Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-DZD1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Efekty dla roku akademickiego 2017/2018 - III rok:

WIEDZA

PE1_W23

- zna założenia i procedury nauczycielskiej diagnozy w zakresie ustalenia gotowości dziecka do nauki szkolnej.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U09

- potrafi organizować i przeprowadzać nauczycielską diagnozę ustalania gotowości dziecka do szkoły i współpracować w tym zakresie z pracownikami poradni psychologiczno – pedagogicznej i rodzicami,

- potrafi na podstawie diagnozy opracować program zajęć dydaktyczno – wyrównawczych dla dzieci i go zrealizować współpracując z rodzicami.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K04

- Wykazuje się zmysłem obserwacji i badawczą postawą, co pozwala mu na przeprowadzenie diagnozy nauczycielskiej.

-----------------------------------------------------------------------

PE1_W23 Zna założenia i procedury nauczycielskiej diagnozy w zakresie ustalenia gotowości dziecka do nauki szkolnej.

PE1_U09 Potrafi organizować i przeprowadzać nauczycielską diagnozę ustalania gotowości dziecka do szkoły i współpracować w tym zakresie z pracownikami poradni psychologiczno – pedagogicznej i rodzicami.

PE1_U09 Potrafi na podstawie diagnozy opracować program zajęć dydaktyczno – wyrównawczych dla dzieci i go zrealizować współpracując z rodzicami.

PE1_K04 Wykazuje się zmysłem obserwacji i badawczą postawą, co pozwala mu na przeprowadzenie diagnozy nauczycielskiej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Skarbek-Jaskólska
Prowadzący grup: Karolina Skarbek-Jaskólska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia:

Wykład: egzamin ustny

Ćwiczenia i laboratorium/warsztaty: praca problemowo – badawcza: diagnoza pedagogiczna wybranego dziecka oraz zaprojektowanie programu pomocy psychologiczno - pedagogicznej;

Pełny opis:

TREŚCI KSZTAŁCENIA

1. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu i szkole na podstawie obowiązujących przepisów oświatowych. Zalecenia do organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zawarte w obowiązujących przepisach oświatowych (rodzaj i sposób świadczenia pomocy, wnioskowanie o pomoc, formy pomocy, obowiązki nauczyciela i innych specjalistów).

2. Diagnoza pedagogiczna dziecka i jego środowiska wychowawczego.

2.1. Pojęcie i cele diagnozy.

2.2. Etapy postępowania w diagnozie.

2.3. Sfery rozwojowe, które warto uwzględnić w diagnozie dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

3. Wybrane metody diagnostyczne (parametryczne i nieparametryczne) i ich charakterystyka (jak z nich korzystać w praktyce).

3.1. Obserwacja

3.2. Narzędzia diagnostyczne (w tym zadania/ eksperymenty diagnostyczne)

3.3. Analiza wytworów dziecka

3.4. Dialog/ rozmowa

3.5. Analiza dokumentów

3.6 Metody socjometryczne

3.7 Metody projekcyjne

4. Ogólna charakterystyka sfer rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

5. Gotowość szkolna

5.1 Pojęcie gotowości szkolnej

5.2 Ważniejsze koncepcje i metody badania gotowości szkolnej

5.3 Rozpoznawanie zagrożenia ryzyka niepowodzeń szkolnych

5.4. Przygotowywanie opinii pedagogicznej o poziomie gotowości szkolnej dziecka

5.5 Procedury odraczania i przyspieszania obowiązku szkolnego

5.6 Jak rozmawiać z rodzicami o wskazaniach do odroczenia obowiązku szkolnego

5.7 Włączenie rodziców w proces kształtowania gotowości szkolnej dziecka.

6. Konstruowanie prób diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka.

7. Konstruowanie programów pomocy psychologiczno- pedagogicznej w placówce oraz scenariuszy zajęć dydaktyczno – wyrównawczych. (Dopasowanie programu do rzeczywistych możliwości dziecka - koncepcja strefy najbliższego rozwoju L. S. Wygotskiego; różnica pomiędzy wspomaganiem rozwoju a wychowaniem i edukacją; różnica pomiędzy programem zajęć dydaktyczno – wyrównawczych a programami edukacyjnymi; przykładowe propozycje ćwiczeń).

8. Włączenie rodziców w proces wspomagania rozwoju dziecka

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Waloszek D., Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole, Wyd. Żak, Warszawa 2014, rozdziały: 1, 3, 5, 6, 7,8.

2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa 2011.

3. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.

4. Hajnicz W., Charakterystyka diagnozy edukacyjnej dotyczącej umiejętności szkolnych; Diagnozowanie w trakcie sytuacji edukacyjnej w: W. Hajnicz, A. Konieczna (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013, s.13-45

5. Konieczna A., Obszary trudności nauczycieli i studentów w zakresie stosowania diagnozy, w: W. Hajnicz, A. Konieczna (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013, s.45-61.

6. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2011, s. 45- 80, 175-275 (rozdziały: 2, 6,7, 8).

7. Skarbek K., Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w: Anna Mikler - Chwastek (red.), Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu, Wyd. Difin, Warszawa 2017, s.195-220.

8. Wilgocka – Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wyd. Żak, Warszawa 2003, s.10-23, 70-84.

9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2017 poz. 1643).

10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (D.U. 2017, poz. 1652)

11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2017 poz.1656)

12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.(Dz. U. 2017 poz.1578)

13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (D.U.2018, poz. 1601)

14. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (D.U.2017, poz. 356)

Literatura uzupełniająca:

1. Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela – terapeuty. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.

2. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006.

3. Guzik – Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2011

4. Hajnicz W., Karwowska – Struczyk M., Obserwacja w poznawaniu dziecka, WSiP 1986

5. Skarbek K., Wrońska I., Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Warszawa 2017.

6. Kielin, J., Profil Osiągnięć ucznia. Przewodnik dla terapeutów i nauczycieli, GWP, Sopot 2016.

7. Rodriguez N., Co nam mówią rysunki dzieci. Jedność, Kielce 2011.

8. Sienkiewicz – Wilowska J.A., Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży. GWP, Gdańsk 2011.

9. Brejnak, W., Czy twój przedszkolak dojrzał do nauki? PZWL, Warszawa 2006, s.27-45.

10. Skarbek K., Praktyczna pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana dzieciom w wieku przedszkolnym, borykającym się z trudnościami rozwojowymi, edukacyjnymi i wychowawczymi oraz ich rodzinom, w: Anna Mikler - Chwastek (red.), Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci, Wyd. Difin, Warszawa 2017, s.173-196.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład aktywizujący, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, praca w zespołach, analiza przypadków;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład 15 godz. + ćwiczenia 15 godz. + 15 godz. laboratorium

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30

Przygotowanie się do egzaminu - 15

Przygotowanie pracy na ćwiczenia - 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Skarbek-Jaskólska
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł, Karolina Skarbek-Jaskólska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia:

Wykład: egzamin ustny

Ćwiczenia i laboratorium/warsztaty: praca problemowo – badawcza: diagnoza pedagogiczna wybranego dziecka oraz zaprojektowanie programu pomocy psychologiczno - pedagogicznej;

Pełny opis:

TREŚCI KSZTAŁCENIA

1. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu i szkole na podstawie obowiązujących przepisów oświatowych. Zalecenia do organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zawarte w obowiązujących przepisach oświatowych (rodzaj i sposób świadczenia pomocy, wnioskowanie o pomoc, formy pomocy, obowiązki nauczyciela i innych specjalistów).

2. Diagnoza pedagogiczna dziecka i jego środowiska wychowawczego.

2.1. Pojęcie i cele diagnozy.

2.2. Etapy postępowania w diagnozie.

2.3. Sfery rozwojowe, które warto uwzględnić w diagnozie dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

3. Wybrane metody diagnostyczne (parametryczne i nieparametryczne) i ich charakterystyka (jak z nich korzystać w praktyce).

3.1. Obserwacja

3.2. Narzędzia diagnostyczne (w tym zadania/ eksperymenty diagnostyczne)

3.3. Analiza wytworów dziecka

3.4. Dialog/ rozmowa

3.5. Analiza dokumentów

3.6 Metody socjometryczne

3.7 Metody projekcyjne

4. Ogólna charakterystyka sfer rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

5. Gotowość szkolna

5.1 Pojęcie gotowości szkolnej

5.2 Ważniejsze koncepcje i metody badania gotowości szkolnej

5.3 Rozpoznawanie zagrożenia ryzyka niepowodzeń szkolnych

5.4. Przygotowywanie opinii pedagogicznej o poziomie gotowości szkolnej dziecka

5.5 Procedury odraczania i przyspieszania obowiązku szkolnego

5.6 Jak rozmawiać z rodzicami o wskazaniach do odroczenia obowiązku szkolnego

5.7 Włączenie rodziców w proces kształtowania gotowości szkolnej dziecka.

6. Konstruowanie prób diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka.

7. Konstruowanie programów pomocy psychologiczno- pedagogicznej w placówce oraz scenariuszy zajęć dydaktyczno – wyrównawczych. (Dopasowanie programu do rzeczywistych możliwości dziecka - koncepcja strefy najbliższego rozwoju L. S. Wygotskiego; różnica pomiędzy wspomaganiem rozwoju a wychowaniem i edukacją; różnica pomiędzy programem zajęć dydaktyczno – wyrównawczych a programami edukacyjnymi; przykładowe propozycje ćwiczeń).

8. Włączenie rodziców w proces wspomagania rozwoju dziecka

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Waloszek D., Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole, Wyd. Żak, Warszawa 2014, rozdziały: 1, 3, 5, 6, 7,8.

2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa 2011.

3. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.

4. Hajnicz W., Charakterystyka diagnozy edukacyjnej dotyczącej umiejętności szkolnych; Diagnozowanie w trakcie sytuacji edukacyjnej w: W. Hajnicz, A. Konieczna (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013, s.13-45

5. Konieczna A., Obszary trudności nauczycieli i studentów w zakresie stosowania diagnozy, w: W. Hajnicz, A. Konieczna (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013, s.45-61.

6. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2011, s. 45- 80, 175-275 (rozdziały: 2, 6,7, 8).

7. Skarbek K., Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w: Anna Mikler - Chwastek (red.), Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu, Wyd. Difin, Warszawa 2017, s.195-220.

8. Wilgocka – Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wyd. Żak, Warszawa 2003, s.10-23, 70-84.

9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2017 poz. 1643).

10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (D.U. 2017, poz. 1652)

11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2017 poz.1656)

12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.(Dz. U. 2017 poz.1578)

13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (D.U.2018, poz. 1601)

14. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (D.U.2017, poz. 356)

Literatura uzupełniająca:

1. Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela – terapeuty. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.

2. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006.

3. Guzik – Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2011

4. Hajnicz W., Karwowska – Struczyk M., Obserwacja w poznawaniu dziecka, WSiP 1986

5. Skarbek K., Wrońska I., Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Warszawa 2017.

6. Kielin, J., Profil Osiągnięć ucznia. Przewodnik dla terapeutów i nauczycieli, GWP, Sopot 2016.

7. Rodriguez N., Co nam mówią rysunki dzieci. Jedność, Kielce 2011.

8. Sienkiewicz – Wilowska J.A., Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży. GWP, Gdańsk 2011.

9. Brejnak, W., Czy twój przedszkolak dojrzał do nauki? PZWL, Warszawa 2006, s.27-45.

10. Skarbek K., Praktyczna pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana dzieciom w wieku przedszkolnym, borykającym się z trudnościami rozwojowymi, edukacyjnymi i wychowawczymi oraz ich rodzinom, w: Anna Mikler - Chwastek (red.), Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci, Wyd. Difin, Warszawa 2017, s.173-196.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład aktywizujący, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, praca w zespołach, analiza przypadków;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład 15 godz. + ćwiczenia 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30

Przygotowanie się do egzaminu - 15

Przygotowanie pracy na ćwiczenia - 45

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Bednarska
Prowadzący grup: Natalia Bednarska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykłady i ćwiczenia ze studentami będą prowadzone w trybie zdalnym, synchronicznie zgodnie z wyznaczonym terminarzem zajęć z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Kod lub link do Zespołu został przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS.

Ponadto studenci mają możliwość kontaktu z prowadzącym zajęcia drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl lub aplikacji Teams w czasie wyznaczonych dyżurów.

Pomiar efektów kształcenia:

Wykład: egzamin ustny przeprowadzany w formie online za pomocą aplikacji MS Teams lub stacjonarnie (w zależności od sytuacji pandemicznej związanej z Covid-19)

Ćwiczenia/laboratorium/warsztaty: praca problemowo – badawcza przygotowana w zespołach (diagnoza pedagogiczna wybranego dziecka wraz z zaleceniami do pracy psychologiczno - pedagogicznej z dzieckiem oraz stworzenie przykładowego scenariusza zajęć dydaktyczno-wyrównawczych). Studenci otrzymają dokładne wskazówki do wykonania pracy podczas zajęć . Następnie po wykonaniu pracy zaliczeniowej studenci będą zobowiązani do przesłania efektów swojej pracy prowadzącej zajęcia także w korespondencji mailowej w domenie aps.edu.pl oraz zaprezentowania wybranych efektów podczas zajęć.

Pełny opis:

1. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu i szkole na podstawie obowiązujących przepisów oświatowych. Zalecenia do organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zawarte w obowiązujących przepisach oświatowych (rodzaj i sposób świadczenia pomocy, wnioskowanie o pomoc, formy pomocy, obowiązki nauczyciela i innych specjalistów).

2. Diagnoza pedagogiczna dziecka i jego środowiska wychowawczego.

2.1. Pojęcie, cele, rodzaje diagnozy.

2.2. Etapy postępowania w diagnozie.

2.3. Cechy dobrego diagnosty.

3. Wybrane metody diagnostyczne (parametryczne i nieparametryczne) i ich charakterystyka (zastosowania praktyczne).

3.1. Obserwacja

3.3. Analiza archiwów

3.4. Dialog/ rozmowa/wywiad

3.6 Metody socjometryczne

3.7. Test

3.7 Metody projekcyjne

3.8. Analiza i konstruowanie wybranych narzędzi diagnostycznych

5. Gotowość szkolna

5.1 Pojęcie gotowości szkolnej

5.2 Ważniejsze koncepcje i metody badania gotowości szkolnej

6. Diagnozowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych.

6. Konstruowanie prób diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka.

7. Konstruowanie zaleceń do pracy z dzieckiem dla nauczycieli i dla rodziców.

8. Włączenie rodziców w proces wspomagania rozwoju dziecka

9. Konstruowanie scenariuszy zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, prezentacja wybranych ćwiczeń.

Literatura:

1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa 2011.

2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.

3.. W. Hajnicz, A. Konieczna (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013.

4. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2011, s. 45- 80, 175-275 (rozdziały: 2, 6,7, 8,9).

5.Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Impuls Kraków 2013, rozdziały: 1, 2, 3, 7, 8, 9.

6. Skarbek K., Wrońska I. , Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, CEBP, Kraków 2014 , rodz. 2-11.

7. Skarbek K., Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w: Anna Mikler - Chwastek (red.), Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu, Wyd. Difin, Warszawa 2017, s.195-220.

8.Waloszek D., Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole, Wyd. Żak, Warszawa 2014, rozdziały: 1, 3, 5, 6, 7,8.

9. Wilgocka – Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wyd. Żak, Warszawa 2003, s.10-23, 70-84.

10. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Impuls ,Kraków 2013.

Literatura uzupełniająca:

1. Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela – terapeuty. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.

2. Guzik – Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2011

3. Hajnicz W., Karwowska – Struczyk M., Obserwacja w poznawaniu dziecka, WSiP 1986

4. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006.

Krasowicz-Kupis G, Nowa psychologia dysleksji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019, rozdziały 6 do 10.

5. Skarbek K., Wrońska I., Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Warszawa 2017.

Uwagi:

Wykłady i ćwiczenia ze studentami będą prowadzone w trybie zdalnym, synchronicznie zgodnie z wyznaczonym terminarzem zajęć z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Kod lub link do Zespołu został przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS.

Ponadto studenci mają możliwość kontaktu z prowadzącym zajęcia drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl lub aplikacji Teams w czasie wyznaczonych dyżurów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Natalia Bednarska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Skarbek-Jaskólska
Prowadzący grup: Karolina Skarbek-Jaskólska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykłady i ćwiczenia ze studentami będą prowadzone w trybie zdalnym, synchronicznie zgodnie z wyznaczonym terminarzem zajęć z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Kod lub link do Zespołu zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS.

Ponadto studenci mają możliwość kontaktu z prowadzącym zajęcia drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl lub aplikacji Teams w czasie wyznaczonych dyżurów.

Pomiar efektów kształcenia:

Wykład: egzamin ustny przeprowadzany w formie online za pomocą aplikacji MS Teams lub stacjonarnie (w zależności od sytuacji pandemicznej związanej z Covid-19)

Ćwiczenia/laboratorium/warsztaty: praca problemowo – badawcza przygotowana w zespołach (diagnoza pedagogiczna wybranego dziecka oraz zaprojektowanie programu pomocy psychologiczno - pedagogicznej). Studenci otrzymają dokładne wskazówki do wykonania pracy w korespondencji mailowej w domenie aps.edu.pl. Następnie po wykonaniu pracy zaliczeniowej studenci są zobowiązani do przesłania efektów swojej pracy prowadzącej zajęcia także w korespondencji mailowej w domenie aps.edu.pl.

Pełny opis:

TREŚCI KSZTAŁCENIA

1. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu i szkole na podstawie obowiązujących przepisów oświatowych. Zalecenia do organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zawarte w obowiązujących przepisach oświatowych (rodzaj i sposób świadczenia pomocy, wnioskowanie o pomoc, formy pomocy, obowiązki nauczyciela i innych specjalistów).

2. Diagnoza pedagogiczna dziecka i jego środowiska wychowawczego.

2.1. Pojęcie i cele diagnozy.

2.2. Etapy postępowania w diagnozie.

2.3. Sfery rozwojowe, które warto uwzględnić w diagnozie dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

3. Wybrane metody diagnostyczne (parametryczne i nieparametryczne) i ich charakterystyka (jak z nich korzystać w praktyce).

3.1. Obserwacja

3.2. Narzędzia diagnostyczne (w tym zadania/ eksperymenty diagnostyczne)

3.3. Analiza wytworów dziecka

3.4. Dialog/ rozmowa

3.5. Analiza dokumentów

3.6 Metody socjometryczne

3.7 Metody projekcyjne

4. Ogólna charakterystyka sfer rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

5. Gotowość szkolna

5.1 Pojęcie gotowości szkolnej

5.2 Ważniejsze koncepcje i metody badania gotowości szkolnej

5.3 Rozpoznawanie zagrożenia ryzyka niepowodzeń szkolnych

5.4. Przygotowywanie opinii pedagogicznej o poziomie gotowości szkolnej dziecka

5.5 Procedury odraczania i przyspieszania obowiązku szkolnego

5.6 Jak rozmawiać z rodzicami o wskazaniach do odroczenia obowiązku szkolnego

5.7 Włączenie rodziców w proces kształtowania gotowości szkolnej dziecka.

6. Konstruowanie prób diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka.

7. Konstruowanie programów pomocy psychologiczno- pedagogicznej w placówce oraz scenariuszy zajęć dydaktyczno – wyrównawczych. (Dopasowanie programu do rzeczywistych możliwości dziecka - koncepcja strefy najbliższego rozwoju L. S. Wygotskiego; różnica pomiędzy wspomaganiem rozwoju a wychowaniem i edukacją; różnica pomiędzy programem zajęć dydaktyczno – wyrównawczych a programami edukacyjnymi; przykładowe propozycje ćwiczeń).

8. Włączenie rodziców w proces wspomagania rozwoju dziecka

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Waloszek D., Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole, Wyd. Żak, Warszawa 2014, rozdziały: 1, 3, 5, 6, 7,8.

2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa 2011.

3. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.

4. Hajnicz W., Charakterystyka diagnozy edukacyjnej dotyczącej umiejętności szkolnych; Diagnozowanie w trakcie sytuacji edukacyjnej w: W. Hajnicz, A. Konieczna (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013, s.13-45

5. Konieczna A., Obszary trudności nauczycieli i studentów w zakresie stosowania diagnozy, w: W. Hajnicz, A. Konieczna (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013, s.45-61.

6. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2011, s. 45- 80, 175-275 (rozdziały: 2, 6,7, 8).

7. Skarbek K., Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w: Anna Mikler - Chwastek (red.), Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu, Wyd. Difin, Warszawa 2017, s.195-220.

8. Wilgocka – Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wyd. Żak, Warszawa 2003, s.10-23, 70-84.

Akty prawne (dostępne w internecie)

9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2017 poz. 1643).

10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (D.U. 2017, poz. 1652)

11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2017 poz.1656)

12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.(Dz. U. 2017 poz.1578)

13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (D.U.2018, poz. 1601)

14. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (D.U.2017, poz. 356)

Literatura uzupełniająca:

1. Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela – terapeuty. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.

2. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006.

3. Guzik – Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2011

4. Hajnicz W., Karwowska – Struczyk M., Obserwacja w poznawaniu dziecka, WSiP 1986

5. Skarbek K., Wrońska I., Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Warszawa 2017.

6. Kielin, J., Profil Osiągnięć ucznia. Przewodnik dla terapeutów i nauczycieli, GWP, Sopot 2016.

7. Rodriguez N., Co nam mówią rysunki dzieci. Jedność, Kielce 2011.

8. Sienkiewicz – Wilowska J.A., Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży. GWP, Gdańsk 2011.

9. Brejnak, W., Czy twój przedszkolak dojrzał do nauki? PZWL, Warszawa 2006, s.27-45.

10. Skarbek K., Praktyczna pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana dzieciom w wieku przedszkolnym, borykającym się z trudnościami rozwojowymi, edukacyjnymi i wychowawczymi oraz ich rodzinom, w: Anna Mikler - Chwastek (red.), Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci, Wyd. Difin, Warszawa 2017, s.173-196.

Uwagi:

Linki do Zespołów:

Wykład: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8270f963095a42b7bed3d3a3aed373c8%40thread.tacv2/conversations?groupId=bd076ad4-97fa-4152-a9a1-f7f8e171c385&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Ćwiczenia:

Grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a035744ac387a4c3da5c61195b16f1ed3%40thread.tacv2/conversations?groupId=2ac0d7e3-7c50-4d75-9e76-72d61381aa74&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 2:https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad8888528e9ec47dc9a8d03824f11e36c%40thread.tacv2/conversations?groupId=00a6edd3-a372-4405-a8e6-0387f7e8dea0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Realizacja zajęć w trybie zdalnym odbywa się za pomocą aplikacji MS Teams (synchronicznie zgodnie z ustalonym terminarzem wykładów i ćwiczeń) oraz dodatkowo za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps.edu.pl.

Studenci mają także możliwość zadawania pytań, wyjaśniania wątpliwości poprzez pocztę elektroniczną lub aplikację Teams w trakcie cotygodniowych dyżurów.

Metody kształcenia: wykład aktywizujący online za pomocą aplikacji MS Teams, dyskusja dydaktyczna online, burza mózgów online, praca z tekstem, praca w zespołach online, analiza przypadków;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe online: wykład 15 godz. + ćwiczenia 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30

Przygotowanie się do egzaminu - 15

Przygotowanie pracy na ćwiczenia - 45

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)