Dydaktyka twórczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-DYT2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka twórczości |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE1_W09 - Zna podstawowe teorie celów dydaktycznych i rozumie ich związki z dydaktyką twórczości oraz znaczenie dla prowadzenia procesu kształcenia do twórczości na różnych szczeblach edukacji i w odniesieniu do różnych grup wiekowych. PE1_W11 - Zna klasyczne i współczesne nurty dydaktyczne oraz rozumie ich związki z dydaktyką oddziaływań twórczych. PE1_W23 - Zna i rozumie zasady realizacji celów dydaktyki twórczości. PE1_W25 - Zna podstawowe zasady dotyczące konstruowania programów autorskich, metod, technik oraz zadań ukierunkowanych na rozwój dyspozycji twórczych. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U02 - Potrafi rozpoznać wybrane szkolne inhibitory twórczości związane m.in. z postawami nauczycieli i uczniów wobec twórczości i doborem metod nauczania. PE1_U09 - Zna i potrafi ocenić przydatność wybranych modeli nauczania twórczości osób w różnym wieku. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K08 - Jest świadomy odpowiedzialności związanej z wykonywaną pracą podczas zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Gralewski | |
Prowadzący grup: | Jacek Gralewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: • Poszerzenie umiejętności studentów z zakresu stymulacji kreatywności uczniów. • Zapoznanie studentów z celami, zasadami, metodami i wybranymi programami stymulowania kreatywności oraz wychowywania do twórczości. • Rozwijanie zdolności studentów z zakresu samodzielnego planowania i prowadzenia zajęć z zakresu stymulowania zdolności twórczych uczniów oraz nauki metod twórczego rozwiązywania problemów. SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA 1. Test wiedzy. Ocena z testu stanowi 50% oceny z przedmiotu. 2. Praca grupowa w postaci opracowania minimum 3 autorskich zadań mających na celu stymulowanie kreatywności uczniów, z czego dwa zostaną przeprowadzone na forum grupy. Prezentacja będzie oceniana na stopień. Ocena za prezentację stanowić będzie 50% oceny z przedmiotu. 3. Ocena końcowa z przedmiotu będzie wynikiem ocen z kolokwium zaliczeniowego oraz pracy pracy grupowej prezentowanej w trakcie zajęć . |
|
Pełny opis: |
TREŚCI KSZTAŁCENIA: 1. W kierunku pojęcia dydaktyki twórczości - 4h 2. Potrzeba twórczości a ograniczenia współczesnej szkoły - 4h 3. Przekonania nauczycieli na temat twórczości - 4h 3. Cele kształcenia do twórczości - 2h 4. Zadanie twórcze i jego cechy - 2h 5. Zasady dydaktyki twórczości - 6h 6. Metody i techniki rozwijania twórczych możliwości uczniów - 2h 7. Aspekty realizacyjne treningów twórczości - 2h 8. Model i tok lekcji twórczości - 2h 9. Wybrane programy nauczania twórczości - 2h |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Galewska-Kustra, M. (2012). Szkoła wspierająca twórczość uczniów. Teoria i przykład praktyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. s. 27-146. 2. Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP – rozdziały 1,5,6 i 7. 3. Szmidt, K.J., W. Ligęza (2009). Twórczość jako cel dydaktyczny w kontekście rozwijania kompetencji kreatywnej u uczniów. [W:] Szmidt, K.J., K.T. Piotrowski (red.). Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – Badanie – Wspieranie. Kraków: Ośrodek Twórczej Edukacji Kangur, s. 95-106. 4. Szmidt, K. J. (1997). Przewodnik metodyczny dla nauczycieli. Porządek i Przygoda- lekcje twórczości. Warszawa: WSiP – rozdziały: 2, 3, 5, 6. 5. Szmidt, K. J. (2001). Szkice do pedagogiki twórczości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” podrozdział „Psychodydaktyczne zasady pomocy w tworzeniu” s. 107-120. 6. Szmidt, K. J. (2001). Szkice do pedagogiki twórczości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” podrozdział „ Trening twórczości i jego rodzaje” s. 56- 66. 7. Szmidt, K.J. (2005). Dlaczego należy być twórczym? Rozważania o powodach istotnych, uzasadniających sens treningu twórczości. [W:] Szmidt, K. J., (2005) (red.). Trening twórczości w szkole wyższej. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi s. 13-24. 8. Szmidt, K.J. (2005).Za dużo, za szybko, za łatwo: podstawowe błędy trenerów twórczości. [W:] Szmidt, K. J., (2005) (red.). Trening twórczości w szkole wyższej. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi s. 81-102. 9. Piotrowski, K. T., W. Ligęza (2009). Twórczość jako cel dydaktyczny w kontekście rozwijania kompetencji kreatywnej u uczniów. [W:] Szmidt, K.J., K.T. Piotrowski (red.). Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – Badanie – Wspieranie. Kraków: Ośrodek Twórczej Edukacji Kangur, s. 95-106. 10. Karwowski, M. (2005). Trening twórczości: rozpoznanie, planowanie, monitorowanie, przewodzenie. [W:] Szmidt, K. J., (2005) (red.). Trening twórczości w szkole wyższej. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi s. 39-59 11. Nęcka, E. (1994). Trop… Twórcze Rozwiązywanie Problemów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” – podrozdział „heurystyka” s. 24-70. 12. Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 13. Górniewicz. J. (2001). Kategorie pedagogiczne. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. s. 76-87. 14. Szmidt, K. J. (2005). Pedagogika twórczości. Idee – aplikacje – rady na twórcza drogę. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 75-106. 15. Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2009). Metoda i wyobraźnia. Warszawa: Diffin. 16. Borzęcki, A., Okraszewski, K., Rakowiecka, B., Szmidt K.J. (1995). Porządek i przygoda. lekcje twórczości. Część 1. Warszawa: WSiP. 17. Borzęcki, A., Okraszewski, K., Rakowiecka, B., Szmidt K.J. (1995). Porządek i przygoda. lekcje twórczości. Część 2. Warszawa: WSiP. 18. Uszyńska-Jarmoc (2005). Podróże skarby przygoda. Podręcznik i program, rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. Białystok: Trans Humana. 19. Karwowski, M. (2009). Klimat szkoły a zdolności twórcze uczniów: w poszukiwaniu prokreatywnej synergii. Ruch Pedagogiczny, 80, 39-63. 20. Karwowski, M. (2005). Klimat dla kreatywności [W:] Krzysztof, J. Szmidt (red.). Dydaktyka twórczości. Koncepcje, problemy, rozwiązania. Kraków: Impuls. 21. Gralewski, J. (2016). Teachers’ Beliefs About Creativity and the Possibilities of Developing it in Polish High Schools: A Qualitative Study. Creativity Theories – Research – Applications, 3(2), 292-329. Literatura uzupełniająca: 1. Okoń, W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” – rozdział 3 „Główne pojęcia dydaktyki” s. 54-64. 2. Dobrołowicz, W. (1995). Psychodydaktyka kreatywności. Warszawa: WSPS –s. 21-139. 3. Lewowicki, T. (1986). Kształcenie uczniów zdolnych. Warszawa.: WSiP podrozdział „Ogólne zasady myślenia twórczego” s. 183-190. 4. Dobrołowicz, W. (1993). Psychika i bariery. Warszawa: WSiP 5. Malicka, M. (1997). Twórczość jako kategoria pedagogiczna. [W:] Antologia tekstów do psychopedagogiki twórczości. Warszawa: WSiP. s. 49-59. 6. Aljughaiman, A. i Mowrer-Reynolds, E. (2005). Teachers' conceptions of creativity and creative students. Journal of Creative Behavior, 39, 17-34. 7. Craft, A. (2005). Creativity in schools. Tensions and dilemmas. London: Routledge 8. Cropley, A. J. (2001). Creativity in education and learning: A guide for teachers and educators. Oxon: Routledge. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: WIEDZA -dyskusja -pokaz filmu -prezentacja multimedialna -działania praktyczne -praca z tekstem UMIEJĘTNOŚCI -pokaz -pokaz filmu -prezentacja multimedialna -działania praktyczne KOMPETENCJE SPOŁECZNE -dyskusja -pokaz -prezentacja NAKŁAD PRACY STUDENTA Liczba godzin kontraktowych (ćwiczenia) - 30h Przygotowanie się do zajęć - 15h Przygotowanie pracy grupowej nr 1 - 10h Przygotowanie się do testu końcowego - 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Korbecka | |
Prowadzący grup: | Jan Łaszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: • Poszerzenie umiejętności studentów z zakresu stymulacji kreatywności uczniów. • Zapoznanie studentów z celami, zasadami, metodami i wybranymi programami stymulowania kreatywności oraz wychowywania do twórczości. • Rozwijanie zdolności studentów z zakresu samodzielnego planowania i prowadzenia zajęć z zakresu stymulowania zdolności twórczych uczniów oraz nauki metod twórczego rozwiązywania problemów. SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA 1. Test wiedzy. Ocena z testu stanowi 50% oceny z przedmiotu. 2. Praca grupowa nr 1 w postaci opracowania minimum 2 autorskich zadań mających na celu stymulowanie kreatywności uczniów, z czego jedno zostanie przeprowadzone na forum grupy. Praca będzie oceniana na zal/nzal. 4.Praca grupowa nr 2 w postaci prezentacji na temat wybranego programu stymulowania kreatywności uczniów. Prezentacja będzie oceniana na stopień. Ocena za prezentację stanowić będzie 50% oceny z przedmiotu. 5. Ocena końcowa z przedmiotu będzie wynikiem ocen z kolokwium zaliczeniowego oraz prezentacji na temat wybranego programu stymulowania kreatywności wygłoszonej w trakcie zajęć. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI KSZTAŁCENIA: 1. W kierunku pojęcia dydaktyki twórczości - 4h 2. Potrzeba twórczości a ograniczenia współczesnej szkoły - 4h 3. Cele kształcenia do twórczości - 2h 4. Zadanie twórcze i jego cechy - 2h 5. Zasady dydaktyki twórczości - 6h 6. Metody i techniki rozwijania twórczych możliwości uczniów - 2h 7. Aspekty realizacyjne treningów twórczości - 2h 8. Model i tok lekcji twórczości - 2 h 9. Wybrane programy nauczania twórczości - 5h 10. Szkoła wspierająca twórczość uczniów- w kierunku syntezy - 1h |
|
Literatura: |
Teksty oraz materiały pomocnicze, a także zadania do wykonania przez studentów przesyłane za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres grupy studenckiej. Termin połączeń oraz realizacji programu studiów zgodny z planem zajęć. Student zalicza przedmiot przygotowując pracę końcową, stanowiącą samodzielne opracowanie wybranego przez siebie zagadnienia. Kontakt e-mail do prowadzącego zajęcia: laszczyk@aps.edu.pl Literatura obowiązkowa: 1. Galewska-Kustra, M. (2012). Szkoła wspierająca twórczość uczniów. Teoria i przykład praktyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. s. 27-146. 2. Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP – rozdziały 1,5,6 i 7. 3. Szmidt, K.J., W. Ligęza (2009). Twórczość jako cel dydaktyczny w kontekście rozwijania kompetencji kreatywnej u uczniów. [W:] Szmidt, K.J., K.T. Piotrowski (red.). Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – Badanie – Wspieranie. Kraków: Ośrodek Twórczej Edukacji Kangur, s. 95-106. 4. Szmidt, K. J. (1997). Przewodnik metodyczny dla nauczycieli. Porządek i Przygoda- lekcje twórczości. Warszawa: WSiP – rozdziały: 2, 3, 5, 6. 5. Szmidt, K. J. (2001). Szkice do pedagogiki twórczości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” podrozdział „Psychodydaktyczne zasady pomocy w tworzeniu” s. 107-120. 6. Szmidt, K. J. (2001). Szkice do pedagogiki twórczości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” podrozdział „ Trening twórczości i jego rodzaje” s. 56- 66. 7. Szmidt, K.J. (2005). Dlaczego należy być twórczym? Rozważania o powodach istotnych, uzasadniających sens treningu twórczości. [W:] Szmidt, K. J., (2005) (red.). Trening twórczości w szkole wyższej. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi s. 13-24. 8. Szmidt, K.J. (2005).Za dużo, za szybko, za łatwo: podstawowe błędy trenerów twórczości. [W:] Szmidt, K. J., (2005) (red.). Trening twórczości w szkole wyższej. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi s. 81-102. 9. Piotrowski, K. T., W. Ligęza (2009). Twórczość jako cel dydaktyczny w kontekście rozwijania kompetencji kreatywnej u uczniów. [W:] Szmidt, K.J., K.T. Piotrowski (red.). Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – Badanie – Wspieranie. Kraków: Ośrodek Twórczej Edukacji Kangur, s. 95-106. 10. Karwowski, M. (2005). Trening twórczości: rozpoznanie, planowanie, monitorowanie, przewodzenie. [W:] Szmidt, K. J., (2005) (red.). Trening twórczości w szkole wyższej. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi s. 39-59 11. Nęcka, E. (1994). Trop… Twórcze Rozwiązywanie Problemów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” – podrozdział „heurystyka” s. 24-70. 12. Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 13. Górniewicz. J. (2001). Kategorie pedagogiczne. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. s. 76-87. 14. Szmidt, K. J. (2005). Pedagogika twórczości. Idee – aplikacje – rady na twórcza drogę. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 75-106. 15. Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2009). Metoda i wyobraźnia. Warszawa: Diffin. 16. Borzęcki, A., Okraszewski, K., Rakowiecka, B., Szmidt K.J. (1995). Porządek i przygoda. lekcje twórczości. Część 1. Warszawa: WSiP. 17. Borzęcki, A., Okraszewski, K., Rakowiecka, B., Szmidt K.J. (1995). Porządek i przygoda. lekcje twórczości. Część 2. Warszawa: WSiP. 18. Uszyńska-Jarmoc (2005). Podróże skarby przygoda. Podręcznik i program, rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. Białystok: Trans Humana. 19. Karwowski, M. (2009). Klimat szkoły a zdolności twórcze uczniów: w poszukiwaniu prokreatywnej synergii. Ruch Pedagogiczny, 80, 39-63. 20. Karwowski, M. (2005). Klimat dla kreatywności [W:] Krzysztof, J. Szmidt (red.). Dydaktyka twórczości. Koncepcje, problemy, rozwiązania. Kraków: Impuls. 21. Gralewski, J. (2016). Teachers’ Beliefs About Creativity and the Possibilities of Developing it in Polish High Schools: A Qualitative Study. Creativity Theories – Research – Applications, 3(2), 292-329. Literatura uzupełniająca: 1. Okoń, W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” – rozdział 3 „Główne pojęcia dydaktyki” s. 54-64. 2. Dobrołowicz, W. (1995). Psychodydaktyka kreatywności. Warszawa: WSPS –s. 21-139. 3. Lewowicki, T. (1986). Kształcenie uczniów zdolnych. Warszawa.: WSiP podrozdział „Ogólne zasady myślenia twórczego” s. 183-190. 4. Dobrołowicz, W. (1993). Psychika i bariery. Warszawa: WSiP 5. Malicka, M. (1997). Twórczość jako kategoria pedagogiczna. [W:] Antologia tekstów do psychopedagogiki twórczości. Warszawa: WSiP. s. 49-59. 6. Aljughaiman, A. i Mowrer-Reynolds, E. (2005). Teachers' conceptions of creativity and creative students. Journal of Creative Behavior, 39, 17-34. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: WIEDZA -dyskusja -pokaz filmu -prezentacja multimedialna -działania praktyczne -praca z tekstem UMIEJĘTNOŚCI -pokaz -pokaz filmu -prezentacja multimedialna -działania praktyczne KOMPETENCJE SPOŁECZNE -dyskusja -pokaz -prezentacja NAKŁAD PRACY STUDENTA Liczba godzin kontraktowych (ćwiczenia) - 30h Przygotowanie się do zajęć - 15h Przygotowanie pracy grupowej nr 1 - 5h Przygotowanie pracy grupowej nr 2- 10h Przygotowanie się do testu końcowego - 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Łaszczyk | |
Prowadzący grup: | Jan Łaszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.