Kompetencje matematyczne nauczyciela
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-KMN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kompetencje matematyczne nauczyciela |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PE1_W22 zna prawidłowości rozwojowe dziecka, na których bazuje edukacja matematyczna w przedszkolu, domu i szkole (model rozwoju operacyjnego rozumowania, model rozwoju społecznego itp.) PE1_W24 Zna prawidłowości pedagogiczne, które muszą być uwzględnione w edukacji przedszkolnej, domowej i szkolnej (liczenie, rachowanie, rozwiązywanie zadań z treścią, kształtowanie pojęć, kształtowanie pomiaru wielkości ciągłych) PE1_W23 Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia działalności matematycznej w przedszkolu, domu i szkole PE1_U09 Potrafi zaplanować działalność matematyczną przedszkolu i szkole (programy, rozkłady materiału, scenariusze zajęć) PE1_U09 Umie prowadzić działalność matematyczną w przedszkolu, domu i szkole PE1_U09 Wspomaga dzieci w rozwijaniu zdolności matematycznych PE1_U09 Umie prowadzić działania naprawcze w przypadku niepowodzeń szkolnych i prowadzić zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze PE1_K04 Dąży do samokształcenia (podnoszenia swoich kwalifikacji) PE1_K04 Wykazuje właściwy stosunek do dziecka: rozumie, że trzeba kierować jego rozwojem i edukacją, a nie dążyć do podania mu gotowych recept. PE1_K04 Wykazuje się rozumnym stosunkiem do różnic indywidualnych w tempie uczenia się i w tempie rozwoju umysłowego. Wspiera dziecko bez wykorzystywania swojej przewagi intelektualnej i emocjonalnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czajkowska, Małgorzata Zambrowska | |
Prowadzący grup: | Monika Czajkowska, Małgorzata Zambrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - kolokwium pisemne: pytania zamknięte i/lub otwarte (w formie kontaktowej lub zdalnej) 2. UMIEJĘTNOŚCI - kolokwium pisemne: pytania zamknięte i/lub otwarte (w formie kontaktowej lub zdalnej) - rozwiązanie zadań przekazanych na zajęciach lub za pośrednictwem poczty elektronicznej 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - obserwacja aktywności studentów na zajęciach stacjonarnych lub zdalnych - analiza zachowań studentów |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest powtórzenie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych przyszłego nauczyciela, a także spojrzenie na edukację matematyczną i matematykę szkolną z wyższego stanowiska. Metody nauczania: Kontaktowe: Wykład: wykład problemowy, prezentacja multimedialna, dyskusja, praca z tekstem. Ćwiczenia: rozwiązywanie zadań, dyskusja nad rozwiązaniami. Zdalne: Wykład: dyskusje zdalne, konsultacja mejlowa lub on-line z prowadzącym wykład, praca z materiałami przesłanymi zdalnie Ćwiczenia: samodzielne rozwiązywanie zadań i konsultacja mejlowa lub on-line z prowadzącym ćwiczenia W tracie pracy na odległość i pracy w zwykłym trybie kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. W miarę możliwości sprzętowych i posiadanego oprogramowania kontakt może odbywać się przez: • FB, Messengera • aplikacje takie jak One Drive, Teams, Forms • wideokonferencję z użyciem platformy Webex Szczegółowe zadania do wykonania będą przesyłane studentom drogą mailową lub umieszczane w zakładce "Zadania" w aplikacji Microsoft Teams lub przekazywane na zajęciach stacjonarnych albo zdalnych ustnie przez prowadzącego. Link do Microsoft Teams: teams.microsoft.com Tematyka wykładów: 1. Kompetencje nauczyciela jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw. Elementy kompetencji matematycznej według M. Nissa 2. Zbiory liczbowe: liczby naturalne, całkowite, wymierne, niewymierne, rzeczywiste i zależności między nimi. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb. 3. Działania na liczbach naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Podzielność liczb: dzielniki liczby, wielokrotności liczby, największy wspólny dzielnik, najmniejsza wspólna wielokrotność, liczby pierwsze i złożone. Dzielenie z resztą. 4. Ułamek jako miara pewnej wielkości, jako stosunek dwóch wielkości, jako operator. Ułamki zwykłe i ułamki w zapisie dziesiętnym. Ułamki właściwe i niewłaściwe. Działania na ułamkach. 5. Działania na liczbach całkowitych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb całkowitych. 6. Proporcjonalność prosta i proporcjonalność odwrotna. 7. Wyrażenia algebraiczne. Zapis rozumowania za pomocą wyrażeń algebraicznych. Dodawanie, odejmowanie i mnożenie sum algebraicznych. Wzory skróconego mnożenia. 8. Metody rozwiązywania równań i nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą. Metody rozwiązywania układów równań pierwszego stopnia z dwiema i trzema niewiadomymi. 9. Geometria na płaszczyźnie. Figury geometryczne i ich własności. Wielokąty foremne. Obwody i pola trójkątów i czworokątów. Jednostki długości, jednostki pola. Zamiana jednostek długości i zamiana jednostek pól. 10. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne. 11.Układ współrzędnych. Obliczanie pól wielokątów danych w układzie współrzędnych. 12. Geometria w przestrzeni. Graniastosłupy (ze szczególnym uwzględnieniem prostopadłościanów) i ich siatki. Ostrosłupy i ich siatki. Pole powierzchni i objętość graniastosłupa i ostrosłupa. Jednostki objętości. Zamiana jednostek objętości. 13. Rozumowania preferowane w matematyce. Formułowanie hipotez i ich uzasadnianie. Dowodzenie twierdzeń. 14. Zadania konkursowe dla uczniów szkół podstawowych. Tematyka ćwiczeń: 1. Zbiory liczbowe: liczby naturalne, całkowite, wymierne, niewymierne, rzeczywiste i zależności między nimi. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb. 2. Działania na liczbach naturalnych i całkowitych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Podzielność liczb: dzielniki liczby, wielokrotności liczby, największy wspólny dzielnik, najmniejsza wspólna wielokrotność, liczby pierwsze i złożone. Dzielenie z resztą. 3. Ułamek jako miara pewnej wielkości, jako stosunek dwóch wielkości, jako operator. Ułamki zwykłe i ułamki w zapisie dziesiętnym. Ułamki właściwe i niewłaściwe. Działania na ułamkach. 4. Geometria na płaszczyźnie. Figury geometryczne (punkt, prosta, płaszczyzna, przestrzeń, odcinek, kąt, łamana, okrąg, koło, wielokąty). Obwody i pola trójkątów, czworokątów (kwadratu, prostokąta, równoległoboku, rombu, trapezu). Jednostki długości, jednostki pola. Zamiana jednostek długości i zamiana jednostek pól. 5. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne. 6. Geometria w przestrzeni. Graniastosłupy (ze szczególnym uwzględnieniem prostopadłościanów) i ich siatki. Ostrosłupy i ich siatki. Pole powierzchni i objętość graniastosłupa i ostrosłupa. Jednostki objętości. Zamiana jednostek objętości. Wielościany. 7. Zadania konkursowe dla uczniów klas 1-3 szkół podstawowych. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Czajkowska, M. (2013), Pomiar kompetencji nauczycieli matematyki, Edukacja 1(121), 73-88. 2. Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik 3. Semadeni Z. (red.) Nauczanie początkowe matematyki, tom 2 (1984), tom 3 (1985), tom 4 (1988). 4. Materiały przekazane studentom za pomocą poczty elektronicznej. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Czajkowska, M. (2012), Umiejętności matematyczne przyszłych polskich nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w świetle wyników badania TEDS, Problemy wczesnej edukacji 1(16), 49-67. 2. Niss, M. Matematyczna kompetencja (tłum. Maria Legutko i Stefan Turnau). 3. https://www.kangur-mat.pl/zadania.php 4. http://jersz.pl/contest,4,tab_7.html |
|
Uwagi: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest : - pozytywny wynik z kolokwiów (w formie papierowej lub testów on line) - rozwiązanie zadań otrzymanych drogą elektroniczną i przesłanie rozwiązań wskazanych zadań również drogą elektroniczną - aktywność na zajęciach stacjonarnych i zdalnych Ze wszystkich aktywności student otrzymuje punkty. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z przedmiotu jest uzyskanie z kolokwium (w formie papierowej lub testu on line) co najmniej 51% punktów możliwych do otrzymania. Łączna zdobyta liczba punktów za wszystkie aktywności jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra. Liczba godzin kontaktowych ( (w formie stacjonarnej lub zdalnej): wykłady - 15 h ćwiczenia - 15 h Liczba godzin niekontaktowych: przygotowanie do zajęć - 20 h przygotowanie do kolokwium - 20 h czytanie literatury - 10 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czajkowska | |
Prowadzący grup: | Monika Czajkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - kolokwium pisemne: pytania zamknięte i/lub otwarte (w formie kontaktowej lub zdalnej) 2. UMIEJĘTNOŚCI - kolokwium pisemne: pytania zamknięte i/lub otwarte (w formie kontaktowej lub zdalnej) - rozwiązanie zadań przekazanych na zajęciach lub za pośrednictwem poczty elektronicznej - projekt 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - obserwacja aktywności studentów na zajęciach stacjonarnych i zdalnych - analiza zachowań studentów |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest powtórzenie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych przyszłego nauczyciela, a także spojrzenie na edukację matematyczną i matematykę szkolną z wyższego stanowiska. Metody nauczania: Kontaktowe: Wykład: wykład problemowy, prezentacja multimedialna, dyskusja, praca z tekstem. Ćwiczenia: rozwiązywanie zadań, dyskusja nad rozwiązaniami, projekt Zdalne: Wykład: dyskusje zdalne, konsultacja mejlowa lub on-line z prowadzącym wykład, praca z materiałami przesłanymi zdalnie Ćwiczenia: samodzielne rozwiązywanie zadań i konsultacja mejlowa lub on-line z prowadzącym ćwiczenia, projekt W tracie pracy na odległość kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. W miarę możliwości sprzętowych i posiadanego oprogramowania kontakt może odbywać się przez: • FB, Messengera • aplikacje takie jak One Drive, Teams, Forms • wideokonferencję z użyciem platformy Webex Szczegółowe zadania do wykonania będą przesłane studentom drogą mailową lub przekazywane na zajęciach stacjonarnych. Tematyka wykładów: 1. Kompetencje nauczyciela jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw. Elementy kompetencji matematycznej według M. Nissa. 2. Zbiory liczbowe: liczby naturalne, całkowite, wymierne, niewymierne, rzeczywiste i zależności między nimi. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb. 3. Działania na liczbach naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Podzielność liczb: dzielniki liczby, wielokrotności liczby, największy wspólny dzielnik, najmniejsza wspólna wielokrotność, liczby pierwsze i złożone. Dzielenie z resztą. 4. Ułamek jako miara pewnej wielkości, jako stosunek dwóch wielkości, jako operator. Ułamki zwykłe i ułamki w zapisie dziesiętnym. Ułamki właściwe i niewłaściwe. Działania na ułamkach. 5. Działania na liczbach całkowitych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb całkowitych. 6. Geometria na płaszczyźnie. Figury geometryczne i ich własności. Wielokąty foremne. Obwody i pola trójkątów i czworokątów. Jednostki długości, jednostki pola. Zamiana jednostek długości i zamiana jednostek pól. 7. Rozumowania preferowane w matematyce. Formułowanie hipotez i ich uzasadnianie. Tematyka ćwiczeń: 1. Zbiory liczbowe: liczby naturalne, całkowite, wymierne, niewymierne, rzeczywiste i zależności między nimi. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb. 2. Działania na liczbach naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Podzielność liczb: dzielniki liczby, wielokrotności liczby, największy wspólny dzielnik, najmniejsza wspólna wielokrotność, liczby pierwsze i złożone. Dzielenie z resztą. 3. Ułamek jako miara pewnej wielkości, jako stosunek dwóch wielkości, jako operator. Ułamki zwykłe i ułamki w zapisie dziesiętnym. Ułamki właściwe i niewłaściwe. Działania na ułamkach. 4. Działania na liczbach całkowitych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb całkowitych. 5. Proporcjonalność prosta i proporcjonalność odwrotna. 6. Wyrażenia algebraiczne. Przekształcanie wyrażeń algebraicznych. Dodawanie, odejmowanie i mnożenie sum algebraicznych. Wzory skróconego mnożenia. Zapis rozumowania za pomocą wyrażeń algebraicznych. 7. Metody rozwiązywania równań i nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą. Metody rozwiązywania układów równań pierwszego stopnia z dwiema i trzema niewiadomymi. 8. Geometria na płaszczyźnie. Figury geometryczne i ich własności. Wielokąty foremne. Obwody i pola trójkątów, czworokątów (kwadratu, prostokąta, równoległoboku, rombu, trapezu). Jednostki długości, jednostki pola. Zamiana jednostek długości i zamiana jednostek pól. 9. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne. 10. Układ współrzędnych. Obliczanie pól wielokątów danych w układzie współrzędnych. 11. Geometria w przestrzeni. Graniastosłupy (ze szczególnym uwzględnieniem prostopadłościanów) i ich siatki. Ostrosłupy i ich siatki. 12. Pole powierzchni i objętość graniastosłupa i ostrosłupa. Jednostki objętości. Zamiana jednostek objętości. Wielościany. 13. Wykonywanie eksperymentów numerycznych i geometrycznych, dostrzeganie regularności prowadzących do uogólnień, uzasadnianie uogólnień. Formułowanie i weryfikacja hipotez. 14. Zadania konkursowe dla uczniów klas 1-3 szkół podstawowych. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Czajkowska, M. (2013), Pomiar kompetencji nauczycieli matematyki, Edukacja 1(121), 73-88. 2. Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik 3. Semadeni Z. (red.) Nauczanie początkowe matematyki, tom 2 (1984), tom 3 (1985), tom 4 (1988). 4. Materiały przekazane studentom za pomocą poczty elektronicznej. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Czajkowska, M. (2012), Umiejętności matematyczne przyszłych polskich nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w świetle wyników badania TEDS, Problemy wczesnej edukacji 1(16), 49-67. 2. Niss, M. Matematyczna kompetencja (tłum. Maria Legutko i Stefan Turnau). 3. https://www.kangur-mat.pl/zadania.php 4. http://jersz.pl/contest,4,tab_7.html |
|
Uwagi: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest : - pozytywny wynik z kolokwiów (w formie papierowej lub testów on line) - rozwiązanie zadań otrzymanych drogą elektroniczną i przesłanie rozwiązań wskazanych zadań również drogą elektroniczną - aktywność na zajęciach stacjonarnych i zdalnych - wykonanie projektu Ze wszystkich aktywności student otrzymuje punkty. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z przedmiotu jest uzyskanie z kolokwium (w formie papierowej lub testu on line) co najmniej 51% punktów możliwych do otrzymania. Łączna zdobyta liczba punktów za wszystkie aktywności jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra. Liczba godzin kontaktowych (w formie stacjonarnej lub zdalnej): wykłady - 6 h ćwiczenia - 15 h Liczba godzin niekontaktowych: projekt - 5 h przygotowanie do zajęć - 20 h przygotowanie do kolokwium - 20 h czytanie literatury - 15 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.