prezentacji dostępny na rynku program wychowania przedszkolnego, wykazując się: zdolnością oceny wartości edukacyjnej autorskich programów dla przedszkoli edukacji wczesnoszkolnej - konstruują w grupach online lub stacjonarnie własny program wychowania przedszkolnego wykazując się: znajomością podstawy programowej, strategią planowania działalności pedagogiki przedszkolnej i pierwszych lat nauczania, zdolnością modyfikacji programów do potrzeb i możliwości placówki, przestrzeganiem zasad etyki zawodowej. |
Pełny opis: |
Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (w zależności od decyzji Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kod lub link do Zespołu zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS. Niezależnie od trybu prowadzonych zajęć szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą umieszczane przez osoby prowadzące zajęcia w zespołach grupy założonych w aplikacji Microsoft Teams w aplikacji „Zadania” lub „Notesie zajęć” lub przekazywane na zajęciach ustnie przez osoby prowadzące. Podczas zajęć na uczelni albo zajęć prowadzonych w trybie zdalnym kontakt ze studentkami i studentami będzie odbywał się drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps. Po ukończeniu zajęć Student będzie potrafił: - wydobyć istotne dla nauczyciela informacje z treści rozporządzeń dotyczących konstruowania przez nauczyciela programów wychowania przedszkolnego. - wyjaśnić sens stosowania autorskich programów wychowania przedszkolnego. - wymienić treści wchodzące w skład podstawy programowej oraz stworzyć dla poszczególnych obszarów miesięczne, tygodniowe i dzienne plany pracy. - skonstruować autorski plan wychowania przedszkolnego. - szczegółowo opisać najbardziej popularne programy wychowania przedszkolnego, - obiektywnie i rzetelnie ocenić ich przydatność w danej placówce przedszkolnej. W ramach ćwiczeń realizowane są BLOKI: BLOK 1: Program wychowania przedszkolnego – prawo oświatowe, zasady tworzenia, etyka zawodowa BLOK 2:Wybrane autorskie programy wychowania przedszkolnego – prezentacja, krytyczna ocena BLOK 3: Samodzielne projektowanie programu wychowania przedszkolnego Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach. Praca na zajęciach odbywa się za pomocą metod: oglądowej oraz praktycznej. Praca zdalna przebiega za pomocą: - ćwiczeń realizowanych zgodnie z planem za pośrednictwem MS Teams Każdy Student otrzymuje za pośrednictwem USOSMail link do zespołu w programie Microsoft Teams, który umożliwia pełne uczestnictwo w zajęciach. - konsultacji mailowych celem monitorowania efektów pracy (wykonywanie zadanych prezentacji i programów). ZALICZENIE PRZEDMIOTU odbywa się na podstawie oceny przesłanych przez Studentów materiałów w wyznaczonym czasie. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r. Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej). Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak. Literatura uzupełniająca: Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja. Źródła internetowe: Instrukcja do opracowania programu nauczania wychowania przedszkolnego/ edukacji wczesnoszkolnej https://odnpoznan.pl/pliki/mat/scenariusze/edu_wczesn_wych_przedsz_instrukcja_do_programu.pdf Konstruowanie programu podstawa prawna https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/konstruowanie-programu-autorskiego-w-przedszkolu-podstawa-prawna-2287.html# Krótki poradnik https://edurada.pl/artykuly/jak-skonstruowac-program-nauczania-krotki-poradnik/ |
Efekty uczenia się: |
Efekty dla roku akademickiego 2017/2018 - III rok: WIEDZA PE1_W23 - orientuje się w strategiach planowania działalności pedagogiki przedszkolnej i pierwszych lat nauczania, - zna podstawy programowe wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, rozumie sens ciągłości edukacyjnej i wie, w jaki sposób konkretyzuje się zalecenia zawarte w tych dokumentach. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U09 - umie ocenić wartość edukacyjną programów autorskich dla przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej, - potrafi modyfikować istniejące programy do potrzeb i możliwości konkretnej placówki wychowania przedszkolnego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K04 - Ma przekonanie o postępowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- PE1_W23 Orientuje się w strategiach planowania działalności pedagogiki przedszkolnej i pierwszych lat nauczania. PE1_W23 Zna podstawy programowe wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, rozumie sens ciągłości edukacyjnej i wie, w jaki sposób konkretyzuje się zalecenia zawarte w tych dokumentach. PE1_U09 Umie ocenić wartość edukacyjną programów autorskich dla przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej. PE1_U09 Potrafi modyfikować istniejące programy do potrzeb i możliwości konkretnej placówki wychowania przedszkolnego. PE1_K04 Ma przekonanie o postępowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie: -wykonanie prezentacji multimedialnej opisującej założenia i sposób skonstruowania wybranego autorskiego programu wychowania przedszkolnego wraz z uwzględnieniem najnowszych zmian w rozporządzeniach Ministra Edukacji. -skonstruowanie autorskiego programu wychowania przedszkolnego na zajęciach. Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach. Praca na zajęciach odbywa się za pomocą metod: oglądowej oraz praktycznej. Praca zdalna przebiega za pomocą: - ćwiczeń realizowanych zgodnie z planem za pośrednictwem MS Teams Każdy Student otrzymuje za pośrednictwem USOSMail link do zespołu w programie Microsoft Teams, który umożliwia pełne uczestnictwo w zajęciach. - konsultacji mailowych celem monitorowania efektów pracy (wykonywanie zadanych prezentacji i programów). ZALICZENIE PRZEDMIOTU odbywa się na podstawie oceny przesłanych przez Studentów materiałów w wyznaczonym czasie. Nakład pracy Studenta: Liczba godzin kontaktowych (w formie stacjonarnej lub zdalnej): ćwiczenia 30 h Liczba godzin niekontaktowych: Przygotowanie do zajęć -30 h Przygotowanie prezentacji -10 h Łączna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gąstoł | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gąstoł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania autorskiego programu wychowania przedszkolnego. W trakcie zajęć Studenci: - analizują i opisują w formie prezentacji dostępny na rynku program wychowania przedszkolnego, wykazując się: zdolnością oceny wartości edukacyjnej autorskich programów dla przedszkoli edukacji wczesnoszkolnej - konstruują w grupach własny program wychowania przedszkolnego wykazując się: znajomością podstawy programowej, strategią planowania działalności pedagogiki przedszkolnej i pierwszych lat nauczania, zdolnością modyfikacji programów do potrzeb i możliwości placówki, przestrzeganiem zasad etyki zawodowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gąstoł | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gąstoł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania autorskiego programu wychowania przedszkolnego. W trakcie zajęć Studenci: - analizują i opisują w formie prezentacji dostępny na rynku program wychowania przedszkolnego, wykazując się: zdolnością oceny wartości edukacyjnej autorskich programów dla przedszkoli edukacji wczesnoszkolnej - konstruują w grupach własny program wychowania przedszkolnego wykazując się: znajomością podstawy programowej, strategią planowania działalności pedagogiki przedszkolnej i pierwszych lat nauczania, zdolnością modyfikacji programów do potrzeb i możliwości placówki, przestrzeganiem zasad etyki zawodowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gąstoł | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gąstoł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania autorskiego programu wychowania przedszkolnego. W trakcie zajęć Studenci: - analizują i opisują w formie prezentacji dostępny na rynku program wychowania przedszkolnego, wykazując się: zdolnością oceny wartości edukacyjnej autorskich programów dla przedszkoli edukacji wczesnoszkolnej - konstruują w grupach online lub stacjonarnie własny program wychowania przedszkolnego wykazując się: znajomością podstawy programowej, strategią planowania działalności pedagogiki przedszkolnej i pierwszych lat nauczania, zdolnością modyfikacji programów do potrzeb i możliwości placówki, przestrzeganiem zasad etyki zawodowej. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (w zależności od decyzji Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kod lub link do Zespołu zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS. Niezależnie od trybu prowadzonych zajęć szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą umieszczane przez osoby prowadzące zajęcia w zespołach grupy założonych w aplikacji Microsoft Teams w aplikacji „Zadania” lub „Notesie zajęć” lub przekazywane na zajęciach ustnie przez osoby prowadzące. Podczas zajęć na uczelni albo zajęć prowadzonych w trybie zdalnym kontakt ze studentkami i studentami będzie odbywał się drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps. Po ukończeniu zajęć Student będzie potrafił: - wydobyć istotne dla nauczyciela informacje z treści rozporządzeń dotyczących konstruowania przez nauczyciela programów wychowania przedszkolnego. - wyjaśnić sens stosowania autorskich programów wychowania przedszkolnego. - wymienić treści wchodzące w skład podstawy programowej oraz stworzyć dla poszczególnych obszarów miesięczne, tygodniowe i dzienne plany pracy. - skonstruować autorski plan wychowania przedszkolnego. - szczegółowo opisać najbardziej popularne programy wychowania przedszkolnego, - obiektywnie i rzetelnie ocenić ich przydatność w danej placówce przedszkolnej. W ramach ćwiczeń realizowane są BLOKI: BLOK 1: Program wychowania przedszkolnego – prawo oświatowe, zasady tworzenia, etyka zawodowa BLOK 2:Wybrane autorskie programy wychowania przedszkolnego – prezentacja, krytyczna ocena BLOK 3: Samodzielne projektowanie programu wychowania przedszkolnego Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach. Praca na zajęciach odbywa się za pomocą metod: oglądowej oraz praktycznej. Praca zdalna przebiega za pomocą: - ćwiczeń realizowanych zgodnie z planem za pośrednictwem MS Teams Każdy Student otrzymuje za pośrednictwem USOSMail link do zespołu w programie Microsoft Teams, który umożliwia pełne uczestnictwo w zajęciach. - konsultacji mailowych celem monitorowania efektów pracy (wykonywanie zadanych prezentacji i programów). ZALICZENIE PRZEDMIOTU odbywa się na podstawie oceny przesłanych przez Studentów materiałów w wyznaczonym czasie. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r. Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej). Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak. Literatura uzupełniająca: Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja. Źródła internetowe: Instrukcja do opracowania programu nauczania wychowania przedszkolnego/ edukacji wczesnoszkolnej https://odnpoznan.pl/pliki/mat/scenariusze/edu_wczesn_wych_przedsz_instrukcja_do_programu.pdf Konstruowanie programu podstawa prawna https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/konstruowanie-programu-autorskiego-w-przedszkolu-podstawa-prawna-2287.html# Krótki poradnik https://edurada.pl/artykuly/jak-skonstruowac-program-nauczania-krotki-poradnik/ |
|
Uwagi: |
Linki do Zespołu w aplikacji MS TEAMS: Grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6020cac76ed04b3389f9dc7e24d65a7a%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d07dbd37-e9d4-4efd-8c6a-da50cc33f5dd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 2: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a1ea111def6ac41329434b87697f4487d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=e9f75f5e-755b-48a2-9586-4329e255f2d1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 3: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aad42370c9c6545829b9bfa96e0f363cf%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d0f3ba04-5eb3-4cfb-ac12-0085f47f0aa4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy Studenta: Liczba godzin kontaktowych (w formie stacjonarnej lub zdalnej): ćwiczenia 30 h Liczba godzin niekontaktowych: Przygotowanie do zajęć -30 h Przygotowanie prezentacji -10 h Łączna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gąstoł | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gąstoł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania autorskiego programu wychowania przedszkolnego. W trakcie zajęć Studenci: - analizują i opisują w formie prezentacji dostępny na rynku program wychowania przedszkolnego, wykazując się: zdolnością oceny wartości edukacyjnej autorskich programów dla przedszkoli edukacji wczesnoszkolnej - konstruują w grupach online lub stacjonarnie własny program wychowania przedszkolnego wykazując się: znajomością podstawy programowej, strategią planowania działalności pedagogiki przedszkolnej i pierwszych lat nauczania, zdolnością modyfikacji programów do potrzeb i możliwości placówki, przestrzeganiem zasad etyki zawodowej. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (w zależności od decyzji Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kod lub link do Zespołu zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS. Niezależnie od trybu prowadzonych zajęć szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą umieszczane przez osoby prowadzące zajęcia w zespołach grupy założonych w aplikacji Microsoft Teams w aplikacji „Zadania” lub „Notesie zajęć” lub przekazywane na zajęciach ustnie przez osoby prowadzące. Podczas zajęć na uczelni albo zajęć prowadzonych w trybie zdalnym kontakt ze studentkami i studentami będzie odbywał się drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps. Po ukończeniu zajęć Student będzie potrafił: - wydobyć istotne dla nauczyciela informacje z treści rozporządzeń dotyczących konstruowania przez nauczyciela programów wychowania przedszkolnego. - wyjaśnić sens stosowania autorskich programów wychowania przedszkolnego. - wymienić treści wchodzące w skład podstawy programowej oraz stworzyć dla poszczególnych obszarów miesięczne, tygodniowe i dzienne plany pracy. - skonstruować autorski plan wychowania przedszkolnego. - szczegółowo opisać najbardziej popularne programy wychowania przedszkolnego, - obiektywnie i rzetelnie ocenić ich przydatność w danej placówce przedszkolnej. W ramach ćwiczeń realizowane są BLOKI: BLOK 1: Program wychowania przedszkolnego – prawo oświatowe, zasady tworzenia, etyka zawodowa BLOK 2:Wybrane autorskie programy wychowania przedszkolnego – prezentacja, krytyczna ocena BLOK 3: Samodzielne projektowanie programu wychowania przedszkolnego Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach. Praca na zajęciach odbywa się za pomocą metod: oglądowej oraz praktycznej. Praca zdalna przebiega za pomocą: - ćwiczeń realizowanych zgodnie z planem za pośrednictwem MS Teams Każdy Student otrzymuje za pośrednictwem USOSMail link do zespołu w programie Microsoft Teams, który umożliwia pełne uczestnictwo w zajęciach. - konsultacji mailowych celem monitorowania efektów pracy (wykonywanie zadanych prezentacji i programów). ZALICZENIE PRZEDMIOTU odbywa się na podstawie oceny przesłanych przez Studentów materiałów w wyznaczonym czasie. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r. Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej). Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak. Literatura uzupełniająca: Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja. Źródła internetowe: Instrukcja do opracowania programu nauczania wychowania przedszkolnego/ edukacji wczesnoszkolnej https://odnpoznan.pl/pliki/mat/scenariusze/edu_wczesn_wych_przedsz_instrukcja_do_programu.pdf Konstruowanie programu podstawa prawna https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/konstruowanie-programu-autorskiego-w-przedszkolu-podstawa-prawna-2287.html# Krótki poradnik https://edurada.pl/artykuly/jak-skonstruowac-program-nauczania-krotki-poradnik/ |
|
Uwagi: |
Linki do Zespołu w aplikacji MS TEAMS: Grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a5cd4470d036c4ca3b0ea4748729551e3%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=9df0aa71-254a-4f46-85ab-45838839ea86&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 2: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab75af28b54964685a2149a0ff22f0198%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=4c2df275-f875-4c2a-87b6-97d6a1a787c6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy Studenta: Liczba godzin kontaktowych (w formie stacjonarnej lub zdalnej): ćwiczenia 30 h Liczba godzin niekontaktowych: Przygotowanie do zajęć -30 h Przygotowanie prezentacji -10 h Łączna liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.