Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształtowanie dojrzałości szkolnej dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-KDS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kształtowanie dojrzałości szkolnej dziecka
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PE1_W22 zna podstawowe założenia instytucjonalnego kształcenia i wychowania dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym.

PE1_W24 ma uszczegółowioną wiedzę o uwarunkowaniach rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym.

PE1_U01 potrafi dokonywać podstawowych obserwacji i prostych interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie dzieci.

PE1_U08 posiada co najmniej na podstawowym poziomie umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Nowosielska
Prowadzący grup: Edyta Nowosielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

1. Obecność i aktywny udział studentów na zajęciach;

2. Przygotowanie arkusza do badania dojrzałości szkolnej dziecka (praca w parach);

3. Przygotowanie i opis pomocy dydaktycznej dla dziecka rozpoczynającego naukę w szkole (praca w parach).

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do pojęcia dojrzałości szkolnej- jej istota i uwarunkowania;

2. Rola przedszkola w przygotowaniu dziecka do nauki w szkole;

3. Testy do badania do dojrzałości szkolnej;

4. Przygotowanie dziecka do nauki czytania;

5. Strategie stymulowania rozwoju przedszkolaków. Strategia zabawowo-zadaniowa w edukacji przedszkolnej.

6.Kształtowanie umiejętności niezbędnych dla podjęcia nauki w szkole i próby ich oceny.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Kataryńczuk-Mania L., Magda-Adamowicz M., Olczak A, Pedagogika przedszkolna szansą na świadome budowanie potencjału dziecka, Adam Marszałek, Toruń 2017;

2.Karczewska J., Kwaśniewska M., Dziecko sześcioletnie w szkole,

Wyd. Ped., ZNP, Kielce 2009;

3.Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Impuls, Kraków 2010;

4. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Kraków 2014.

Literatura uzupełniająca:

1.Merthan B., Zabawy przygotowujące do szkoły, Jedność, Kielce 2004;

2.Jegier A., Mały uczeń w szkole, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2010;

Uwagi:

Metody kształcenia: metody aktywizujące, metody warsztatowe, praca grupowa i praca w parach, pogadanka.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25

Przygotowanie pracy, prezentacji: 35

Inne formy: 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Nowosielska
Prowadzący grup: Edyta Nowosielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

1. Obecność i aktywny udział studentów na zajęciach;

2. Przygotowanie arkusza do badania dojrzałości szkolnej dziecka (praca w parach);

3. Przygotowanie, opis i prezentacja pomocy dydaktycznej dla dziecka rozpoczynającego naukę w szkole.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do pojęcia dojrzałości szkolnej- jej istota i uwarunkowania;

2. Rola przedszkola w przygotowaniu dziecka do nauki w szkole;

3. Testy do badania do dojrzałości szkolnej;

4. Przygotowanie dziecka do nauki czytania;

5. Strategie stymulowania rozwoju przedszkolaków. Strategia zabawowo-zadaniowa w edukacji przedszkolnej.

6.Kształtowanie umiejętności niezbędnych dla podjęcia nauki w szkole i próby ich oceny.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Kraków 2014.

2.Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Impuls, Kraków 2010;

3.Kopik A., Konteksty poznawczej gotowości szkolnej dzieci, Wydawnictwo Akademii Pedagogki Specjalnej, Warszawa 2019;

4. Załęska S.,Karty diagnostyczne. Badanie gotowości szkolnej, PWN, Warszawa 2017.

Literatura uzupełniająca:

1. Blythe S.G., Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.

2.Jegier A., Mały uczeń w szkole, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2010;

3.Merthan B., Zabawy przygotowujące do szkoły, Jedność, Kielce 2004;

Uwagi:

Metody kształcenia: metody aktywizujące, metody warsztatowe, praca grupowa i praca w parach.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25

Przygotowanie pracy, prezentacji: 35

Inne formy: 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)