Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura w edukacji dorosłych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-KED
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura w edukacji dorosłych
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć na platformie MS Teams,

- ocena prac wykonywanych w trakcie i po zajęciach,

- ocena pracy zaliczeniowej problemowej

Efekty uczenia się:

Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17

WIEDZA

PE_W15

- Ma podstawową wiedzę o osobach dorosłych, uczestniczących w działalności edukacyjnej, wychowawczej i kulturalnej.

PE_W22

- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą koncepcji teoretycznych określających miejsce kultury w edukacji dorosłych.

PE_W24

- Ma podstawową wiedzę na temat specyfiki aktywności kulturalnej i społecznej różnych grup ludności we współczesnych społeczeństwach.

UMIEJĘTNOŚCI

PE_U01

- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk zachodzących podczas działań kulturalno-społecznych; analizuje ich powiązanie z różnymi obszarami działalności pedagogicznej.

PE_U06

- Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące obecności i roli kultury w edukacji dorosłych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin.

KOMPETENCJE PEDAGOGICZNE

PE_K02

- Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań kulturalno-oświatowych.

Metody i kryteria oceniania:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący,

- dyskusja dydaktyczna,

- ćwiczenia

- praca w zespołach

- analiza przypadków,

- metody aktywizujące

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 10 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia prowadzone na platformie MS TEAMS.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Solak
Prowadzący grup: Adam Solak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć na platformie MS Teams,

- ocena prac wykonywanych w trakcie i po zajęciach,

- ocena pracy zaliczeniowej

Pełny opis:

Przedmiot "Kultura w edukacji dorosłych" ma na celu przybliżenie studentowi różnie rozumianej kultury i jej roli w procesie edukacji osób dorosłych. Odnosi się do kwestii teoretycznych i odwołuje do praktyki kształcenia. Przybliża strategie i metody nauczenia w nowoczesnej kulturze edukacji dorosłych. Zajęcia zachęcają studentów do przeglądu dostępnej na rynku edukacyjnym oferty skierowanej do osób dorosłych w zakresie zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem elementów kultury i sztuki.

Podczas wykładów i ćwiczeń poruszane są następujące zagadnienia:

- modele pracy edukacyjnej z dorosłymi,

- zasady kształcenia dorosłych,

- kultury edukacji dorosłych ("stara", "quasi-nowa" i "nowoczesna" kultura edukacji dorosłych),

- strategie i metody nauczania w nowoczesnej kulturze dorosłych

- kultura jako wyznacznik życia człowieka,

- kultura masowa i kultura popularna,

- media jako oferta kulturowa,

- potrzeby kulturalno-oświatowe osób dorosłych i formy ich realizacji,

- sztuka jako miejsce uczenia się (sztuka filmowa, teatralna, muzyka, sztuki wizualne, taniec).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej,

Wrocław 2012

2. Malewski M., Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998

3. Przybylska E. (red.), Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje, Toruń 2001

4. Kargulowa A., Kwiatkowski S. M., Szkudlarek T. (red.), Rynek i kultura neoliberalna a edukacja, Wyd. Impuls, Kraków 2005.

5. Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca:

1.Pęcherski, M., Tudrej J., Kultura organizacyjna w oświacie, Warszawa 1985.

2. Przyborowska B., Struktury innowacyjne w edukacji. Teoria – praktyka – rozwój, Wyd. UMK, Toruń 2003.

3. Malewski M., Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi, w: Przybylska E. (red.), Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje,

Toruń 2001

4. Kargul J., Rynek pracy i usługi edukacyjne a postawy dorosłych wobec edukacji, w: Edukacja Dorosłych, 1997

5. Kopciewicz L., Gender (rodzaj) i druga szansa – feministyczne kontrowersje wokół edukacji dorosłych, w: Edukacja Dorosłych, 2004, 1-2.

6. Malewski M., Kształcenie w szkole wyższej: między rygoryzmem standardów dyscyplinowych a populizmem edukacyjnego rynku, w:

Kultura i Edukacja 1997, 3/4

7. Jakubowski W.: Kultura jako przestrzeń edukacyjna. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012

8. Melosik Z., Szkudlarek T.: Kultura,tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń.Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący,

- dyskusja dydaktyczna,

- ćwiczenia

- praca w zespołach

- analiza przypadków,

- metody aktywizujące

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 10 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia prowadzone na platformie MS TEAMS

Link do zajęć:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6917b54d9158427eba0100e0a6da172e%40thread.tacv2/conversations?groupId=a5d83666-444e-45b3-bea6-37b1b15cd9b6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)