Diagnoza i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-DZD1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Efekty dla roku akademickiego 2017/2018 - III rok: WIEDZA PE1_W23 - zna założenia i procedury nauczycielskiej diagnozy w zakresie ustalenia gotowości dziecka do nauki szkolnej. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U09 - potrafi organizować i przeprowadzać nauczycielską diagnozę ustalania gotowości dziecka do szkoły i współpracować w tym zakresie z pracownikami poradni psychologiczno – pedagogicznej i rodzicami, - potrafi na podstawie diagnozy opracować program zajęć dydaktyczno – wyrównawczych dla dzieci i go zrealizować współpracując z rodzicami. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K04 - Wykazuje się zmysłem obserwacji i badawczą postawą, co pozwala mu na przeprowadzenie diagnozy nauczycielskiej. ----------------------------------------------------------------------- PE1_W23 Zna założenia i procedury nauczycielskiej diagnozy w zakresie ustalenia gotowości dziecka do nauki szkolnej. PE1_U09 Potrafi organizować i przeprowadzać nauczycielską diagnozę ustalania gotowości dziecka do szkoły i współpracować w tym zakresie z pracownikami poradni psychologiczno – pedagogicznej i rodzicami. PE1_U09 Potrafi na podstawie diagnozy opracować program zajęć dydaktyczno – wyrównawczych dla dzieci i go zrealizować współpracując z rodzicami. PE1_K04 Wykazuje się zmysłem obserwacji i badawczą postawą, co pozwala mu na przeprowadzenie diagnozy nauczycielskiej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Prowadzący grup: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: Wykład: egzamin ustny Ćwiczenia i laboratorium/warsztaty: praca problemowo – badawcza: diagnoza pedagogiczna wybranego dziecka oraz zaprojektowanie programu pomocy psychologiczno - pedagogicznej; |
|
Pełny opis: |
TREŚCI KSZTAŁCENIA 1. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu i szkole na podstawie obowiązujących przepisów oświatowych. Zalecenia do organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zawarte w obowiązujących przepisach oświatowych (rodzaj i sposób świadczenia pomocy, wnioskowanie o pomoc, formy pomocy, obowiązki nauczyciela i innych specjalistów). 2. Diagnoza pedagogiczna dziecka i jego środowiska wychowawczego. 2.1. Pojęcie i cele diagnozy. 2.2. Etapy postępowania w diagnozie. 2.3. Sfery rozwojowe, które warto uwzględnić w diagnozie dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 3. Wybrane metody diagnostyczne (parametryczne i nieparametryczne) i ich charakterystyka (jak z nich korzystać w praktyce). 3.1. Obserwacja 3.2. Narzędzia diagnostyczne (w tym zadania/ eksperymenty diagnostyczne) 3.3. Analiza wytworów dziecka 3.4. Dialog/ rozmowa 3.5. Analiza dokumentów 3.6 Metody socjometryczne 3.7 Metody projekcyjne 4. Ogólna charakterystyka sfer rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 5. Gotowość szkolna 5.1 Pojęcie gotowości szkolnej 5.2 Ważniejsze koncepcje i metody badania gotowości szkolnej 5.3 Rozpoznawanie zagrożenia ryzyka niepowodzeń szkolnych 5.4. Przygotowywanie opinii pedagogicznej o poziomie gotowości szkolnej dziecka 5.5 Procedury odraczania i przyspieszania obowiązku szkolnego 5.6 Jak rozmawiać z rodzicami o wskazaniach do odroczenia obowiązku szkolnego 5.7 Włączenie rodziców w proces kształtowania gotowości szkolnej dziecka. 6. Konstruowanie prób diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka. 7. Konstruowanie programów pomocy psychologiczno- pedagogicznej w placówce oraz scenariuszy zajęć dydaktyczno – wyrównawczych. (Dopasowanie programu do rzeczywistych możliwości dziecka - koncepcja strefy najbliższego rozwoju L. S. Wygotskiego; różnica pomiędzy wspomaganiem rozwoju a wychowaniem i edukacją; różnica pomiędzy programem zajęć dydaktyczno – wyrównawczych a programami edukacyjnymi; przykładowe propozycje ćwiczeń). 8. Włączenie rodziców w proces wspomagania rozwoju dziecka |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Waloszek D., Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole, Wyd. Żak, Warszawa 2014, rozdziały: 1, 3, 5, 6, 7,8. 2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa 2011. 3. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009. 4. Hajnicz W., Charakterystyka diagnozy edukacyjnej dotyczącej umiejętności szkolnych; Diagnozowanie w trakcie sytuacji edukacyjnej w: W. Hajnicz, A. Konieczna (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013, s.13-45 5. Konieczna A., Obszary trudności nauczycieli i studentów w zakresie stosowania diagnozy, w: W. Hajnicz, A. Konieczna (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013, s.45-61. 6. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2011, s. 45- 80, 175-275 (rozdziały: 2, 6,7, 8). 7. Skarbek K., Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w: Anna Mikler - Chwastek (red.), Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu, Wyd. Difin, Warszawa 2017, s.195-220. 8. Wilgocka – Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wyd. Żak, Warszawa 2003, s.10-23, 70-84. 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2017 poz. 1643). 10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (D.U. 2017, poz. 1652) 11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2017 poz.1656) 12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.(Dz. U. 2017 poz.1578) 13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (D.U.2018, poz. 1601) 14. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (D.U.2017, poz. 356) Literatura uzupełniająca: 1. Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela – terapeuty. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005. 2. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006. 3. Guzik – Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2011 4. Hajnicz W., Karwowska – Struczyk M., Obserwacja w poznawaniu dziecka, WSiP 1986 5. Skarbek K., Wrońska I., Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Warszawa 2017. 6. Kielin, J., Profil Osiągnięć ucznia. Przewodnik dla terapeutów i nauczycieli, GWP, Sopot 2016. 7. Rodriguez N., Co nam mówią rysunki dzieci. Jedność, Kielce 2011. 8. Sienkiewicz – Wilowska J.A., Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży. GWP, Gdańsk 2011. 9. Brejnak, W., Czy twój przedszkolak dojrzał do nauki? PZWL, Warszawa 2006, s.27-45. 10. Skarbek K., Praktyczna pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana dzieciom w wieku przedszkolnym, borykającym się z trudnościami rozwojowymi, edukacyjnymi i wychowawczymi oraz ich rodzinom, w: Anna Mikler - Chwastek (red.), Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci, Wyd. Difin, Warszawa 2017, s.173-196. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład aktywizujący, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, praca w zespołach, analiza przypadków; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15 godz. + ćwiczenia 15 godz. + 15 godz. laboratorium Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 Przygotowanie się do egzaminu - 15 Przygotowanie pracy na ćwiczenia - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
CW
N CW
WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gąstoł, Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: Wykład: egzamin ustny Ćwiczenia i laboratorium/warsztaty: praca problemowo – badawcza: diagnoza pedagogiczna wybranego dziecka oraz zaprojektowanie programu pomocy psychologiczno - pedagogicznej; |
|
Pełny opis: |
TREŚCI KSZTAŁCENIA 1. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu i szkole na podstawie obowiązujących przepisów oświatowych. Zalecenia do organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zawarte w obowiązujących przepisach oświatowych (rodzaj i sposób świadczenia pomocy, wnioskowanie o pomoc, formy pomocy, obowiązki nauczyciela i innych specjalistów). 2. Diagnoza pedagogiczna dziecka i jego środowiska wychowawczego. 2.1. Pojęcie i cele diagnozy. 2.2. Etapy postępowania w diagnozie. 2.3. Sfery rozwojowe, które warto uwzględnić w diagnozie dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 3. Wybrane metody diagnostyczne (parametryczne i nieparametryczne) i ich charakterystyka (jak z nich korzystać w praktyce). 3.1. Obserwacja 3.2. Narzędzia diagnostyczne (w tym zadania/ eksperymenty diagnostyczne) 3.3. Analiza wytworów dziecka 3.4. Dialog/ rozmowa 3.5. Analiza dokumentów 3.6 Metody socjometryczne 3.7 Metody projekcyjne 4. Ogólna charakterystyka sfer rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 5. Gotowość szkolna 5.1 Pojęcie gotowości szkolnej 5.2 Ważniejsze koncepcje i metody badania gotowości szkolnej 5.3 Rozpoznawanie zagrożenia ryzyka niepowodzeń szkolnych 5.4. Przygotowywanie opinii pedagogicznej o poziomie gotowości szkolnej dziecka 5.5 Procedury odraczania i przyspieszania obowiązku szkolnego 5.6 Jak rozmawiać z rodzicami o wskazaniach do odroczenia obowiązku szkolnego 5.7 Włączenie rodziców w proces kształtowania gotowości szkolnej dziecka. 6. Konstruowanie prób diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka. 7. Konstruowanie programów pomocy psychologiczno- pedagogicznej w placówce oraz scenariuszy zajęć dydaktyczno – wyrównawczych. (Dopasowanie programu do rzeczywistych możliwości dziecka - koncepcja strefy najbliższego rozwoju L. S. Wygotskiego; różnica pomiędzy wspomaganiem rozwoju a wychowaniem i edukacją; różnica pomiędzy programem zajęć dydaktyczno – wyrównawczych a programami edukacyjnymi; przykładowe propozycje ćwiczeń). 8. Włączenie rodziców w proces wspomagania rozwoju dziecka |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Waloszek D., Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole, Wyd. Żak, Warszawa 2014, rozdziały: 1, 3, 5, 6, 7,8. 2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa 2011. 3. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009. 4. Hajnicz W., Charakterystyka diagnozy edukacyjnej dotyczącej umiejętności szkolnych; Diagnozowanie w trakcie sytuacji edukacyjnej w: W. Hajnicz, A. Konieczna (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013, s.13-45 5. Konieczna A., Obszary trudności nauczycieli i studentów w zakresie stosowania diagnozy, w: W. Hajnicz, A. Konieczna (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013, s.45-61. 6. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2011, s. 45- 80, 175-275 (rozdziały: 2, 6,7, 8). 7. Skarbek K., Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w: Anna Mikler - Chwastek (red.), Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu, Wyd. Difin, Warszawa 2017, s.195-220. 8. Wilgocka – Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wyd. Żak, Warszawa 2003, s.10-23, 70-84. 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2017 poz. 1643). 10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (D.U. 2017, poz. 1652) 11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2017 poz.1656) 12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.(Dz. U. 2017 poz.1578) 13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (D.U.2018, poz. 1601) 14. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (D.U.2017, poz. 356) Literatura uzupełniająca: 1. Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela – terapeuty. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005. 2. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006. 3. Guzik – Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2011 4. Hajnicz W., Karwowska – Struczyk M., Obserwacja w poznawaniu dziecka, WSiP 1986 5. Skarbek K., Wrońska I., Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Warszawa 2017. 6. Kielin, J., Profil Osiągnięć ucznia. Przewodnik dla terapeutów i nauczycieli, GWP, Sopot 2016. 7. Rodriguez N., Co nam mówią rysunki dzieci. Jedność, Kielce 2011. 8. Sienkiewicz – Wilowska J.A., Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży. GWP, Gdańsk 2011. 9. Brejnak, W., Czy twój przedszkolak dojrzał do nauki? PZWL, Warszawa 2006, s.27-45. 10. Skarbek K., Praktyczna pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana dzieciom w wieku przedszkolnym, borykającym się z trudnościami rozwojowymi, edukacyjnymi i wychowawczymi oraz ich rodzinom, w: Anna Mikler - Chwastek (red.), Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci, Wyd. Difin, Warszawa 2017, s.173-196. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład aktywizujący, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, praca w zespołach, analiza przypadków; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15 godz. + ćwiczenia 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 Przygotowanie się do egzaminu - 15 Przygotowanie pracy na ćwiczenia - 45 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT CW
LAB
CW
LAB
CW
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Bednarska | |
Prowadzący grup: | Natalia Bednarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykłady i ćwiczenia ze studentami będą prowadzone w trybie zdalnym, synchronicznie zgodnie z wyznaczonym terminarzem zajęć z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Kod lub link do Zespołu został przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS. Ponadto studenci mają możliwość kontaktu z prowadzącym zajęcia drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl lub aplikacji Teams w czasie wyznaczonych dyżurów. Pomiar efektów kształcenia: Wykład: egzamin ustny przeprowadzany w formie online za pomocą aplikacji MS Teams lub stacjonarnie (w zależności od sytuacji pandemicznej związanej z Covid-19) Ćwiczenia/laboratorium/warsztaty: praca problemowo – badawcza przygotowana w zespołach (diagnoza pedagogiczna wybranego dziecka wraz z zaleceniami do pracy psychologiczno - pedagogicznej z dzieckiem oraz stworzenie przykładowego scenariusza zajęć dydaktyczno-wyrównawczych). Studenci otrzymają dokładne wskazówki do wykonania pracy podczas zajęć . Następnie po wykonaniu pracy zaliczeniowej studenci będą zobowiązani do przesłania efektów swojej pracy prowadzącej zajęcia także w korespondencji mailowej w domenie aps.edu.pl oraz zaprezentowania wybranych efektów podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
1. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu i szkole na podstawie obowiązujących przepisów oświatowych. Zalecenia do organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zawarte w obowiązujących przepisach oświatowych (rodzaj i sposób świadczenia pomocy, wnioskowanie o pomoc, formy pomocy, obowiązki nauczyciela i innych specjalistów). 2. Diagnoza pedagogiczna dziecka i jego środowiska wychowawczego. 2.1. Pojęcie, cele, rodzaje diagnozy. 2.2. Etapy postępowania w diagnozie. 2.3. Cechy dobrego diagnosty. 3. Wybrane metody diagnostyczne (parametryczne i nieparametryczne) i ich charakterystyka (zastosowania praktyczne). 3.1. Obserwacja 3.3. Analiza archiwów 3.4. Dialog/ rozmowa/wywiad 3.6 Metody socjometryczne 3.7. Test 3.7 Metody projekcyjne 3.8. Analiza i konstruowanie wybranych narzędzi diagnostycznych 5. Gotowość szkolna 5.1 Pojęcie gotowości szkolnej 5.2 Ważniejsze koncepcje i metody badania gotowości szkolnej 6. Diagnozowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych. 6. Konstruowanie prób diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka. 7. Konstruowanie zaleceń do pracy z dzieckiem dla nauczycieli i dla rodziców. 8. Włączenie rodziców w proces wspomagania rozwoju dziecka 9. Konstruowanie scenariuszy zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, prezentacja wybranych ćwiczeń. |
|
Literatura: |
1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa 2011. 2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009. 3.. W. Hajnicz, A. Konieczna (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013. 4. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2011, s. 45- 80, 175-275 (rozdziały: 2, 6,7, 8,9). 5.Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Impuls Kraków 2013, rozdziały: 1, 2, 3, 7, 8, 9. 6. Skarbek K., Wrońska I. , Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, CEBP, Kraków 2014 , rodz. 2-11. 7. Skarbek K., Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w: Anna Mikler - Chwastek (red.), Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu, Wyd. Difin, Warszawa 2017, s.195-220. 8.Waloszek D., Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole, Wyd. Żak, Warszawa 2014, rozdziały: 1, 3, 5, 6, 7,8. 9. Wilgocka – Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wyd. Żak, Warszawa 2003, s.10-23, 70-84. 10. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Impuls ,Kraków 2013. Literatura uzupełniająca: 1. Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela – terapeuty. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005. 2. Guzik – Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2011 3. Hajnicz W., Karwowska – Struczyk M., Obserwacja w poznawaniu dziecka, WSiP 1986 4. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006. Krasowicz-Kupis G, Nowa psychologia dysleksji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019, rozdziały 6 do 10. 5. Skarbek K., Wrońska I., Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Warszawa 2017. |
|
Uwagi: |
Wykłady i ćwiczenia ze studentami będą prowadzone w trybie zdalnym, synchronicznie zgodnie z wyznaczonym terminarzem zajęć z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Kod lub link do Zespołu został przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS. Ponadto studenci mają możliwość kontaktu z prowadzącym zajęcia drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl lub aplikacji Teams w czasie wyznaczonych dyżurów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Natalia Bednarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Prowadzący grup: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykłady i ćwiczenia ze studentami będą prowadzone w trybie zdalnym, synchronicznie zgodnie z wyznaczonym terminarzem zajęć z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Kod lub link do Zespołu zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS. Ponadto studenci mają możliwość kontaktu z prowadzącym zajęcia drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl lub aplikacji Teams w czasie wyznaczonych dyżurów. Pomiar efektów kształcenia: Wykład: egzamin ustny przeprowadzany w formie online za pomocą aplikacji MS Teams lub stacjonarnie (w zależności od sytuacji pandemicznej związanej z Covid-19) Ćwiczenia/laboratorium/warsztaty: praca problemowo – badawcza przygotowana w zespołach (diagnoza pedagogiczna wybranego dziecka oraz zaprojektowanie programu pomocy psychologiczno - pedagogicznej). Studenci otrzymają dokładne wskazówki do wykonania pracy w korespondencji mailowej w domenie aps.edu.pl. Następnie po wykonaniu pracy zaliczeniowej studenci są zobowiązani do przesłania efektów swojej pracy prowadzącej zajęcia także w korespondencji mailowej w domenie aps.edu.pl. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI KSZTAŁCENIA 1. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu i szkole na podstawie obowiązujących przepisów oświatowych. Zalecenia do organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zawarte w obowiązujących przepisach oświatowych (rodzaj i sposób świadczenia pomocy, wnioskowanie o pomoc, formy pomocy, obowiązki nauczyciela i innych specjalistów). 2. Diagnoza pedagogiczna dziecka i jego środowiska wychowawczego. 2.1. Pojęcie i cele diagnozy. 2.2. Etapy postępowania w diagnozie. 2.3. Sfery rozwojowe, które warto uwzględnić w diagnozie dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 3. Wybrane metody diagnostyczne (parametryczne i nieparametryczne) i ich charakterystyka (jak z nich korzystać w praktyce). 3.1. Obserwacja 3.2. Narzędzia diagnostyczne (w tym zadania/ eksperymenty diagnostyczne) 3.3. Analiza wytworów dziecka 3.4. Dialog/ rozmowa 3.5. Analiza dokumentów 3.6 Metody socjometryczne 3.7 Metody projekcyjne 4. Ogólna charakterystyka sfer rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 5. Gotowość szkolna 5.1 Pojęcie gotowości szkolnej 5.2 Ważniejsze koncepcje i metody badania gotowości szkolnej 5.3 Rozpoznawanie zagrożenia ryzyka niepowodzeń szkolnych 5.4. Przygotowywanie opinii pedagogicznej o poziomie gotowości szkolnej dziecka 5.5 Procedury odraczania i przyspieszania obowiązku szkolnego 5.6 Jak rozmawiać z rodzicami o wskazaniach do odroczenia obowiązku szkolnego 5.7 Włączenie rodziców w proces kształtowania gotowości szkolnej dziecka. 6. Konstruowanie prób diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka. 7. Konstruowanie programów pomocy psychologiczno- pedagogicznej w placówce oraz scenariuszy zajęć dydaktyczno – wyrównawczych. (Dopasowanie programu do rzeczywistych możliwości dziecka - koncepcja strefy najbliższego rozwoju L. S. Wygotskiego; różnica pomiędzy wspomaganiem rozwoju a wychowaniem i edukacją; różnica pomiędzy programem zajęć dydaktyczno – wyrównawczych a programami edukacyjnymi; przykładowe propozycje ćwiczeń). 8. Włączenie rodziców w proces wspomagania rozwoju dziecka |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Waloszek D., Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole, Wyd. Żak, Warszawa 2014, rozdziały: 1, 3, 5, 6, 7,8. 2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa 2011. 3. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009. 4. Hajnicz W., Charakterystyka diagnozy edukacyjnej dotyczącej umiejętności szkolnych; Diagnozowanie w trakcie sytuacji edukacyjnej w: W. Hajnicz, A. Konieczna (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013, s.13-45 5. Konieczna A., Obszary trudności nauczycieli i studentów w zakresie stosowania diagnozy, w: W. Hajnicz, A. Konieczna (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013, s.45-61. 6. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2011, s. 45- 80, 175-275 (rozdziały: 2, 6,7, 8). 7. Skarbek K., Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w: Anna Mikler - Chwastek (red.), Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu, Wyd. Difin, Warszawa 2017, s.195-220. 8. Wilgocka – Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wyd. Żak, Warszawa 2003, s.10-23, 70-84. Akty prawne (dostępne w internecie) 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2017 poz. 1643). 10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (D.U. 2017, poz. 1652) 11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2017 poz.1656) 12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.(Dz. U. 2017 poz.1578) 13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (D.U.2018, poz. 1601) 14. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (D.U.2017, poz. 356) Literatura uzupełniająca: 1. Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela – terapeuty. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005. 2. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006. 3. Guzik – Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2011 4. Hajnicz W., Karwowska – Struczyk M., Obserwacja w poznawaniu dziecka, WSiP 1986 5. Skarbek K., Wrońska I., Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Warszawa 2017. 6. Kielin, J., Profil Osiągnięć ucznia. Przewodnik dla terapeutów i nauczycieli, GWP, Sopot 2016. 7. Rodriguez N., Co nam mówią rysunki dzieci. Jedność, Kielce 2011. 8. Sienkiewicz – Wilowska J.A., Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży. GWP, Gdańsk 2011. 9. Brejnak, W., Czy twój przedszkolak dojrzał do nauki? PZWL, Warszawa 2006, s.27-45. 10. Skarbek K., Praktyczna pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana dzieciom w wieku przedszkolnym, borykającym się z trudnościami rozwojowymi, edukacyjnymi i wychowawczymi oraz ich rodzinom, w: Anna Mikler - Chwastek (red.), Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci, Wyd. Difin, Warszawa 2017, s.173-196. |
|
Uwagi: |
Linki do Zespołów: Wykład: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8270f963095a42b7bed3d3a3aed373c8%40thread.tacv2/conversations?groupId=bd076ad4-97fa-4152-a9a1-f7f8e171c385&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Ćwiczenia: Grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a035744ac387a4c3da5c61195b16f1ed3%40thread.tacv2/conversations?groupId=2ac0d7e3-7c50-4d75-9e76-72d61381aa74&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 2:https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad8888528e9ec47dc9a8d03824f11e36c%40thread.tacv2/conversations?groupId=00a6edd3-a372-4405-a8e6-0387f7e8dea0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Realizacja zajęć w trybie zdalnym odbywa się za pomocą aplikacji MS Teams (synchronicznie zgodnie z ustalonym terminarzem wykładów i ćwiczeń) oraz dodatkowo za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps.edu.pl. Studenci mają także możliwość zadawania pytań, wyjaśniania wątpliwości poprzez pocztę elektroniczną lub aplikację Teams w trakcie cotygodniowych dyżurów. Metody kształcenia: wykład aktywizujący online za pomocą aplikacji MS Teams, dyskusja dydaktyczna online, burza mózgów online, praca z tekstem, praca w zespołach online, analiza przypadków; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe online: wykład 15 godz. + ćwiczenia 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 Przygotowanie się do egzaminu - 15 Przygotowanie pracy na ćwiczenia - 45 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.