Diagnozowanie zdolności i postaw twórczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-DZP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnozowanie zdolności i postaw twórczych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE1_W12 - Zna podstawowe narzędzia badawcze stosowane w badaniach ukierunkowanych na diagnozowanie zdolności i postaw twórczych. PE1_W22 - Zna kluczowe terminy i teorie funkcjonujące w obszarze działań pedagogicznych ukierunkowanych na diagnozowanie zdolności i postaw twórczych. PE1_W23 - Zna metody oraz techniki stosowane w procesie diagnozy zdolności i postaw twórczych dzieci, młodzieży. PE1_W25 - Zna podstawowe zasady prowadzenia badań mających na celu diagnozę potencjału twórczego dzieci i młodzieży. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U03 - Potrafi dokonać pomiaru poznawczych i osobowościowych charakterystyk osób twórczych wykorzystując dostępne narzędzia psychometryczne; dokonuje całościowej diagnozy kreatywności jednostki; potrafi określić pola aktywności twórczej jednostki. PE1_U05 - Potrafi zaplanować działania mające na celu diagnozę potencjału twórczego jednostki, posługiwać się wybranymi testowymi oraz kwestionariuszowymi narzędziami badania kreatywności; posiada umiejętność interpretowania oraz prezentowania wyników badań potencjału twórczego osób w różnym wieku. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K04 - Ma świadomość wagi zachowania najwyższej staranności w trakcie prowadzenia badań nad twórczością. PE1_K06 - Ma świadomość wagi prowadzenia badań twórczości z poszanowaniem zasad etyki zawodowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Gralewski | |
Prowadzący grup: | Jacek Gralewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do samodzielnego przeprowadzenia oraz sporządzenia kompleksowej diagnozy kreatywności ucznia obejmującej pomiar nasilenia jego zdolności twórczych oraz postawy twórczej. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z wybranymi metodami oraz narzędziami stosowanymi w diagnozie kreatywności dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych. Poznają założenia teoretyczne wybranych narzędzi psychometrycznych stosowanych w diagnozie kreatywności, procedury badania z wykorzystaniem tych narzędzi, zasady oceny ich wyników oraz ich interpretacji w kontekście norm populacyjnych. SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA 1. Zadania domowe na zliczenie (realizowane w ramach zdalnych) - student musi zaliczyć minimum 3 prace związane z oceną testów twórczości 2. Ocena pracy zaliczeniowej mającej na celu sporządzenie całościowej diagnozy kreatywności ucznia. OCENA: Ostateczna ocena z przedmiotu będzie oceną z pracy zaliczeniowej (całościowej diagnozy kreatywności ucznia). Ocena może zostać podwyższona o 0,5 oceny jeśli student zaliczy wszystkie 3 prace domowe. Jeśli student nie zaliczy ani jednej pracy domowej - jego ocena końcoa=wa zostanie obniżona o 0,5 oceny. MATERIAŁY DO ZAJĘĆ: 1. Materiały będą przesyłane studentom na bieżąco za pośrednictwem poczty e-mail 2. Wszystkie materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie TEAMS - zespól: Diagnozowanie zdolności i postaw twórczych Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a846272a80cdf45eeb2a9865af998b6dd%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=73ae48ea-86e7-4ba2-9183-d02047914083&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI: 1. Poczta e-mail 2. Platforma TEAMS (https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a846272a80cdf45eeb2a9865af998b6dd%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=73ae48ea-86e7-4ba2-9183-d02047914083&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86) |
|
Pełny opis: |
WYKŁADY Wykład 1. W poszukiwaniu zdolności twórczych – teoretyczne uzasadnienia diagnozy kreatywności. Wykład 2. Rozpoznawanie potencjału twórczego – klasyfikacje wybranych podejść badawczych Wykład 3. Nominacje nauczycieli jako metoda rozpoznawania kreatywności uczniów Wykład 4. Charakterystyka wybranych metod badania kreatywności Wykład 5. Model struktury intelektu (SI) oraz koncepcja zdolności twórczych J.P. Guilforda Wykład 6. Samoocena twórczości i pomiar aktywności twórczej Wykład 7. Pomiar zdolności i postaw twórczych w kontekście sporządzania kompleksowej diagnozy zdolności twórczych ĆWICZENIA Ćwiczenia 1-3. Pomiar zdolności twórczych za pomocą Testu Zdolności Twórczych (TZT) T. Żuka. Ćwiczenia 4-7. Pomiar zdolności twórczych za pomocą Testu Twórczego Myślenia (TTM) E. Nęcki i A. Rychlickiej. Ćwiczenia 8-9. Pomiar zdolności twórczych za pomocą Testu Wyobraźni Twórczej (TWT) J. Kujawskiego. Ćwiczenia 10-11. Pomiar zdolności twórczych za pomocą Rysunkowego Testu Myślenia Twórczego. Ćwiczenia 12.Pomiar postawy twórczej za pomocą Kwestionariusza Twórczego Zachowania KANH St. Popka. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Gralewski, J (2009). Testy zdolności twórczych w Polsce. [W:] M. Karwowski (red.) Identyfikacja potencjału twórczego. Warszawa: APS. Gralewski, J., Karwowski, M. (w druku). Accuracy of Teachers’ Judgments of Students’ Creativity: A Meta-Analysis. Guilford, J.P. (1978). Natura inteligencji człowieka. Warszawa: PWN. Karwowski, M. (2009) (red.) Identyfikacja potencjału twórczego. Warszawa: APS. Karwowski, M. (2009). Zgłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości. Warszawa: Wydawnictwo APS. Hocevar, D. (1981). Measurment of creativity: Review and critique. Journal of Personality Assessment, 45(5), 450-464, Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii. Popek, St. (2000). Kwestionariusz twórczego zachowania KANH. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Strzałecki, A. (2003). Psychologia twórczości. Między tradycją a ponowoczesnością. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. Strzałecki, A. (2012). Sprawność osobowości Kontrowersje wokół ogólnego czynnika osobowości twórczej. Zagadnienia Naukoznastwa, 2 (192), s. 85-109. Szmidt, K.J. (2009) (red.). Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej. Żuk, T. (1986). Uzdolnienia twórcze a osobowość. Poznań: UAM. Jankowska, D. M., Karwowski, M. (2015). Measuring Creative Imagery Abilities. Frontiers in Psychology. doi: 10.3389/fpsyg.2015.01591. Jankowska, D. M. (2015). Profilowa diagnoza wyobraźni twórczej – prezentacja nowej koncepcji teoretycznej i narzędzia. Przegląd pedagogiczny, 1, 286-300. Kaufman, J. C., Plucker, J. A., & Baer, J. (2008). Essentials of creativity assessment. New York, NY: Wiley. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Gralewski, J., Karwowski, M. (2013). Polite girls and creative boys? Students' gender moderates accuracy of teachers' ratings of creativity. Journal of Creative Behavior, 47, 290-304. Brzeziński, J. (2005). (red.). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Gdańsk: GWP. Hornowska, E. (2005). Testy Psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Paluchowski, W.J. (2006). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Krasoń, K. (2011). Skala postaw twórczych vs odtwórczych (SPTO). Podręcznik do testu w wersji dla szkoły podstawowej klas I - III. Kraków: MEN. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - wykład - dyskusja - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - praca z tekstem - działania praktyczne - pokaz UMIEJETNOŚCI: - ćwiczenia praktyczne (rozwiązywanie i ocena poszczególnych testów twórczości) - dyskusja - pokaz - prezentacja - analiza przypadku KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - prezentacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30h Przygotowanie się do zajęć - 25h Przygotowanie się do egzaminu - 15h Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 85h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.