Kultura w edukacji dorosłych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-KED |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura w edukacji dorosłych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć na platformie MS Teams, - ocena prac wykonywanych w trakcie i po zajęciach, - ocena pracy zaliczeniowej problemowej |
Efekty uczenia się: |
Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17 WIEDZA PE_W15 - Ma podstawową wiedzę o osobach dorosłych, uczestniczących w działalności edukacyjnej, wychowawczej i kulturalnej. PE_W22 - Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą koncepcji teoretycznych określających miejsce kultury w edukacji dorosłych. PE_W24 - Ma podstawową wiedzę na temat specyfiki aktywności kulturalnej i społecznej różnych grup ludności we współczesnych społeczeństwach. UMIEJĘTNOŚCI PE_U01 - Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk zachodzących podczas działań kulturalno-społecznych; analizuje ich powiązanie z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. PE_U06 - Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące obecności i roli kultury w edukacji dorosłych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin. KOMPETENCJE PEDAGOGICZNE PE_K02 - Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań kulturalno-oświatowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia - praca w zespołach - analiza przypadków, - metody aktywizujące NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 10 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 Zajęcia prowadzone na platformie MS TEAMS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Solak | |
Prowadzący grup: | Adam Solak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć na platformie MS Teams, - ocena prac wykonywanych w trakcie i po zajęciach, - ocena pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
Przedmiot "Kultura w edukacji dorosłych" ma na celu przybliżenie studentowi różnie rozumianej kultury i jej roli w procesie edukacji osób dorosłych. Odnosi się do kwestii teoretycznych i odwołuje do praktyki kształcenia. Przybliża strategie i metody nauczenia w nowoczesnej kulturze edukacji dorosłych. Zajęcia zachęcają studentów do przeglądu dostępnej na rynku edukacyjnym oferty skierowanej do osób dorosłych w zakresie zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem elementów kultury i sztuki. Podczas wykładów i ćwiczeń poruszane są następujące zagadnienia: - modele pracy edukacyjnej z dorosłymi, - zasady kształcenia dorosłych, - kultury edukacji dorosłych ("stara", "quasi-nowa" i "nowoczesna" kultura edukacji dorosłych), - strategie i metody nauczania w nowoczesnej kulturze dorosłych - kultura jako wyznacznik życia człowieka, - kultura masowa i kultura popularna, - media jako oferta kulturowa, - potrzeby kulturalno-oświatowe osób dorosłych i formy ich realizacji, - sztuka jako miejsce uczenia się (sztuka filmowa, teatralna, muzyka, sztuki wizualne, taniec). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2012 2. Malewski M., Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998 3. Przybylska E. (red.), Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje, Toruń 2001 4. Kargulowa A., Kwiatkowski S. M., Szkudlarek T. (red.), Rynek i kultura neoliberalna a edukacja, Wyd. Impuls, Kraków 2005. 5. Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa 2000. Literatura uzupełniająca: 1.Pęcherski, M., Tudrej J., Kultura organizacyjna w oświacie, Warszawa 1985. 2. Przyborowska B., Struktury innowacyjne w edukacji. Teoria – praktyka – rozwój, Wyd. UMK, Toruń 2003. 3. Malewski M., Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi, w: Przybylska E. (red.), Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje, Toruń 2001 4. Kargul J., Rynek pracy i usługi edukacyjne a postawy dorosłych wobec edukacji, w: Edukacja Dorosłych, 1997 5. Kopciewicz L., Gender (rodzaj) i druga szansa – feministyczne kontrowersje wokół edukacji dorosłych, w: Edukacja Dorosłych, 2004, 1-2. 6. Malewski M., Kształcenie w szkole wyższej: między rygoryzmem standardów dyscyplinowych a populizmem edukacyjnego rynku, w: Kultura i Edukacja 1997, 3/4 7. Jakubowski W.: Kultura jako przestrzeń edukacyjna. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012 8. Melosik Z., Szkudlarek T.: Kultura,tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń.Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia - praca w zespołach - analiza przypadków, - metody aktywizujące NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 10 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 Zajęcia prowadzone na platformie MS TEAMS Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6917b54d9158427eba0100e0a6da172e%40thread.tacv2/conversations?groupId=a5d83666-444e-45b3-bea6-37b1b15cd9b6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.