Komunikacja interpersonalna i społeczna w pracy nauczyciela
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-KIS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja interpersonalna i społeczna w pracy nauczyciela |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PE1_W08 ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, jego prawidłowości i zakłóceń, a także różnorodnych czynników wpływających na skuteczność komunikacji. PE1_U07 ma rozwinięte umiejętności komunikowania się, w tym także posiada w stopniu podstawowym umiejętność poprawnego posługiwania się głosem. PE1_U13 potrafi pracować w zespole pełniąc różne role w zależności od osób biorących udział w procesie wychowania i kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Prowadzący grup: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Zajęcia będą odbywały się na platformie TEAMS gdzie utworzona została wirtualna klasa „Komunikacja interpersonalna i społeczna w zawodzie nauczyciela". Na platformie zgodnie z programem sylabusa będą zamieszczane prezentacje ćwiczenia i zadania do poszczególnych bloków tematycznych. Będą odbywały się zajęcia zdalne konsultacyjne w terminach zjazdów. Uruchomiony jest indywidualny CZAT na wirtualnej klasie gdzie możecie Państwo konsultować się ze mną. Metody pracy: Prezentacja multimedialna, ćwiczenia i zadania na wykonywane na platformie TEAMS, praca samokształceniowa z literaturą, projekt studencki, konsultacje na platformie TEAMS. Metody zaliczenia ćwiczeń: 1. Praca samokształceniowa (czytanie literatury, materiałów szkoleniowych, wykonywanie zdalnie ćwiczeń) 2. Przygotowanie projektu edukacyjnego poświęconego rozwojowi u uczniów edukacji wczesnoszkolnej wybranych kompetencji komunikacyjnych. Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Praca samokształceniowa rozwijające wiedzę oraz kompetencje z zakresu komunikacji interpersonalnej. Przygotowanie projektu edukacyjnego w którym student w sposób praktyczny wykorzysta zarówno wiedzę teoretyczną dotyczącą komunikacji interpersonalnej jak również praktyczną dotyczącą sposobów rozwijania u uczniów umiejętności interpersonalnych w zakresie komunikacji. |
|
Pełny opis: |
INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Zajęcia będą odbywały się na platformie TEAMS gdzie utworzona została wirtualna klasa „Komunikacja interpersonalna i społeczna w zawodzie nauczyciela". Na platformie zgodnie z programem sylabusa będą zamieszczane prezentacje ćwiczenia i zadania do poszczególnych bloków tematycznych. Będą odbywały się zajęcia zdalne konsultacyjne w terminach zjazdów. Uruchomiony jest indywidualny CZAT na wirtualnej klasie gdzie możecie Państwo konsultować się ze mną. 1. KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA –WPROWADZENIE. Pojęcie komunikacji interpersonalnej. Modele komunikacji. Teorie komunikacji interpersonalnej (3h) 2. POSTAWY W RELACJACH INTERPERSONALNYCH. Ujawnianie siebie w relacjach. Typy ludzi w relacjach interpersonalnych. Jak konstruować proces komunikacji z uczniem(3h) 3. BARIERY KOMUNIKACJI. Co blokuje komunikacje. Jak mówić żeby dzieci słuchały nas w domu i szkole (3h) 4. GRANICE. Rodzaje granic. Jak wyznaczać granice w sposób asertywny. Aktywne słuchanie a otwarta komunikacja(3h) 5. GRY I ZABAWY. Rozwijające umiejętności komunikowania się i pracy w zespole. Prezentowania siebie i własnych myśli. (3h) |
|
Literatura: |
INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Linki do bibliotek cyfrowych pedagogicznych zamieszczone zostały na platformie TEAMS na wirtualnej klasie " Komunikacja interpersonalna i społeczna w zawodzie nauczyciela ". Ponadto na wirtualnej klasie zamieszczane będzie literatura do zajęć. Literatura obowiązkowa •Adler, R.B., Rosenfeld, L.B. i Proctor, R.F. (2011). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS. •Król-Fijewska, M. (2005). Stanowczo, łagodnie, bez lęku. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. •Leathers, D.G. (2008). Komunikacja niewerbalna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. •Morreale, S.P., Spitzberg, B.H. i Barge, J.K. (2012). Komunikacja między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. •Oleś, M. (1998). Asertywność u dzieci i młodzieży: problemy teoretyczne i metody pomiaru. Roczniki Psychologiczne, 1, 73-95. •Stewart, J. (2000). Mosty zamiast murów.O komunikowaniu się między ludźmi.Warszawa: PWN. •Strumska-Cylwik, L. (2005). Pomiędzy otwartością i zamknięciem. Kraków: Wydawnictwo Impuls. •Von Thun, F.S. (2001). Sztuka rozmawiania. Kraków: Wydawnictwo WAM. Literatura dodatkowa McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2004 |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe, praca samokształceniowa: 15 godz. Przygotowanie do zajęć, lektury: 45 godz. Przygotowanie projektu studenckiego: 30 godz. LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 pkt. INFORMACJA O PRACY ZDALNEJ: praca samokształceniowa, zadania i ćwiczenia platforma TEAMS, studiowanie literatury, prezentacje multimedialne, zajęcia zdalne. Konsultacje indywidualne CZAT na platformie TEAMS Metody pracy: ćwiczenia i zadania wykonywane zdalnie na platformie wewnątrzuczelnianej TEAMS, studiowanie literatury, prezentacje. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Zagrodzka | |
Prowadzący grup: | Marlena Grzelak-Klus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.