Kształtowanie dojrzałości szkolnej dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-KDS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kształtowanie dojrzałości szkolnej dziecka |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PE1_W22 zna podstawowe założenia instytucjonalnego kształcenia i wychowania dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. PE1_W24 ma uszczegółowioną wiedzę o uwarunkowaniach rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. PE1_U01 potrafi dokonywać podstawowych obserwacji i prostych interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie dzieci. PE1_U08 posiada co najmniej na podstawowym poziomie umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
1. Obecność i aktywny udział studentów na zajęciach; 2. Przygotowanie arkusza do badania dojrzałości szkolnej dziecka (praca w parach); 3. Przygotowanie i opis pomocy dydaktycznej dla dziecka rozpoczynającego naukę w szkole (praca w parach). |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do pojęcia dojrzałości szkolnej- jej istota i uwarunkowania; 2. Rola przedszkola w przygotowaniu dziecka do nauki w szkole; 3. Testy do badania do dojrzałości szkolnej; 4. Przygotowanie dziecka do nauki czytania; 5. Strategie stymulowania rozwoju przedszkolaków. Strategia zabawowo-zadaniowa w edukacji przedszkolnej. 6.Kształtowanie umiejętności niezbędnych dla podjęcia nauki w szkole i próby ich oceny. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Kataryńczuk-Mania L., Magda-Adamowicz M., Olczak A, Pedagogika przedszkolna szansą na świadome budowanie potencjału dziecka, Adam Marszałek, Toruń 2017; 2.Karczewska J., Kwaśniewska M., Dziecko sześcioletnie w szkole, Wyd. Ped., ZNP, Kielce 2009; 3.Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Impuls, Kraków 2010; 4. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Kraków 2014. Literatura uzupełniająca: 1.Merthan B., Zabawy przygotowujące do szkoły, Jedność, Kielce 2004; 2.Jegier A., Mały uczeń w szkole, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2010; |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metody aktywizujące, metody warsztatowe, praca grupowa i praca w parach, pogadanka. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25 Przygotowanie pracy, prezentacji: 35 Inne formy: 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
1. Obecność i aktywny udział studentów na zajęciach; 2. Przygotowanie arkusza do badania dojrzałości szkolnej dziecka (praca w parach); 3. Przygotowanie, opis i prezentacja pomocy dydaktycznej dla dziecka rozpoczynającego naukę w szkole. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do pojęcia dojrzałości szkolnej- jej istota i uwarunkowania; 2. Rola przedszkola w przygotowaniu dziecka do nauki w szkole; 3. Testy do badania do dojrzałości szkolnej; 4. Przygotowanie dziecka do nauki czytania; 5. Strategie stymulowania rozwoju przedszkolaków. Strategia zabawowo-zadaniowa w edukacji przedszkolnej. 6.Kształtowanie umiejętności niezbędnych dla podjęcia nauki w szkole i próby ich oceny. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Kraków 2014. 2.Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Impuls, Kraków 2010; 3.Kopik A., Konteksty poznawczej gotowości szkolnej dzieci, Wydawnictwo Akademii Pedagogki Specjalnej, Warszawa 2019; 4. Załęska S.,Karty diagnostyczne. Badanie gotowości szkolnej, PWN, Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca: 1. Blythe S.G., Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015. 2.Jegier A., Mały uczeń w szkole, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2010; 3.Merthan B., Zabawy przygotowujące do szkoły, Jedność, Kielce 2004; |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metody aktywizujące, metody warsztatowe, praca grupowa i praca w parach. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25 Przygotowanie pracy, prezentacji: 35 Inne formy: 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.